Gå til innhold
  • Bli medlem

Rab Neutrino 400/600


turboms

Anbefalte innlegg

Hei, 

Skal pensjonere min gamle ajungilak 3S pose og ta et skritt opp i lett vekt og pakkvolum. Sitter å ser på rab neutrino 600/400, men klarer ikke bli helt enig med meg sjøl. 
600 har T-limit ned til -14, veier 955g 
400 har T-limit med til -7, og veier 755 - som virker meget forlokkende. 

Begge disse alternativene er varmere enn den jeg har nå. T-limit er funnet på fjellsport, og er klar over at de bruker gammel standard. Det er også samme standard jeg har på Ajungilaken nå, så derfor jeg bruker den som sammenligning 
Jeg er stort sett ute fra mai - oktober, og er på nordkalotten hver eneste sommer. Denne posen skal være med på en lang ekspedisjon på 57 grader i Canada i 2021 og. 

Noen som kan komme med en klar anbefaling her? 
De verste temperaturene jeg har vært borti er rundt null grader. De stedene jeg er på har sjeldent minusgrader på sommerhalvåret, men det KAN skje, og derfor er jeg nødt til å tenke meg nøye om her

Endret av Anders Holt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noen av disse posene, men poser med henholdsvis 750g 700cuin dun og 250g 800 cuin.

Har sovet ned til -10 i den varmeste posen, kledd i to lag ull riktignok. Dersom du kun unntaksvis kommer til å oppleve frost, OG dersom du bruker telt som er rimelig trekkfritt, ville jeg nok valgt den letteste av posene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ArveS skrev:

Jeg har ikke noen av disse posene, men poser med henholdsvis 750g 700cuin dun og 250g 800 cuin.

Har sovet ned til -10 i den varmeste posen, kledd i to lag ull riktignok. Dersom du kun unntaksvis kommer til å oppleve frost, OG dersom du bruker telt som er rimelig trekkfritt, ville jeg nok valgt den letteste av posene.

Jeg bruker primært Hilleberg Allak, som kan gjøres helt vindtett/helt åpent om man vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var betryggende. Hadde egentlig bestemt meg for 600'en, og den er på tilbud i dag på Fjellsport, men skal ta en revurdering. Hadde en opplevelse i sommer hvor Polarvind kom rullende innover vidda og dro tempen fra 18 til 4 på et par timer, med kraftig vind. Da var det jævlig kaldt i teltet, men da brukte jeg Fonnfjell SL - ikke Allaken, så skylder litt på telt og for akkurat den opplevelsen. 
Det var derfor jeg vurderte 600'en over 400'en nå. Var egentlig Rago SL som var mest aktuelt, men jeg har ikke sett noen tester på den, så jeg blåser ikke av 5200,- på en pose jeg ikke kjenner til. RAB er jo velkjent og mange går god for de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne på FS nå: https://www.fjellsport.no/marmot-phase-20-long-arctic-navy-mykonos-blue.html?q=marmot phase
Den veier omtrent det samme som neutrinoen, men har 850FP istedenfor 800 som neutrinoen har. T-limit på -7 på fjellsport, og det er det den er referert til andre steder og. Derimot så har Neutrinoen kun blitt oppgitt til -7 på fjellsport, men -3 på alle andre plasser. Noe jeg mistenker er fordi de bruker en gammel standard. 

Hva tenker folket? Rab Neutrino 400 eller Marmot Phase 20? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anders Holt skrev:

Neutrinoen kun blitt oppgitt til -7 på fjellsport, men -3 på alle andre plasser. Noe jeg mistenker er fordi de bruker en gammel standard. 

På Fjellsport er det oppgitt -7 som T-limit fordi det er nyeste modell. Så en kommentar hos Rab, fra Rab som besvarte spørsmål om at nye Neutrino 400 har T-limit -7. Mener T-comfort var -1 i samme kommentar. Her er spørmål og svar fra https://rab.equipment/uk/neutrino-400

Sitat

Q: Hello,

What is the comfort temperature for men for the Neuteion 400 and 600 respectively?

