Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstrem sovepose


Tom B

Anbefalte innlegg

Kommer til å oppgradere min vintersovepose enten denne eller neste sesong..

Har til nå brukt Mountain equipment glacier 1000, Denner er blitt mye brukt de siste 5 årene, hovesakelig her oppe på nordklaotten, sovet godt i denne i -40 grader med bamse og Expeed downmatt under, føler nå at denne er blitt svekket og ikke er like varm som den engang var...

Det jeg er ute ette nå er det varmeste av det varmeste..kommer kun til bli brukt på pulk turer, Da jeg aldri bærer sekk på snøføre , Så vekt er ikke no tema, Pris eller heller ikke tema, Har kikket på topp modeller fra Mountain hardwear,Mountain engeniring,Marmot,Rab og Helsport...uten å lest veldig mange rewies så sier magefølelsen min at Helsport sin Spitsbergen Extrem ser ut som en veldig god pose, liker 2 pose systemet godt.

Krtiterene er enkle, den skal kunne brukes under åpen himmlel med kun bamse og downmat i minus 35.

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Odin1 skrev:

Så Helsport når ikke opp mener du?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom B skrev:

Krtiterene er enkle, den skal kunne brukes under åpen himmlel med kun bamse og downmat i minus 35.

Bokstavelig talt under åpen himmel eller i telt? Om det er førstnevnte så bør (ytter)posen ha et vindtett og rimelig fukttet ytterstoff (mot fukt fra utsiden). F.eks. WM bruker Gore Wind Stopper på posene nevnt over (https://www.westernmountaineering.com/product-details/materials/). Alternativt en overpose/bivuak utenpå soveposen.

Hvor "varmt" skal den fungere? To-pose system er mer fleksibelt for bruk over større temperaturområde en en enkeltpose.

Sover du med ytterklær på i soveposen (ref. under åpen himmel i -35) så bør du ha en pose med "Expedition Fit", skal du sove med mindre klær (ikke dunjakke etc) så bør du nok ha en mindre romslig pose. 

Andre poser er f.eks. Mountain Equipment Redline Marmalade (-45°C limit) eller The North Face Inferno -40F/-40C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke en Halite Overbag sammen med din Glacier 1000? Får da topose system https://www.fjellsport.no/halite-overbag-black-flame.html?q=halite over

Skal du uansett kjøpe ny sovepose, er høres Spitsbergen bra ut til ditt bruk. Faller valget på noe annet enn Helsport ville jeg valgt noe med GWS yttersoff siden den skal brukes endel under åpen himmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Terka skrev:

Bokstavelig talt under åpen himmel eller i telt? Om det er førstnevnte så bør (ytter)posen ha et vindtett og rimelig fukttet ytterstoff (mot fukt fra utsiden). F.eks. WM bruker Gore Wind Stopper på posene nevnt over (https://www.westernmountaineering.com/product-details/materials/). Alternativt en overpose/bivuak utenpå soveposen.

Hvor "varmt" skal den fungere? To-pose system er mer fleksibelt for bruk over større temperaturområde en en enkeltpose.

Sover du med ytterklær på i soveposen (ref. under åpen himmel i -35) så bør du ha en pose med "Expedition Fit", skal du sove med mindre klær (ikke dunjakke etc) så bør du nok ha en mindre romslig pose. 

Andre poser er f.eks. Mountain Equipment Redline Marmalade (-45°C limit) eller The North Face Inferno -40F/-40C.

Bokstaveligtalt.. For å underkomplisere dette, jeg ser jeg kun vært mere nøye med å spesifisere, "Under åpen himmel" skulle bare tilsi at den er varmere en de varmeste sover i telt  stort sett så ytterstoff spiller liten rolle, men den skal være den beste soveposen du kan sove i et Svalbard 6 camp telt i med bamse og expeed downmat9 under i 40 minusgrader.

