Gå til innhold
  • Bli medlem

Voks/glider til fjellski.


Ignifer

Anbefalte innlegg

Nye fjellski er på plass. Denne gangen ble det Åsnes Falketind 62, satser på litt mere toppturski med morsom telemarknedkjøring. 
 

Skal prøve å ta litt bedre vare på disse en mine gamle snørefri som ble kastet inn i boden og glemt mellom hver tur. 
Disse skulle nok hatt ett lag med glider eller voks? Dette er en verden jeg ikke har så mye bekjentskap til, så her trenger jeg litt hjelp. 
Ett lag for å bevare sålen på skiene? Jeg gidder ikke begynne å smøre på noe vis, da det vil bli brukt enten kort eller lang fell. 
Noen konkrete tips til produkter? Trenger ikke en smørekoffert på nivå med Nortug, kun noe som bevarer skiene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har testet litt forskjellig og erfaringene har gjort at mine Åsnes Amundsen nå får følgene behandling: 

Jeg bruker gul https://www.milslukern.no/product.html/swix-ch10x-yellow-180g til å "mette sålen" med. Enten før sesong eller før sommeren i boden. Dette er vel den varmeste voksen som lettest lar seg behandle. I starten av sesongen legger jeg et lag med en kaldere voks utenpå denne. F.eks https://www.milslukern.no/product.html/swix-ch6x-blue-60-g

Den er litt hardere så man bør ikke ta alt for lang pause mellom innsmelting og sikling. 

Etter sikling børster jeg med passende børste. Min erfaring er at jeg KANSKJE må legge på en gang til i løpet av sesongen om skiene benyttes mye. Ellers så er man egentlig kanskje inne på det gule underlaget i passe tid til vintener blir litt mildere mot våren og det passer jo bra.

Nuh kjører jeg lite bakker, men går en del turer, ofte med pulk så vet ikke om dette lar seg overføre til den typen ski i noen grad, men regner med det...

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har testet litt forskjellig og erfaringene har gjort at mine Åsnes Amundsen nå får følgene behandling: 

Jeg bruker gul https://www.milslukern.no/product.html/swix-ch10x-yellow-180g til å "mette sålen" med. Enten før sesong eller før sommeren i boden. Dette er vel den varmeste voksen som lettest lar seg behandle. I starten av sesongen legger jeg et lag med en kaldere voks utenpå denne. F.eks https://www.milslukern.no/product.html/swix-ch6x-blue-60-g

Den er litt hardere så man bør ikke ta alt for lang pause mellom innsmelting og sikling. 

Etter sikling børster jeg med passende børste. Min erfaring er at jeg KANSKJE må legge på en gang til i løpet av sesongen om skiene benyttes mye. Ellers så er man egentlig kanskje inne på det gule underlaget i passe tid til vintener blir litt mildere mot våren og det passer jo bra.

Nuh kjører jeg lite bakker, men går en del turer, ofte med pulk så vet ikke om dette lar seg overføre til den typen ski i noen grad, men regner med det...

 

Ja, mine fjellski får den sistnevnte av disse fluorfrie voksene som underlag hver høst/forvinter.  Kjører heller ikke fjell, men når jeg går på turer med sekk, har jeg kjempeglid på denne bortsett på de varmeste dagene. Anbefales!

