Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuldekrem?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Finnes det effektiv kuldekrem? Jeg kan få kuldeeksem på hendene på vinteren og nå leter jeg etter en bra krem som kan beskytte huden mot kulde. 
Men det er jo stort sett vann i alle kremer jeg har sjekket. Det funker dårlig. Må være lett å ha med på tur. 
 

Jeg er fæl til å ta av hansker når jeg er ute på vinteren. Det straffer seg etter en liten stund. 

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt jeg har hørt, lest og sett om kuldekrem er at det ikke virker, også de uten vann. Dette kom fram i test på NRK, TV2 og forskjellige steder: 

Når det ellers gjelder krem mot tørr hud, og mot mildt eksem hvor kortison ikke har vert nødvendig, eller som forebygging av eksem, har jeg veldig veldig gode erfaringer med «Locobase Repair». Usikker på om den inneholder vann, i så fall bør man ikke bruke den i ansiktet i kulden (men jeg tipper den er vannfri).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, varmtvann skrev:

Har du vurdert kokosolje? 

Ja bruker det en del faktisk. Hår og hud får ofte en dose av dette. Vurderer å ta med den på tur om ikke annet dukker opp. Men den trekker ikke inn i huden så fort. Ser for meg vanter med mer olje enn hender. 

34 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Alt jeg har hørt, lest og sett om kuldekrem er at det ikke virker, også de uten vann. Dette kom fram i test på NRK, TV2 og forskjellige steder: 

Når det ellers gjelder krem mot tørr hud, og mot mildt eksem hvor kortison ikke har vert nødvendig, eller som forebygging av eksem, har jeg veldig veldig gode erfaringer med «Locobase Repair». Usikker på om den inneholder vann, i så fall bør man ikke bruke den i ansiktet i kulden (men jeg tipper den er vannfri).

Der var det noen rare svar 😂 

Locobase var ikke dumt. Såvidt testet og den virker bra. Mener også å ha hørt at kuldekrem ikke funker. Men alt funker bedre enn ingen ting. Dette er straffa for å ha hatt alt for ofte våte hender ute i kulde 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve Canoderm 5% krem, fås i tube og på stor pumpeflaske. Er reseptfri, men kan også fåes på blå resept av hudlege som en av veldig få fuktighetskremer. Litt kostbar, men er du i Sverige en svipp, er prisen der rundt det halve av den norske.

Uansett krem kan en Nalgene krukke være et lommevennlig alternativ, og lettere i bruk når det er kaldt enn tube, uavhengig av kremtype du går for. Finnes i 30ml og 60ml. Outnorth har de i "løsvekt", ellers er det en i hver størrelse i Nalgene reisesettene. Er veldig solide.

 

images.jpeg-1.jpg.e0806584f6cd2bebca326c84d8543072.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet kuldekrem til ansiktet for mange år siden, men veldig usikker på om det var til noe nytte.

Locobase Repair bruker jeg til såre hender etter klatring og den er bra.

Sjøl har jeg funnet tynne vanter innerst som det mest effektive når det er leirarbeid eller til bruk på mildere dager.

Også når de er våte gir de brukbar beskyttelse. Det viktigste er at de passer godt. 

Miks av merinoull og syntet er stas virker å holde okei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PTG skrev:

Testet kuldekrem til ansiktet for mange år siden, men veldig usikker på om det var til noe nytte.

Locobase Repair bruker jeg til såre hender etter klatring og den er bra.

Sjøl har jeg funnet tynne vanter innerst som det mest effektive når det er leirarbeid eller til bruk på mildere dager.

Også når de er våte gir de brukbar beskyttelse. Det viktigste er at de passer godt. 

Miks av merinoull og syntet er stas virker å holde okei.

Ja jeg har skaffet meg noen linere nå og de burde jeg hatt for mange år siden. Burde skaffe meg et par til når jeg tenker meg om 🤔 

Huden er nok ødelagt pga mye vann og kulde i flere år. Ikke så lurt 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket og akkurat nå er det Hestra sine som ligger fremst i vottte/lue kurven. Brukt i hele høst/forvinter, de har friksjons mønster på tommel og pekefinger. 80% syntet og 20% ull. De har holdt bra, brukt dem til sykkel, kajakk (inne i muffer), løping og litt stavgang. Men liners er uansett forbruksvare for min del.

https://www.fjellsport.no/hestra-touch-point-dry-wool-5-finger-marin-12.html 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen som mine kids gjekk i når dei var små var det ønske at ungane hadde med Ceridal kuldekrem frå apoteket. Vannfri og passe feit. Eg brukte den mykje både på ungane og meg sjøl. At kuldekrem virka kjenner ein når ein er ute (i alle fall eg). Enkel faktisk forsking. 

Alternativet er barrierekrem, om du kjenner nokon på gamleheim 😬

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tessatroll Er vanskelig dette med kuldekrem, når jeg testa det i barne/tenåra så mente vi jo at det kanskje funka :-) , men opplæringa i Forsvaret så var det motsatt budskap. Når man svetter så blir det "vannlag" mellom kremen og huden som faktisk øker sjansen for frostbitt. Så det var anbefalt å beholde hudens eget fettlag (ikke vask om morgenen) og bruke vanlige fuktighetskremer flere timer før (så de vannbaserte delene ble tatt opp av huden før kuldeeksponering), utover det var det bruk av tekstiler og aktivt varme kalde områder.

