Gå til innhold
  • Bli medlem

Samfunnsansvar eller ei.


langdistanse

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Flere mennesker er nok ikke bra for klima, men isolert sett vil flere mennesker (eller mer nøyaktig, flere kilo menneske) på jorden binde mer karbon. Selv om vi puster ut CO2, så vil vi så lenge vi vokser ta til oss mer karbon enn vi slipper ut. 

Problemet er altså ikke at vi puster ut CO2, men måten vi tar til oss karbon (mat). Når vi rydder skog for å dyrke mark erstattes et stort karbonlager (mange tonn treverk), med et svært ineffektivt lager (for eksempel korn).

De eneste gode lager vi har for karbon er levende eller død biomasse. Når vi frigjør gammel fossil biomasse (gass, kull og olje), er den eneste praktiske måten å kompensere dette å øke levende biomasse, eller finne på noe lurium for å dytte karbonet tilbake under bakken.

Det som er viktig for klima er altså ikke utslipp og opptak generelt, men reduksjon eller økning av karbonlagre. Det er jo dette som er tanken bak biodrivstoff. Så lenge vi dyrker nytt, vil karbonlageret være konstant. Den total feilslutningen er jo at vi i likhet med matproduksjon fjerne skog for å dyrke raps til biodrivstoff, og altså frigjør mye CO2 før vi starter. 

Mat er én ting, det må vi tross alt ha. Vårt hemningsløse forbruk er verre. Dess flere mennesker vi blir, dess større forbruk får vi. Vi drar på masse unødvendige reiser og kjøper alt for billige varer som fraktes verden rundt fordi vi skal bytte farge på jakka, eller skaffe oss det siste av alt mulig vi ikke trenger. 

Den energien vi henter ut av karbonlagrene for helt unødvendig forbruk er alt for billig. Dette er etter min mening det aller verste i dag. Fossilt drivstoff burde vært mange ganger så dyrt. Det er ikke urimelig med en bensinpris på 50 kr literen om man regner omkostningene for verden.

Når folk kan gjøre butikk av å hakke is ut av Svartisen og frakte det jorda rundt for at folk skal få en morsom historie rundt isbiten de får i drinken sin, så sier det alt om hvor billig det er å forurense og hvor hensynsløst vi behandler planeten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med deg @Lompa.

Jeg synes også at mange av oss er ALT for kravstore.

Vi forventer varmt vann i springen hele døgnet rundt, t-skjorte temperatur i alle rom i alle bygninger, strøm døgnet rundt, alle skal ha hver sin privatbil, det skal være ferskt brød tilgjengelig i alle butikker til alle tider, vi skal ha ett sinnsykt utvalg av varer rundt oss hele tiden, og så synes vi det er dårlig hvis en butikk går tom for melk akkurat den dagen vi var tom for melk i kaffen. Ikke skal folk drikke vann heller, man skal drikke noe som kommer fra en flaske eller kartong.

Julelys, utelys, varmekabler i oppkjørselen og en hytte! For oss er det ikke nok med ett hus, man skal ha to, og det ene skal stå tomt mesteparten av tiden.

Alle skal på ferie, og de fleste skal reise langt. Å ha ferie nær hjemmet er ikke ferie, de fleste skal på ett fly. Man har så mye ting, at man ikke vet hva man skal ønske seg til jul - og fortsatt blir man overlesset med gaver man ikke trenger.

Vi skal ha veilys overalt, og i det siste leser jeg at folk KLAGER og SAKSØKER kommunen hvis veiene er glatte ute i distriktet!? Det siste vet jeg ikke om jeg skal le eller grine av, men det sier litt hvor ufattelig bortskjemte og kravstore vi er blitt i dag.

(Jeg er ikke bedre enn noen andre, bare så det er sagt).

Dette ble kanskje litt på siden, jeg er flink til sånt :) 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg er enig med deg @Lompa.

Jeg synes også at mange av oss er ALT for kravstore.

