Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei 😄

Er pÄ utkikk etter en ny kniv og har noen kriterier

Maks 1300 kr

Fulltange

Fint skaft, tre, ikke gummi. 

Helst med fingervern men ikke helt nĂždt

MÄ tÄle en trÞkk 

Til nÄ har jeg sett litt pÄ brusletto femunden og Lars Monsen Alaska og Lars Monsen femunden. 

Noen som har noen tips? 

Annonse
Posted

NÄ har vel ingen av de 3 knivene du har oppfÞrt skaft av tre, men micarta. Noe som ikke er noe negativt, da det er veldig slitesterkt. 
Men noen foretrekker tre for estetikk. 

Av de 3 har jeg prÞvd Femunden flere ganger og det er en veldig god kniv. Men tror ikke de 2 andre er noe merkbart dÄrligere, det kommer litt an pÄ smak og behag.
StĂžrrelse, tykkelse, vekt, ferrorod mulighet i slire osv :)

• Thanks 1
Posted

Du sier ikke noe om hva kniven skal brukes til. Det er forskjell pÄ om kniven skal brukes til slÞying av smÄÞrret eller hugging av brensel. De knivene du linker til er vel sÄkalte allroundkniver, men ingen av tilfredsstiller kriteriene dine. Kun en av dem koster under 1300 (kanskje du finner dem rimeligere pÄ tilbud), og ingen har treskaft.
Det er en trÄd her pÄ forumet som heter "Den ultimate turkniv, finnes den?" . Der vil du fÄ mye god informasjon. (spoiler alert: svaret er nei :-) )

• Thanks 1
  • Haha 1
Posted

Kniven skal brukes til slÞying av Þrret, klÞyving av smÄved til kvister.

Micarta eller tre spiller ingen rolle, sĂ„ lenge den ikke ser ut som en mora eller bear grylls kniv.. Noen som har prĂžvd Lars Monsen Alaska kniven? Åssen sitter den i slira? 

Posted

Helle utvÊr er jo en utrolig fin kniv da, men slira er ikke den beste dessverre. 

Eller sÄ kanskje Casström Woodsman et alternativ? 

• Like 1
Posted
2 timer siden, Vegard Wold skrev:

.. Noen som har prþvd Lars Monsen Alaska kniven? Åssen sitter den i slira? 

ikke testa den for og si det sÄnn. men har holdt i den og sett pÄ den. hÄndtakene er litt "runde" om du skjÞnner. sÄ den sitter fint i slira, utifra det jeg kunne kjenne der jeg prÞve den.  men helt sikkert noen som har prÞvd den i felten og kan si deg bedre svar. viktigste tror jeg er og fÄ kjenne pÄ kniven selv, og ikke kjÞpe blind pÄ andres erfaringer. jeg kjÞpte en etter anbefalninger av mange, men den passa ikke i min hÄnd, sÄ det ble farsdagsgave og han liker den :P

Posted (edited)

Til det bruket du skisserer sÄ er dette min favoritt: 

https://www.gsport.no/500025-helle-fjellkniven?gclid=Cj0KCQiAt_PuBRDcARIsAMNlBdqsN07bfN5xQcJEygjGUyhQjyXQtmCRI13Dl_MOBJ3ffu973jJjOFwaAq6ZEALw_wcB#342=80978&343=80152?cid=_adwordspla_cpc

Da behovet for ny kniv meldte seg for et par Är siden sÄ var jeg i Oslo rett etterpÄ. Jeg dro innom et sted som stort sett hadde alle modellene fra de "kjente merkene" og testet alle for hvordan de satt i hÄnden osv. Helle Fjellkniven sitter som et skudd i mine hender og er verken for stor eller for liten. Trenger lite vedlikehold og blir farlig skarp nÄr jeg bruker Arnoldstroppen pÄ den. 

