Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikse brukt lavvo


Patrik Holmqvist

Anbefalte innlegg


 

Hei

 

Jeg har kjøpt en brukt Helsport lavvo på Finn der sømtapen satt løst og det var jordslag/mugg og møkk under tapen.

Jeg har fjernet tapen på flere av sømmene pga det.

 

Kommer det dryppe inn vann gjennom sømmene når det regner?

 

Hjelper det om jeg impregnerer de med noe?

 

Det er også et bitte litet hull/rift i lavvoen nesten høyest opp, jeg er redd at det skal bli verre og at duken skal revne når det blåser kraftig eller når jeg spenner duken ved fek oppsett.

 

Kan jeg lime det eller hva er best for å forsterke området så det ikke revner mer?

 

Det sitter sånn til at det blir vanskelig å tape/lappe.

 

Er det best å fjerne jordslag/mugg med jordslags fjerner eller svekker det sømmen og stoffet? 

 

Lavvoen er en Helsport Reinfjell 4-6 


Jeg håper noen kan hjelpe meg. 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, SnorreL skrev:

Du kan jo sende lavvoen til Helsport så fikser de det som skal fikses - for å svare litt på siden av spørsmålet ditt. 

Kan legge til at Helsport gjerne tar veldig fornuftige priser for reparasjon. Såpass fonuftige at jeg har valgt å sende inn til dem de gangene jeg har hatt behov for modifisering og rep av telt og lavvo. Om man bor såpass nære at man kan levere på døra hos dem ved en passende anledning hadde og sluppet posten satser på frakt også så hadde jeg ikke vært i tvil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Espen Ørud skrev:

Kan legge til at Helsport gjerne tar veldig fornuftige priser for reparasjon. Såpass fonuftige at jeg har valgt å sende inn til dem de gangene jeg har hatt behov for modifisering og rep av telt og lavvo. Om man bor såpass nære at man kan levere på døra hos dem ved en passende anledning hadde og sluppet posten satser på frakt også så hadde jeg ikke vært i tvil!

 


Takk for svar men tenker det blir vanskelig for de å fikse sømmene profesjonelt, er masse gammelt lim fra tapen og jordslag på innsiden av sømmene. 
 

Jeg kjøpte den billig og vil bare få den i brukbar stand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal prøve å fjerne muggen/jordslag på sømmene med klorin og zalo blanding, krysser fingrene for at det ikke svekker stoffet eller sømmen.

Så pensler jeg på noen passende seamsealer etter på. 

Den lille riften (ca 1 mm) dekkes av topphatten så det lar jeg nok bare få være.

Det får bære eller briste, tenker ikke bruke noen store summer på dette projektet.

 

Det er all mugg som uroer meg mest..

 

Får jeg det ikke til så kjøper jeg en ny lavvo og bruker kun bunnduken fra denne. 
Bunnduken som følgte med denne lavvoen er i hvert fall fin...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjennskap til noe fra Helsport, men duk er duk og her er mine tanker:

Mugg, det er noe dritt, og veldig vanskelig å bli kvitt.

Visst muggangrepet ikke er kommet for langt kan du prøve å vaske / børste det av med milde midler. Det finnes kraftige midler som kan ta/redusere mugg, men du tar mest sannsynlig også teltet. Derfor ville jeg prøvd en mild behandling og vist det etter behandling ikke lukter for ille ville jeg vært fornøyd med det.

Det neste du spør om er mye enklere.

Fjern skånsomt så mye av den løse tapen som mulig. Har du, som foreslått tidligere i tråden White Spirit og baderoms silikon har du det du trenger for å tette sømmene. Dette produktet kan kjøpes ferdig på tube, men er raskt og enkelt å lage selv vist ovennevnte remedier finns i huset fra før. Mitt råd er å glemme pensel til sømtetting og heller bruke en bit av en svamp. Jobb blandingen godt inn i sømmene og la det herde til det ikke lenger lukter før du tar teltet/lavvo i bruk.

Er duken av polyester har den mest sannsynlig et polyuretanbelegg på innsiden og en eller annen impregnering på utsiden. Polyesterduken er ikke spesielt glad i UV stråler. Derfor impregneres duken, både for å motstå UV-stråler og vanngjennomtrengning.  En impregnert duk vil motstå UV strålene bedre enn en ikke behandlet duk, men vil likevel svekkes over tid. Derfor er en re-impregnering nødvendig fra tid til annen. 

Rift i duk:

Er du redd for at riftet skal utvikle seg er det best å forsterke området med en påsydd bit av duk og sømtette som allerede nevnt ovenfor. Er riftet lite, eller med liten fare for utvidelse bør det holde å legge på ufortynnet silikon fra inn og utside. Sørg for at silikonet får kontakt i selve riftet. Dette vil hindre en eventuell lekkasje.

Til utvendig behandling av duken finns det mye å velge i. Her er et eksmpel.

IMG_1567.thumb.JPG.6cd88641ca904f647d81a84583c9e8dd.JPG

 

Når det gjelder sømtetting av telt kan du se nedenfor hvordan jeg gjør det.

 

PS!     Jeg holder i disse dager på med en film om hva vi kan bruke Silikon og White Spirit til i forbindelse med vårt friluftsliv. første del blir sluppet på min YouTube kanal: saktetur i løpet av et par uker. 

 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en del hjemmelaget silikonblanding til sømtetting når jeg har laget ryggsekker, bedding mm. Synes det tar veldig lang tid for blandingen å tørke når jeg bruker whitsprit som løsemiddel, ofte ca. et døgn. Etter litt eksperimentering har jeg kommet frem til å bruke Swix skirens som løsemiddel isteden. Da tørker blandingen på en time eller 2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe kjekt å se at jeg har fått så mange bra svar!

Jeg kommer bruke flere av tipsen som jeg har fått her når jeg skal prøve å redde lavvoen.

 

Men jeg har et til spørsmål:

Er det helse-skadelig med mugg/jordslag på innsiden av lavvoen?

Om jeg får vekk det verste med et mildt vaskemiddel kan jeg då bruke lavvoen fast det er noen prikker/flekker igjen?

 

Det er kun på sømmene som det er jordslag så etter vask kommer jeg jo ha på silikon. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 I utgangspunktet er muggsopp ikke bra for helsa, er dog litt usikker på om det er spesielt helsefarlig med sporadisk opphold i en lavvo med lav forekomst av muggsopp.

Får du det vekk med mild vask er det bra. Visst alternativet er å kaste Lavvoen kan du bruke et kjøpepreparat, eller klorin med forsiktighet. Vær oppmerksom på at Klorin bleker, men det betyr kanskje ikke så mye om det kun brukes på sømmer innvendig. 

Etter behandling skal det være helt tørt før du sømtetter og likeledes skal sømtetter være ferdig herdet/tørr før du pakker det ned.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 20.49, Patrik Holmqvist skrev:

Takk for tips, har du erfaring med den selv?  Står ikke mye info om den, vil vite om den passer til alle stoff og om den er veldig brannfarlig.

 

Nei. Men tenkte den til den prisen er det ikke mye å tape på å prøve . Spesielt om du bor i nærheten og kan hente så du slipper frakt.

Til små rifter i telt så har jeg brukt uv vaderbukse rep. Da kan man få herdet det på bare noen sekunder. Og det har holdt i årevis på mine telt

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.