Endret av Tom B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har helt sikkert sett denne men linker den alikevell :)

er nok flere toppmodeller som holder mål, og mange har sikkert sine favoritter av forskjellige grunne  ( vi er rare sånn,)

Helsport sine poser har nok sine turer på polene de også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif88 skrev:

du har helt sikkert sett denne men linker den alikevell :)

er nok flere toppmodeller som holder mål, og mange har sikkert sine favoritter av forskjellige grunne  ( vi er rare sånn,)

Helsport sine poser har nok sine turer på polene de også :)

 

liker den her!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tom B skrev:

..., men den skal være den beste soveposen du kan sove i et Svalbard 6 camp telt i med bamse og expeed downmat9 under i 40 minusgrader.

Jeg ville reflektert litt over det Bengt Rotmo snakker om her. (Mange tips rundt det å sove ute under kalde netter)

Også teltstørrelse påvirker iflg han:

- Størrelse og da primært takhøyde i teltet er også en svært viktig faktor for varmetap via konveksjon. Det er nemlig varmere inne i teltet enn utenfor, men et lite telt blir betydelig varmere enn et stort.

og:

– Da vi krysset Alaska på ski, hadde vi termometer som viste inne- og utetemperatur. Selv om vi hadde godt under 40 kuldegrader ute i flere netter, målte vi aldri lavere enn -22℃ inne

Jeg har tilsvarende erfaringer selv ift teltstørrelse og inne vs utetemperatur,  og foretrekker derfor å bruke telt som ikke er større en nødvendig når jeg ved at det blir eksta kaldt på tur.

(Jeg har ingen info på hvor mange dere er på tur i Svalbard 6 Camp, ta dette innlegget som et råd om at det er greit å se ting i sammenheng ift hva som påvirker sovekomforten i kulde. 🙂)

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vasket soveposen din? En dunpose holder i flere tiår med riktig behandling. Ville prøvd å levere den inn til rens et sted. Nå skal jeg ikke frata deg å kjøpe ny pose, men få den på rens og legg ut på Finn.no i det minste :)

Ellers en liten observasjon: Helsport bruker relativt sett billig dun sammenlignet med de aller beste i klassen. Men, til utelukkende pulkturer hvor vekt/volum ikke er viktig så er det ikke noe fordel å ha dyr og bedre dun. Helsport Spitsbergen har jeg lenge vært nysgjerrig på, men ikke turt å kjøpe selv. Jeg har vært litt redd for at det bare er en gimmick, pluss at jeg er skeptisk til å ikke ha lang nok glidelås i ytterposen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Det blir spanande å kjøpe ekstrem sovepose når penger ikke er eit spørsmål :) 

For nokon år sidan kjøpte eg Mountain Equipment sin dåverande toppmodell. Den heitte Blue Glacier Mount Everest. Den veier omkring 2,4 kilo utan posen. Den er solid og verker å vare svært vannavvisende. Har våkna med posen oppe i ein vannpytt og eg merka ingenting inne i posen. Posen er også solid og ser ut til å tåle ein god del før det blir rifter eller går hol på den. Den er behagelig og ser eksklusiv ut. Eg har dog berre brukt den i minus 15 i telt og under open himmel. Har ein del andre produkter fra Mountain Equipment og dei har i mine augo levert bra. 

Eg har ingen produkter av dei sjølv men eg høyrer at Western Mountaineering er enda betre enn Mountain Equipment. Om dei tidvis er overprisa veit eg ikkje, men eg trur ikke eg har lese noko om det her på forumet. Western Mountaineering sin toppmodell heiter Bison og koster nesten 16 000 kroner: https://www.xcsports.com/western-mountaineering/105505/bison-gws

 

Blir spanande å sjå kva du lander på :)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne. Syntetisk og billig. Tidvis på salg til 2xxx,-. 

Jeg gidder ikke kosefyre i teltet, så har ved noen anledninger våknet til -25 inne i teltet. Illustrasjonsbildet under er fra morgenkaffe/frokost etter påkledning. Sover ikke med mer enn superundertøyet på om natta, men bruker ofte den fleecelue/balaklavaen på om natta...

