Gå til innhold
  • Bli medlem

Mountain Equipment "good night's sleep" temperatur..bare tull?


squidman

Anbefalte innlegg

Må være bare tull den temperatur ratingen? Eller med dun jakke og bukser på inne i posen? Se bare på glacier 1000, som er populær pose her i Norge...

https://www.mountain-equipment.co.uk/glacier-1000

Good night's sleep er -25 mens comfort limit er -19.  Jeg kjøpte nettop Glacier expedition, som er den varmeste i serien, fikk den nogenlunde sammenklappet og slapp i posten, den kan umulig være god til påstått -35. Kanksje -15, -18.  Riktignok billigpose i andedun. Har da brukt mye verre poser i ned mot -27, men da hadde jeg feks 2 billig poser, dunjakke, dunbukser osv (og fortsatt frøs). Kan ikke anbefales! Småhutre i fosterstilling hele natten..

Det spørs selfølgelig om det trengs lenger versting poser på Vestlandet der jeg bor, nå som vintrene har blitt såpass milde (og snøfattige! sukk!)...

Var en Marmot CWM på salg til 7500 lurer på om jeg burde brukt de 2000 ekstra..men var kun i long, bruker en regular....

https://www.addnature.no/marmot-cwm-membrain-long-team-red-redstone-458519.html

Et par år siden jeg har vært på forumet, masse nyttig info, godt være tilbake! Holde det gående folkens! Først besøkte forumet i 2007!

Edit: Det er ikke prisen jeg reagerer på, den var grei nok den for en ganske ålreit pose som er nokså varm, men markedsføring av posen som en ekstrem-pose som kan brukes i arktis under ekstreme forhold..noe jeg mener er villedende og bare feil.

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Glacier 1250. På Hektapåtur står den oppført med Good Night's sleep -25, spesifikasjonene er merkelig like Glacier 1000 selv om sistnevnte har mindre fyll. Personlig opplever jeg at komforttemp (for menn) er nærmere -15 enn -20 som er oppgitt, men kommer jo litt an på dagsform og annet. -25 er jeg litt usikker på. Har sovet i posen i -25 med dobbel ull + fleece og det gikk greit nok men kun passe komfortabelt. Har til og med sovet i den i -35, men da hadde jeg tjukk dunjakke i tillegg. 

Kort fortalt så opplever jeg good night's sleep på min Glacier 1250 litt optimistisk men ikke helt på viddene. 

Endret av Lofoten-Møring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2019 den 17.44, squidman skrev:

Jeg kjøpte nettop Glacier expedition, som er den varmeste i serien, fikk den nogenlunde sammenklappet og slapp i posten, den kan umulig være god til påstått -35. Kanksje -15, -18. 

Dette er noe av hva importøren skriver om den:

"Soveposen er fylt med hele 1352g med 700+ fillpower Premium andedun. Det er en av de tettest fyllte posene vi har på markedet men totalvekt er alikevel rett bare over 2 kg. Denne fylltettheten øker komfort og varme betraktelig, men vil ikke slå ut på noen EN test etters om det ikke øker loftspacing på posen.

Glacier Expedition bruker Expedition Fit passform for ekstra plass til bruk med klær.."

Ang. sammenklappet og slapp i posten; De fleste dunposer jeg har kjøpt har kommet rimelig komprimert fra der jeg har kjøpt dem,  noe annet vil være plasskrevende å ift å oppbevare dem på lager, å sende dem ut fra produsent, og fra butikk til forbruker. Til sammenligning så har jeg en med 1050g dun med 850+ (US) cuin dun oppgitt til -32C temp limit. Den så rimelig tynn/liten og slapp ut der den ble levert delvis komprimert, men i oppbevaringstrekket så er den "gigantisk".

Nå har jeg ikke erfaring med Glacier Expedition selv, men har venner som forteller at ved en gitt overnatting så lå han frøys i denne posen mens hun lå god og varm ved siden av i helt lik pose. Forskjellen var hva de gjorde før de la seg, klær og underlag. Mye som spiller inn.

