Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg Bjørndalsfjellet, Fjogstadnuten og nye sko.


REJOHN

Anbefalte innlegg


Nye ALFA Impact A/P/S GTX

P9294766m.jpg
Det er alt over to måneder siden jeg fikk de nye skoene. ALFA Impact A/P/S GTX – til den nette sum av 5 sterke laken. Det har liksom ikke helt vært forhold for nye sko.

Av erfaring vet jeg at det kan gjøre ganske vondt å ta i bruk nye fjellsko. Jeg sliter med en storetå som brakk for ganske mange år siden. Det har gitt en litt bredere lest ved det innerste leddet av storetåa. Med ekstra trykk, gir det ubehag – og smerter. Nye sko er ofte litt «trange» i starten.
PB225919.JPG
Etter antakelig omtrent 20 par med ALFA Walk King var det altså tid for å prøve noe nytt. Walk King holder normalt noe over ett år. Da er Gore-tex`en hullet, og skoene begynner å bli slitt. Sålen ville antakelig ha holdt en stund til, men det er mange år siden jeg syntes det var greit å gå våt på beina.

Da betaler jeg heller prisen for nye sko. Som nevnt var prisen på de nyeste skoene høy. Nesten det doble av Walk King. Etter å ha lest om IMPACT skoene, mener jeg ALFA lover «gull og grønne skoger». Garanti og gode greier. De gode greiene, vil si mulighet til å få ny både innmat og såler. Eller som ALFA skriver: «ceated to be enjoyed a lifetime».
PB225909.JPG
Nå er «a lifetime» med fjellsko for meg, antakelig ikke mer enn 10 år fremover. Selv om skoene bare holder 5 år vil de likevel gi god valuta for pengene, holdt opp mot å fortsette med Walk King.

Det går muligens frem av det jeg har skrevet, at jeg ikke helt «stoler» på reklamen, jeg akter likevel ikke å gi meg første gang jeg sender skoene til reparasjon - muligens andre gang...
PB225929.JPG
Med nye sko på beina, var jeg ikke klar for en langtur. Det kunne passe med en tur der jeg eventuelt kunne korte inn, eller gjøre turen lengre etter som det passet. Bjørndalsfjellet ligger lagelig til for en slik tur. Det er mulig, bare å gå opp til topps og så ned. En tur på tre-fire kilometer, men med en del høydemeter.

Det er mulig å forlenge turen ved å ta om Fjogstadnuten – og Dalsnuten om alt stemmer og formen er på plass.
PB225924.JPG
ALFA Impact er tyngre enn de lave Salomon-skoene jeg har brukt den siste tiden. Ny sko er også ofte stivere i sålene en når de er brukt en stund. Til og begynne med kunne jeg kjenne at det glapp litt bak i hælen, men etter noen minutter oppover bakkene mot Bjørndalsfjellet, glemte jeg det og konsentrerte meg om pusten.

Det var fredag, og ikke mange biler på Gramstad.

Det blåste. Mer enn det har gjort på lang tid. Oppe i skaret rett før den siste bakken mot toppen, var vinden opp mot 14-15 m/sek – eller liten til stiv kuling. Jeg hadde problemer med å holde rett kurs enkelte ganger.
PB225937.JPG
Det var andre ute i vinden. Jenter alene på tur – selvsagt. Jeg treffer oftere jenter alene på tur enn gutter. Og totalt sett er det mer jenter ute å tråkker i terrenget en gutter. Noen burde ta seg sammen – gamle gubber som meg teller ikke...

Det ble til at jeg la turen om Fjogstadnuten i tillegg til Bjørndalsfjellet, og fikk en skikkelig fjelltur, på en fredag.

Skoene fungerte med andre ord som de skulle. Egentlig er jeg litt imponert.
De passet perfekt på foten – som Walk-King. Det virket som om overlæret var mykere, og derfor ikke trengte så mye bruk for å kunne «glemmes» Sålen har samme mønster som sålen på Walk King, og kjentes helt lik ut i bruk.
PB225941.JPG
Jeg beholdt skoene på etter turen. Vanligvis er jeg kjapp med å skifte til andre sko, når jeg tar i bruk nye stive Alfa Walk King. Og en ting til – knuten på skosnorene holdt hele turen. Det har aldri hent før med nye sko.

Om de er vanntett, fikk jeg heldig vis ikke testet, selv om det kom noen dråper under turen.

En fin tur og en grei «innkjøring» av de nye skoene.

Les hele artikkelen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.