Stor, tung og tykk og det skal derfor mer til å ligge den flat.

https://m.addnature.no/mammut-denali-mti-5-season-sleeping-bag-200cm-lion-684383.html?_cid=21_1_-1_9_1173_684383_{creative}_{ifpla:pla}&ef_id=CjwKCAiA_MPuBRB5EiwAHTTvMc0MNwSD0qHD7_uDE3M6e0X1pIpMFpOs7FPAnixo07nRgQAdov2zXRoC8IAQAvD_BwE&ev_chn=shop&gclid=CjwKCAiA_MPuBRB5EiwAHTTvMc0MNwSD0qHD7_uDE3M6e0X1pIpMFpOs7FPAnixo07nRgQAdov2zXRoC8IAQAvD_BwE

 

received_461149264535578.thumb.jpeg.478a8fa740b90fd79faf273438303508.jpeg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte nettop Mountain Equipment Glacier Expedition til bruk på Vestlandet og er meget skuffet, da har ikke brukt den enda. Den kan umulig duge til good nights sleep i -35. Jeg tipper -15 eller noe, kaldere enn det må man ty til dunjakke og bukse inne i posen. Sier seg selv man får det man betaler for, 5k spenn var ikke allverden, men angrer på at jeg ikke kjøpte en Marmot CWM til 7000 som var på salg samme tid. Stor forskjell mellom andedun og gåsedun tenker jeg. Den på salg var da i størrelse long, og jeg trenger regular eller small, unødvendig vekt og varmetap ved føttene. Jeg sover sånn gjennomsnittelig, ikke spesiellt varm eller kald. Har teltet med hjemme-fylt poser ned til -27, småfrøs men overlevde.  Bison eller enda bedre Feathered Friends må være holy grail for versting poser...koster deretter. Spørs om det trengs gitt milde vintere for tiden. Nå er det varmegrader ved Mjølfjell i Vestlandet, mens for 10 år siden var det over 1 meter snø og -15 til -25, der jeg pleier telte. Varmegrader i fjor på Ustaoset i Januar når det burde vært -20 eller den dur.  Global oppvarming er jaggu meg real!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, squidman skrev:

Kjøpte nettop Mountain Equipment Glacier Expedition til bruk på Vestlandet og er meget skuffet, da har ikke brukt den enda. Den kan umulig duge til good nights sleep i -35. Jeg tipper -15 eller noe, kaldere enn det må man ty til dunjakke og bukse inne i posen. Sier seg selv man får det man betaler for, 5k spenn var ikke allverden, men angrer på at jeg ikke kjøpte en Marmot CWM til 7000 som var på salg samme tid. 

Har du ikke "åpent kjøp" og returrett? Oppfatter at den ikke er brukt ut fra det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 20.57, Tom B skrev:

Har til nå brukt Mountain equipment glacier 1000, Denner er blitt mye brukt de siste 5 årene, hovesakelig her oppe på nordklaotten, sovet godt i denne i -40 grader med bamse og Expeed downmatt under

Er imponert over at du sover godt i Glacier 1000 i -40 grader! 

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, squidman skrev:

Kjøpte nettop Mountain Equipment Glacier Expedition til bruk på Vestlandet og er meget skuffet, da har ikke brukt den enda. Den kan umulig duge til good nights sleep i -35. Jeg tipper -15 eller noe, kaldere enn det må man ty til dunjakke og bukse inne i posen. Sier seg selv man får det man betaler for, 5k spenn var ikke allverden, men angrer på at jeg ikke kjøpte en Marmot CWM til 7000 som var på salg samme tid. Stor forskjell mellom andedun og gåsedun tenker jeg. Den på salg var da i størrelse long, og jeg trenger regular eller small, unødvendig vekt og varmetap ved føttene. Jeg sover sånn gjennomsnittelig, ikke spesiellt varm eller kald. Har teltet med hjemme-fylt poser ned til -27, småfrøs men overlevde.  Bison eller enda bedre Feathered Friends må være holy grail for versting poser...koster deretter. Spørs om det trengs gitt milde vintere for tiden. Nå er det varmegrader ved Mjølfjell i Vestlandet, mens for 10 år siden var det over 1 meter snø og -15 til -25, der jeg pleier telte. Varmegrader i fjor på Ustaoset i Januar når det burde vært -20 eller den dur.  Global oppvarming er jaggu meg real!

