Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til høye gamasjer for vinter


hgmann

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har akkurat kjøpt meg RAB Latok. De har borrelås foran men det er en solid borrelås og knepping både på topp og bunn. Det jeg liker med disse er at de har en tight fasong rundt anklene og at det er et solid bånd under skoen (som justeres med borrelås inni gamasjen). Ikke testa de enda ute men jeg kjøpte de på bakgrunn av hva jeg ikke liker med de gamasjene jeg har. Disse virker å være akkurat det jeg ønsket meg. Testa utenpå skallbukse og solide støvler. De har en tight passform. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, hgmann skrev:

Takk. Da skal jeg se nærmere på de. Det er disse?: https://www.fjellsport.no/rab-latok-alpine-gaiter-gtx-black.html?q=gamasjer

 

 

Det er disse ja. Men jeg har ikke gtx. Både bukse og støvler er gtx. Men ellers likt. Ser at et slikt par skal selges her på forumet. Herrestørrelse. 
 

Det er et web-bånd under. Solid. Det ryker ikke men kan lett byttes ut. 
 

endre. Jo det er gtx jeg har. Bare ikke ekstrem-modellen 

Endret av Gittiamo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gittiamo skrev:

Det er disse ja. Men jeg har ikke gtx. Både bukse og støvler er gtx. Men ellers likt. Ser at et slikt par skal selges her på forumet. Herrestørrelse. 
 

Det er et web-bånd under. Solid. Det ryker ikke men kan lett byttes ut. 
 

endre. Jo det er gtx jeg har. Bare ikke ekstrem-modellen 

Med litt silikonspray på de webhempene under, iser de vel heller ikke så lett som rundstrikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg har akkurat kjøpt meg RAB Latok. De har borrelås foran men det er en solid borrelås og knepping både på topp og bunn. Det jeg liker med disse er at de har en tight fasong rundt anklene og at det er et solid bånd under skoen (som justeres med borrelås inni gamasjen). Ikke testa de enda ute men jeg kjøpte de på bakgrunn av hva jeg ikke liker med de gamasjene jeg har. Disse virker å være akkurat det jeg ønsket meg. Testa utenpå skallbukse og solide støvler. De har en tight passform. 

Har selv brukt disse mye i flere år og er veldig fornøyd. Bruker dem både til fots og på ski. Brukte dem blant annet en del fra Lindesnes til Jotunheimen i fjor sommer. Anbefales 👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anders_G skrev:

Har selv brukt disse mye i flere år og er veldig fornøyd. Bruker dem både til fots og på ski. Brukte dem blant annet en del fra Lindesnes til Jotunheimen i fjor sommer. Anbefales 👌

Så bra. Liker det jeg ser og jeg fikk det jeg ønsket. 

14 minutter siden, Skal bare... skrev:

Eg ville i alle fall aldri kjøpt gamasjar med bare borrelås. Det er garantert kort levetid.

Billig/dårlig borrelås kan jeg være enig i at kan funke dårlig. Men borrelåsen på Latok er solid og den bekymrer jeg meg ikke over en millimeter 👌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, hgmann skrev:

Jeg har vært litt usikker på det med glidelås eller kun borrelås. Kun borrelås er mindre fiklete, men om det er mindre holdbart aner jeg ikke. Men ser at der har ulike erfaringer her :)

Personlig vil jeg tro at borrelås er mye enklere og mer holdbart. Har brukt lærgaiters med glidelås i mange år og det blir mye surr med den om det kommer litt rusk eller is i glidelåsen. Og det skjer lett med alt som er under knehøyde. Må ta av hansker også for å håndtere glidelåsen. Samme om lukking er bak eller foran. Fryktelig trælete om den er på baksiden av leggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår at det er ulike erfaringar med borrelås. Mine dårlege erfaringar med borrelås er knytt til alt anna som også festar seg i borrelåsen, alt frå reinmose til ullsokkar. Og der kan eg ikkje sjå at borrelås av høg kvalitet er betre, heller verre.

På gamasjar for vinterbruk, er snø det største problemet, det er heldigvis forbigåande ettersom det bare er å smelte snøen og tørke gamasjane. Så lenge ein ikkje åpnar gamasjane ute, er ikkje snøen heller noko problem.

