Gå til innhold
Larsdx

Toppturski til noob

Anbefalte innlegg

Som noen sikkert husker kjøpte jeg på anbefaling fra forumet Scarpa Maestrale skisko til allsidig bruk. Disse er nå i bruk i bakke med det jeg tror er ganske bra  carvingski, mens jeg lærer meg å kjøre nedover..

Så skal jeg begynne å kikke på toppturski. Jeg har god tid og kjøper neppe før over nyttår, men alltid fint å starte nerdingen. Kjøper når jeg relativt greit kommer meg ned svarte bakker i alpinanlegg. 

Jeg ser for meg at bruken blir lettere og relativt trygge turer i starten, noe som kanskje taler for relativt lett utstyr? Men jeg har tilgang på hytte r og steder å bo i både Hemsedal og Sognefjorden, så muligheten for litt brattere turer etter hvert er til stede. Har også hytte i Rondane. 

Jeg  tror jeg vil ha noe allround, ikke rendyrka pudder. Er tung mann. 

Jeg antar at jeg vil ha dynafit-bindinger og igjen kanskje noe "midt på treet" mellom tung og lett? 

For eksempel disse? Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg skjønner det finnes mye bra der ute, har ikke tenkt å bli skinerd med det første, så takknemlig for alle som kan veilede litt i hva man bør titte på. 

Budsjett er fleksibelt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Skjult lenke - logg inn for å se den, jeg er ikke helt inne i de tekniske spesifikasjonene. 

Jeg forstår at jeg bør ta stilling til hvor lette ski jeg vil ha.  Skal jo i utgangspunktet bruke disse til turer som kan gås med fjellski, men kanskje gås bedre med randoutystyr, noe som kanskje taler for relativt lett oppsett. Kanskje også siden støvlene jeg har kjøpt ikke er de aller letteste. 

Ser ut som det er snappet opp nå, men det lå for eksempel ute en pakke på Finn med Hurrugane SGN som i utgangspunktet så fint ut til mitt bruk, men ser svingradius på disse er noe større enn det du foreslår? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen. Jeg skal som sagt ha noe allround, om jeg blir hekta er uansett viljen til å bruke penger på mer stæsj godt utviklet. 

Spørsmålet jeg fortsatt ikke blir helt klok på er hvor mye jeg egentlig ofrer i kjøreegenskaper på å gå fra "ganske lette" ski til "veldig lette" ski. Eneste referansegrunnlaget mitt er carvingski og vanlige allround fjellski. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres ut som fornuftige råd. Kan være jeg handler rett over nyttår. 

Et spørsmål i den forbindelse: Jeg mener å ha lest et sted at for å gå topptur på ski bør man være komfortabel i svarte løyper i alpinbakker. Jeg regner med å komme dit i løpet av sesongen, men er ikke der helt ennå. 

Men er det helt nødvendig om man skal gå "trygge toppturer", altså terreng slakere enn 30 grader?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Var vel omtrent som jeg trodde. Tenker jeg prøver meg i Hemsedal eller Sogn over nyttår. 

Jeg ser poenget med superlett oppsett som Skjult lenke - logg inn for å se den skriver om, men for meg tror jeg det blir feil. Har som sagt lite erfaring med å stå ski, men syklet sti siden 2013. Vet med meg selv at jeg aldri kommer til å kjøre de mest hårete linjene, men vet også at jeg setter pris på utstyr som er litt tilgivende. Vil også ha noe som ikke føles helt feil til heisbasert frikjøring. Så får flere skipar evt. komme seinere. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Kan Høgevarde skisenter være et bra sted å øve litt frikjøring? Blå løyper sitter greit nå og skal vel komme meg ned røde også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisbasert offpiste ja, Skjult lenke - logg inn for å se den

Man får også et inntrykk her: 
Skjult lenke - logg inn for å se den

Men hvor vanskelige disse nedkjøringene er kommer ikke så godt frem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hodet er sånn passe, foreløpig bedre enn skiteknikken :D  Jeg er langt fra den råeste på sykkel og blir nok heller aldri det på ski. Men foreløpig har jeg ikke blitt redd av noe på ski.  Fortsatt ikke prøvd noe verre enn rød bakke i Kvitfjell forrige helg, ikke skummelt, men det ble litt knot,  tror det skulle gått litt bedre om jeg prøvde på nytt nå. Skal teste Wyller torsdag også blir det evt. Høgevarde på lørdag om jeg klarer dra med meg dama dit (noen må passe ungen...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo alltid litt håpløst når man begynner med noe og ikke vet helt hva man vil ha. Slik jeg leser tester om disse så vil de uansett ikke bli helt feil til heisbasert offpiste og pudder også får jeg kanskje supplere med et par lettere ski seinere. 

Jeg har ikke stæsjskam.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble Black Crows Camox (den tunge versjonen, ikke Freebird..). Med vekt på 1800 gram for skia og relativt tunge bindinger ble dette litt mer å dra på enn jeg hadde tenkt, men når jeg fikk muligheten til å få tak i pent brukte ski til 1.700 med feller ble det vanskelig å la være. Så får jeg heller selge om jeg finner ut at jeg trenger noe lettere eller bredere. 

Litt spent på hvordan det blir å gå fra 170 cm jeg har på carvingskiene til 177cm. Skal teste i Wyller i morgen, så blir det Høgevarde med forhåpentlig litt offpiste i romjula og kanskje en tur til Sogn for å jakte løssnø rett over nyttår. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen flere spørsmål: 

Jeg har et par Åsnes fjellskistaver, type justerbare. Disse har tradisjonelle, store trinser. Bør jeg kjøpe sånne alpintrinser som kan setttes på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint. Ikke at det er noe stort problem å kjøpe et ekstra par trinser, men alltid deilig slippe å bytte frem og tilbake. 

Skredsøker: Regner med det er lurt å kjøpe to av samme type? Dama skal nok ikke ha eget randoutstyr, men kan leie eller låne ved leilighet. 

Spade - vanlig spade som brukes til vinterturer holder vel? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Du er ikke avhengig av å ha samme type skredsøker for at de skal fungere sammen. Viktigste med skredsøker er at du kan å bruke den, så kurs i søk er anbefalt (sammen med kunnskap om å unngå å få bruk for den). Et annet spørsmål er om du har planer om å starte med så bratte turer at du har behov for skredsøker. Det beste er å velge trygge turer.

Nå banner jeg sikkert i toppturkirka, men jeg er notorisk allergisk mot kurs basert på gruppeundervisning etc. Led meg gjennom et våtkortkurs i høst. Satser på at den lille skredboka+bok om trygge toppturer fra samme forlag + et par guidede turer på slutten av sesongen kan gjøre noe av samme nytte. 

Skal ikke gå i skredterreng som sagt, men leser meg til at det kan være en fordel med skredsøker om man skal offpiste i heisannlegg og populære fjell, da man kan risikere at andre utløser skred+ at man evt. kan hjelpe noen som er utsatt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Om man er alene, og blir tatt av skred, og ligger så begravd at man trenger skredsøker, så er man med all sannsynlighet ferdig.

Selvfølgelig er det best med begge deler, men en nødpeilsesender kan hjelpe en person som går alene i fjellet i så mange forskjellige tilfeller og skadesituasjoner utenom skred også.

Når du skriver nødpeilesender, mener du faktisk noe ala Spot eller Inreach eller går du faktisk rundt med en "gammeldags" nødpeilesender"?

Har Spot selv men må innrømme at den ikke blir brukt. Har flere ganger på aleneturer på stisykkel på litt odde tider tenkt "hva gjør jeg om det går galt ned denne steinrøysa"? På den andre siden bidrar det kanskje til at man tar mindre konservative valg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, hvordan har dette gått? Som toppturski er nok de jeg valgte vel tunge. På en relativt slak og enkel topptur fikk jeg problemer, mens turfølget kunne gå rett opp på sine lette leieski. Hun er vanligvis ikke raskere enn meg, men en god del lettere.  Det kan selvsagt ha noe med fellene å gjøre også, men lurer på om ikke det ville vært bedre med litt mer dedikert randooppsett. Skal leie utstyr neste gang og se hvordan det føles. 

Ellers fungerer skiene og bindingene strålende til heisbasert offpiste, som det nok uansett blir mest av i år. Skiferdighetene kommer seg også, selv om det ikke akkurat er med sjumilssteg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde jo vært fint om jeg kunne få utstyret til å funke. Problemet var altså at grepet forsvant når det ble litt bratt.  Ikke veldig bratt.  Vil vel tro vekten er noe rundt 3kg per ski nå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var løssnø og bra forhold. Jeg gikk ganske skrått, men hjalp bare litt. 

Kan godt være teknikken som er problemet, men hun jeg gikk med har vanligvis langt dårligere teknikk enn meg på vanlige ski. Hun er riktignok mye lettere og hadde også lett utstyr. 

Opplevelsen har uansett gjort meg nølende til å dra på spontane toppturer. Blir fort mye kjøring for bomtur. Det er vel heller ikke helt forhold for rando i Wyller nå, burde vel teste litt i kanten av barnebakken e.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med barmark og bra forhold for stisykling i Oslo og omegn har jeg ikke stressa så mye med å få på plass toppturteknikken. Men gikk bedre i dag. Kom meg ikke helt til topps, men det var mest på grunn av knoting, litt dustete feilnavigering, litt latskap og at det gikk fra løssnø til skare på rundt 1200 meter der jeg var. Så da snudde jeg. Men oppover fungerte fellene strålende denne gangen. De dekker hele skia bortsett fra helt fremst på tuppen.

Teknikken nedover har blitt mye mindre dårlig (ville være å lyge å si den er bra), men jeg merker når jeg kjører offpiste og særlig i små renner og skog at jeg ikke helt tør slippe opp og stole på farten. Jeg tror egentlig teknikken tåler mer, men at det er hodet som stopper meg. Blir naturlig nok også litt mer feig når jeg er utafor allfarvei og vet at det kan gå flere dager før noen kommer samme vei. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.