Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor får jeg tak i bjørnespray?


redcreek

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Bjørn J skrev:

Ja, hvis du skal til Alaska eller Canadas villmark kan det være et alternativ, der er bjørnene ofte mer pågående enn den norske brunbjørnen.
Isbjørnen på Svalbard er skummel, og regnes som direkte farlig. Jeg vil tro du lett får tillatelse til bjørnespray der. Du skal uansett ha våpen med når du beveger deg utenfor Longyearbyen.
Men på fastlandet i Norge kan jeg aldri tenke meg noen får bjørnespraytillatelse, jeg håper i hvert fall ikke det.

Tenker du da på mulighet for feil bruk/misbruk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 29.11.2019 den 1.23, redcreek skrev:

Ja, jeg håper for all del at det blir lovlig så fort som mulig, i hvert fall vanlig pepperspray, slik at folk kan få lov til å føle seg trygge på gatene i Oslo på nattestid.

Dersom du sikter til våpen med patroner, så er altså dette mindre effektivt enn bjørnespray. Sistnevnte redder flere liv. En kombinasjon er kanskje nødvendig i veldig utsatte områder.

Vet ikke om jeg er enig i at slikt skal bli lovlig så fort som mulig, forhastede lovendringer er ikke en god framgangsmåte. Det jeg mente var at det sannsynligvis er forbudt med slike ting fordi politiet anslår at legitim bruk av slike produkter ikke vil være normen ved fritt salg. 

 

Det med våpen var ment som en referanse til jegere, som er dem som statistisk sett blir angrepet av bjørn i norge. Dvs at de som etter statistikken skulle ha behov for en bjørnespray er de samme personene som går i skogen med våpen og kanskje også hund, som jakter på levende dyr. 

 

Jeg tro kanskje det er årsaken til at man er i skogen/naturen som gjør deg utsatt, og ikke området i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tubbs skrev:

Så det du mener er at folk heller skal kjøpe tekniske hjelpemidler som en trygghet enn å prøve/få hjelp til å
overvinne redsler som man i utgansgspunktet ikke trenger å ha?
Når man egentlig ikke har bruk for det ?
 

Det ene utelukker vel ikke det andre?

Om du skal på tur til bjørneland om 2 måneder, er det bare å bestille seg en time til psykologen på nærmeste hjørne, så tar det ett par uker å bli kvitt frykten sin? 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️
 

Hadde det vert så enkelt ville vel ingen hatt høydeskrekk heller lengre.

Bjørnesprayen i sekken, så kan man gå tur der man vil inntil man ikke er redd lengre. Ser ikke problemet med at noen gjør det, det plager ikke meg.

Det ideelle hadde jo vert en kopp te som fjernet frykten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Marius Engelsen said:

Hadde det vert så enkelt ville vel ingen hatt høydeskrekk heller lengre.
 

Høydeskrekk er enkelt å kurere i følge en lofotværing: Gå helt ut på kanten av et høyt stup, og stirr ned i avgrunnen til det går over :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hadde det vert så enkelt ville vel ingen hatt høydeskrekk heller lengre.

Hvem sier at man ikke kan kurere høydeskrekk?
Jeg hadde det når jeg begynte i læra.
Men med tilvenning så forsvant den!
Veldig mange redsler/fobier kan trenes bort med riktig hjelp

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksponeringsterapi er et ekte ord for en veldig god grunn. 
Jeg hadde også høydeskrekk før. Stiger var helt uaktuelt. Å ha hode under vann var heller ingen favoritt. Det løste man med å begynne å klatre og å dykke. Ikke beskytte seg fra høyder og dybder. Det er lov med hjelpemidler underveis. Men det er ikke lov med totalt beskyttelse. 
 