Vi forventer varmt vann i springen hele døgnet rundt, t-skjorte temperatur i alle rom i alle bygninger, strøm døgnet rundt, alle skal ha hver sin privatbil, det skal være ferskt brød tilgjengelig i alle butikker til alle tider, vi skal ha ett sinnsykt utvalg av varer rundt oss hele tiden, og så synes vi det er dårlig hvis en butikk går tom for melk akkurat den dagen vi var tom for melk i kaffen. Ikke skal folk drikke vann heller, man skal drikke noe som kommer fra en flaske eller kartong.

Julelys, utelys, varmekabler i oppkjørselen og en hytte! For oss er det ikke nok med ett hus, man skal ha to, og det ene skal stå tomt mesteparten av tiden.

Alle skal på ferie, og de fleste skal reise langt. Å ha ferie nær hjemmet er ikke ferie, de fleste skal på ett fly. Man har så mye ting, at man ikke vet hva man skal ønske seg til jul - og fortsatt blir man overlesset med gaver man ikke trenger.

Vi skal ha veilys overalt, og i det siste leser jeg at folk KLAGER og SAKSØKER kommunen hvis veiene er glatte ute i distriktet!? Det siste vet jeg ikke om jeg skal le eller grine av, men det sier litt hvor ufattelig bortskjemte og kravstore vi er blitt i dag.

(Jeg er ikke bedre enn noen andre, bare så det er sagt).

Dette ble kanskje litt på siden, jeg er flink til sånt :) 

Dette skjønner jeg ikke, og her er det mulig jeg er snøblind, men du må nesten forklare for meg for at dette skal gi mening.
Hvis du mener ting er så ille, og så gjør du ikke noe med det selv, hva er poenget med innlegget? Dette er jo så topic som du får det, vil jeg mene. For om du mener at planeten sliter, at vi har ett altfor høyt forbruk, men du ikke gjør noen forskjell ved å starte med deg selv, så er jo hele poenget med å riste folk for å være for kravstore, helt håpløst.

Endret av Roaas
Leiftrykk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Roaas skrev:

Dette skjønner jeg ikke, og her er det mulig jeg er snøblind, men du må nesten forklare for meg for at dette skal gi mening.
Hvis du mener ting er så ille, og så gjør du ikke noe med det selv, hva er poenget med innlegget? Dette er jo så topic som du får det, vil jeg mene. For om du mener at planeten sliter, at vi har ett altfor høyt forbruk, men du ikke gjør noen forskjell ved å starte med deg selv, så er jo hele poenget med å riste folk for å være for kravstore, helt håpløst.

Nei. Kan være han snakker like mye til seg selv som andre. Det er bare fint å dele slike tanker. Gjør det selv jeg. Men påpeker også at jeg selv har noe å jobbe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Roaas skrev:

Hvis du mener ting er så ille, og så gjør du ikke noe med det selv, hva er poenget med innlegget?

Jeg synes selv jeg gjør en del.

Vi ha knapt nok restavfall, matavfallet går i komposten, som går i grønnsakshagen, som gir oss grønnsaker uten bruk av gjødsel hvert år. Alt annet sorteres.

Kvittet meg nylig med motorbåten, nå har jeg robåt som jeg bruker når jeg skal ut å fiske til eget matforbruk.

Pga. stedet jeg bor, og jobben jeg har (tilsyn rundt omkring), er bilkjøring en nødvendighet. En liten elbil er det jeg bruker mest.

Jeg takket nylig nei til ny sovepose fra forhandler, den var defekt og manglet dun. Forhandler ville kaste den og gi meg ny, men jeg sender den heller til sømhuset og får utført dunpåfylling.

Jeg reparer det jeg kan, prøver å få ting til å vare. 

Jeg velger lokalmat i butikken, selv om det koster mer.

Osv.

De fleste naboene konkurrerer om hvem som har størst dieselbil med mest gromlyd og kaster alt i restavfallet. Men det betyr ikke at jeg skal la være å gjøre det jeg kan selv.