SÄ nÄr jeg visste hvilken modell jeg skulle ha sÄ var jeg hos lokal forhandler her hjemme som fÞrer den og vi dro alle ut av futteralet sitt for Ä finne den med flottest tegninger i treverket. For om det har noen betydning for deg sÄ spriker det stort i hÄndtaket pÄ de i utseende. Noen har flotte tegninger, mens andre er mer "kjedelig" treverk. 

Kanskje et alternativ? Og sÄ koster de ikke skjorta heller.....

(Kom over Helle Gaupe nÄr jeg sÞkte nuh og den sÄ ogsÄ fin og enkel ut, men har ikke forsÞkt Ä holde den ineven)

Edited by Espen Ørud
  • Like 1
Posted

Veldig viktig for meg at den sitter godt i slira, har hatt veldig mye nesten ulykker og mistet noen kniver som sitter dÄrlig i slira, mye mora og sÄnn da men uansett. 

Har og dÄrlig erfaringer med kniver som ikke er fulltang, hadde en Þyo Rondane som knakk etter fÞrste batonering, sÄ fulltang er helt nÞdvendig da kniven blir litt herja med. 

Har relativt store hender. 

Posted
1 minutt siden, Vegard Wold skrev:

Har relativt store hender. 

Har hanskestÞrrelse 11 og har brukt ovenstÄende kniv til Ä dele masse kubber med i sommer. Men "dÊljer" aldri kniven i noe eller slÄr med kniven. Setter den pent i kubben og banker pÄ baksiden med en kubbe. 

Funker greit for meg altsÄ, selv om jeg har to store samekniver som hadde vÊrt mer egnet til denslags....

Posted

Ja, ligger vell rundt der jeg og. DĂŠven dette var vanskelig da.xD

Men Ă„ssen er syrefaste kniver?

Jeg kan godt vedlikeholde kniven, og ser at noen kniver har BÞhler 670 og 690. Hva er forskjellen pÄ disse? 

Posted

MÅ kniven pĂ„ dĂžd og liv vĂŠre fulltange?

Hvis ikke har jeg en Helle Eggen jeg er grisefornÞyd med. Jeg synes den funker flott til alt overnevnte, og den er god Ä holde, og slira er solid. HÄndtaket pÄ denne er av bjÞrk.

Posted (edited)
1 time siden, Erlend Gudvangen BjĂžrkeng skrev:

Har ikke noe kjennskap til denne kniven, men tilbudet var ikke sÄ verst...

Skitt! Har Femund standard fra fÞr, men dette tilbudet ble for fristende. MÄtte ha en sÄnn med inngravering av navn pÄ skaftet. ;)

Men jeg stusset pÄ at beskrivelsen sier at den veier 100 gram, mens standardversjonen veier 300. Satset pÄ at det var en feil. Og sÄ mÄtte jeg inn pÄ Facebooksiden deres og sjekke at det ikke var noe lureri med prisen. Er jo en tusenlapp billigere enn standardversjonen. Best Ä sikre seg vettu.

Edited by Hege P.
  • Like 1
Posted
2 timer siden, borgern skrev:

HVilke slire valgte dere?

Siden jeg har standardversjonen av Femund med knappeslire fra fĂžr valgte jeg Safari denne gang. Liker jeg den ikke kan jeg bare bruke den gamle knappeslira i stedet. :)

Posted

Jeg 

1 minutt siden, Roaas skrev:

Eneste minuset er at lommeboka er ikke enig i at jeg trenger dette..

Det er syretesten hos meg denne uka ogsÄ... Er ikke noe vits Ä kjÞpe noe bare fordi det er billig...  Men jeg har innmari lyst Ä bestille..

Ser det er tomt for svart...sÄ det gÄr nok unna...

Posted (edited)

Gutta pÄ lageret der fikk nok Ä drive med nÄr det bare hagler inn bestillinger tenker jeg! Men, tilbudet er sÄpass ryddig, at jeg pÄ en eller annen mÄte kan fint forklare at dette taper jeg penger pÄ om jeg ikke slÄr til... Det blir liksom for dust Ä ikke kjÞpe, ikke sant?

Edited by Roaas
  • Haha 1