Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur for nybegynnere-Finse?


Krikern

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og en kamerat har utrolig lyst til å ta oss en fjelltur med telt og primus i begynnelsen av oktober. Det vi tenker er å ta toget fra bergen og opp til finse, gå og traske i tre dager og så retunere til bergen. Går noe sånt fint? Vi har litt friluftslivserfaring fra før men ikke fra fjellet. Er i besittelse av rimelig bra helsport fjelltelt og bra soveposer. Har også GPS. En ting angående finse, er det snø der så tidlig? Håper noen har erfaringer med finseområdet og gjerne kan komme med tur-ruter osv.

Alle råd mottas med takk!

Hilsen to ungdommer som gjerne vil utpå tur! :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann

Dere må nok ta høyde for snø i begynnelsen av oktober, ja. Men det er neppe snakk om store mengder - selv om fjellet på den tida kanskje er vel så fint å se på som å gå i. Vil anbefale dere å gå nordover fra Finse mot Geiteryggshytta. Ved Omnsvatnet (ca 3-4 timers gange) møter dere stien fra Hallingskeid. Følg da denne vestover ned i Såtedalen. Dette er en nydelig dal hvor dere kan velge og vrake i turmuligheter nedover. Jeg ville nok teltet på sørvestsida av Såta første natta. Eventuelt kan dere ta en tur oppom Vargebreen. Neste dag går dere ned mot Svartevatnet, men svinger nordover mot Skomahøgdene og Skomanosi. Kan være lurt å telte lavt pga snø. Siste dagen tusler dere ned til Hallingskeid og tar dagtoget hjem.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du oktober er tidlig for snø? I fjor opplevde jeg snø på Finse i slutten av august.

Siste helg gikk jeg en tur fra Haugastøl til Raggsteindalen og neste dag til Finse. Det var veldig vakkert med imponerende landskap. Jeg tror det er best å gjøre den siste turen gjennom kykrjedøri under tørre forhold. Den går over ganske mange stein.

Ellers kan du vurdere å gå rundt hardangerjøkulen. Det er en 3 dagers tur. Jeg har gått den fra Finse til Rembedalsseter og deretter til Hallingskeid for mange år siden. Det var veldig fint.

Ta med rutetabellen fra NSB. Kjekt å ha hvis du endrer ruten underveis. Toget stopper ikke på alle stasjoner på alle avganger.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppe på Finse på samme tid for noen år siden. Husker det var endel av kammeratene mine som ikke hadde med skikelig sovepose, det ble lite søvn på dem. Det var ca -7 grader på natta. Det er altså vinter temperaturer på natta.

Som noen skriver, det er viktig å tenke på hvor du plasserer teltet, noen steder er det mye mere værhardt enn andre steder.

Joggesko anbefales ikke, nei.

Ta med godt med kaffe, det er mange flotte utsiktpunkter som bare MÅ nytes med god kaffe i koppen :wink:

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.