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prepper ikke så mye fjellski men min erfaring er å unngå myke glidere som gul. De drar til seg skitt i snøen som bare det. 
Lagrennskiene mine for kaldt føre sleit jeg med å få god glid på helt til jeg kuttet ut myke vokser og brukte type CH6 eller kaldere både til lagring, metting og dagsglider.
Nå er ikke glid like vesentlig på fjellski som racingski så klart.  Den jeg bruker mest er LF6, litt mer slitesterk. Dog litt fluor i den da. 
Også kommet mye bra flytende glidere. En grunnprepp med smeltevoks eller to i en sesong og så ta resten med flytende er det jeg gjør med fjellskiene. Flytende bruker jeg ofte Swix F4 Cold. Ikke så dyr og holder greit. Nå finnes også CH6 etc som flytende men har ikke testet de. Fra div restesalg har jeg nok smurning for noen år.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake ble jeg anbefalt av ansatt i sportsforretning den kaldeste(hardeste) alpinvoksen fra TOKO som glider til fjellski. Den var også bra og holdt kanskje ennå mer distanse enn Swix CH6, men jeg går nok ikke tilbake til den så lenge Swixen holder en så overkommelig pris. Mener at Swixen har en bedre glid rundt 0-føret. Jeg bor i Kristiansand og slike ting er viktige, serru  😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det @Espen Ørud skriver.  👍

Dvs jeg har ikke fjellski men randonee. Deriblant også Åsnes Falketind 68 med randoneebindinger. Jeg lar disse stå med myk voks i sommersegongen, samt vokser dem med det jeg har av voks (Har jeg ikke voks for kalde temperaturer i bagen om jeg vokser dem i januar så bruker jeg det jeg har). Jeg vokser skiene innimellom i sesongen når jeg ser at dem har fått kjørt seg, samt går over stålkantene for å ha skarpe kanter til skare/isforhold. 

Ang voks og feller, har du vokset og siklet, og har en "støvfri" såle, så er dette ikke et problem hverken for kortfeller eller langfeller. Kald voks i sålen ødlegger ikke limet på fellen. Og har du bra lim på fellene så sitter ikke limen igjen på skia heller.

Største utfordingen jeg har ift ski og glid er vårsesongen med plussgrader og mye vanninnhold i snøen. Da lugger det på nedtur og snøen oppfører seg som lim mot skia. Vurderer da å gå leggge mer struktur i sålen på skia, men stort sett så gidder jeg ikke og banner litt i stedet når skia pluttselig lugger/bremser opp.

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sug på vått føre er ikke det enkleste på slike ski. Ofte ligger mye av skien mot snøen og skaper sug. Gode langrennski for vått føre vil sprike i tupp og bakende når du har skiene mot hverandre og klemmer de sammen på midten. Det gjør at det er liten flate som er i snøen og det gir lite sug. På kaldt føre er det fordel at spenn i ski er slik at mest mulig av glidsonene er i kontakt med snøen. Så hjelper det på vått med litt grovere struktur. I tillegg er dyre fluorprodukter rått parti på slike forhold. Dog hadde jeg aldri giddet bruke det på fjellski etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluorprodukter er uaktuelt å bruke ute i naturen for min del. I tillegg er jeg "hobbybruker/mosjonist" og da teller ikke sekunder/ekstra fart, og fornuftig pris på produktene og vedligehold av skia er viktigere en det som messes i skibutikker på østlandet. :D

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Borgern om å bruke kaldere glidere for ikke å dra til seg for mye dritt. Man må nok jobbe litt mer med dem for å få dem godt inn i sålen. Jeg varmer gjerne to-tre ganger og venter på kjøling mellom før jeg sikler av. Da sitter det godt og lenge. Det er viktig å bruke børsten etterpå for å få frem igjen strukturen i sålen. Særlig på vått føre med sug i snøen.

Jeg har sluttet med all fluor, selv om det er helt klart at det glir bedre på visse fører.

Dette med at sålene tørker ut hvis de står uten glider er det ikke alle som er enige i. Jeg har selv pleid å gjøre det, men hører flere og flere si at det ikke spiller noen rolle. Skiene blir like gode igjen selv om de er lagret tørre. Jeg har et par langrensski som jeg ikke har glidet på mange år. Kun siklet på tørr såle (kuzmin-metoden). Dette funker dog ikke på en fjellski med stålkanter.

Den aller enkleste løsningen for glider er jo disse flytende, med svamp til å stryke på. Det hjelper godt på en tørr ski, men det sitter ikke lenge.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.