Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg Med Broderen rundt Engjavatnet.


REJOHN

Anbefalte innlegg


En kjekk "fornyelse" av en gammel tur.

PB235960.JPG
Broderen har bestemt seg for å komme i bedre form. Etter å ha vært plaget med skader og sykdom en lang tid, er han nå endelig klar for nye utfordringer. Som bakker og turer på over to timer.

Vi har hatt mange kjekke turer sammen opp gjennom årene, og det er ikke helt greit å se at han sliter mer enn meg opp bakkene – på grunn av manglende kondisjon.

Lørdag ringte Broderen og spurte hvor jeg hadde tenkt meg på tur. Et spørsmål det ikke alltid er et godt svar på. Bestyrerinnen spør ofte om det samme....
mkmcghfiikaniimo.jpg
Fredagens tur ble litt mer enn bare enn oppvarming, men den kunne ikke kalles en langtur. Jeg hadde håpet på å kunne ta en litt lengre tur lørdag. Men hvor? Det lurte også broderen på.

For et par uker siden gikk vi en ny tur i området ved Bjødnali. Vi endte ut i Engjamyrane – med begge beina. Etter å ha vasset i myra en stund fant vi traktorveien som skulle gå rundt de verste myrhullene.
PB235947.JPG
Ekstrasløyfen til den vanlige turen rundt Bjødnali, Sjelset og Sælandsskogen, gjorde at tilsammen ble det godt over en mil og vi brukte ganske lang tid.

Kunne det være en ide å tråkke opp igjen denne turen, helst minus Engjanemyrane, for å se hvor langt det kunne være. Og hvor lang tid vi ville bruke. Forrige turen gikk det jo litt tid ekstra med å vasse i myra.
PB235963.JPG
Broderen var så avgjort klar for en slik tur. Spesielt siden det ville være mulig å korte inn, om formen ikke helt var på plass. Han kunne også tenke seg å se nye steder. Det blir jo mye samme turene for oss.

Det var ikke mange andre i Sælandsskogen denne dagen. Forholdene var helt greie, men oppover Urdådalen er det mye stein, og den er glatt når den er våt. Denne dagen var det mye våt stein. Det gikk ikke spesielt fort oppover, det ble mye tråkking mellom steiner.
PB235964.JPG
Etter å ha passert Bjødnali, og gått langs vestsiden av vannet (på god vei), tok vi en sjefsavgjørelse, og satte kurs mot hytte ved Skogen. Fortsatt på god vei. Borte ved Skogen så vi flokken av Skotsk Høylandskveg. Også denne gangen tok de oppstilling mot oss med kalvene bak.

Vi snek oss på baksiden av hytta og fant «geilen» videre. Det var ikke helt vei, men hvor vi skulle gå, var ganske klart. Over ei myr var det laget vei, og over bekken var det «klopp». Det var lett å følge stien – til der vi gikk feil forrige gang. Her tok det litt tid før vi fant den smale sti, og et stykke opp i lia, traktorveien.
PB235969.JPG
Fra toppen av skaret mot Sjelset, ble det den vanlige veien tilbake til bilen. Helt greit og ganske kjekt, da jeg for første gang på lenge faktisk jogget nedover bakkene.

Broderen var ganske fornøyd med turen, og ikke minst med den «omveien» vi la til. Det gjorde at dagens utflukt ble på 11 kilometer. Noe som må få «bestått» som tur. Ikke en riktig langtur, men det tok oss mellom to og tre timer totalt.

Les hele artikkelen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en tur jeg kunne tenke meg!  Neste gang må dere legge ut noen nødlinger så kan vi følge i sporene om det er litt vanskelig å finne rett vei innimmellom.  Turen til Bjødnali er fin men har alltid tenkt at den er litt kort innimellom:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dede skrev:

Det er en tur jeg kunne tenke meg!  Neste gang må dere legge ut noen nødlinger så kan vi følge i sporene om det er litt vanskelig å finne rett vei innimellom.  Turen til Bjødnali er fin men har alltid tenkt at den er litt kort innimellom:-)

Vi har også syntes rundturen er noe kort, derfor var i hvert fall jeg, glad da vi fikk med oss denne "forlengelsen".

Fra veien nedforbi Bjødnali er det bare å ta gjennom leet i veidelet, og følge veien fram til "Skogen"  Det går en tydelig "geil" (vei mellom to steingarder) fra baksiden av hytta og videre mot traktorveien.

Det er et lite stykke rett etter myra er krysset (i fortsettelsen av "geilen") hvor stien ikke er helt tydelig, men etter omtrent 150 meter (rett fram/litt til venstre) så er det et le og en bekk som må krysses. Etter det er det tydelig sti fram til Engamyrene. hvor stien "forsvinner" på  andre siden av en liten bekk. Her er det å holde til høyre for en liten kolle og fortsette opp bakken. Traktorveien er godt synlig der framme.  Etter å ha fulgt traktorveien et stykke oppover så er det en sti over til Sjelsetveien.

På kartet er det helt greit å se dette. Det er en fin forlengelse, og den tar ikke veldig lang tid å gå (Mye på vei og traktorvei. Rundturen blir på 11 kilometer i stedet for 7-8.

Det med nødlinger skal jeg prøve å få til neste gang vi tar turen.

(Vi har også vurdert å ta fra Sælandsskogen til "Skogen" og videre til Lauvlia og videre til Snorestad. Det krever to biler og litt kjøring.

Det får bli et prosjekt senere.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.