Gå til innhold
rayun

Nørdre Syndin, krysse Alaosen.

Anbefalte innlegg

Som tittel sier er jeg på jakt etter svar på om det er mulig å krysse Alaosen til fots/med sykkel.

PÅ nettkart ser jeg at det går Firehjuling/traktor spor over Alaosen i nordre enden av Nørdre Syndin. Jeg lurer på om noen er kjent i området og kan bekrefte at det er mulig å ta seg over til fots?

På nettet ser det ut til at det er mulig å ta seg fram både på vest og østsiden av Nørdre Syndin på vei sydover. Primært er mitt ønske østsiden, men da må jeg krysse elven Ala ved Alaosen og er dette egentlig gjennomførbart? Vi snakker sen vår / sommer 2020.

Noen som har lokal kunnskap?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke syklet der, men god turbeskrivelse på følgende side:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Hjemmesiden til Jon og Frank er verdt et besøk. De har en god oversikt over tunneler i Norge. Masse flotte turbeskrivelser og bilder på siden. Anbefales!

Endret av kardam
Skrivefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også planer om samme turen som de. Tog til Vinstra og sykle videre til Beito, båten over Bygdin. Videre til Vaset, Golsfjellet og over i Numedal. Og sørover

"Mjølkevegen med avstikkere" av Birgit Haugen anbefales. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset Skjult lenke - logg inn for å se den, og nå er turbeskrivelsen på siden deres lest. Min bekymring for vading av Alaoset er blåst bort. Riktignok er oset bredt, men slett ikke dypt. Så da kan videre planlegging fortsette.

Har jo brukt tunnelkartet på hjemmesiden deres veldig mye, sannsynligvis "verdens" beste/ mest informative tunnelkart over Norge. Var egentlig ikke klar over at de hadde så mange flotte turbeskrivelser, men det er jeg nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo også litt an på årstid. Er det fremdeles snøsmelting så går det mye vann ut fra Syndin, men kommer du litt utpå sommeren så bør det gå fint.

Et annet alternativ kan være å sykle veien opp til Helin, og så over til Smådalen. Det er en trilling mellom Øynadn og Grunke, men den er overkommelig. Jeg kjenner folk som har vært gjennom der med sykkel. Fint område!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 kg er jo litt vekt så jeg kan ikke love at turen blir enkel, men på den annen side er det ikke mer enn omtrent en kilometer (fritt etter hukommelsen) så det går jo evt an å gå to turer.. 

Du må vel litt på sti i den andre ruta også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider