Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski til noob


Larsdx

Anbefalte innlegg

Det er dritvanskelig å kjøpe ukjent utstyr. 
Jeg starta min skikarriere for fire år siden. Med topptur. Og så lærte jeg meg å stå på ski etterpå 😂 var et lite sjokk å sette skituppene retning ned bakken gitt. Men det gikk. 
 

Jeg kjøpte mine toppturski hos Fast Bikes i Oslo. De selger utleieski. Det har funka veldig bra for meg som nybegynnerski. De er ikke for breie men har OK svingradius, er lette, har gode bindinger og passe rocker. De er litt nervøse i bakken men førstevalg om jeg skal kjøre dypere snø eller i skogen. Jeg tenker etter hvert å få litt stivere støvler men ellers er de bra nok for meg nå. 
 

http://www.fast-bikes.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg vil tippe du hadde likt deg på eit par blizzard zero g 95 med dynafit superlite 2.0 som binding. Då har du eit rimeleg lett oppsett som samtidig tåler å køyre bra på. Eg har sjølv tilsvarande oppsett med "veslebroren" zero g 85, og dei skia fungerer rikeleg bra for min del, både i pudder og skare ned ei renne frå Gaustatoppen. Eg har 3 ulike par toppturski som eg brukar, men om eg skulle ha hatt eitt par trur eg at eg ville ha gått for noko rundt 95 mm. Litt avhengig av om du tenkjer deg mest i laussnø eller på avblåste fjell. Bindinga superlite 2.0 på 175 gram har overraska meg veldig positivt, den tåler tydelegvis ein trøkk har eg funne ut no etter rundt 100 skidagar med den samme bindinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Larsdx skrev:

Det er jo alltid litt håpløst når man begynner med noe og ikke vet helt hva man vil ha. Slik jeg leser tester om disse så vil de uansett ikke bli helt feil til heisbasert offpiste og pudder også får jeg kanskje supplere med et par lettere ski seinere. 

Jeg har ikke stæsjskam.

Ja, det er faktisk ett meget godt poeng. Vanskelig før man vet.

Og det er en god grunn til å kjøpe noe billig og brukt man tror vil passe, og når man får erfaring og ferdigheter senere vil man være sterkt rustet til å ta ett skikkelig bra utstyrsvalg da 👍

Har gjort akkurat det samme selv, første skiparet fikk meg i gang. Ved neste kjøp visste jeg akkurat hva jeg ville ha ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på tur for nedkjøringen sin del, så for all del styr unna ski med mindre midtbredde enn 90mm. Det er rett og slett ikke gøy å kjøre i løssnø med smalere ski. Litt avhengig av hvor stor du er selvsagt, men selv fruen på 60kg og 165cm har ski med midtbredde 90mm. En ski med med mye rocker er gjerne lettere å svinge, men litt mindre stabil, så her er det jo litt opp til hva du liker.

Jeg har to oppsett. Det ene er Black Crows Camox Freebird med Marker Alpinist bindinger. Vekt på godt under 2kg per ski. Nydelig oppsett som gir ok flyt også når det er en del snø, i tillegg til at det er mer enn lett nok for lange traverser. 

Jeg har også et oppsett med Armada JJ ARV 116 + Salomon Shift. Totalvekta her er vel nærmere 3kg per bein... Kjenner absolutt forskjellen fra Camoxene oppover, men likevel må jeg innrømme at jeg ALLTID velger disse om jeg vet at det er fare for pudder. Det er rett og slett så overlegent mye bedre og morsommere nedover at det gjør den litt mer strevsomme oppturen verdt det! Har gått 2000 høydemeter + på en dag med disse og jeg veier 95kg og er ikke i spesielt god form... 

Man går jo som regel på randotur flere sammen, da det både er sosialt og tryggere, så jeg har aldri følt behovet for lettere utstyr. Det er alltid noen som er i dårligere form eller som har tyngre utstyr, så farten blir jo tilpasset deretter.

Ser du på de fleste aktive frikjørere så kjører de stort sett ski på mellom 100-110mm midtbredde. Black Crows Atris er en gjenganger. Skal du ha bare en ski ville jeg nok gått for den! Også en ski som funker utmerket i bakken, så kjøper du en litt solid binding som feks Marker Kingpin eller G3 ION har du et kjempebra oppsett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble Black Crows Camox (den tunge versjonen, ikke Freebird..). Med vekt på 1800 gram for skia og relativt tunge bindinger ble dette litt mer å dra på enn jeg hadde tenkt, men når jeg fikk muligheten til å få tak i pent brukte ski til 1.700 med feller ble det vanskelig å la være. Så får jeg heller selge om jeg finner ut at jeg trenger noe lettere eller bredere. 

Litt spent på hvordan det blir å gå fra 170 cm jeg har på carvingskiene til 177cm. Skal teste i Wyller i morgen, så blir det Høgevarde med forhåpentlig litt offpiste i romjula og kanskje en tur til Sogn for å jakte løssnø rett over nyttår. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, djing0 skrev:

Det er rett og slett ikke gøy å kjøre i løssnø med smalere ski. 

Det er vel ikke helt sant. Man skal ikke mange år tilbake før det var umulig å få tak i ski med 9 cm bredde under foten, og jeg kan love at folk hadde det gøy da også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lompa skrev:

Det er vel ikke helt sant. Man skal ikke mange år tilbake før det var umulig å få tak i ski med 9 cm bredde under foten, og jeg kan love at folk hadde det gøy da også...

Joda, jeg kan godt moderere meg på den :-) men om man ikke går på fryktelig lange turer der vekt er alfa omega ser jeg ikke helt hvorfor man skal gå særlig smalere i dag. De få grammene man sparer går stort sett kraftig utover kjøreegenskaper er min erfaring.

Til trådstarter så tror jeg du har gjort et godt kjøp. Full pakke til 1700kr er rett og slett et kupp. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, djing0 skrev:

Joda, jeg kan godt moderere meg på den :-) men om man ikke går på fryktelig lange turer der vekt er alfa omega ser jeg ikke helt hvorfor man skal gå særlig smalere i dag. De få grammene man sparer går stort sett kraftig utover kjøreegenskaper er min erfaring.

Til trådstarter så tror jeg du har gjort et godt kjøp. Full pakke til 1700kr er rett og slett et kupp. 

 

Jeg er helt enig med deg i at det er sykt moro på brede ski i pudderet, men det er ganske mange toppturer hvor jeg ikke vil ha de bredeste skiene mine (114 mm). Å traversere på hardt føre (som det ofte er oppe mot toppene) med sånne brede ski føles ikke godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, djing0 skrev:

Joda, jeg kan godt moderere meg på den :-) men om man ikke går på fryktelig lange turer der vekt er alfa omega ser jeg ikke helt hvorfor man skal gå særlig smalere i dag. De få grammene man sparer går stort sett kraftig utover kjøreegenskaper er min erfaring.

Til trådstarter så tror jeg du har gjort et godt kjøp. Full pakke til 1700kr er rett og slett et kupp. 

 

Jeg har Åsnes falketind 68 (telemark), og K2coomback (rando).

Jeg må si at jeg synes Falketindene er kjekkere å kjøre med når det er løssnø. Kanskje grunnen er at jeg får en mye større mestingsfølelse av å kjøre ned på tynne og lette ski med løs hel 🤷‍♂️ Jeg synes man flyter mer enn godt nok, men jeg har ikke prøvd i pudder til pungen heller ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Larsdx skrev:

Noen flere spørsmål: 

Jeg har et par Åsnes fjellskistaver, type justerbare. Disse har tradisjonelle, store trinser. Bør jeg kjøpe sånne alpintrinser som kan setttes på?

Nei, bruk de du har som de er. Eneste minuset er at ringen "kan hekte" i trær ved skogskjøring. 

En slalomtrinse kan noen ganger være for stiv. Er det bratt og hardt kan trinsa ta nedi før tuppen så staven ikke får feste. Går du inspirert bortover kan også staven "spinne" på trinsa.

