Gå til innhold
  • Bli medlem

Padletur: Bergen - Ålesund


Anbefalte innlegg

I april/mai 2020 skal vi padle fra Bergen til Ålesund, eller motsatt vei hvis værmelding og vindretning tilsier at det er ett bedre valg.

Planen er å bruke en uke, men vi setter av 9 dager.

Noen som har padlet ruten eller deler av den, og har tips til steder vi bør besøke på veien, gode leirplasser etc?

Noen som har gode idèer til hvordan man skal transportere 3 mann med 3 kajakker og utstyr mellom Bergen og Ålesund? Hurtigbåten går bare til Florø. Hurtigruten er kanskje ett alternativ, men det koster rikelig i høysesongen har jeg hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kult! Her drodles det litt rundt mulig padletur fra Kristiansand til Kragerø i påska. (evt videre retning Oslo om dager, distanse og vær tilsier det).

Vi tenker bil til Kristiansand og få noen til å kjøre den tilbake, alternativt bil et stykke for så å få skyss videre (og hente bilen igjen etterpå).

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Imp skrev:

Betal for det da? Det er vel rimeligere enn Hurtigruta/-båten.

Kjenner ingen som gidder å kjøre i 16 timer, pluss alle fergene.

Jeg ser faktisk nå at prisen på hurtigruten ikke er værre enn 1270kr med lugar, men finner ikke ut hva det koster med kajakk som bagasje 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2019 den 17.51, Marius Engelsen skrev:

Vurderer å få noen til å kjøre oss til Ålesund. Men det er 8 timer en vei, og det er litt mye å be om 🤔

Rettelse, 6,5 timer en vei :-P Det er ofte folk som kjører en eller annen vei som man kan smite med, eller du kan søke opp de forskjellige leiebilselskapene. Jeg hadde som bijobb en stund å kjøre leiebiler fra andre byer og "hjem" Perfekt når du skulle ha deg en helg hjemme, så fikk man ikke bare gratis transport, men betalt for å kjøre bilen i tillegg :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Rettelse, 6,5 timer en vei :-P

Jeg kjører til Ørsta på jobb flere ganger i året. Og med ferger, så tar det i praksis vanligvis omkring 7 timer. Ålesund er jo lengre, og enda en ferge man kan bomme på.

Leiebil, med takbøyler og plass til 3 kajakker på taket? Mange leiebilselskaper som har sånt? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strix låner ut leiebiler slik. Man får ikke penger for det lengre men man får gratis transport. Jeg har bare kjørt store biler slik. Men det er jo et sjansespill for man må ta det som er ledig om det er ledig. 
 

Men det finnes sikkert noen som kjører for betaling. Student som skal på tur eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg kjører til Ørsta på jobb flere ganger i året. Og med ferger, så tar det i praksis vanligvis omkring 7 timer. Ålesund er jo lengre, og enda en ferge man kan bomme på.

Leiebil, med takbøyler og plass til 3 kajakker på taket? Mange leiebilselskaper som har sånt? 🤔

Nei, men er nok en varebil eller to som får plass til det baki? Men det er jo bare 2 - 3 setere? Hvor mange er dere som skal på tur? Jeg er oppvokst i Ålesund, bor i Bergen... jeg kan vel trygt si at jeg har kjørt det strekket, både indre og ytre mer enn jeg liker å innrømme. Bruker du 7 timer til ørsta, da tar du deg GOD tid oppover 😛 Men det spiller jo ingen rolle. Poenget er at det tar litt tid oppover. Kystbussen? de er ikke mulig å benytte seg av? Stort lasterom? Den tar riktignok 10 til 12 timer, men det er billigste alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tshansen skrev:

[Nei, men er nok en varebil eller to som får plass til det baki?] [Kystbussen? de er ikke mulig å benytte seg av? Stort lasterom?]

Kajakkene er 5,5 meter, altså en del lengre enn en vanlig stasjonsvogn.

4 minutter siden, tshansen skrev:

Hvor mange er dere som skal på tur? 

 

På 25.11.2019 den 17.08, Marius Engelsen skrev:

3 mann med 3 kajakker og utstyr


Snakket med Hurtigruten i går, men jeg må spørre mannskapet om hvordan det skal gjøres. Men det var ikke så lett å snakke med mannskapet når Midanttsol er i Arktis, og de bare snakker engelsk i resepsjonen på båten. Jeg skal sende skipet en e-post, og se om de svarer. Hurtigruta svarer ikke på den generelle e-post adressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en bekjent som jobbet på hurtigruten tidligere (dessverre ikke nå lengre) å de var veldig behjelpelig med å frakte både motorsykler og diverse gods nedover/oppover. Betalte en gang 500,- for å få transportert en sykkel fra alta til Ålesund. Så treffer du rette mannen skal dette være veldig enkelt. Kaptein, styrmann eller maskinist er som regel norsk å er veldig behjelpelig :-) Vær på tilbudssiden så løser det seg nok. Men vær obs på at du må nok møte opp å stroppe fast kajakkene selv :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det svaret du får når du sjekker med sentralt. Jeg sjekket for noen år siden per telefon, og fikk samme svar. Senere samme sommer, la noen padlekjenninger ut på Facebook at de hadde tatt Hurtigruten med kajakker… Man må bare ta kontakt direkte med båten. Men det spørs om det er mulig å få "forhåndsgodkjenning" der heller. Tropper man bare opp, er det nok størst sjans – men upraktisk når man må vite sikkert, absolutt. Jeg la fra meg hele min ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Miamaria skrev:

Det er det svaret du får når du sjekker med sentralt. Jeg sjekket for noen år siden per telefon, og fikk samme svar. Senere samme sommer, la noen padlekjenninger ut på Facebook at de hadde tatt Hurtigruten med kajakker… Man må bare ta kontakt direkte med båten. Men det spørs om det er mulig å få "forhåndsgodkjenning" der heller. Tropper man bare opp, er det nok størst sjans – men upraktisk når man må vite sikkert, absolutt. Jeg la fra meg hele min ide.

Ja, jeg gir ikke opp enda.

men det er dyrt å kjøpe billett, og så blir man avvist på kaien 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Miamaria skrev:

Det er det svaret du får når du sjekker med sentralt. Jeg sjekket for noen år siden per telefon, og fikk samme svar. Senere samme sommer, la noen padlekjenninger ut på Facebook at de hadde tatt Hurtigruten med kajakker… Man må bare ta kontakt direkte med båten. Men det spørs om det er mulig å få "forhåndsgodkjenning" der heller. Tropper man bare opp, er det nok størst sjans – men upraktisk når man må vite sikkert, absolutt. Jeg la fra meg hele min ide.

Jeg fikk etter noe om og men kontakt med en som snakket norsk på båten, og forklarte situasjonen:

- «haha! Øhh, vi har jo bildekk, så tre kajakker skal vi vel ha god plass til?..» 🤷‍♂️

- «kan jeg bare bestille billett da?»

- «jada. Bare send oss en mail i forkant, slik at vi er litt forberedt på at dere kommer».

👍👍👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har padlet rundt Stad? Og kan si noe om det?
 

Jeg vet det er en mulighet å trille kajakkene over Dragseidet. Det blir 6km på variert vei og 250 høydemeter 😰, så det vil jeg helst unngå. Men vi gjør det om været ikke spiller på lag (har med hver sin tralle), det er tross alt 30 km rundt og vi bør ha vind/strøm/bølger på lag.

 

Jeg har lest den Norske los: Kraftige fallvinder langs land, bølger i fra havet om det blåser fra SV til N. Bølgene treffer 2-4 knops motstrøm og lager kraftige styrtbrenninger, dønningene blir krappe og det oppstår mye kryssende bølger.

Innseglingen Honningsvåg, som er eneste brukbare havn, «bryter sammen» om styggvær kommer fra NV.
 

Har aldri vert der før, i fint vær er det kanskje bare «helt vanlig». Vi har bestilt fint vær og 4 knops medstrøm, 19 grader, sol og en laber bris.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.