Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ny kniv.


Vegard Wold

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg undres over: Kniven min fikk altså inngravering av navn på skaftet. Dermed må de jo ha kniven ut av eska og håndtere den. Hvordan i alle dager kunne de unngå å se at eggen hadde en stor chip (1 mm.) der bladet begynner å svinge opp mot spissen, og ellers en del små chips nedover mot skaftet i tillegg til et par steder der eggen hadde "rullet". Det så faktisk ut som om noen hadde brukt kniven til å åpne en hermetikkboks. Hvordan kan de unngå å se sånt?

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk to kniver i går. Synes de var fine (selv om jeg var litt skeptisk etter alle tilbakemeldingene her).

Etter nærmere øyesyn, fant jeg ut at den ene knappeslira var defekt i knappen, og at slira hadde en kuttskade. Tok bilder, og sendte er reklamasjon til Brusletto i går kveld (21:21).

Kl. 21:49 fikk jeg svar om at de sender meg en ny slire. Synes dette var veldig god service :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det dere sier om tennstål. Kjente at det kan være problematisk å bruke baksiden av eggen, men hva med å bruke stålet nærmest fingervernet?

Den buede delen???

Skjermbilde kniv.PNG

Endret av famjsv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, famjsv skrev:

Tenkte på det dere sier om tennstål. Kjente at det kan være problematisk å bruke baksiden av eggen, men hva med å bruke stålet nærmest fingervernet?

Den buede delen???

Skjermbilde kniv.PNG

Jeg fikset saken på samme måte som jeg gjorde med en av sameknivene mine: Brukte grovbryne på bladryggen de ca. fem cm. nærmest skaftet, slik at jeg fikk en skarp kant. Stålet er hardt nok til tennstål på Femund, men spesialversjonen er polert slik at den ikke har skarp kant på bladryggen.

Metoden fungerer også på samekniver som ikke er herdet på den nye måten der kun eggområdet er herdet. På disse viser det seg at stålet i resten av bladet er så mykt at tennstål ikke fungerer. Bryning av ryggen gir et par gnist, men stålet gir etter og kantene rundes. Dette skjer både med min nye Strømeng 7"" classic, og 5".

På min eldre 8" fungerer altså bryning. Og som sagt bladryggen til Femund spesialversjon.

Jeg vil ikke bruke stålet nærmest fingervernet fordi sjansen er for stor til å treffe og ødelegge selve eggen. Men har man en egen "striker" til tennstålet er jo alt dette et ikke-problem. Eller om man bruker fyrstikker.

Jeg hadde forresten Brusletto på Messenger igjen i dag, der jeg etterlyste min siste ordre igjen (ekstra slire til Femund), siden ordreoversikten viser at den er mottatt. Jeg ville selvsagt viten hvem som hadde mottatt den siden det ikke er meg. Svaret var at "mottatt" i ordrehistorien betyr at varen er sendt fra dem, ikke at kunden har mottatt den. Ehh..javel..

Ellers ble det heller ikke denne gang sagt noe fra Brusletto om min klage fra i går. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 sorte er i hus, ikke noe ugjevnheter i eggen på den ene, denne har en ca 1/2 cm "blyantstrek" på skaftet som har lys farge (kanskje en microripe). Den andre har en liten ugjevnhet i eggen på ene siden, den er så liten at jeg ikke så den første gang, men med rett lys var det mulig å se den. Det er også en mikroskopisk glippe mellom tangen og ene skaftsiden på hjørnet bak (0.5cm lang). Altså er ikke en av skaftsidene 100% plan helt i ytterkanten.

Alt i alt er dettte småpirk som kun er mulig å oppdage om man ser etter inperfeksjon med lupe. Altså ikke noe som gir grunnlag å klage på kvalitet på finish.

Slirene (knappeslire) er også strøkne. Eneste jeg stusser på er at beltehempa er "på vrangen" slik at baksiden på skinnet vender ut. Den er bøyd utover slik at kanten er på baksiden av slira. For å få den rett måtte kanten vært inni slira, da fortrinnsvis så langt ned at kanten kom under treverket på skaftet (kanskje vanskelig å få sydd det på den måten).