Jeg har modifisert mine Black Diamond staver med Åsnes reservetrinse av "gammel type". De bruker jeg til alt fra Fjellski til rando.

 

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint. Ikke at det er noe stort problem å kjøpe et ekstra par trinser, men alltid deilig slippe å bytte frem og tilbake. 

Skredsøker: Regner med det er lurt å kjøpe to av samme type? Dama skal nok ikke ha eget randoutstyr, men kan leie eller låne ved leilighet. 

Spade - vanlig spade som brukes til vinterturer holder vel? 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite, jeg trenger mye pungpudder om det skal bli nok til å kjøre på ski i 😂

Ang. trinser, så har jeg en av hver :) På den ene staven har jeg en stiv trinse med en metallkrok påmontert. Metallkroken bruker jeg til å betjene hælløfterne på Voile bindinger. Fungerer helt ypperlig, enklere enn å betjene dynafit hælløftere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Larsdx skrev:

Fint. Ikke at det er noe stort problem å kjøpe et ekstra par trinser, men alltid deilig slippe å bytte frem og tilbake. 

Skredsøker: Regner med det er lurt å kjøpe to av samme type? Dama skal nok ikke ha eget randoutstyr, men kan leie eller låne ved leilighet. 

Spade - vanlig spade som brukes til vinterturer holder vel? 


 

Du er ikke avhengig av å ha samme type skredsøker for at de skal fungere sammen. Viktigste med skredsøker er at du kan å bruke den, så kurs i søk er anbefalt (sammen med kunnskap om å unngå å få bruk for den). Et annet spørsmål er om du har planer om å starte med så bratte turer at du har behov for skredsøker. Det beste er å velge trygge turer.

Er ikke så nøye hvilke spade du har, så lenge den er solid nok, egnet til å flytte snø fort og får plass i sekken. 

Trinse er smak og behag. Har brukt både store og små trinser. Store trinser er fint når det er dyp snø på vei opp. På hardere underlag nedover subber de mer enn mindre trinser. Begge deler fungerer. 

Ønsker deg god tur og mye løssnø i året som kommer :)

Ang bredde på ski:

20170312-IMG_7063.thumb.jpg.a2dffd56acb89f0382a1a29371254ed0.jpg

85 vs 115 på tur opp

20170331-IMG_1064.thumb.jpg.9c8ae6b09be1ad192dcd194e97cfa47c.jpg

85 vs 115 på tur ned - stor forskjell på flyt.

20071127-1701.thumb.jpg.b7dcbae92a7433b78bc6d479f218d916.jpg

95 mm kan av og til være for smalt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Du er ikke avhengig av å ha samme type skredsøker for at de skal fungere sammen. Viktigste med skredsøker er at du kan å bruke den, så kurs i søk er anbefalt (sammen med kunnskap om å unngå å få bruk for den). Et annet spørsmål er om du har planer om å starte med så bratte turer at du har behov for skredsøker. Det beste er å velge trygge turer.

 

Nå banner jeg sikkert i toppturkirka, men jeg er notorisk allergisk mot kurs basert på gruppeundervisning etc. Led meg gjennom et våtkortkurs i høst. Satser på at den lille skredboka+bok om trygge toppturer fra samme forlag + et par guidede turer på slutten av sesongen kan gjøre noe av samme nytte. 

Skal ikke gå i skredterreng som sagt, men leser meg til at det kan være en fordel med skredsøker om man skal offpiste i heisannlegg og populære fjell, da man kan risikere at andre utløser skred+ at man evt. kan hjelpe noen som er utsatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Larsdx skrev:

Nå banner jeg sikkert i toppturkirka, men jeg er notorisk allergisk mot kurs basert på gruppeundervisning etc. Led meg gjennom et våtkortkurs i høst. Satser på at den lille skredboka+bok om trygge toppturer fra samme forlag + et par guidede turer på slutten av sesongen kan gjøre noe av samme nytte. 

