Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking og organisering i pulk


Anbefalte innlegg

Er nysgjerrig på hvordan andre løser pakkinga av pulken for en ukestur. Vi her i huset har benyttet egen plastkasse til mat, egen til brenner med tilbehør og egen til kjele, bestikk, kopper og skåler. Dette er jo lettvindt med tanke på at det er lett å holde overikt og finne det man skal ha av mat og drikke, men det tar opp mye plass i pulken. Klær, hundemat og drivstoff frakter vi i egne vanntette pakkposer. 

Noen har noen gode og smarte løsninger som kan være med å frigjøre litt plass? Det brukes forøverig transporter 155 fra fjellpulken med fjellpulken packbag på 250 liter.

Endret av Emanuel Desperados
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innskjerping på organisering i kassene bør til her føler jeg. 

Jeg kjører bare 1 kasse nå. Fordi det går vekk unødig plass ved for mye kasser. Og den er til mat. I tillegg presser jeg opp i alt av matrelatert, som bestikk, tallereken, kopper osv.. Drivstoff i tykk pakkpose bakerst i Fjellpuken. (Det blir nemlig et rom bak kasse som passer perfekt til drivstoffflaskene + brennerne legges oppå dette igjen.)

På mange turer hvor jeg har med isborr er det dessverre en fordel om dette legges i bunn av pulken. Dette krøller til organiseringen en del, men er verdt det veltemessig om alternativet er å ha det øverst. Dermed deles resterende opp i pakkposer. Disse rulles ikke tett slik at de enklest lar seg forme. Kun hvis det er mye fuktig nedbør under forflytning så lages de mer tette.  Har en egen liten pakkpose med "turelektronikk" der powerbank, lommelykter, radio, teltlykt osv er. 

På toppen teltpose og bedding. 


Ser gjerne da slik ut. 

Her har jeg vel en ekstra sovepose for kompis i beddingen også. I tillegg var vi 3 stk på tur og da har jeg med et skumunderlag som er like stort som bunn på innerteltet. Den er visst også brettet inn under beddingen der ser jeg...1517288601_Signatur-2017-04-0916_11_52.thumb.jpg.89d792aa7a6288e3b08ebee88dea63ad.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har en vanlig bag. Ikke pulkbag, men en stor bag med stort hovedrom med åpning i hele toppen og sidelommer i endene. 
Enkelt, Oversiktlig, praktisk, og plassbesparende

Satt å tenkte på om det kunne være en bedre løsning ja. Den kan man jo da forme i pulken så den ikke tar opp unødvendig plass, men fremdeles kunne åpne opp og ha full oversikt. Godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker to av IKEAs handlebager FRAKTA 71L. Passer bra I Fjellpulken Explorer 168cm. Inni dem er det meste fordelt I pakkposer.

Hvis man er glad I teltet og ønsker at det skal holde en stund uten for mye reparasjoner, så ville jeg heller brukt løsningen med en egen pulkpose til teltet som Espen bruker, fremfor å bare legge teltet rett oppå pulken uten noen form for beskyttelse samt en skarp spade I tillegg slik som Hvitserkvideoen viser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonsen skrev:

Jeg bruker to av IKEAs handlebager FRAKTA 71L. Passer bra I Fjellpulken Explorer 168cm. Inni dem er det meste fordelt I pakkposer.

Jeg har ikke så mye å tilføre til pakking i pulk, men får jeg spille inn en alternativ "bag" fra Ikea, Frakta Bag til tralle.
Denne har glidelås så innholdet blir på plass. Lett og hyggelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sofasliter skrev:

Jeg har ikke så mye å tilføre til pakking i pulk, men får jeg spille inn en alternativ "bag" fra Ikea, Frakta Bag til tralle.
Denne har glidelås så innholdet blir på plass. Lett og hyggelig pris.

Og Clas Ohlson sin versjon av samme pose virker mer solid. IKEA-posene smuldrer opp etter kort tid i vær og vind. 