Interessant undersøkelse fra Finland om dette :

47% of Finnish conscripts had had at least one frostbite of the head (42% on the ears, 23% on the face) at the age of 19. Non-medicated ointments are traditionally used in Finland for protection against facial frostbite without scientific evidence of their benefit. In studies on cold protecting emollients it was found that 21% of the male conscripts in Finland had used them in the cold. 84% of the users had experienced their effect as somewhat or clearly protective. However, in a controlled prospective epidemiological study of 913 cold injuries of the head, the use of cold protective ointments was associated with an increased risk of frostbite to the head (odds ratio 4.5 for ear frostbite, 5.6 for nasal frostbite and 3.3 for frostbite on other parts of the face). The thermal insulation provided by different emollients in the cold was minimal in in vitro experiments using a skin model. In in vivo studies with test subjects the skin on the applied half of the face cooled at least as quickly as the untreated half. However, when white petrolatum was applied, the subjective skin perception of a test persons was warming in the majority of the tests, in contrast to objective measurements. "Protecting" emollients seem to cause a false sensation of safety leading to an increased risk of frostbite probably mainly through neglect of efficient protective measures.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal aller mest pleie. Så fort det blir kaldt får jeg eksem. Det svir. Og om jeg lar være å vaske hendene så vil huden fortsatt være tørr. Ikke svetter jeg så mye på håndbaken heller. Så i dette tilfelle skal det fungere godt med kuldekrem 😊 men jeg tror det beste er kuldekremen Ceridal ute og Locobase for å reparere etterpå. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg plar sjeldan legge meg ut med forskning/fagfolk, men har ei bestemt oppleving av at eg bergar huda litt meir når det er vind og at eg "kjenner" at huda er meir beskytta. Hvilket er då eg vil bruke krem eller maske. Placebo kanskje? 

Når det er sagt, kanskje eg ikkje har brukt den i kaldt nok ver? Når det er veldig kaldt og vind i kombo brukar eg jo neoprenmaske eller anna vindtett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2019 den 17.55, Tessatroll skrev:

I barnehagen som mine kids gjekk i når dei var små var det ønske at ungane hadde med Ceridal kuldekrem frå apoteket. Vannfri og passe feit. Eg brukte den mykje både på ungane og meg sjøl. At kuldekrem virka kjenner ein når ein er ute (i alle fall eg). Enkel faktisk forsking. 

Alternativet er barrierekrem, om du kjenner nokon på gamleheim 😬

Har brukt Ceridal i flere år. Funker for meg også ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fint at forsvaret hevde noe som ser ut til å være belegg for i den finske rapport, og ikke bare holder sig til kommandert smurning i bjørnfett eller tran😜

Forstår jeg den finske rapport rett, så lurer en huden til å føle sig varmere.

Noe annet er "kulderevner" på hender. Jeg får det svært sjelden, men har brukt krem med carbamid, som egentlig er til helrevner. 

Nå har jeg en del hår i fjeset (skjegg) som nok både varmer og beskytter en del mot sol og kulde. For å banne i kirken, så bruker jeg av og til denne fra Felleskjøpet på nasen  ++ litt mer: https://www.felleskjopet.no/husdyr/storfe/mjoelkeku/dyrepleie/spenefett-delaval-smooth-1l-47246341

Det er vannfri hvit vaselin (petrolatum) med "farmaceutisk" virkning - hva det så er. Den går som labbesalve på de 2 huskyer, i mitt fjes + hender, smurning v skruer og muttere i mangel av grease på hytta mm. og 1 kg har holdt i over 5 år. Den kan også brenne på vatt/tekstil som opptenning. 

Faktisk har felleskjøpet også spenesalve med solfaktor 12! - ganske visst i 2,5 liter tube - nok til hele familien!😜

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, elgen skrev:

Hei

Fint at forsvaret hevde noe som ser ut til å være belegg for i den finske rapport, og ikke bare holder sig til kommandert smurning i bjørnfett eller tran😜

Forstår jeg den finske rapport rett, så lurer en huden til å føle sig varmere.

Noe annet er "kulderevner" på hender. Jeg får det svært sjelden, men har brukt krem med carbamid, som egentlig er til helrevner. 

Nå har jeg en del hår i fjeset (skjegg) som nok både varmer og beskytter en del mot sol og kulde. For å banne i kirken, så bruker jeg av og til denne fra Felleskjøpet på nasen  ++ litt mer: https://www.felleskjopet.no/husdyr/storfe/mjoelkeku/dyrepleie/spenefett-delaval-smooth-1l-47246341

Det er vannfri hvit vaselin (petrolatum) med "farmaceutisk" virkning - hva det så er. Den går som labbesalve på de 2 huskyer, i mitt fjes + hender, smurning v skruer og muttere i mangel av grease på hytta mm. og 1 kg har holdt i over 5 år. Den kan også brenne på vatt/tekstil som opptenning. 

Faktisk har felleskjøpet også spenesalve med solfaktor 12! - ganske visst i 2,5 liter tube - nok til hele familien!😜

Elgen

Vær klar over at slike kremer går ut på dato. De harskner og blir egentlig rene bakteriebomber. Solfaktoren holder heller ikke. 
 

Kuldekremen som et anbefalt her har også gått ut av produksjon og er erstattet med en annen krem. Ikke kjøpt enda. Antar dagens krem er en forbedring av Ceridal. Men enn så lenge så styrker og reparerer jeg med Locobase Repair. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Så på innholdsfortegnelsen nå. Locobase repair inneholder aqua (vann?).

image.jpg

Ja jeg vet. Den heter også Repair. Det er en barrierekrem men ikke kuldekrem. Så den er super å bruke etter kuldepåkjenning for å behandle/reparere. Og så kjøper jeg den nye kuldekremen som har kommet på markedet nå. For bruk i kulda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.