Skal ikke gå i skredterreng som sagt, men leser meg til at det kan være en fordel med skredsøker om man skal offpiste i heisannlegg og populære fjell, da man kan risikere at andre utløser skred+ at man evt. kan hjelpe noen som er utsatt. 

Helt enig med deg når det gjelder mange kurs. Typiske skredkurs blir for korte for å lære å vurdere skredfare. Da må det erfaring med ulike forhold til. Lærer nok mer om vurderinger av aktuelle forhold den dagen på en tur med guide (still spørsmål). Det beste er å være med noen med erfaring, og så lære underveis. Er ikke det mulig, så er kurs et alternativ, i tillegg til mye egentrening. 

Kan banne litt i toppturkirka selv, og si at jeg ofte både går alene på topptur, og dropper skredsøker når jeg går turer uten skredterreng. Har alltid med spade og søkestang. Men helt klart nyttig med en skredsøker om du observerer at andre utløser et skred. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Larsdx skrev:

Satser på at den lille skredboka+bok om trygge toppturer fra samme forlag + et par guidede turer på slutten av sesongen kan gjøre noe av samme nytte. 

Jeg er også av oppfatningen at man ikke må ha toppturkurs, fjellsportkurs, skredkurs og randonnekurs for å gå topptur.

Anbefaler å låne alle bøkene om skred og topptur på biblioteket, da får du forskjellige typer input og metoder.

Imidlertid er det en ting jeg synes kan være ekstra nyttig, og det er å øve seg litt på bruk av skredsøkeren i praksis, og bruk av søkestangen (stikkemønster). Slik at man ikke roter det til når man trenger den.

Jeg går vanligvis alene på toppturer, har derfor nødpeilsesenderen festet til skulderstroppen på sekken i stedet for en skredsøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Larsdx skrev:

Nå banner jeg sikkert i toppturkirka, men jeg er notorisk allergisk mot kurs basert på gruppeundervisning etc. Led meg gjennom et våtkortkurs i høst. Satser på at den lille skredboka+bok om trygge toppturer fra samme forlag + et par guidede turer på slutten av sesongen kan gjøre noe av samme nytte. 

Skal ikke gå i skredterreng som sagt, men leser meg til at det kan være en fordel med skredsøker om man skal offpiste i heisannlegg og populære fjell, da man kan risikere at andre utløser skred+ at man evt. kan hjelpe noen som er utsatt. 

Gjør øvingen med skredsøker til noe gøy. Påsken for et par år siden gravde vi ned en skredsøker sammen med påskegodteriet. Et par 10-12-åringer fikk en skredsøker i handa uten å bli forklart hva det var for noe. De fikk skrudd den på selv, og begynte å gå etter lyden. Ikke en eneste forklaring. Det tok ikke mange minuttene før de hadde funnet påskeeggene. -Grav ned en overraskelse til dama og gi henne søkeren. :)

Det viktigste med søker er at man har den på seg og har nok batteri (ha alltid reservebatteri. Send-funksjonen bruker nesten ikke batteri, men søking bruker masse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ha sender/mottaker uavhengig av om man har tenkt å gå i «bratt» terreng eller ikke. Man kan bli tatt av skred selv om man ikke planlegger å ferdes i skredterreng. Det gjelder også dersom man er alene. Blir man tatt av skred, enten man er alene eller med andre, er det fryktelig vanskelig å finne deg uten at man har på en sender/mottaker. Det gjelder også om man har trigget en nødpeilesender. Da kommer kommer muligens søkemannskaper frem, ser at det har gått et skred, og må søke manuelt om de ikke får signal. 

Normalt går det ikke skred i terreng som er mindre bratt enn 30-grader, men om man ikke har gode kunnskaper om skred og utløp kan det godt være man ferdes i områder som under visse forhold er utløpssone, og andre ikke.

Det koster veldig lite å bruke en sender/mottaker man allerede eier.