BTW. Frykt er reelt og også en grunn for at mennesker har overlevd all den tid. Uten frykt hadde vi dødd ut for lenge siden. Men frykt er også kun en følelse som stammer fra amygdala. En liten flekk oppi hjernen. Denne flekken lever sitt eget liv men det er ikke dermed sagt den er umulig å samarbeide med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tubbs skrev:

Hvem sier at man ikke kan kurere høydeskrekk?
Jeg hadde det når jeg begynte i læra.
Men med tilvenning så forsvant den!
Veldig mange redsler/fobier kan trenes bort med riktig hjelp

Selvfølgelig kan man kurere det, ingen har sagt noe annet. Men sånt tar tid, og ikke alle har tilgang på slik hjelp. I mellomtiden kan man ha bjørnesprayen i sekken, så slipper man å sitte hjemme og vente på å bli kurert.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius Engelsen skrev:

Selvfølgelig kan man kurere det, ingen har sagt noe annet. Men sånt tar tid, og ikke alle har tilgang på slik hjelp. I mellomtiden kan man ha bjørnesprayen i sekken, så slipper man å sitte hjemme og vente på å bli kurert.

Jo, alle har tilgang til slik hjelp i Norge!
Grunnen til at mange fortsatt har høydeskrekk er at de lever godt med det da de ikke er nødt til å jobbe/oppholde seg i høyde.
Samme gjelder redsel for slanger mm.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tubbs skrev:

Jo, alle har tilgang til slik hjelp i Norge!

Da forventer du at personer har rimelig avstand, nok penger, tid, og en kommune med nok kapasitet og nok penger. Og om alt dette klaffer, er det ingen garanti for at man blir kurert, og det kan ta veldig lang tid. Jeg vet ikke engang om dette er noe man har rett på via det offentlige... 🤷‍♂️ Og ikke alle bor i Oslo.

Men nå begynner dette bare å bli teit. Hvis personen kan komme seg på tur ut umiddelbart med en bjørnespray i sekken er det jord fantastisk. Så kan man få annen hjelp senere hvis man ønsker. Kanskje man aldri mer skal på tur i bjørneland? 🤷‍♂️

Ser ikke problemet.

Her jeg bor får man ikke annet enn ett vedtak i posten om at familer med handicappede barn skal få hjelp. Men når det verken er penger eller nok kapasitet hjelper ikke det mye, uansett hva man har «rett på av hjelp». Man flytter til nabokommunen, 15 minutter unna, så er problemet løst...

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius Engelsen skrev:

Da forventer du at personer har rimelig avstand, nok penger, tid, og en kommune med nok kapasitet og nok penger. Og om alt dette klaffer, er det ingen garanti for at man blir kurert, og det kan ta veldig lang tid. Jeg vet ikke engang om dette er noe man har rett på via det offentlige... 🤷‍♂️ Og ikke alle bor i Oslo.

Men nå begynner dette bare å bli teit. Hvis personen kan komme seg på tur ut umiddelbart med en bjørnespray i sekken er det jord fantastisk. Så kan man få annen hjelp senere hvis man ønsker. Kanskje man aldri mer skal på tur i bjørneland? 🤷‍♂️

Ser ikke problemet.

Her jeg bor får man ikke annet enn ett vedtak i posten om at familer med handicappede barn skal få hjelp. Men når det verken er penger eller nok kapasitet hjelper ikke det mye, uansett hva man har «rett på av hjelp».

 

Det er gratis hjelp for alle i hele landet. Innen kort tid også. 
Men man kan fint jobbe med egen angst. Det er enkelt bare man først erkjenner at man har en frykt for noe. Og ikke undertrykker angsten. Men kjenner på den og gjenkjenner den. Spill på lag med den. Å undertrykke egen angst, eller prøve å «overse» den vil gjøre angsten/frykten enda mer rasjonell. Så er man redd for noe så gå ut der og møt den frykten. Da er man modig da 💕 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Gittiamo said:

 Så er man redd for noe så gå ut der og møt den frykten. 💕 

Ja. For en del år siden skulle jeg inn i en gruve på Svalbard, helt innerst på strossa. Det var et godt stykke å gå, jeg og en ansatt med hver vår hodelykt. Det var lavt under taket, vi måtte gå på en spesiell måte, kraftig krokrygget. Jeg har et snev av klaustrofobi, så et sted var det ekstra lavt, taket hang nedover. Jeg sa til ledsageren at dette takler jeg ikke, vi snur. Greit det, sa han - du har gått lenger enn mange andre jeg har fulgt. Så vi begynte å gå tilbake, men så gikk det en faen i meg, og jeg forlangte at vi skulle prøve igjen. Vi kom oss helt inn på strossa, der var det trangt, lavt, og et helsikes bråk og spetakkel av maskiner. Med en gang jeg fikk frem kameraet og begynte å fotografere var frykten som blåst bort, det var en merkelig opplevelse. Turen ut gikk også greit.
Men jeg ble ikke kvitt angsten for trange rom, den er der fortsatt. Men det er lettere å takle den nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med Engelsen: Det går fint an å ha mer enn en tanke i hodet når det gjelder frykt/angst. Jobbe i begge ender; lage situasjonen tålbar med hjelpemidler og samtidig tenke på det kognitive med å lære/trene/kurse på vanskelige ting. Slet mye med det å være mørkredd i 11-12årsalderen. En god venn av meg tok meg med opp i lysløypa i nærheten og sammen gikk vi en tur til lyset slukket på kvelden. Vi hadde med kunstig lys, men endte opp med å ikke bruke det. Vanvittig for en mestringsfølelse! (og en god porsjon løs mage). Det hele begynte med å lukke øynene i kjelleren i blokka med lyset på og orientere seg på den måten og etterhvert kunne jeg orientere meg på en trygg måte med lyset av. Så, ja endring av impulsmønster er supernyttig, men å kombinere det med f.eks. kunstig lys, fallsikring eller bjørnespray alt etter ønsket aktivitet tror jeg øker utbyttet.

PS: Mørket er for meg blitt en trygg og god plass, det er bare fravær av lys ;-D

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Det er gratis hjelp for alle i hele landet. Innen kort tid også. 
Men man kan fint jobbe med egen angst. Det er enkelt bare man først erkjenner at man har en frykt for noe. Og ikke undertrykker angsten. Men kjenner på den og gjenkjenner den. Spill på lag med den. Å undertrykke egen angst, eller prøve å «overse» den vil gjøre angsten/frykten enda mer rasjonell. Så er man redd for noe så gå ut der og møt den frykten. Da er man modig da 💕 

Dette har jeg bekreftet fra profesjonelt hold. Jeg fikk meg nemlig time på noe voksenpsykiatriske greier en gang. Seriøse greier altså, fyren hadde jobbet med de verste traumebehandlinger osv. Jeg ville bli kvitt noe fobi. Det gikk jo bare ut på at han stilte noen spørsmål om hvordan jeg kunne utfordre meg selv på skrekken, slik det beskrives i tråden.

Til slutt måtte jeg jo spørre hva i all verden som var vitsen med at jeg skulle komme dit og fortelle at jeg hadde gjort det, og betale masse for å fortelle det? Nei det hadde han ikke noe svar på for det hadde jeg helt rett i, at jeg kunne (og for såvidt måtte) gjøre det sjøl. Og det å fortelle om det til han var ikke noe poeng egentlig. Men hvis jeg likevel ville komme tilbake jevnlig og fortelle hvordan det gikk og betale for å fortelle det, så fikk jeg lov til det, for det var visst ikke helt uvanlig. Men noe stort poeng i det var det visst ikke egentlig. 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo denne tråden for lengst sporet grundig av, men ts sitt hovedspørsmål er i det minste besvart. Ts sitt ønske om ekstra "sikring" mot bjørn, hvor nå fremmed og uforståelig det virker for de fleste av oss her inne, kan vel bunne vel så mye i vaner fra en annen kultur, og andre forhold, som fra en faktisk frykt. Når de fleste av oss, meg selv innbefattet, viser lite forståelse for dette, så bunner vel dette rett og slett at vi kommer fra en annen kultur, og andre forhold. I tillegg så er det jo greit med en realitetsorientering i forhold til hvor sannsynlig det er at en faktisk får tillatelse til "bevæpne" seg med bjørnespray.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Men man kan fint jobbe med egen angst. Det er enkelt bare man først erkjenner at man har en frykt for noe. Og ikke undertrykker angsten. Men kjenner på den og gjenkjenner den. Spill på lag med den. Å undertrykke egen angst, eller prøve å «overse» den vil gjøre angsten/frykten enda mer rasjonell. Så er man redd for noe så gå ut der og møt den frykten. Da er man modig da 💕 

Litt off-topic i forhold til bjørn, men ikke helt på viddene. Angående klastrofiske følelser(angst). Har vært litt i grenselandet tidliger angående fobi/klaus i MR-maskin, men lite problem inntil jeg fikk skikkelig klaustrofobi. Radiologene ville utsette undersøkelsen, men jeg sa nei, gi meg 2 minutter, hvor jeg ufarliggjorde problemet. Hadde strategi hvor jeg fokuserte på fjelltur, og med lukkede øyne inn i den trange MR-maskinen. Det gikk bra, jeg klarte å mobilisere, t.o.m tenkte på ny tur :) Nå er det ny MR - snart......

Endret av Fotogubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fotogubbe skrev:

Litt off-topic i forhold til bjørn, men ikke helt på viddene. Angående klastrofiske følelser(angst). Har vært litt i grenselandet tidliger angående fobi/klaus i MR-maskin, men lite problem inntil jeg fikk skikkelig klaustrofobi. Radiologene ville utsette undersøkelsen, men jeg sa nei, gi meg 2 minutter, hvor jeg ufarliggjorde problemet. Hadde strategi hvor jeg fokuserte på fjelltur, med lukkede øyne. Det gikk bra, jeg klarte å mobilisere :) Nå er det ny MR - snart......

Ikke på viddene i det hele tatt. Var på kurs for en tid tilbake; der het den øvelsen "trygg plass" og har benyttet den mye :-)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

Ikke på viddene i det hele tatt. Var på kurs for en tid tilbake; der het den øvelsen "trygg plass" og har benyttet den mye :-)

Jeg tror det handler om å rasjonalisere ut av problemet, også angående Bjørn. Det å tenke sannsynlighet er da lurt, som hvor stor sannsynlighet er det for at jeg møter på en Bjørn på tur?! Trolig forsvinnende liten, ergo ingen grunn til panikk. Dessuten er vel norsk brunbjørn ikke den verste i bjørneslekten du kan møte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Jeg tror det handler om å rasjonalisere ut av problemet, også angående Bjørn. Det å tenke sannsynlighet er da lurt, som hvor stor sannsynlighet er det for at jeg møter på en Bjørn på tur?! Trolig forsvinnende liten, ergo ingen grunn til panikk. Dessuten er vel norsk brunbjørn ikke den verste i bjørneslekten du kan møte på.

Blir ikke det omtrent det samme som å si til noen som har høydeskrekk på toppen av en krakk at: dette er ikke farlig? Prøv å fortelle kroppen det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

Blir ikke det omtrent det samme som å si til noen som har høydeskrekk på toppen av en krakk at: dette er ikke farlig? Prøv å fortelle kroppen det.

Jeg har også sett deltakere på "71 grader nord" som har kommet seg over luftige partier og klatring, tiltross for høydeskrekk.

Sier IKKE at det er LETT, men det er mulig. Man må grave dypt og noen ganger går det ikke, uten at det er noe galt i det.

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Jeg har også sett deltakere på "71 grader nord" som har kommet seg over luftige partier og klatring, tiltross for høydeskrekk.

Sier IKKE at det er LETT, men det er mulig. Man må grave dypt og noen ganger går det ikke, uten at det er noe galt i det.

Hvis noen kan overvinne reell høydeskrekk med konsentrasjon kun, setter det alle de som rister og griner og "fryser"  og tisser på seg i skyggen. Stor forskjell på håndterbar frykt/angst og ikke håndterbar;  tror vi tenker på to forskjellige ting her. Er fullt klar over at ens eget hode er ens største fiende mange ganger. Og den "trygg plass" - øvelsen som ble nevnt her er ment som avspenning/nullstillingsverktøy. Altså som jeg, som ikke liker store folkemengder, kan jeg bruke denne øvelsen for å ta toppene av inntrykkene bort. Da tar jeg en "båltur fra hytta i Birkenes" mens alle andre holder på med sitt. Ingen kur, men, gjør det mulig å håndtere. Ingen lett øvelse, synes jeg, men verdt å trene på for å ta en "pause" ifra situasjonen og redusere stress/angstopplevelsen. Virker det snålt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2019 den 9.49, Terka skrev:

Ref. ku, jeg måtte igjennom denne flokken med kyr og kalver for noen år siden. De var nok minst like nervøse som meg der jeg gikk rolig igjennom flokken med sykkelen. Midt inne blandt flokken begynte de å snøfte og pisse der de flytta seg såvidt rundt meg. 🙈😄

Screenshot_20191129-094301_Instagram.thumb.jpg.534e561308fde1bee1814287dac60329.jpg

Ser det har vært liv i tråden, men ingen har kommentert dette bildet. Merkelig at det ikke er noen he,r med mer kunnskap om kreatur enn meg og som har kommentert selv om ikke TS etterspør dette. Dette er nok viktig for både han/hun og andre som er bekymret for store dyr i naturen.

