Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordvest territoriet


Anbefalte innlegg

Hei, vi er 3stk som skal til Canada august 2021. Vi er erfarene turfolk men ikke så erfarene i Canada.  Planen er å fly til yelowknife og videre derfra ut på tundraen. Er det noen her som har noen gode tips til fly selskap (Bush fly) Er det best å leie kano der nede? Hvordan får man med seg våpen inn i Canada? 

Og sist men ikke minst, vil noen være av med slukvalget sitt til en sånn tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært der men hatt det i tankene. Lest en del om det men kan så klart ikke alt.
Er et firma der som heter  Canoe North Adventures. De har noe med turstart i Yellowknife men mest fra Norman Wells. De har både guidede turer, mange i fjellene, og de kan sy sammen det dere måtte ønske.  Av flyselskap der er en av de som har en del fly North Wright Airways. Et annet lokalt er Ahmic Air.
Er en del norske som har lagt ut filmer derfra på Youtube. Bl.a her https://www.youtube.com/channel/UCigNDSqlGQGTNd8kjwsTXOg/videos

Er andre som har vært der også. Du kan jo fyre av en mail å se om de har litt å bidra med. Noen av de har vært der en haug med ganger.

Leie av kano og og våpen blir jo et kostnadsspørsmål med hva man må ut med i leie kontra transportkostnad. 

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg var dypt i planleggingen for en slik tur for noen år siden, tre måneder med første padletak fra Lutselke var utgangspunktet, men nå er livet uforutsigbart og ting kom i veien. Min plan var å fly til Lutselke og starte med ally kanoen nordover og følge en gammel indiansk kanorute opp til Artillery Lake, en rundtur østover til Whitefish Lake med retur til Lutselke med padling ned Snowdrift. Våpen er ingen problem å ta med, det er bare å fylle ut et skjema eller to og deklarere våpenet i tollen og da kan du ha våpenet med inn i Canada i 90 dager, tror jeg det var.

Svein Fiskeseth (link til youtube kanalen hans i svaret over her)har vært der borte noen turer og er nok en mann med mye kunnskap om akkurat det å ferdes i Canada samt logistikkutfordringer mtp. en slik tur. Lykke til med planleggingen og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Nogle venner af mig var på tur med kano på Anderson River i begyndelsen af 1990-tallet. De havde selv en riffel med hjemmefra. Jeg ved ikke, hvilket papirarbejde, der skal laves for at få tilladelse til det, men jeg ved, at de selv havde riflen med ud i lufthavnen og bare afleverede den i check-in. De var selv lidt overraskede over, at det kunne gøres på denne måde, og det kan det muligvis heller ikke mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei. Jeg og noen venner hadde Yellowknife som utgangspunkt for en padletur. (Dette var i 2003 så et lite forbehold om at ting kan ha endret seg siden da.)

Vi ble flydd ut med Air Tindi til MacKay Lake. Derfra padlet vi vestover til Clinton-Colden Lake, videre til Artillery Lake, derfra bæring/padling end Pike´s Portage til McLeod Bay. Derfra padlet vi nordsiden av Store Slavesjø tilbake til Yellowknife.

Jeg var ikke den mest fiskeinteresserte av oss fem, men mener at vi blant annet brukte sluker fra 5 of Diamonds.

Vi hadde med to hagler over fra Norge, og det gikk fint. Men husker ikke detaljene rundt papirarbeidet der. Ellers hadde vi med det meste av utstyr over (blant annet to stk 2 Ally kanoer og lavvo) Et godt tips er å gjøre innerteltet helt myggtett hvis dere har lavvo. Vi sydde på myggnett i toppen, noe vi hadde stor glede av de første ukene.

Ellers kan jeg si at det er bare å glede seg. Mye bra folk, flott natur og bra fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 6 måneder senere...

Hei! Vi er syv personer som reiser over i juli neste år. Turen går til Yellowknife og videre til Sled lake. Flybilletter skal bookes i disse dager. Har ett spørsmål vedrørende våpen på fly. Vet at det er greit å få våpen inn i Canada, - men hvordan er det på selve flyturen? Fly fra OSL til Yellowknife medfører minst to mellomlandinger. Leverer man våpenet på OSL og får det ut i Yellowknife, eller må dette sjekkes inn på nytt ved hver mellomlanding? Feks Heatrow og Vancover. Ikke mulig å komme i kontakt med AirCanada for skikkelig svar. Vi finner informasjon på nettet som er veldig sprikende. Takknemlig for oppdatert informasjon fra noen som nylig har vært over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så lenge du kjøper gjennomgående billett fra OSL til Yellowknife, går all bagasje (inkludert våpen) automatisk hele veien til første mellomlanding i Canada, der tollklarerer du våpen og sender våpen inn på transferinnsjekk. Det har alltid gått raskt greit når jeg har reist til Canada. 

Endret av Nordhagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
On 9/8/2022 at 9:21 AM, Torgal said:

Hei! Vi er syv personer som reiser over i juli neste år. Turen går til Yellowknife og videre til Sled lake. Flybilletter skal bookes i disse dager. Har ett spørsmål vedrørende våpen på fly. Vet at det er greit å få våpen inn i Canada, - men hvordan er det på selve flyturen? Fly fra OSL til Yellowknife medfører minst to mellomlandinger. Leverer man våpenet på OSL og får det ut i Yellowknife, eller må dette sjekkes inn på nytt ved hver mellomlanding? Feks Heatrow og Vancover. Ikke mulig å komme i kontakt med AirCanada for skikkelig svar. Vi finner informasjon på nettet som er veldig sprikende. Takknemlig for oppdatert informasjon fra noen som nylig har vært over.

Når reiser dere til Sled Lake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.