Jeg bor i hus med 3 andre, og pga. samfunnsnormen er det vanskelig å gjøre veldig mye mer. Kona ville aldri godtatt om jeg sa at her i huset er varmtvann kun tilgjengelig mellom kl 18-21 hver dag for å spare strøm, kutte ut sll julepynt som bruker strøm, senke temperaturen i huset enda mer og alle andre ting som blir sett på som «rare» og «teite».

For den normen vi lever etter, den har gjort oss bortskjemt mener jeg. Og vi har vanvittig høye krav til hvordan vi skal leve.

Jeg sier jeg ikke er bedre enn andre, for jeg kjører tross alt bil, spiser kjøtt, kjøper friluftsutstyr, har 3 par ski etc., selv om jeg gjør en del tiltak som jeg ikke synes de rundt meg gjør eller blir «inspirert av» 🤷‍♂️

Selv tiltak man ikke taper livskvalitet av ser ut til å være «for mye» for mange. Som å lese i butikken hvor maten er produsert, eller å sortere avfallet sitt burde være enkelt.
 

Alle kan gjøre noe (som gjerne blir litt mer med tiden), men det er vanskelig å få til alt på en gang.


Problemer ligger vel i samfunnet og i normen vi lever etter. En ikke-bærekraftig levestandard er det vi alle ønsker å oppnå 🤷‍♂️ Sykt at det er blitt sånn egentlig😢

Enn du da @Roaas? Har du mange gode tiltak du gjør for å redusere ditt avtrykk?

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg synes selv jeg gjør en del.

Vi ha knapt nok restavfall, matavfallet går i komposten, som går i grønnsakshagen, som gir oss grønnsaker uten bruk av gjødsel hvert år. Alt annet sorteres.

Kvittet meg nylig med motorbåten, nå har jeg robåt som jeg bruker når jeg skal ut å fiske til eget matforbruk.

Pga. stedet jeg bor, og jobben jeg har (tilsyn rundt omkring), er bilkjøring en nødvendighet. En liten elbil er det jeg bruker mest.

Jeg takket nylig nei til ny sovepose fra forhandler, den var defekt og manglet dun. Forhandler ville kaste den og gi meg ny, men jeg sender den heller til sømhuset og får utført dunpåfylling.

Jeg reparer det jeg kan, prøver å få ting til å vare. 

Jeg velger lokalmat i butikken, selv om det koster mer.

Osv.

De fleste naboene konkurrerer om hvem som har størst dieselbil med mest gromlyd og kaster alt i restavfallet. Men det betyr ikke at jeg skal la være å gjøre det jeg kan selv.

Jeg bor i hus med 3 andre, og pga. samfunnsnormen er det vanskelig å gjøre veldig mye mer. Kona ville aldri godtatt om jeg sa at her i huset er varmtvann kun tilgjengelig mellom kl 18-12 hver dag for å spare strøm, kutte ut sll julepynt som bruker strøm, senke temperaturen i huset enda mer og alle andre ting som blir sett på som «rare» og «teite».

For den normen vi lever etter, den har gjort oss bortskjemt mener jeg. Og vi har vanvittig høye krav til hvordan vi skal leve.

Jeg sier jeg ikke er bedre enn andre, for jeg kjører tross alt bil, spiser kjøtt, kjøper friluftsutstyr, har 3 par ski etc., selv om jeg gjør en del tiltak som jeg ikke synes de rundt meg gjør eller blir «inspirert av» 🤷‍♂️

Selv tiltak man ikke taper livskvalitet av ser ut til å være «for mye» for mange. Som å lese i butikken hvor maten er produsert, eller å sortere avfallet sitt burde være enkelt.
 

Alle kan gjøre noe (som gjerne blir litt mer med tiden), men det er vanskelig å få til alt på en gang.


Problemer ligger vel i samfunnet og i normen vi lever etter. Enn du da @Roaas? Har du mange gode tiltak du gjør for å redusere ditt avtrykk?

