Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke fornøyd med hodelykt, trenger forslag til ny.


Diger Jotne

Anbefalte innlegg

Har ei Nitecore hc70 lykt, som jeg ikke er fornøyd med.

For smalt lysbilde og dårlig batteri tid. Liker riktignok kaste lengden på lykta. Har også ei Olight h1 nova, liker lysbildet godt her, men for kort kastelengde og alt for dårlig batteri tid.

Lykta brukes mye nå fra tidlig om morran til sola står opp og på kvelden. Trenger bredde og kastelengde for å holde orden på dyra foran meg. Driver ikke med hundekjøring, men det blir mange timer i skog og mark.

Har folket noen gode forslag? Rundt 1000 - 1500,-

Endret av Diger Jotne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å kjøpe et ekstra sett batterier? Hvilken lysstyrke bruker de Nitecoren på? Kjenner på sparket ikke til noen hodelykter med flere enn 2 18650 batterier. 

Rettekse: XXL har Olight 67, som bruker 8 18650 batterier, men den er utenfor budsjettet ditt. Moonlight mountain gear har også et par lykter med større kapasitet over budsjettet ditt. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HC70 har oppgitt spredevinkel på 90 grader, men de fleste lykter gir litt mer lys i sentrum enn ut mot kantene, og det er for de fleste en god idé.
Kombinasjonen god lysstyrke og lang batteritid er vanskelig, HC70 bruker 2 stk 18650-batterier og har "bare" 1000 Lumen. Skal du ha lengre batteritid med så mye lys må du antakelig se på lykter med større batteripakke, som f.eks. Lupine sine hodelykter, men da er du langt over budsjettet.
Selv bruker jeg Nitecore HC30, den har også rundt 1000 Lumen, men bruker ett 18650 batteri, så den har sikkert kortere batteritid enn den HC70 du har. Til gjengjeld har den litt større spredning, 100 grader. Hovedårsaken til at jeg valgte den var at den ikke har ekstern batteripakke, for meg er det noe herk.
Jeg støtter innlegget over med å ta med deg noen ekstra batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra batterier er et alternativ. Men om man kan slippe å skifte dem så er det bedre.

Største "problemet" er dog lysbildet. Legger ved 2 bilder. Et fra h1 lykta og et fra hc70 lykta. Kunne tenkt meg de to smelta sammen. Bredden og ingen hot spor fra h1 + kaste lengden fra hc70. Hadde jeg fått det så skulle jeg ha skifta batterier.

Hc70

20191127_181006.thumb.jpg.19d9a4376653caf0a685793d9b3058b2.jpg

Olight H1

20191127_181109.thumb.jpg.2a33ce6e183d28f846fdd26748f3db8f.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredde og lengde uten hotspot tror jeg blir vanskelig. Da må lykta avgi veldig høy effekt. Hva med en håndholdt lommelykt for kaselengde og hodelykt for bredde? Du får dog ikke kastlengde fra hodelykta i det tilfellet.

Du kan og høre med /r/flashlight  og Candlepowerforums.  De har like mye greie på det som noen her inne har primus og telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk Magicshine lyktene på Xxl. Det er batteri med ledning. Har en eldre modell på 900 og en på 1600 lumen. Bruker de på ski og sykkel, og noe jogging i høstmørke i marka. De har en hotspot for de lyser ganske langt, men samtidig en jevn spredning utover. Søker du på youtube finner du sikkerr noe video av de i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bikkjer som trives med litt radius. Dem ligger ofte akuratt utenfor rekkevidden på h1 lykta. Hc70 lykta fanger dem opp, men da savner jeg bredden.

Fult mulig at jeg ønsket meg mere enn lommeboka tilsa, men man må spørre skal man slippe å finne opp hjulet på nytt hver gang. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, borgern skrev:

Sjekk Magicshine lyktene på Xxl. Det er batteri med ledning. Har en eldre modell på 900 og en på 1600 lumen. Bruker de på ski og sykkel, og noe jogging i høstmørke i marka. De har en hotspot for de lyser ganske langt, men samtidig en jevn spredning utover. Søker du på youtube finner du sikkerr noe video av de i bruk.

Skal ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
På 28.11.2019 den 16.55, Marius Engelsen skrev:

Petzl Nao har ett fantastisk godt lysbilde. Reactive lighting fungerer også meget bra.

Hei. Ser du har landet på ei hodelykt. Tenkte bare å skryte litt av denne lykta, og som tidl. nevnt i kombo med en powerbank har du lys lenge ;-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.