Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av sene til isfiske


Emanuel Desperados

Anbefalte innlegg

Holder det med 0.24 fra Sufix Ice Magic til isfiske etter røye i vann hvor man stort sett lander fisk mellom 1-2,5 kg, men som også huser langt større på 4-5 kg? Eller bør man opp i 0,30? Ser også at mange skriver at de ordner seg fortom av flourkarbon. Hvis noen kunne forklare en rookie isfisker hva dette betyr, så hadde det vært finfint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
45 minutes ago, Emanuel Desperados said:

 Ser også at mange skriver at de ordner seg fortom av flourkarbon. Hvis noen kunne forklare en rookie isfisker hva dette betyr, så hadde det vært finfint :)

Fluorkarbon, i disse tider??? 
Det er ikke akkurat guds gave til miljøet, jfr. avsløringene av skismøring og produksjon av skallklær.  :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått opp til minst 0,30 i senetykkelse. Når man kjører fisk på 2+ kg bare noen få meter under hullet kan det bli store belastninger på sena både mot iskant og pga plutselige utras. Hvis du bruker fluorkarbon til fortom er det viktig å være nøye med knutene og sjekke de litt oftere enn til vanlig. Til hovedsena er det viktig å bruke vanlig mono for å få litt strekk og demping. Du bør også velge en litt kraftig krok når det er såpass stor fisk i vannet. Når det gjelder fiske med mormyska vil jeg faktisk påstå at krokstørrelse/tykkelse er viktigere enn senetykkelse.  Jeg har bøyd kroker og mistet flere storfisk på i den "vanlige" størrelsen på 5 mm selv med ganske forsiktig kjøring, og har av den grunn sluttet å bruke så små mormyskaer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Fluorkarbon, i disse tider??? 
Det er ikke akkurat guds gave til miljøet, jfr. avsløringene av skismøring og produksjon av skallklær.  :-(

Kan du forklare litt om miljøavtrykket produksjon av fiskesnøre gjør på miljøet? I hvilken grad vil du skille mellom at avtrykket skjer under produksjon kontra under bruk og hvordan er miljøavtrykket totalt for fluorkarbonsnøre kontra vanlig monofilament og "superbraid-snørene"?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til TS: 

Det kommer litt an på hvor erfaren du er og om du bruker kort isfiskestang med snelle eller om du bruker tradisjonell isfiskestikke. 

Ved mye erfaring og snelle med ok brems og en kort isfiskestang så kan du fint kjøre 0,25. I motsatt tilfelle kan du nok trygt øke til 0,30-0,35. 

Jeg har stort sett rigget FC når jeg bytter ut originalkrok med noe ordentlig på blinkene og forlenger gjerne stumpen mellom krok og blink litt. FC har fordelen at til isfiske så varer det stort sett evig. Den er stivere og gjør at krok ikke like ofte henger seg i blinket og er mindre synlig. 

Dersom du tror regnestykket for FC (ref ovenstående) kommer negativt ut i forhold til hyppigere utbytting av en vanlig monofilamentstump, så kan du droppe det om fortomsskammen skulle bli for stor....

🌵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ArneH skrev:

Jeg ville gått opp til minst 0,30 i senetykkelse. Når man kjører fisk på 2+ kg bare noen få meter under hullet kan det bli store belastninger på sena både mot iskant og pga plutselige utras. Hvis du bruker fluorkarbon til fortom er det viktig å være nøye med knutene og sjekke de litt oftere enn til vanlig. Til hovedsena er det viktig å bruke vanlig mono for å få litt strekk og demping. Du bør også velge en litt kraftig krok når det er såpass stor fisk i vannet. Når det gjelder fiske med mormyska vil jeg faktisk påstå at krokstørrelse/tykkelse er viktigere enn senetykkelse.  Jeg har bøyd kroker og mistet flere storfisk på i den "vanlige" størrelsen på 5 mm selv med ganske forsiktig kjøring, og har av den grunn sluttet å bruke så små mormyskaer. 

 

Takker! Cato Bekkevold skriver i et blogginnlegg at han bruker 0.25ish i vann med småfisk, men 0,30 når han skal er ute etter storfisken. Jeg er jo alltid ute etter storfisk, men i nye ukjente vann er det jo ikke godt å vite hva som svømmer rundt. Men kilosfisken biter vel på 0,30 også, eller er det nok til at de styrer unna? Videre, skal man da gå for samme tykkelse på fc fortom som på hovedsena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Tilbake til TS: 

Det kommer litt an på hvor erfaren du er og om du bruker kort isfiskestang med snelle eller om du bruker tradisjonell isfiskestikke. 

Ved mye erfaring og snelle med ok brems og en kort isfiskestang så kan du fint kjøre 0,25. I motsatt tilfelle kan du nok trygt øke til 0,30-0,35. 

Jeg har stort sett rigget FC når jeg bytter ut originalkrok med noe ordentlig på blinkene og forlenger gjerne stumpen mellom krok og blink litt. FC har fordelen at til isfiske så varer det stort sett evig. Den er stivere og gjør at krok ikke like ofte henger seg i blinket og er mindre synlig. 

Dersom du tror regnestykket for FC (ref ovenstående) kommer negativt ut i forhold til hyppigere utbytting av en vanlig monofilamentstump, så kan du droppe det om fortomsskammen skulle bli for stor....

🌵

Nybegynner på isen og har handla vanlig pilkestikke fra rappala. Har også handla Mutu light needle i str 6, så kommer til å bytte ut medfølgende oppsett på stikka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Emanuel Desperados skrev:

Takker! Cato Bekkevold skriver i et blogginnlegg at han bruker 0.25ish i vann med småfisk, men 0,30 når han skal er ute etter storfisken. Jeg er jo alltid ute etter storfisk, men i nye ukjente vann er det jo ikke godt å vite hva som svømmer rundt. Men kilosfisken biter vel på 0,30 også, eller er det nok til at de styrer unna? Videre, skal man da gå for samme tykkelse på fc fortom som på hovedsena?

Det kan godt hende at fisken er litt var på fortomtykkelsen, men jeg tror lengden ned til blinken er viktigst. Hvis du kikkfisker og ser at fisken svømmer rundt blinken uten å ta så kan du prøve å forlenge fortommen enda litt mer enn den "obligatoriske" forlengelsen Espen nevner.  Når det gjelder hovedsena har jeg litt vondt for å tro at fisken bryr seg om det er 0,25 eller 0,30 ovenfor blinken. En røyeblink er et rimelig fremmed element i et vann, og ofte har man til og med et blinkende lys over denne blinken, så om disse rare greiene har en tynn strek eller litt tynnere strek over seg tror jeg betyr veldig lite. Når det er 5 kilos fisk i vannet ditt så ville jeg følt meg rimelig naken om jeg kjørte en sånn på 0,25, og hadde lett byttet opp til 0,30 for å redusere sannsynligheten for å slite det som trolig hadde vært mitt livs fisk :) 

PS. Du bør ha 155 mm bor for å få opp de aller største i vannet.

PSS. Legg gjerne ut en turrapport etter at du har vært på storrøyevannet :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.