Jeg? Jeg gjør mer eller mindre ingen tiltak, annet enn å kjøre hybrid, hvis det i det hele tatt er miljøbesparende.

Jeg har oppriktig null tiltro til at Ola Nordmann skal redde verden, uansett hvor mye vi resirkulerer eller reduserer vårt forbruk, enten det er kjøtt, WIFI, nye turklær eller bilkjøring, så har jeg ingen tro på at det gjør noen som helst forskjell i den store sammenhengen, annet enn for samvittigheten, selvsagt. Vi er i mine øyne på generelt grunnlag veldig opptatt av hvordan vi ser ut utad, og gå frem som ett godt eksempel. Det er veldig fint, men å tro at de som faktisk burde bry seg, bryr seg, det har jeg en følelse av at er helt meningsløst. Penger styrer verden, og de som burde gjøre endringene, virker ikke å gjøre de. 

At andre tenker miljø og har et håp om at det skal gjøre en forskjell, er veldig fint. Fortsett med det, så Kanskje, med stor K, de som burde følge etter, gjør det etterhvert. 

 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Roaas skrev:

 

At andre tenker miljø og har et håp om at det skal gjøre en forskjell, er veldig fint. Fortsett med det, så Kanskje, med stor K, de som burde følge etter, gjør det etterhvert. 

 

De som jeg er mest opptatt av skal følge etter er mine barn. Barn gjør som foreldrene gjør, og det er grunn nok til å prøve å vise gode holdninger med handling, ikke bare ord. Og det gjelder ikke bare når det gjelder miljø, selvfølgelig.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Roaas skrev:

Jeg? Jeg gjør mer eller mindre ingen tiltak, annet enn å kjøre hybrid, hvis det i det hele tatt er miljøbesparende.

Jeg har oppriktig null tiltro til at Ola Nordmann skal redde verden, uansett hvor mye vi resirkulerer eller reduserer vårt forbruk, enten det er kjøtt, WIFI, nye turklær eller bilkjøring, så har jeg ingen tro på at det gjør noen som helst forskjell i den store sammenhengen, annet enn for samvittigheten, selvsagt. Vi er i mine øyne på generelt grunnlag veldig opptatt av hvordan vi ser ut utad, og gå frem som ett godt eksempel. Det er veldig fint, men å tro at de som faktisk burde bry seg, bryr seg, det har jeg en følelse av at er helt meningsløst. Penger styrer verden, og de som burde gjøre endringene, virker ikke å gjøre de. 

At andre tenker miljø og har et håp om at det skal gjøre en forskjell, er veldig fint. Fortsett med det, så Kanskje, med stor K, de som burde følge etter, gjør det etterhvert. 

 

Klart det betyr noe. Om du sjekker hvor flesteparten av dine ting er produsert, så skjønner du også at dine ting er direkte knyttet til plast i havet og forurensning på andre siden av kloden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Gittiamo said:

Klart det betyr noe. Om du sjekker hvor flesteparten av dine ting er produsert, så skjønner du også at dine ting er direkte knyttet til plast i havet og forurensning på andre siden av kloden. 

Jeg vet hvor de er produsert. Hvis du oppriktig tror at bare fordi du dropper å kjøpe den ene jakka eller slutter med ferie på grunn av miljøet, så gjør andre det samme, da gir du dine medmennesker for mye tillitt. De færreste virker villig til å fire på sine egne behov for felleskapet når det gjelder komfort, aktiviteter og utstyr, og da hjelper det fint lite at noen få på verdensbasis gjør det..

Jeg skjønner hva du sier, og at alle burde dra lasset og hjelpe hverandre, men så forbanna ålreit er ikke verden. Folk er kyniske, og de fleste tenker helst på seg selv. Empirisk grunnlag for uttalelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Marius Engelsen said:

Litt av problemet er at «alle» tenker at hvis ikke «alle andre» gjør nok, hvorfor skal jeg da bry meg? 🤷‍♂️ En ond sirkel.

