Gå til innhold
  • Bli medlem

Dun Sovepose Vinter


eriblist

Anbefalte innlegg

Hei
Skal skaffe ny sovepose til min kone for vinterbruk, det er jo et et hav å velge i mellom.
Tenker på noe som koster max 6000,-
har sett litt på  dun poser Helsport, Warmpeace og Rab.
Håper noen med litt mere vinter erfaring enn oss kan komme med tips til en god sovepose, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-phantom-0f-18c-reg-alpine-red.html?q=Sovepose

Litt over prisen. Men fjellsport har salg hele tiden, og nå er det vel black week Og black month Og alt mulig fremover. 

Jeg har denne posen i 0 grader og minus 9 og er veldig fornøyd med dem, skulle jeg hatt en varmere pose ville jeg gått for denne. 

Liker fasongen godt og spesielt fotboksen. Jeg liker ikke den på helsport eller rab. Har ikke prøvd warmepace. 

Jeg får litt Klaus hvis det blir for trangt for føttene. Men mountain hardwear sine poser er bøyd opp som en romslig tøffel og det liker jeg godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinter kan jo være allt fra noen plussgrader til under minus førti avhengig av hvor i landet man er, hva slags temperaturområde ser du for deg den skal dekke?

Fruen, er hun en frysepinne eller varmeovn (kommer vinterdyna fram i august etc.)?

Hvor lang bruker skal soveposen passe?

Får hun noia av trange soveposer eller liker hun "snug fit" ?

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Terka skrev:

Vinter kan jo være allt fra noen plussgrader til under minus førti avhengig av hvor i landet man er, hva slags temperaturområde ser du for deg den skal dekke?

Fruen, er hun en frysepinne eller varmeovn (kommer vinterdyna fram i august etc.)?

Hvor lang bruker skal soveposen passe?

Får hun noia av trange soveposer eller liker hun "snug fit" ?

 

Heisann
Det er ikke så lange tur vi skal på blir stort sett weekend turer, det blir H-Vidda og Venabygdsfjellet 
Hun fryser ikke veldig lett.
163 Cm er hun
Hun liker å ha litt plass i posen.
Hun bruker Helsport Rago Lady som 3 sesong pose, på sommeren bruker hun den da som en dyne.

Så vi har sett litt på helsport RAGO X-TREM LADY, Warmpeace Solitaire 1000, så har vel Rab noen gode poser også, men syns 6 tusen burde holde for en vinter pose.
 

Drømmen hadde jo vært en pose i fra westernmountaineering, hører så mange som sier de er kongen når det gjelder sovepose.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Datuma skrev:

https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-phantom-0f-18c-reg-alpine-red.html?q=Sovepose

Litt over prisen. Men fjellsport har salg hele tiden, og nå er det vel black week Og black month Og alt mulig fremover. 

Jeg har denne posen i 0 grader og minus 9 og er veldig fornøyd med dem, skulle jeg hatt en varmere pose ville jeg gått for denne. 

Liker fasongen godt og spesielt fotboksen. Jeg liker ikke den på helsport eller rab. Har ikke prøvd warmepace. 

Jeg får litt Klaus hvis det blir for trangt for føttene. Men mountain hardwear sine poser er bøyd opp som en romslig tøffel og det liker jeg godt. 

Så god ut den pose der ja :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, eriblist skrev:

Så vi har sett litt på helsport RAGO X-TREM LADY, Warmpeace Solitaire 1000, så har vel Rab noen gode poser også, men syns 6 tusen burde holde for en vinter pose.

Drømmen hadde jo vært en pose i fra westernmountaineering, hører så mange som sier de er kongen når det gjelder sovepose.
 

Om du kikker litt rundt så har du jo denne ubrukt på finn.no til 1250,-  med T-Lim = - 26 C (Men den er str Long / Op til 198 cm pers lengde): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=163594179

Og vil du ta den helt ut ift Werstern Mountainering og kan strekke budsjettet en tusenlapp så får du en ubrukt  WM Puma med T.Lim = -32 C(antagelig enda lavere, WM er konservative på temperatur) til 7000,- https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=163001652 Dette er ca halv pris av listepris, og er en pose som vil vare svært lenge.

Personlig ville jeg hatt en pose som ikke er for lang ift brukeren da dette gir en del mer pose/rom i posen å varme opp. Dun vs syntet kommer ann på bruk/bruksområde (og betalingsvilje), vekt og pakkevolum er andre kriterier som kan være viktig om dere skal bære utstyr i sekk på vinteren (mindre viktig ved bruk av pulk.)

Innmellom prisen på nevnte eksempler så finnes det et hav av gode poser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 22.22, Terka skrev:

Om du kikker litt rundt så har du jo denne ubrukt på finn.no til 1250,-  med T-Lim = - 26 C (Men den er str Long / Op til 198 cm pers lengde): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=163594179

Og vil du ta den helt ut ift Werstern Mountainering og kan strekke budsjettet en tusenlapp så får du en ubrukt  WM Puma med T.Lim = -32 C(antagelig enda lavere, WM er konservative på temperatur) til 7000,- https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=163001652 Dette er ca halv pris av listepris, og er en pose som vil vare svært lenge.

Personlig ville jeg hatt en pose som ikke er for lang ift brukeren da dette gir en del mer pose/rom i posen å varme opp. Dun vs syntet kommer ann på bruk/bruksområde (og betalingsvilje), vekt og pakkevolum er andre kriterier som kan være viktig om dere skal bære utstyr i sekk på vinteren (mindre viktig ved bruk av pulk.)

Innmellom prisen på nevnte eksempler så finnes det et hav av gode poser.

Takk for gode tips, håper på å få kjøpt den WM du linket til her.
God helg :-) 

Endret av eriblist
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kåre Kålrabi skrev:

Litt sent nå, men du kunne ha fått deg 3 skreddersydde isbjørner for den prisen. Litt annen vektklasse da men...

Vel, den er jo antagelig ubrukt/ny enda så han kan antakelig fortsatt selge den før samme pris som den ble kjøpt om han angrer på kjøper.

Er pris øverste kriterie så ble det jo nevnt en sovepose til 1250,-  med T-Lim = - 26°C lenger oppe. (Han valgte antagelig ikke ut fra pris som viktigste kritikerie.)

Enda billigere er det kanskje å kombinere 2 vinterdyner (om man har) med et grevlingtrekk. 😄

20191125_121517.thumb.jpg.9a83a7e9bd82b6cca9e34cd63b2355b3.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.