De er ganske store også  

https://www.clasohlson.com/no/Clas-Ohlson-veske-til-oppbevaring/p/31-8326-1

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud; Har du noen slags beskyttelse utenpå brennerne der de ligger bak plastkassa? Jeg kjører i all hovedsak samme prinsipp med 1 plastkasse + pakksekker, og brenselet bak kassa. Men har ikke turt å legge primusen "ubeskytta" så den ligger i plastkassa. Med den litt upraktiske konsekvensen at den ligger nederst. Og om man ikke bor på hytte er det litt deilig å kunne starte med å fyre opp primusen før man pakker ut for mye annet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøre 2 solide bager istedenfor 1? Ser for meg at det vil være noe enklere å både håndtere, pakke, fordele vekt og holde orden. Men kjører som sagt selv opplegg med 1 plastkasse + pakksekker, synes dette fungerer bra. I den ene pakksekken har jeg ting som kun er "i tilfelle", slik som førstehjelpsutstyr, ekstra skitupp, ekstra batterier, duct - tape, lim, repsett til brenneren etc. Med den fordelen at denne sekken vanligvis blir liggende urørt i pulken hele tiden og da ikke blir slept med inn og ut i hytter og telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Espen Ørud; Har du noen slags beskyttelse utenpå brennerne der de ligger bak plastkassa? 

Ikke annet enn det trekket brennerne kom i.

MEN - pga at jeg bruker stor kasse og fyller denne godt, så blir det "rommet" som danner seg bak kassa (Fjellpulken er smalere bak så kassa kan ikke flytte seg bakover) avgrenset så de ligger veldig beskyttet uansett. Jeg har primusplate(ne) stående på yttersiden av kassa under transport....

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan frakter dere drivstoffet? Direkte i orginal 5L dunk, eller heller dere dette over på div flasker? Jeg har fylt opp drivstoff flaskene som ligger i kassa sammen med brenneren og har i tillegg en eller flere 5 liters dunker pakket i vanntett pose mellom andre saker i pulken. Nå skal det sies at jeg velger å pakke med ekstra mye drivstoff og tar gledelig den ekstra vekten dette medfører, for å kunne kosefyre så mye det lar seg gjøre. Det er aldri en dråpe drivstoff igjen når jeg er hjemme fra tur, uansett mengde jeg tar med og hvor lang turen er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gittiamo skrev:

Og Clas Ohlson sin versjon av samme pose virker mer solid. IKEA-posene smuldrer opp etter kort tid i vær og vind. 
 

Du har kanskje fått noen poser fra en dårlig batch?

Posene som ble referert til er lagd av samme materiale som disse posene, og fra det jeg kunne kjenne så er de like tykke.
 https://www.ikea.com/no/no/p/dimpa-oppbevaringspose-transparent-10056770/

Jeg har brukt disse IKEA posene til å bla. oppbevare dekk (slik IKEA viser på bildet, snip fra nettsiden nedenfor.), men der IKEA viser at de henger innendørs i en garasje eller bod, har mine hengt ute eksponert for vær og vind året igjennom. Kan dog hende det er gjort endring siden jeg kjøpte i 2012, og hvem vet, kanskje fargestoffet (for å farge de blå) gjør de svakere..?
De har i hvert fall tålt julingen med å bli delvis dratt langs bakken og båret fra oppbevaringsplass til bilen når dekkskift har blitt utført de siste 7 årene. 

image.png.3b7ce62f2b3ab453f78d98b8aa1b39ef.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Walle skrev:

https://www.ikea.com/no/no/p/dimpa-oppbevaringspose-transparent-10056770/

 (slik IKEA viser på bildet, snip fra nettsiden nedenfor.), men der IKEA viser at de henger innendørs i en garasje eller bod,
image.png.3b7ce62f2b3ab453f78d98b8aa1b39ef.png

Kan ikke annet enn å reagere på denne utrolig dumme tanken en eller annen IKEA-ansatt har hatt her...
Her skal man altså henge en stor krok på veggen inne for å henge en stor plastikkpose med et hjul oppi.. Normale folk med fornuftig tankegang henger felgen rett på kroken, så sparer man seg de plastposene. Ikke helt miljøtankegang fra IKEA der hvertfall... -_- 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Kan ikke annet enn å reagere på denne utrolig dumme tanken en eller annen IKEA-ansatt har hatt her...
Her skal man altså henge en stor krok på veggen inne for å henge en stor plastikkpose med et hjul oppi.. Normale folk med fornuftig tankegang henger felgen rett på kroken, så sparer man seg de plastposene. Ikke helt miljøtankegang fra IKEA der hvertfall... -_- 

Liten digresjon ifht til topic men;

Tja, jeg tolker bildet mer som en demonstrasjon hva den tåler og en indikasjon på hva posene kan brukes til. Altså ikke bare til å ha puter eller dyner i.
Dekkene mine hengte en stund slik, der jeg hadde en felles krok for alle dekkene.
Lengden på denne var mindre enn halvparten så lang som den måtte vært om jeg skulle tredd alle felgene på en krok/stang. 
Posene posene ble brukt både som beskyttelse for hjulene + at det beskyttet klærne til de i familien som måtte smyge seg "oppimellom" når akebrett og lignende skulle dette hentes ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Emanuel Desperados said:

Hvordan frakter dere drivstoffet? Direkte i orginal 5L dunk, eller heller dere dette over på div flasker? 

