Gå til innhold
  • Bli medlem

Nørdre Syndin, krysse Alaosen.


rayun

Anbefalte innlegg

Som tittel sier er jeg på jakt etter svar på om det er mulig å krysse Alaosen til fots/med sykkel.

PÅ nettkart ser jeg at det går Firehjuling/traktor spor over Alaosen i nordre enden av Nørdre Syndin. Jeg lurer på om noen er kjent i området og kan bekrefte at det er mulig å ta seg over til fots?

På nettet ser det ut til at det er mulig å ta seg fram både på vest og østsiden av Nørdre Syndin på vei sydover. Primært er mitt ønske østsiden, men da må jeg krysse elven Ala ved Alaosen og er dette egentlig gjennomførbart? Vi snakker sen vår / sommer 2020.

Noen som har lokal kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipset @kardam, og nå er turbeskrivelsen på siden deres lest. Min bekymring for vading av Alaoset er blåst bort. Riktignok er oset bredt, men slett ikke dypt. Så da kan videre planlegging fortsette.

Har jo brukt tunnelkartet på hjemmesiden deres veldig mye, sannsynligvis "verdens" beste/ mest informative tunnelkart over Norge. Var egentlig ikke klar over at de hadde så mange flotte turbeskrivelser, men det er jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også litt an på årstid. Er det fremdeles snøsmelting så går det mye vann ut fra Syndin, men kommer du litt utpå sommeren så bør det gå fint.

Et annet alternativ kan være å sykle veien opp til Helin, og så over til Smådalen. Det er en trilling mellom Øynadn og Grunke, men den er overkommelig. Jeg kjenner folk som har vært gjennom der med sykkel. Fint område!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 kg er jo litt vekt så jeg kan ikke love at turen blir enkel, men på den annen side er det ikke mer enn omtrent en kilometer (fritt etter hukommelsen) så det går jo evt an å gå to turer.. 

Du må vel litt på sti i den andre ruta også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser veldig bra ut @egiljae og var som jeg håpet.

Som lokalkjent, er det greit å ta inn på sti / kjerrevei ved rasteplassen/ busstoppet på Neset.? Da slipper jeg siste biten på E16 gjennom tunnel og fram til Vang.

Planen er uansett å følge Syndinvegen opp for så å krysse Alaosen og følge "Mjølkevegen" sydover,  litt av og på fram mot Storefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (På 27.2.2020 den 12.19):

Ser veldig bra ut @egiljae og var som jeg håpet.

Som lokalkjent, er det greit å ta inn på sti / kjerrevei ved rasteplassen/ busstoppet på Neset.? Da slipper jeg siste biten på E16 gjennom tunnel og fram til Vang.

Planen er uansett å følge Syndinvegen opp for så å krysse Alaosen og følge "Mjølkevegen" sydover,  litt av og på fram mot Storefjell.

Kongevegen tar av ved Neset, og tar deg inn på Syndinvegen lengre vest. Kongevegen har i det siste blitt opprustet og er veldig fin på sykkel, men fra Neset og til toppen er det ganske bratt, så med oppakning må du nok trille. Uansett, en helt overkommelig strekning med sykkel. Legger ved en turbeskrivelse her, merk at du skal ta av mot Espeli. https://outtt.com/en/adventures/1224/kvamskleiva

Her er også flere etapper langs Mjølkevegen: https://outtt.com/en/norway/mjølkevegen

Endret av egiljae
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info og linker. Fra Neset og opp til Alaosen er det vel ca 10km og snaue 500h.m. Så det blir helt klart mye trilling av sykkelen opp der. Blir det den turen i sommer, så blir det Bikepacking på den gamle offroader´n min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.