Jeg har en tidlig utgave av "Fremtidskniven" (uten serratering på bladet). Denne har en slags Safari slire hvor kanten er inni slira og skinnet er dermed "på retta".

Synes på ingen måte at Brusletto har gjort seg bort på knivene mine. Dette er første gang jeg kjøper fra dem fra andre "steder" enn fysisk på fabbrikkutsalget på Geilo. Kjøpte min første kniv der når jeg var guttunge, så jeg har alltid syntes det er noe eget med knivene derfra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange kniver fra Brusletto, og jeg har alltid vært veldig fornøyd. Min standardversjon av Femund er helt strøken! Slira også.
Men til denne spesialutgaven får det meg til å mistenke at de har valgt ut en slags 2sortering av kniver. Kan i alle fall virke slik på min. Den store chipen (1 mm. er mye i eggen til en kniv ut av eska) i eggen ødela mye, men grovbryne har nå fått den halvert i alle fall. Er jo litt redd for at en stor chip kan forverres ved bruk. Bortsett fra eggen er det kun det jeg vil karakterisere som småfeil. Kniven er bra den, men ikke verdig som "spesialutgave" etter mitt syn.

Men det som erger meg aller mest er Bruslettos totale taushet ang. klage på produkt.

Endret av Hege P.
Rettet skriveleifer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kniven idag. Ser OK ut. Prøvde å finne noe å sette finger på - klarte ikke (sikker bare fordi jeg vet ikke hva jeg skal se etter😁).

Bestilte 27 november, som de fleste, så fikk ikke verken bekreftelse på epost eller noe. Sjekket nettbanken par dager etterpå- beløpet ble trukket, merket med Brusletto. Betalte noe andre regninger idag, da var Brusletto vekke. Litt merkelig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Hege P. skrev:

Jeg har mange kniver fra Brusletto, og jeg har alltid vært veldig fornøyd. Min standardversjon av Femund er helt strøken! Slira også.
Men til denne spesialutgaven får det meg til å mistenke at de har valgt ut en slags 2sortering av kniver. Kan i alle fall virke slik på min. Den store chipen (1 mm. er mye i eggen til en kniv ut av eska) i eggen ødela mye, men grovbryne har nå fått den halvert i alle fall. Er jo litt redd for at en stor chip kan forverres ved bruk. Bortsett fra eggen er det kun det jeg vil karakterisere som småfeil. Kniven er bra den, men ikke verdig som "spesialutgave" etter mitt syn.

Men det som erger meg aller mest er Bruslettos totale taushet ang. klage på produkt.

Det står jo der på nettsiden at det er livstidsgaranti mot produksjonsfeil. Jeg ville sendt i retur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LaberBris skrev:

Det står jo der på nettsiden at det er livstidsgaranti mot produksjonsfeil. Jeg ville sendt i retur.

Det ville jeg også ha gjort dersom kniven ble kjøpt til full pris. En annen sak er at de burde ha kommet med et forslag til løsning da jeg klaget, i stedet for total taushet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kniven min i dag. 

litt vanskelig og få ned i slira å kneppe den igjen men regner med dette går seg til ved bruk.

Hadde nok ikke betalt 2000 for den men syntes 500 var en fin pris på en så fin kniv. Skal leke med den i noen uker og gi tilbake melding etter det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brusletto Femund er generelt er veldig god og solid kniv. Litt tung, som fulltangekniver natrulig nok er. Som friluftskniv vil jeg påstå at dette er Bruslettos beste  som tåler det aller meste. En kniv man også trygt kan splitte bålved med for et kaffebål. Til hogging av vinterved bruker man øks.

At slira er litt trang i starten går seg til ved bruk. Det er solid lær som vil forme seg ved bruk og gi etter akkurat nok til at "knappen" passer. Spesialversjonen er absolutt en flott kniv med sine fargerike laminerte treskjefter! Om noen få av dem har noen skjønnhetsfeil kan vel skyldes stort produksjonstempo på grunn av stor etterspørsel? Ikke vet jeg, men det aner meg at den lave prisen under "Black week" har noe av skylda der. Mulig at de fikk det travelt, hehe.

Det er bare å gratulere til alle (sikkert de aller fleste) som ble veldig godt fornøyd med sine kniver. Knivene er jo også laget for å brukes, så bruk dem godt!

Min kniv skal ut i felt i ettermiddag og "innvies" grundig. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg kjøpte for over 40 år siden en brusletto Stor Halling i fabrikksutsalget, som dengang hadde mange 2.sorterings produkter. Det var et lite "nick" på ryggen, som er slepet bort for lengst. Den er av laminert stål, men selvfølgelig ikke rustfri. 

Jeg har brukt den til alt inkl. snekring med bruk av hammer på rygge. Merkene kunne senere slipes bort. Så den har holdt til alt og er akkurat fortung nok til litt hugging. Sliren derimot var noe herk, så jeg gjorde en ny slire selv etter "indiansk" modell. Den gang hadde jeg forlest meg på "den siste mohikaner" og Ingstad.  Ellers har jeg litt sans for "Hunter" modellen, fordi den er slank, men med bredt blad. Derfor er den velegnet til brødskjæring, matlaging og smøring.

Femunden er sikkert en bra kniv, men jeg liker ikke de kolorerte laminatskafte. Jeg har fremstillet en fulltangekniv til en elgkalv med greenheart treskjefte. Meget hardt, merkelig tre, som er brunt, men blir grønt når det blir "solbrennt"

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene og jeg hadde kniven med på kaffekoketur i ettermiddag. Det var litt fuktig i skogen, så "Femund Spesial" sørget for splitting av ved til kvistbrenneren, dele opp ei hundepølse i to, og lage solide gnister (funket bra etter noe grovbryning på bladryggen) for å sette fyr på medbrakt tørr bjørkenever. Alt gikk så bra, så.

Slira er av typen "Safari", med beltehempa stramt midt på slira. Dermed sitter kniven trygt høyt oppe på hofta. Og selvsagt umulig om man bruker sekk med hoftebelte. Men jeg bruker et solid lærbelte utenpå jakka der kniven og et kamera henger nydelig og hendig plassert. Dagstursekken har ikke hoftebelte. Jeg liker slira så godt at jeg som nevnt tidligere venter ei ekstra i posten, slik at min gamle Femund Standard ikke blir misunnelig. ;)

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hege P. skrev:

Om noen få av dem har noen skjønnhetsfeil kan vel skyldes stort produksjonstempo på grunn av stor etterspørsel?

Dersom det er 2.sorterings kniver ( "B-vare") de selger, så burde de informere om dette. For den som først og fremst vil ha en brukskniv, så har kanskje ikke et hakk, en ripe eller et strek her og der noe å si. Men jeg vil nå tro at de fleste vil ønske selv å stå for valget, ikke at andre skal velge for dem.

Men det kan jo hende at kniven som flere her har kjøpt nå ikke var av "2.sortering", men at det bare er slik Brusletto knivene er? "Skrudd i hop i en fei" - som du antyder. Vel, synspunktet mitt er nok litt farget av at jeg fikk en Rondane i posten i dag som ikke begeistret. Førsteinntrykket er ikke spesielt godt. Ligger ikke godt i hånden min denne nye utgaven. Til det har de "trimmet" skjefteplatene for "slanke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra denne kniven var på tilbud, for virker ikke som den er verdt hverken 1499,- som den ligger ute for nå, eller ordinærprisen på 1999,-.. Da finnes det nok mange andre kniver å få kjøp i samme prisområdet som har mye bedre kvalitet og finish rett ut av boksen.. og etter mitt syn, mye penere design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hege P. skrev:

Dersom jeg mot formodning skulle få lyst på enda en kniv (behov er for lengst dekket), kommer jeg til å se på kniver fra Casström.

Bare å hive seg på det med en gang ;) 

Det var igrunn de jeg ville skrive om i mitt forrige innlegg, men ville la være å nevne noe spesielt merke..
Kvaliteten og finish'en fra Cassström er hvertfall utmerket, og man blir neppe skuffet. Og det er det vel mange her inne som kan "skrive under på" tror jeg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.