Thanks in advance.

 Answers (1)

Rab®

01/08/19

A: Hey there,

Thanks for reaching out. These are great bags!

The Neutrino 400 has a Comfort rating of -1° and Limit of Comfort of -7°C.
The Neutrino 600 has a Comfort rating of -5°C and Limit of Comfort of -12°C.

Any more questions feel free to get in touch :)
Best,
Rab

Marmot-posen du lenker til er på papiret varmere med 470 gram 850 FP.

Har selv Neutrino 600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anders Holt skrev:

Verdt å lese litt review på den

https://www.marmot.com/phase-20-sleeping-bag-23330.html

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacking-sleeping-bag/marmot-phase-20

I tillegg til temperatur, vekt, pakkevolum og dun, ville jeg vurdert detaljer som brukerforum/omkrets og kvalitet på detaljer som glidelås osv.

Edit: overnevnte kommentarer gjelder "alle" soveposer.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lest reviews. Begge får gode skussmål, men marmoten får litt deng pga glidlåsen. Jeg mener derimot det er bagatellmessig - bare passe på å lukke mer forsiktig. 
Den jeg har nå - som er en skam-gammal 3S mammut synt pose tror jeg går ned til -2 på T-limit. Den blir noe kjølig når det kryper rett under 0. Derfor tror jeg uansett begge disse alternativene er bedre enn den jeg har nå. Men dere tror altså slik jeg tolker dere at marmoten er marginalt varmere? 
For det skiller jo ubetydelig i vekt/volum mellom disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders Holt skrev:Men dere tror altså slik jeg tolker dere at marmoten er marginalt varmere? 
For det skiller jo ubetydelig i vekt/volum mellom disse. 

Tror den posen av de to som kan oppleves som varmest for deg er den posen med minst innvendig rom å varme opp, uten at den blir trang. 

Rab Neutrino 400 i XL har 450 gram dun vs 470 for Marmot Phase i Long. 800 fp vs 850 fp. 

Personlig liker jeg litt rom å bevege meg i for økt komfort. Liker litt bredde, men ikke for mye lengde. Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fotogubbe skrev:

Tror den posen av de to som kan oppleves som varmest for deg er den posen med minst innvendig rom å varme opp, uten at den blir trang. 

Rab Neutrino 400 i XL har 450 gram dun vs 470 for Marmot Phase i Long. 800 fp vs 850 fp. 

Personlig liker jeg litt rom å bevege meg i for økt komfort. Liker litt bredde, men ikke for mye lengde. Lykke til med valget!

Takk! Jeg tror det blir litt hipp som happ her egentlig. Slik jeg tolker disse to posene opp mot hverandre er det marginale forskjeller, og begge er bedre og varmere enn den jeg har brukt nå i 8 år, som har fungert helt utmerket egentlig til mitt bruk. Jeg tror jeg avventer nå til Neutrino 400XL kommer på tilbud så slår jeg til. Det er jo ikke et hav av penger å kaste bort på dette, så dersom den blir litt for pinglete til de turene som ligger i horisonten, så blir det å gå opp på en 600 evt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anders Holt skrev:

dersom den blir litt for pinglete til de turene som ligger i horisonten, så blir det å gå opp på en 600 evt. 

Jeg bruker en 287 grams MH Phantom til sommerbruk på fjellet, dvs ned til rundt 0 (T-limit -2). Med 400 gram 800/850 cuin kan du strekke den litt lenger. Min Neutrino 600 fungere best for meg til vår og høstbruk - dyne om sommeren i såfall.

Lettere å lufte enn å skape varme, samtidig ikke kjekt å ligge å svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Fotogubbe skrev:

Jeg bruker en 287 grams MH Phantom til sommerbruk på fjellet, dvs ned til rundt 0 (T-limit -2). Med 400 gram 800/850 cuin kan du strekke den litt lenger. Min Neutrino 600 fungere best for meg til vår og høstbruk - dyne om sommeren i såfall.