Hvorvidt man liker kursing eller ikke så kan praksis være gull verdt. Søking er vanskeligere enn man tror, og noen ganger mindre intuitivt. Jeg er restriktiv med å gå på tur med folk jeg ikke vet om kan bruke sender/mottaker. Det kan være meg de skal finne. Jeg vil også anbefale boken «skikompis». Den inneholder mye nyttig informasjon og gode råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Prebb skrev:

Blir man tatt av skred, enten man er alene eller med andre, er det fryktelig vanskelig å finne deg uten at man har på en sender/mottaker. Det gjelder også om man har trigget en nødpeilesender. Da kommer kommer muligens søkemannskaper frem, ser at det har gått et skred, og må søke manuelt om de ikke får signal. 

 

Om man er alene, og blir tatt av skred, og ligger så begravd at man trenger skredsøker, så er man med all sannsynlighet ferdig.

Selvfølgelig er det best med begge deler, men en nødpeilsesender kan hjelpe en person som går alene i fjellet i så mange forskjellige tilfeller og skadesituasjoner utenom skred også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de andre skriver 👍 Skal du ut i bratt terreng på ski  og har skredsøker, bruk den. 

Har selv aldri gått kurs, men kjørt mye ski med folk som er skredinstruktører og andre erfarne. På turer har vi diskutert terreng og teori, gravd snøprofiler og evaluert, og gravd ned en sender og hatt "konkurranse" i å finne den fortest osv.

Men jeg anbefaler likefullt kurs for lære praktisk ut over teori; om du ikke har andre å lære litt av. Og å kunne bruke skredsøker er en ting, å unngå å måtte bruke den er en annen ting. Her er litt teori å starte med: https://www.varsom.no/snoskredskolen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Om man er alene, og blir tatt av skred, og ligger så begravd at man trenger skredsøker, så er man med all sannsynlighet ferdig.

Selvfølgelig er det best med begge deler, men en nødpeilsesender kan hjelpe en person som går alene i fjellet i så mange forskjellige tilfeller og skadesituasjoner utenom skred også.

Når du skriver nødpeilesender, mener du faktisk noe ala Spot eller Inreach eller går du faktisk rundt med en "gammeldags" nødpeilesender"?

Har Spot selv men må innrømme at den ikke blir brukt. Har flere ganger på aleneturer på stisykkel på litt odde tider tenkt "hva gjør jeg om det går galt ned denne steinrøysa"? På den andre siden bidrar det kanskje til at man tar mindre konservative valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Larsdx skrev:

Når du skriver nødpeilesender, mener du faktisk noe ala Spot eller Inreach eller går du faktisk rundt med en "gammeldags" nødpeilesender"?

Bruker nødpeilesender, ocean reach. Den er omtrent på størrelse med en fyrstikkeske, og festet på skulderstroppen på sekken. Hjelper ikke mye å ha den i sekken hvis hoften er ute av ledd...

Nødpeilesenderen har garantert batteri i 7 år (sericeintervall), og er trykktestet til 200 meters dybde. Den er alltid aktivert, har alltid rikelig batteri (kan ikke lades) og i tillegg til å sende ut GPS posisjon sender den også radiosignal slik at man kan bli funnet om man forflytter seg og i dårlig sikt. Redningsmannskap og helikopter peiler seg nøyaktig inn på radiosignalet når du nærmer deg. For å aktivere trekker du ut antennen, åpner flippen og holder inne knappen in 3 sekunder. Kan gjøres med en hånd, bruksanvisning står imprintet på selve, samt dato for neste service (batteriskift og trykktest).

Spot/InReach har dyrere abbonnement, mye dårligere batteritid, tåler mindre (vann ihvertfall), sender ikke radiosignal, er større og tyngre, kommuniserer på ett kommersielt drevet nettverk. Men har to-veis kommunikasjon.

Nødpeilesenderen er konstant festet på padlevesten min, og tas med på skulderstroppen til sekken på fjelltur.

Spot/inreach synes jeg blir for mye arbeid til at den alltid er med, også på korte padleturer som jeg gjør flere ganger i uken. Lading av batteri, dyrt abonnement, og utformingen av enheten blir ikke like praktisk for mitt bruk.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.