Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Elixir 3 eller Marmot Vapor 3


Krangel

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med disse teltene? Vi ser etter et relativt lett telt for to voksne og ett barn, det skal hovedsaklig brukes vår, sommer og høst på fjell og vidde på vestlandet og Hardangervidda. Pris er en viktig faktor for oss, og ser nå at begge disse teltene mulig å få til en god pris om dagen. 

Noen som kan hjelpe oss litt med å bestemme oss? 

 

På forhånd takk for alle innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i mitt Elixir 2 telt i alle fall. Lett å sette opp, trenger ikke så stor plass, står bra, ålreit takhøyde, ikke akkurat noe ekstremtelt men klarer fint "vanlig turbruk" inngang på hver side (veldig kjekt). På minussiden: Glidelåsene har veldig lett for å hekte, man må sette opp innertelt først for så å legge ytterduken over, er det øs pøs regn er det upraktisk men dette gjelder jo begge teltene du har sett på. "Forteltene" er også såpass små at det fungerer dårlig med matlaging i dem, i alle fall på 2-mannsutgaven. Ytterduken går ikke helt til bakken, men kan ikke påstå at jeg synes det blir luftig i det likevel. Er vel egentlig det teltet jeg har flest netter i. Liker det så lenge det ikke er behov for å koke eller fyre i teltet.      

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sovet i Elixir 2 og Marmot Vapor 4p.

Begge teltene dekker samme bruksområde, men Vapor er trolig litt varmere siden det kan lukkes fullstendig. Samtidig har Vapor muligheten til å ha kun myggnettingdøren igjen i innerteltet for bedre lufting og utsikt.

Elixir har vel deler med duk, og deler med netting Øversr, så der kan man ikke variere lufting i samme grad. Men jeg synes det har fungert bra de få nettene jeg har hatt i det.

Tenker det er størrelse, vekt, pakkvolum og utforming som bør avgjøre valget, samt hvor viktig det er å kunne lukke helt eller ha full «myggnettingåpning» i innerdørene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill! 

Ser ut som vekt og pakkvolum er relativt likt for de to teltene, Marmot har litt høyere takhøyde og i følge produktbeskrivelsen har den en høyere vannsøyle som jo kan komme godt med på vestlandet! 

Så da ser det ut som vi lander på Marmot teltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettop vapor 2p til vinter bruk siden den har full duk og kan lukkes...ok ikke mot storm! 2p er relativt tung for å være en 2p telt, men skal brukes med pulk. Dette også på vestlandet. Ekstra telt til broren på besøk. Pris hadde noe å si også, litt over 2k var hyggelig pris. Skulle ønske den var lettere og hadde ekstra telt-plugger, men har flere fra før og snø-plugger. Spent på hvordan den funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, squidman skrev:

Kjøpte nettop vapor 2p til vinter bruk siden den har full duk og kan lukkes...ok ikke mot storm! 2p er relativt tung for å være en 2p telt, men skal brukes med pulk. Dette også på vestlandet. Ekstra telt til broren på besøk. Pris hadde noe å si også, litt over 2k var hyggelig pris. Skulle ønske den var lettere og hadde ekstra telt-plugger, men har flere fra før og snø-plugger. Spent på hvordan den funker.

Har brukt mitt 4P en del i snø. Fungerer fint, men mye av ventilasjonen er nede langs bakken. 4P har to høye små ventiler også.

Men prøv å slå det opp i kraftig vind. Først opp med stenger, klipse på plass innerteltet, og ta ytterteltet utenpå der igjen. Det kommer til å bli en stor utfordring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser det..som sagt, 3 dager maks med vintertelting og trengte en ekstra vinter-telt til broren, pris ble avgjørende...en enduks som black-diamond firstlight var fristende, men må exit foran og en-duks med kondensasjon..og tusen lappen dyrere...pris ble avgjørende til sist. Burde aldri solgt min TNF mnt-25 men vi kan ikke dele når han snorker såpass...må være 2 telt. Bruker selv en relativt lett mntn hrdwr 2 persons telt på 2,2? kg med ytterduk som funker ypperst som 1 manns telt om vinteren. Lages desverre ikke lenger...hverken mntn hardwear eller marmot eller de andre har skikkelig 2-lags telt lenger som er lette og funker til vinter-bruk. Man må ty til de dyre på 8-10k kr nå (hillestad osv)...veldig synd. Mener jeg kjøpte min til under 4k.

Vi telter nede i skogen, regner med at storm/vind er ikke noe sak..ellers hadde valgt noe annet...er egentlig en 3-sesongs telt da...men må funke til 3 dagers telting inne i skogen...

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.