Lettere å lufte enn å skape varme, samtidig ikke kjekt å ligge å svette.

Nettopp! 
Så det er derfor jeg tenker 400'en nå som et godt alternativ. Jeg er mye i finnmark, og har en lang canadatur i horisonten i 2021 - og været slår ofte om fort. I år blant annet droppet det fra 18 til 4-5 på et par timer + en forferdelig vind og regn som sugde all varme ut av kroppen. Da blir en 400 feks perfekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutrino er meget gode modeller, vær forberedt på at den er litt smal i fotenden. Ellers synes jeg passformen er utmerket til meg på 75 kg. Legger med test fra Outdoorgearlab for den nye 400 i kvinnemodellen https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/sleeping-bag-womens/rab-neutrino-400-womens

Note: Outdoorgearlab opplever Marmot Phase 20 Woman som varmere enn nye Neutrino 400 Woman https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/sleeping-bag-womens/marmot-phase-20-womens Bare for å gjøre det vanskeligere. Mulig det samme forholdet gjelder mellom nye Neutrino 400(unisex) og Marmot Phase 20 (unisex)?!

Selv vurderer jeg en Western Mountaineering MegaLite i 6’6. Denne har 370 gram 850+ dun. Er satt til -2 av WM, men Outdoorgearlab mener denne er varmere. Har også lest det her på forumet. Mitt hovedbruk er i temperaturområdet +15/20 til -5, hvor ytterkantene er unntakene (+20 og -5).

Jeg kjøper pose ut fra bruk mellom +15 til -3.

Er det varmere bruker jeg kun en STS Reactor liner og deler av posen som dyne ved behov. Er det kaldt ligger jeg i ullundertøy, hals, ullsokker og lue. Skulle jeg få en og annen natt ned mot rundt -5 kan jeg ved behov supplere med varmeflaske og ev. dunjakke over brystet. Under åpen himmel har jeg også hatt suksess med bruk av STS Reactor utenpå soveposen. Fukten som fryser fester seg da hovedsakelig på Reactoren, som bare kan ristes av om morgenen. Opplever da yttertrekket på soveposen som tørrere enn uten. Kanskje den gir ett par grader ekstra varme også!

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fotogubbe skrev:

Neutrino er meget gode modeller, vær forberedt på at den er litt smal i fotenden. Ellers synes jeg passformen er utmerket til meg på 75 kg. Legger med test fra Outdoorgearlab for den nye 400 i kvinnemodellen https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/sleeping-bag-womens/rab-neutrino-400-womens

Note: Outdoorgearlab opplever Marmot Phase 20 Woman som varmere enn nye Neutrino 400 Woman https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/sleeping-bag-womens/marmot-phase-20-womens Bare for å gjøre det vanskeligere. Mulig det samme forholdet gjelder mellom nye Neutrino 400(unisex) og Marmot Phase 20 (unisex)?!

Selv vurderer jeg en Western Mountaineering MegaLite i 6’6. Denne har 370 gram 850+ dun. Er satt til -2 av WM, men Outdoorgearlab mener denne er varmere. Har også lest det her på forumet. Mitt hovedbruk er i temperaturområdet +15/20 til -5, hvor ytterkantene er unntakene (+20 og -5).

Jeg kjøper pose ut fra bruk mellom +15 til -3.

Er det varmere bruker jeg kun en STS Reactor liner og deler av posen som dyne ved behov. Er det kaldt ligger jeg i ullundertøy, hals, ullsokker og lue. Skulle jeg få en og annen natt ned mot rundt -5 kan jeg ved behov supplere med varmeflaske og ev. dunjakke over brystet. Under åpen himmel har jeg også hatt suksess med bruk av STS Reactor utenpå soveposen. Fukten som fryser fester seg da hovedsakelig på Reactoren, som bare kan ristes av om morgenen. Opplever da yttertrekket på soveposen som tørrere enn uten. Kanskje den gir ett par grader ekstra varme også!

Har samme bruksbehov som deg. Har opplevd ned under null en del ganger, men ikke mer enn 2/3 under null. Oftest mellom 7-15, typisk sommer-viddevær nord for polarsirkelen mao. Er relativt varm av meg, så derfor jeg tenker 400'n versus Phase 20. Jeg veier 84 kg og er 187 høy 
WM ser jo absolutt ut som et alternativ her den og, men 6700,- vs 2800,- (på tilbud) for en neutrino er ikke mye å tenke over syntes jeg. :D

 

Endret av Anders Holt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anders Holt skrev:

WM ser jo absolutt ut som et alternativ her den og, men 6700,- vs 2800,- (på tilbud) for en neutrino er ikke mye å tenke over syntes jeg.

Det er derfor jeg ikke har blitt eier av en WM-pose 😁 Må velge fra hylla under og som deg kjøper jeg når det er tilbud som monner.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her kan være verdt å ta med på vurderingslista om dere er ute etter en alsidig sommer/3-sesongspose: 

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacking-sleeping-bag/marmot-hydrogen

 

Den koster 2659,- med nåværende 53% rabatt hos FS: https://www.fjellsport.no/search/?q=Marmot+Hydrogen+

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Terka skrev:

Denne her kan være verdt å ta med på vurderingslista om dere er ute etter en alsidig sommer/3-sesongspose: 

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/backpacking-sleeping-bag/marmot-hydrogen

 

Den koster 2659,- med nåværende 53% rabatt hos FS: https://www.fjellsport.no/search/?q=Marmot+Hydrogen+

 

Absolutt et bra alternativ dette. Litt romsligere enn min MH Phantom Spark og litt varmere med omtrent samme vekta. 

Slettes ikke dum :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fotogubbe skrev:

@TerkaLitt dårlig gjort av deg å komme med slike fristelser.......😂

Haha! 😅 Til den prisen den er nå så synes jeg selv den er svært fristende, men jeg prøver å stålsette meg litt og unngå å kjøpe ting til meg selv denne uken. (Og det får litt utløp i å friste andre med gode tilbud 🤣)

Selv har jeg en eldre ME Helium 400 som får duge litt til. 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot Hydrogen er litt varmere og romsligere enn min MH Phantom Spark 28. Litt romsligere veier tyngst, men ørlite varmere er også et pluss. Hetteløsningen får skryt.

Angående veil pris er den overpriset og på samme veil pris som top notch 600 grams dunposer. Med 56% rabatt er prisen fortsatt et godt kjøp (min mening).

Vurderer den fortsatt :) 

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, shit. 

Takk for at dere gjør dette fuckings umulig a... :D

Siden vi alle sitter å snakker her: 
Hva har Neutrino 400'en som Hydrogen ikke har? Ser den har 20g mindre dun, samme FP, men T-limit varierer med et par grader (som egentlig ikke betyr stort?) 

Er Neutrinoen kanskje marginalt varmere? 

Endret av Anders Holt
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anders Holt skrev:

Ah, shit. 

Takk for at dere gjør dette fuckings umulig a... :D

Siden vi alle sitter å snakker her: 
Hva har Neutrino 400'en som Hydrogen ikke har? Ser den har 20g mindre dun, samme FP, men T-limit varierer med et par grader (som egentlig ikke betyr stort?) 

Er Neutrinoen kanskje marginalt varmere? 

Neutrino 400 i XL (Long) har 450 gram dun og Marmot Hydrogen i Long har 380 gram dun.

Neutrino skal være litt varmere med 70 gram dun mer og litt slankere passform. Dessuten er Marmot utsolgt.

Til ditt bruk er Neutrino mer riktig da den er litt varmere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.