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Glacier 1000. For meg er posen god på T-comf noen dager, T-lim andre dager. Med litt ekstra tøy er den fin i kaldere forhold også. For meg. Det er helt nødvendig å snurpe godt igjen hvertfall. Jeg har noen ekstra kg, og det er god plass i den (som markedsført).

Jeg tror dette er et problem med markedsføringspråk. Produsentene livnærer seg på hvermannsen (noviser og amatører), men bruker et språk tilpasset profesjonelle. Vi vil jo ha det gjeveste og det proffene bruker.

De skriver at "Resulting from a combination of scientific testing, countless field trials and exhaustive expedition testing, this temperature rating provides an indication as to the minimum temperature that we feel the bag should be comfortable to for an experienced user."

Så kan man spørre seg hva de mente. Mener de "den minste/laveste temperaturen som posen bør være komfortabel i for en erfaren bruker" eller "en erfaren bruker bør være komfortabel i denne posen til minst denne kulda".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/28/2019 at 5:44 PM, squidman said:

Må være bare tull den temperatur ratingen? Eller med dun jakke og bukser på inne i posen? Se bare på glacier 1000, som er populær pose her i Norge...

https://www.mountain-equipment.co.uk/glacier-1000

Good night's sleep er -25 mens comfort limit er -19.  Jeg kjøpte nettop Glacier expedition, som er den varmeste i serien, fikk den nogenlunde sammenklappet og slapp i posten, den kan umulig være god til påstått -35. Kanksje -15, -18.  Riktignok billigpose i andedun. Har da brukt mye verre poser i ned mot -27, men da hadde jeg feks 2 billig poser, dunjakke, dunbukser osv (og fortsatt frøs). Kan ikke anbefales! Småhutre i fosterstilling hele natten..

Det spørs selfølgelig om det trengs lenger versting poser på Vestlandet der jeg bor, nå som vintrene har blitt såpass milde (og snøfattige! sukk!)...

Var en Marmot CWM på salg til 7500 lurer på om jeg burde brukt de 2000 ekstra..men var kun i long, bruker en regular....

https://www.addnature.no/marmot-cwm-membrain-long-team-red-redstone-458519.html

Et par år siden jeg har vært på forumet, masse nyttig info, godt være tilbake! Holde det gående folkens! Først besøkte forumet i 2007!

Edit: Det er ikke prisen jeg reagerer på, den var grei nok den for en ganske ålreit pose som er nokså varm, men markedsføring av posen som en ekstrem-pose som kan brukes i arktis under ekstreme forhold..noe jeg mener er villedende og bare feil. 

Her var det mye synsing uten særlig faglig tyngde. Synes du først skal prøve den på noen turer med 20-30 blå, også tar du en ny vurdering etter det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

"Soveposen er fylt med hele 1352g med 700+ fillpower Premium andedun. Det er en av de tettest fyllte posene vi har på markedet men totalvekt er alikevel rett bare over 2 kg. Denne fylltettheten øker komfort og varme betraktelig, men vil ikke slå ut på noen EN test etters om det ikke øker loftspacing på posen.

Glacier Expedition bruker Expedition Fit passform for ekstra plass til bruk med klær.."

Det virker som de prøver å fortelle at soveposen har en høy grad av overfylling, altså at det er fylt inn mer dun enn det som strengt tatt er helt nødvendig for å få spent ut kanalene. Blir ofte oppgitt i over-% eller i over-vekt.  I utgangspunktet er det feil å hevde at dette "øker komfort og varme betraktelig", nettopp fordi "det ikke øker loftspacing på posen" som de selv skriver.

Men det er altså likevel ikke helt feil, når praksis slår inn over teoriene ;)  Overfylling minsker problemet med dun flytter ujevnt på seg slik at noen områder med for lite dun får lite loft og mye varmetap. Og overfylling gjør at press mot dun fra utside, innside, vridning etc får litt mindre virkning, siden den har bittelitt økt komprimeringsmotstand. Så overfylling gir altså ikke bedre maksimal isolasjon, men gir større muligheter for at høy isolasjonsevne kan oppnås i praksis. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.