Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelvesker av packraftstoff


esw

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg er helt enig i grunnkonseptet som ser ut til å være noe slik som " lett og solid". Ortlieb-veskene er nærmest oversolide (Thule er enda værre), med høy vekt som resultat, og jeg mener de fleste sykkelturister har egentlig ikke behov for slike vesker, med mindre turen går jorden rundt i grisgrendte strøk.

Men..... Jeg håper du er åpen for andres erfaring og kanskje litt kritikk også (skal prøve å være høflig etter beste evne)

De skarpe hjørnene i bunnen på vesken(e) er ikke spesiellt pakkbare og plasserer du "pølselignende" ting som f.eks en sovepose i bunnen, blir hjørnene til flipper som det lettere kan slites hull på. Skarpe hørner har også lettere for å sprekke/revne uavhengig av hva slags materiale man jobber med. Det er også mulig at rulletoppen vil løsne en god del fordi den er kun låst til seg selv og ikke nedover på sidene eller andre steder.

Har lagt ved noen bilder av Altura Ultralight. Selve formen, med sine rette sidevegger og avrundet bunn, er helt super etter min mening. Problemet for meg med disse, er at de er litt for små, med sine 16L pr. stk, og innfesting få sykkel en den tingen jeg liker aller minst. Fastsydde reimer som etterhvert slites ut er liksom ikke helt ideellt. Rulletoppen kunne hatt  reimer på hver side og den nåværende løsningen har en tendens til å løsne på humpete veier. Som avstiving på bakpanelet har den spiler av glassfiber. Dette fungerer greit men den nederste spilen kunne ha vært litt lenger. Hvis jeg skulle hatt lagd meg et par vesker selv og hermet etter disse, ville jeg brukt 8mm glassfiberstenger fra et gammelt telt istedet og laget hull for festereimer som tres under stangen, og som kan byttes ut hvis slitt/ødelagt. Legg merke til at det er bare en sveis for sideveggene.

 

IMG_20191227_120606806.jpg

IMG_20191227_120616738.jpg

IMG_20191227_120629125.jpg

IMG_20191227_120642939.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene @ru.mad. Avrundet bunn høres fornuftig ut. Mht rulletopp vurderer jeg fremdeles å sette på bæreremer à la Ortlieb, slik at endene festes nedover. Da må jeg imidlertid få på noe festeanordning/løkke til disse nede på bagene, som som potensielt kan skape et svakt punkt. Som avstivning bak har jeg brukt skjærefjøl fra Clas Ohlson, som jeg har forsterket med et ekstra lag ved opphengkrokene. Har nå også fått skaffet med festebøyler fra Ortlieb til å holde bagene inntil bagasjebrettet nede. 

Tenker jeg gjør bagene ferdig nå og tar dem ut på tur. Muligens jeg lager en V2 senere, basert på erfaringene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.