Ja, det er en forbanna ond sirkel. Tror du helhjertet på at hvis bare du og noen fler drar i gang så hiver resten seg på? Jeg må i såfall bare misunne deg den tilliten til andre mennesker. Den er ikke-eksisterende hos meg, og jeg får det bevist nesten på daglig basis at mennesker er kyniske vesener som i de aller fleste tilfeller jeg er borti i alt fra bilkø til handling på butikken, velger å sette seg selv foran sine medmennesker.

Jeg skulle veldig gjerne sett at det var mulig for alle å være enige om hva det felles målet er, og at alle jobbet sammen mot det. Det er det beste, og jeg mener at det er en ideell ideologi, problemet er bare at vi havner høyst sannsynlig aldri der, i allfall ikke så lenge ikke alle er enige om hva som er det beste for felleskapet og de personer/kretser/styrer som styrer verden er lagspillere.

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Roaas skrev:

Tror du helhjertet på at hvis bare du og noen fler drar i gang så hiver resten seg på? 

Kanskje ikke resten, men utvilsomt flere. Heldigvis ser man en positiv trend, flere blir miljøbevisste.

Det viktigste er at mine egne barn «hiver seg på», og gjør alle disse småtingene vi gjør, og prøver å ta de rette valgene.

Jeg er vel kommet der at jeg er sluttet å bry meg så hardt om hva alle andre gjør, og er fornøyd så lenge jeg selv klarer å ta bedre og bedre valg med tiden, og lærer mine egne barn det samme. Synes det er bra av en 4 åring å ha bedre kontroll på kildesortering enn de fleste voksne 👍

 

Jeg er enig med deg, det er mange kyniske der ute som ikke bryr seg. Jeg lukker øynene helt for dem, og har fokuset mer rettet mot meg selv og mine  :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roaas skrev:

 

Jeg skjønner hva du sier, og at alle burde dra lasset og hjelpe hverandre, men så forbanna ålreit er ikke verden. Folk er kyniske, og de fleste tenker helst på seg selv. Empirisk grunnlag for uttalelse. 

Folk er heldigvis bygd opp forskjellig. Ikke alle er kyniske. Tvert imot. Og gode forbilder er vel så sterke som kynikerne  💪🏻 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roaas skrev:

Ja, det er en forbanna ond sirkel. Tror du helhjertet på at hvis bare du og noen fler drar i gang så hiver resten seg på? Jeg må i såfall bare misunne deg den tilliten til andre mennesker. Den er ikke-eksisterende hos meg, og jeg får det bevist nesten på daglig basis at mennesker er kyniske vesener som i de aller fleste tilfeller jeg er borti i alt fra bilkø til handling på butikken, velger å sette seg selv foran sine medmennesker.

Jeg skulle veldig gjerne sett at det var mulig for alle å være enige om hva det felles målet er, og at alle jobbet sammen mot det. Det er det beste, og jeg mener at det er en ideell ideologi, problemet er bare at vi havner høyst sannsynlig aldri der, i allfall ikke så lenge ikke alle er enige om hva som er det beste for felleskapet og de personer/kretser/styrer som styrer verden er lagspillere.

Er på mange måter enig med deg. Mennesket som en art er grådig, kynisk og tenker sjeldent lenger enn sine egne behov. 

Derfor er det utrolig lett å trekke konklusjonen "Da driter jeg bare i det, siden det bare er lille meg". Men bare se hvordan det politiske klimaet i Norge har endret seg de siste ti årene. 
For å snu denne trenden så trenger vi en enorm omstilling i både næringsliv, politikk og innovasjon. Felles for disse er at alt starter med forbrukeren. Dersom forbrukeren ikke ønsker bærekraftige produkter, vil det ikke bli produsert bærekraftige produkter, og vice versa. Palmeoljetematikken er et strålende eksempel på positiv forbrukermakt, der en rekke produsenter måtte bruke andre, mer miljøvennlige alternativer. 
Det er en grunn til at El-fly er på vei, det er en grunn til at El-biler har fått avgiftsystemet som har gjort at det tar så av i Norge osv. 
Senest forrige måned kom det en artikkel om at storbyer som New York, San Fransisco og en drøss med andre millionbyer jeg ikke husker i farta ønsker å kopiere Oslo sine miljøbudsjetter når de planlegger. 

