Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Åsnes Falketind BC og/eller Ingstad BC??


RAS

Anbefalte innlegg

Annonse

Har god erfaring med Falketind 68 med Volie Teavese og Scarpa T4. Knallgod kombinasjon til kuperte fjellturer og toppturer i variert terreng! Gode å gå med, sammenlignet med andre toppturski.

Men nytt denne sesongen er Voile Switchback bindinger, fordi jeg da slipper å styre med av/på kabel, og fordi T4 sliter litt på pinnene i traverse bindingene.

Kortfeller er fint å ta av/på uten å ta av skiene!! 👍👍👍

 

På vanskelig føre er falktind skiene litt utfordrende, lette og tynne. Men jeg bruker dette som bakkeski for tiden, alle andre ski er litt kjedelige ;) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Falketind 68 er vel den som hedder Rabb 68 no?

Jeg er på leit etter nye fjellski til nordiske skiturer, og likte Falketind 62 pga. det jeg trur er god bæreevne og "oppdrift" med den store forski. Men er litt redd for "borteoveregenskapene", kantgrep på hardtføre, smørelomme osv.

Ski til alpine skiturer og topper har jeg nok av ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, RAS skrev:

Takk for svar, Falketind 68 er vel den som hedder Rabb 68 no?

Jeg er på leit etter nye fjellski til nordiske skiturer, og likte Falketind 62 pga. det jeg trur er god bæreevne og "oppdrift" med den store forski. Men er litt redd for "borteoveregenskapene", kantgrep på hardtføre, smørelomme osv.

Ski til alpine skiturer og topper har jeg nok av ;) 

Ja, den har vel skiftet navn.

Falketind 62 har ikke mye smørelomme å snakke om, tror 62 og 68 er noenlunde lik der. Kantgrep på hardt føre er mye avhengig av skoen din også.

Synes 68 er overraskense god å lett å gå med feller, for å være en såpass bred ski, smørning forsvinner fort. Men jeg gikk i skarvheimem med en guide som brukte Falketind (storetind den gangen), med tech bindinger dynafit støvler. Mellom finse og hallingskeid smurte hun hele sålen under skien, og det holdt hele turen 🤷‍♂️ Hun var god på ski.

Nordiske skiturer kan være så mangt, men jeg bruker også Nansen med BC Magnum. Det er også greie ski, men nedoveregenskapene er ikke bedre enn de trengs synes jeg. Har sikkert litt med brukeren å gjøre også.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, RAS skrev:

kantgrep på hardtføre, smørelomme osv.

Ingstad har jeg brukt en del, med 75mm binding og lærstøvler. Min mening er at de er slitsom å kante med på hardt føre og at smørningen forsvinner fort pga lite spenn. Jeg løser det med latskap og å stort sett gå med mohair kortfell. Jeg synes også de fort "sklir ut" på hardt føre. Ingstad er fin i dyp snø, men kanskje ikke en allrounder. Jeg har byttet ut Ingstad med Nansen og er storfornøyd med de for allround fjellbruk. Bærer, svinger og kanter godt etter forutsetningene som en fjellski. Når jeg evt skal bytte ut de har jeg tenkt å ta en titt på Gamme, men er ikke utenkelig at jeg fortsetter med Nansen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Falketind 68 med lette tech bindinger og bruker dem sammen med rando sko med 80° gåutslag (disse veier ca det samme som Crispi Stetind)

Disse er "fjellskia" mine, og er brukt på Hardangervidda sammen med andre på fjellski, som annmarsjski ifbm isklatring og er ellers til turer hvor jeg skal gå langt.

Falketind 62 skal etter sigende ha litt mer smørelomme enn F68, men ikke like mye som rene fjellski.

Jeg bruker en del smale kortfeller som er korta ned litt til F68 skiene og synes det blir greit nok. Eneste er lange etapper på skare/isete forhold hvor man merker at fellefestet tar i skaren,  og de som har fjellski med smørsone glir merkbart bedre. (Bøter på det med å kante skia litt.)