Er det snakk om mye fuel, så har jeg også pleid å bruke 5L dunk, men har så langt ikke brukt noe extra utenpå den I tilfelle den skulle lekke siden alt annet er i vanntette pakkposer. Det pleier å gå greit å helle av fra 5L dunker så lenge man har med seg en trakt.

Om jeg bruker slangebrenner hvor pumpen passer på aluflasker, så bruker jeg helst en eller flere av dem. 

For parafin brukt på eldre primuser, så har jeg nå gått over til Trangia fuel flaske. Er litt usikker, men tror ikke den er egnet for bensin?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst å kjøpe 250 liters versjonen av pakbagen til fjellpulken. Da får jeg plass til mange plastkasser da:) Synes det er helt topp å bruke disse kassene på vinterturen. Problemet er som nevnt tidligere, ikke så veldig plasseffektivt. Jeg drømmer om ei kasse med mat, ei med kokkelering, ei med div el-utstyr (foto, lykt, kindle og lignende) og kanskje ei med fiskeutsyr. Har en fjellpulken transporter med fjellpulken 150 l pulkbag, rød type. Isbor fester jeg på toppen over beddingen, har fungert fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders Eriksen skrev:

Jeg har veldig lyst å kjøpe 250 liters versjonen av pakbagen til fjellpulken. Da får jeg plass til mange plastkasser da:)

Jeg har denne. Har 1 stk i 250 og 1 stk i 200 som frøkna bruker. Jeg er veldig fornøyd meg begge disse. Men tro meg, du går tom for plass uansett hehe. Bagen har forøverig noen veldig kjekke løsninger. På enden av bagen er det ekstra stoff med en drawcord som er ment for å pakke bagen inn i seg selv. Denne "lomma" er genial til å lagre dunjakka i. Der ligger den trygt og lett tilgjengelig hele tiden. bagen har også utallige feste og bæreløsninger. Setter også stor pris på den D-formede glidelåsen på toppen av bagen som gjør at du får åpnet hele toppdelen av bagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor pakke kasser inni bager?.. 🤔

Jeg har trekk på pulken min, som jeg bretter opp for å åpne pulken. Det holdes sammen av kroker og strikk på toppen.

Legger alt av kasser, bager, evt. løse pakkposer, likleunderlag, spade, etc. oppi pulken med teltet øverst (delvis sammensatt i lang pose), bretter over trekket og fester strikkene.

Det jeg trenger om dagen har jeg i en ryggsekk, øverst i pulken, eller en kasse som er lett å dra frem.

Noe som dette, men jeg kan ha flere kasser eller en mindre bag også:

 

E7960013-7149-4FA4-BE23-B199DA4AB891.jpeg

E471776F-A578-47B4-AA18-0C3A61611D25.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hvorfor pakke kasser inni bager?.. 🤔

 

E7960013-7149-4FA4-BE23-B199DA4AB891.jpeg

E471776F-A578-47B4-AA18-0C3A61611D25.jpeg

Hovedårsak er nok at mange, meg selv inkludert bruker parisbrett og da er det jo kjekt å ha noe å samle kassene / posene i. I tillegg er det ekstremt effektivt å bare bære hele baggen inn i teltet. Jeg har alt pakket i bedding og en 150 liters fjellpulken bag. To kolli rett inn i teltet. Helt genialt, syntes jeg :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e tilhenger av å halde ting enkelt og funksjonelt. En stor piteraq packbag eller to halve, eller trekk alt etter kva pulk. Enkel bedding uten lommer på enkelte turar. 

Ting pakka i store og små vasstette pakkposar. Glidelåser strategisk plassert på pakkbag slik at eg i ei handvending kan løyse fremste stropp på bedding, lette den opp og dra fram thermos, dunis osv. I kombo med taudrag er det for meg det som gir minst tid brukt på dill.

Eg har aldri falt for prinsippet med å dra rundt på fleire kilo med "oppbevaringsremedier", som til overmål i tillegg er plasskrevjande og motverkar mine tiltak for å pakke med lågt tyngdepunkt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.