Så jo, lille Norge har potensialet til å være modellen andre følger, og alt starter med dine egne holdninger til dette. 

Så vi må kollektivt som en art evne å endre måten vi forbruker på, både innenfor mat, forbrukerartikler, transport og metode. Det er en verdikjede her hvor alt leder ned til enkeltindividet. Politikerne gjør ikke endringer dersom de ikke ser de vinner stemmer på det, næringslivet gjør ikke endringer dersom de ikke ser at de vinner kunder på det. Og hvem er disse stemmene og kundene? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi nordmenn kan ikke redde verden" - det er typisk unnlatelse. 

Hva med PFAS i Norsk natur?
Hva med at forbruket gjør at miljøgifter kommer inn i økosystemet i Norge?
Hva med de fattige som blir utnyttet for elektrifiseringen, enda Norge kan ta ut mineralene her hjemme? 

Dette er ikke bare korrelasjon, her er kausalitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2019 den 10.19, Eksilbergenseren skrev:

Flere mennesker er nok ikke bra for klima, men isolert sett vil flere mennesker (eller mer nøyaktig, flere kilo menneske) på jorden binde mer karbon. Selv om vi puster ut CO2, så vil vi så lenge vi vokser ta til oss mer karbon enn vi slipper ut. 

Problemet er altså ikke at vi puster ut CO2, men måten vi tar til oss karbon (mat). Når vi rydder skog for å dyrke mark erstattes et stort karbonlager (mange tonn treverk), med et svært ineffektivt lager (for eksempel korn).

De eneste gode lager vi har for karbon er levende eller død biomasse. Når vi frigjør gammel fossil biomasse (gass, kull og olje), er den eneste praktiske måten å kompensere dette å øke levende biomasse, eller finne på noe lurium for å dytte karbonet tilbake under bakken.

Det som er viktig for klima er altså ikke utslipp og opptak generelt, men reduksjon eller økning av karbonlagre. Det er jo dette som er tanken bak biodrivstoff. Så lenge vi dyrker nytt, vil karbonlageret være konstant. Den total feilslutningen er jo at vi i likhet med matproduksjon fjerne skog for å dyrke raps til biodrivstoff, og altså frigjør mye CO2 før vi starter. 

Jeg vet ikke om du bruker navnet karbon med en glipp her , men karbon er ett grunnstoff som ikke på noen måte er noen del av klimaregnskapet. Når media og politikere snakker om karbonfangst og lagring er det egentlig fordi de er litt late og sikkert synes at karbondioksyd , som er Co2 , er et for langt ord. Men jada , vi tar opp karbon så lenge vi lever. 

 

 

Klippet fra Wikipedia:

Karbon eller kullstoff er et ikke-metallisk grunnstoff med kjemisk symbol C og atomnummer 6. Fra naturens side er det tre ulike isotoper, hvor 12C og 13C er stabile, mens 14C er radioaktivt, med en halveringstid på omtrent 5730 år.[1] Karbon er et av få grunnstoffer som har vært kjent siden oldtiden.[2]


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ingen glipp @Robinson  Karbon er et grunnstoff som i aller høyeste grad er en del av klimaregnskapet. Vi lagrer karbon, og ikke karbondioksid. Karbondioksid blir produsert i cellene våre under forbrenningen og pustes da ut ganske umidelbart. Jeg mener på ingen måte at vi lagrer rent karbon. Verken kull, grafitt eller diamant finnes det i noen særlig grad i kroppen., men vi lagrer mange forskjellige former for karbon. Karbohydrater, proteiner, fett og alle former for organisk materiale  inneholder alle karbon. 
Alle former for CO2-lagring er lagring av karbon i aldre former ennCO2 (med unntak av gass under trykk i ståltanker)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Man lærer noe hver dag. Men siden karbon er ett grunnstoff  , så kan vel ikke vi gjøre noe fra eller til med mengden av den. Den er i systemet , og jorden akkurat som bly , gull og andre grunnstoffer .  I motsetning til Co2 , som er gassen som bekymrer  klimaforskere i dag . For der har vi innflytelse på mengden av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som tenker atter man sparer penger ved å være miljøvennlig? eller forsøke å være det da 😛 