Hvis dette er fra Finnemarka, kjenner jeg eieren, grunnet merkingen på dyra.  Er en del bønder her i Lier, som har disse store nye kreatur rasene og  på skauen. Noen har også mye sau.

Selv om jeg har vært fortrolig med kreatur siden 5 - 6 års alderen (da NRF) og passere dem på utmarkabeiet. Også forflytte dem, til og fra dagbeite, fra barns alder. Så har jeg etter at jeg begynte med stående fuglehunder og trente de på sommeren (sykling) på grusveier/skogsbilveier, måtte jeg ta litt hensyn til møte med kviger på skogen også de store kuene med diende kalv., når vi var hund på treningstur og møtte de på vei. Men da mest fordi hund og ku er fiender. Så er de i en flokk og hunden for nære, vil de forsøke å ta hunden. På jakt har jeg noen ganger også måttet jage hissige kuer, som skulle ta hunden våre.

Men med referanse til bildet (og uten hund), så ville jeg aldri forsøkt å paassere gjennom en flokk (eller la de passere meg) i mitten! :( Spesielt ikke folk som ikke kan lese kuers/dyrs kroppsspråk. Jeg vil anbefale folk her, å trekke ut på siden og passere rolig på utsiden. (Er ganske sikker på, at selv eier av dyra hadde passert på utsiden).  Flere grunner til det, men kan nevne to.

1) Er det noen i flokken som er noe skvetene, så blir det veldig kort avstand fra person/sykelist og til dyra, hvis de skal unngå å forlate veien, kanskje ut i grøft, eller skråning. :( Det unngår de i det lengste ved forflyttning. Er i en mitten som på bildet, er det kun ca 1,5 m til vegskuldren, på begge sider. :( Da kommer en unødig nære dyra og skvetne dyr kan komme i en presset situasjon. Velge å hoppe ut i grøfta, eller fjerne problemet. 2) Hadde Terka passert på utsiden hadde dyra hatt, mye større avstand fra person og til motsatt side av veiskuldren. De som er fortrolig med situasjonen, passerer nok på 1 - 2 mters avstand og er det noe utrygge så tekker de ut på veiskuldren 2,5 - 3 m unna! Betydelig forskjell!

Tviler på om den/de som tisset, var nærvøse, da hadde de ikke tisset i denne situasjonen!  At noen kanskje snøftet, betyr ikke nødvendigvis at de var nervøse for folk. Kanskje noen av dem ikke oppdaget deg, før du kom nær dem og dermed skvatt lltt. :) Med hodet i "rava" på kua forran, ser de ikke hva som kommer mot dem, før du er tett innpå. Men jeg har også tidligere nevnt, at kuer "leser" folk og var du nervøs, kunne dette ha smittet over på noen av kuene og fått dem til å bli urolige, dermed snøftet! Selv om jeg ikke var tilstede og så situasjonen, vil jeg tro det var det som skjedde. De dyra som er avbildet og som ser deg, viser kun nysjerrighet. Men  da du kom gjennom flokken uten problemer, viser at dyra var var trygge og ikke agressive! Og det burde være en beroligende faktor for andre ,som er litt urolig for kreatur. Likevel - dette er dyr, de kjenner ikke deg og det er helt unødig å passere/presse dyra så mye, som det ble gjort her! Ikke å annbefale!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/29/2019 at 12:27 AM, Truant76 said:

 

Hvis man virkelig må, er det kanskje mulig å ta en skitur på Svalbard slik at man har grunn til å skaffe seg en slik, og så ta den med til fastlandet igjen?

Bjørnespray er ikke tillatt på Svalbard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.