Vurderer å rubbe/legge inn "smørefri-mønster på midten av sålen for å gå en del uten feller.)

Veldig fornøyd med hvordan framtuppen på denne skia løfter seg opp av snøen nåe man går i løs snø.

Ellers ikke heeelt den skia du spør om, men jeg opplever skiene som veldig lette å gå med (Mine andre turer går med "tungt" randoneéutstyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Terka skrev:

 

Vurderer å rubbe/legge inn "smørefri-mønster på midten av sålen for å gå en del uten feller.).

Til allsidig fjellbruk på vestlandet er ikke dette en dum tanke, for da slipper man å ta fram feller på de flate småpartiene. Men jeg er litt redd for å miste den gode gliden...

Hvordan har du tenkt å gjøre dette i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hvordan har du tenkt å gjøre dette i praksis?

Rubbing har jeg egentlig slått fra meg da dette egentlig er for nullføre (ift langrennski).

For å lage "smørefritt" mønster under skia tenker jeg å bruke Dreml med liten skive. Det blir litt håndarbeid, men er man tålmodig og nøyaktig så kan det bli bra. Tenker å lage "fiskeskjellsmønster".

Fischer Crown mønster:

20191126_222419.jpg.0463027b174e5529735c0eba62d52423.jpg

Sålen på G3 Stinger:

20191126_222821.thumb.jpg.bc8dd2ac80e1eaefe727631a1cfac71d.jpg

En kamerat jeg var på tur med sist helg laga hull til Åsnes kortfeller i sine splitter nye Ski Trab ski. Jeg er nesten like modde-villig som han. 😄

(Beklager OT til trådstarter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du går bananas med moddeplaner for smørefrie ski, så har Fisher mange crown modeller som danner en hel serie med ski.

SBound 112 og 98, Excursion 88 og Traverse 78. Disse har også kortfellefeste. Tallene i betegnelsen er "tuppmål".

Har et stort antall mil på Ingstad av forrige utgave, det er en suveren "breaking trail" ski. Ikke allverdens smørelomme, men det er strengt tatt bare på hardt underlag det er merkbart. Er det bare ett lite snev av mykt topplag løser dette "problemet". De er stive, så ikke så svingvillig som målene skulle tilsi, men flyter bra. Når det er vårsnø og fare for gjennomslag i rotten snø går jeg over til å bruke Tind 76, de fungerer bra som fjellski. Når de bryter gjennom i vårsnø gjør de de mer skånsomt enn Ingstad, og detter ned bak først så ikke hele skien kjøres ned i snøen. Bruker Voile Traverse (20mm plater på Tind) og Crispi Svartisen. Tind gir en litt "sprø" følelse på hardt underlag og i bakke (med Scarpa T4 og stive Rottefella Cobra R8 stag i stedet for wire). Skitrab Sintesi har samme mål og vekt, men oppleves mye roligere i bakke (skulle gjerne hatt kortfell på de).  Har også den nye versjonen av Ingstad, har kun prøvd de på en tur, så har ikke fått noen særlig erfaring med de. Førsteinntrykket er kanskje at de er ørlite grann litt mer svingvillig enn den forrige utgaven, selv med BC Magnum og Stetind støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Omnilite skrev:

Før du går bananas med moddeplaner for smørefrie ski, så har Fisher mange crown modeller som danner en hel serie med ski.

Jepsipepepsi, kikket på dem tidligere. Voile (og andre produsenter) har også noen med mønster under. Men F68 skia er nok kommet for å bli, kan ikke bytte ski for ofte heller, og de funker generelt ganske så bra til tiltenkt "fjellski-alternativ" uten å modde dem. Det er mer aktuelt fremmover å suplere med en ski med midtbredde på 80-90 mm som allround ski i mellom de jeg har med tech-bindinger på 68mm og 107mm midtbredde.  (Enda mer avsporing i tråden, så jeg stopper her :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.