Jeg har det ofte rundt 18-19 grader hjemme i huset om vintern, fokuserer stort sett bare på de rommene jeg bruker, slår av lys når rom ikke er i bruk osv. Har et stort ønske om å få ordne meg solcellepanel etterhvert, sånn som jeg har på hytta. Kjøper veldig lite av ting jeg ikke trenger til noe. Og sparer en del kroner på det i året. Eneste jeg ryker på er jo diesel bilen min da, som går en god del km i året... + litt for mye brus innimellom... ups.. 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å gjøre noe på er gjennom stemmeseddelen. Dersom man legger om og gjør ting for miljøet på hjemmebane og samtidig gir sin stemme til et parti som står for stadig økonomisk vekst, så blir egne livsstilomlegginger ganske meningsløse i mine øyne. En virkelig politisk omlegging får vi først når de såkalte styringspartiene forstår at de vil miste politisk makt dersom de fortsetter å jobbe for stadig økonomisk vekst. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lompa skrev:

Den enkleste måten å gjøre noe på er gjennom stemmeseddelen. Dersom man legger om og gjør ting for miljøet på hjemmebane og samtidig gir sin stemme til et parti som står for stadig økonomisk vekst, så blir egne livsstilomlegginger ganske meningsløse i mine øyne. En virkelig politisk omlegging får vi først når de såkalte styringspartiene forstår at de vil miste politisk makt dersom de fortsetter å jobbe for stadig økonomisk vekst. 

Enkleste og det som har minst effekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lompa skrev:

Den enkleste måten å gjøre noe på er gjennom stemmeseddelen. Dersom man legger om og gjør ting for miljøet på hjemmebane og samtidig gir sin stemme til et parti som står for stadig økonomisk vekst, så blir egne livsstilomlegginger ganske meningsløse i mine øyne. En virkelig politisk omlegging får vi først når de såkalte styringspartiene forstår at de vil miste politisk makt dersom de fortsetter å jobbe for stadig økonomisk vekst. 

Jepp. Og faktisk også skjønne hvem som sier hva. Mange floksler der ute. Og faktisk også skjønne at det ikke finnes «grønn olje» 🤦🏼‍♀️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gittiamo skrev:

Og faktisk også skjønne at det ikke finnes «grønn olje» 🤦🏼‍♀️ 

Det finnes nok ikke nei.

Nå produserer Norge ganske lite olje sammenlignet med store oljenasjoner. Men hvis vi kutter ut oljeprodksjonen, erstatter England mye av forbruket av norsk olje med «skitnere» produkter og kull. Det vil vi jo ikke.

Jeg tror andre land gledelig erstatter Norge sitt bidrag om vi stopper. Det økonomiske systemet er i dag basert på evig vekst, å produsere mest mulig og å utnytte mest mulig naturressurser på kortest mulig tid. 🤷‍♂️ Det er ikke ideelt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Det økonomiske systemet er i dag basert på evig vekst, å produsere mest mulig og å utnytte mest mulig naturressurser på kortest mulig tid. 🤷‍♂️ Det er ikke ideelt i lengden.

Og folk er livredde for å miste noe av dagens komfort og vil ikke kutte ned/ut på noe. Som også er forståelig. Men ikke mulig. Så da står man der da med folk i to leire som hyler og skriker mot hverandre (spesielt på Dagbladets kommentarfelt 😂) Skikkelig konstruktivt 🙈. Men jeg har trua på at det vil komme løsninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.