Dersom ein er pinleg nøye med håndtering og oppbevaring av gamasjane, kan det godt vera at dei kan fungere over tid, men for min del er det heilt uaktuelt. Då er det betre med gammasjar som ikkje kan åpnast på langs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Skal bare... skrev:

Eg forstår at det er ulike erfaringar med borrelås. Mine dårlege erfaringar med borrelås er knytt til alt anna som også festar seg i borrelåsen, alt frå reinmose til ullsokkar. Og der kan eg ikkje sjå at borrelås av høg kvalitet er betre, heller verre.

På gamasjar for vinterbruk, er snø det største problemet, det er heldigvis forbigåande ettersom det bare er å smelte snøen og tørke gamasjane. Så lenge ein ikkje åpnar gamasjane ute, er ikkje snøen heller noko problem.

Dersom ein er pinleg nøye med håndtering og oppbevaring av gamasjane, kan det godt vera at dei kan fungere over tid, men for min del er det heilt uaktuelt. Då er det betre med gammasjar som ikkje kan åpnast på langs.

Prøv hest- og hundepels på våren med en dæsj høy og gjørme i borrelåsen. Men det fikser man enkelt ved å fjerne rasket fra borrelåsen. Jeg er uten tvil mye mer tilhenger av borrelås enn glidelås på utstyr som utsettes for rusk og rask. Dette på grunn av mine erfaringer med mye forskjellig utstyr, situasjoner og bruksområder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me er alle forskjellige. Eg er imponert over at nokon synest det er enkelt å fjerne rasket frå borrelåsen.

For meg er borrelås kun pest og plage. I tilleg til å ikkje fungere, er det ei plage fordi det fester seg til alt det ikkje skal feste seg til.

Endret av Skal bare...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Skal bare... skrev:

Me er alle forskjellige. Eg er imponert over at nokon synest det er enkelt å fjerne rasket frå borrelåsen.

For meg er borrelås kun pest og plage. I tilleg til å ikkje fungere, er det ei plage fordi det fester seg til alt det ikkje skal feste seg til.

Et tips er å lukke borrelåsen under bruk slik at borrene ikke er eksponert for rusk og rask.

Det er jo borrelås på de fleste jakkeermer og buksebein (samt mange andre steder). Har aldri tenkt over at dette er et problem og er imponert over at noen ikke klarer å bruke borrelås. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/29/2019 at 9:49 AM, Gittiamo said:

Prøv hest- og hundepels på våren med en dæsj høy og gjørme i borrelåsen. Men det fikser man enkelt ved å fjerne rasket fra borrelåsen. Jeg er uten tvil mye mer tilhenger av borrelås enn glidelås på utstyr som utsettes for rusk og rask. Dette på grunn av mine erfaringer med mye forskjellig utstyr, situasjoner og bruksområder. 

 

On 11/29/2019 at 9:14 AM, hgmann said:

Jeg har vært litt usikker på det med glidelås eller kun borrelås. Kun borrelås er mindre fiklete, men om det er mindre holdbart aner jeg ikke. Men ser at der har ulike erfaringer her :)

Kun borrelås er mer knot å lukke skikkelig enn med glidelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, willikov skrev:

 

Kun borrelås er mer knot å lukke skikkelig enn med glidelås.

Det er nok ganske forskjellige meninger om dette. Jeg har brukt glidelås i veldig mange år. Og er råfornøyd med å bytte til borrelås nå. Det er så enkelt og kjapt og sitter godt. 
 

Men man velger så klart det man selv er komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, willikov skrev:

Kun borrelås er mer knot å lukke skikkelig enn med glidelås.

Det er jeg uenig i. Jeg har et par som er så gamle at alle fabrikkmerker er slitt vekk, men borrelåsen er like god som ny, og gamasjene kan tas av og på med vottene på. Det er vanskelig å få til med glidelås..

Gamasjer med glidelås har gjerne en smal borrelås på en cm eller så over klaffen. De uten glidelås har ofte 3 cm bred borrelås, noe som gjør at de alltid sitter godt sammen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.