Sikkert andre som kan svare bedre på dette enn meg, men jeg leste utifra beskrivelsen at den er OK ved -15-20. Og at den er ment for å ha på dunjakke oppi posen ved kaldere vær. Ikke at den skal være komfortabel ved -35 men du skal slippe å fryse ihjel da om du har på dunjakke også. Sånne slagstekster er litt vel pompøse på produktenes vegne innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel det var beskrivelsen min...beskrivelsen fra Mountain Equipment er at den er ment til ekstreme ekspedisjoner til Arktis som ekspedisjons-pose og god til -35..noe som kan umulig være sant så lite spenn det er i den. Jeg reagerer bare på villedende informasjon fra produsent her, noe som er beskrevet i min post om det. Men er vel en gjenganger når det gjelder soveposer..gjør det ikke bedre...for noe som er i utgangspunkt såpass dyrt. Synes det tar kaken at de setter good night's sleep en god 10 grader under comfort limit til eu standarden...hvis de i det hele tatt følger eu standarden..en good's night sleep må bety at man sover med dun alt på inni posen, eller lignende spør du meg. Jeg forstår ikke helt den tilnærmingen...får bare dårlig rykte ut av det.  NB det gjelder glacier 1000..ikke noe eu tester på glacier expedition...

https://www.mountain-equipment.co.uk/glacier-expedition ifølge dette er det en versting pose som skal tåle betydelig mer enn -15, ja helt ned mot -35. Jeg ser det ikke helt her. God pose til grei peng er den men ikke noe verstings-pose. Mulig jeg er en frysepinne da. Men reagerer på den markedsføring...neppe bra til -35! Tenker man holder på fryse igjel i under -15-20.  Tenker at good night's sleep reklame bør ikke inkludere fyring inne i teltet eller bruk av dun bekledning inne i posen. Er man ikke kald i utgangspunktet, ikke tissetrengt osv, vanlig skikk og bruk før man legger seg, bør det holde med lange undertøy inne i posen.  Savner EU standard for kaldere temperaturer. Fill-weight er noe gå etter, og fill-power, ellers ikke mye for vanlig forbrukere...

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fotogubbe said:

Er imponert over at du sover godt i Glacier 1000 i -40 grader! 

Jeg er også imponert..brorern kjøpte glacier 1000, og mitt intrykk er at den er god uten ekstras til sånn -15..kanksje....kaldere med bruk av fyring inn i teltet og mass dun bekledning...nå er vi begge sann frysepinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2019 den 18.43, Fotogubbe skrev:

Er imponert over at du sover godt i Glacier 1000 i -40 grader! 

Joda har vært meget fornøyd med denne posen, sov uten problemer godt denne på 7 ukers tur på nordklaotten i Dec/Jan/Feb vi hadde en kuldeperiode i Januar da vi hadde mellom 30 og 40 Blå i 2 uker, jeg sov godt i posen min, kun ikled ullundertøy lue og votter, men kaldt å stå opp, jeg er mye ute på vintern på tur, ofte lange turer, jeg fryser ikke lett...og når du er på lengre turer og det er jamt under 25 blå så blir du mere og mere herda..jeg er helt sikker på at dette spiller in, da jeg oplever dette gang på gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Leif88 skrev (På 13.11.2019 den 0.45):

du har helt sikkert sett denne men linker den alikevell :)

er nok flere toppmodeller som holder mål, og mange har sikkert sine favoritter av forskjellige grunne  ( vi er rare sånn,)

Helsport sine poser har nok sine turer på polene de også :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordhauk skrev (På 18.11.2019 den 19.23):

"føler nå at denne er blitt svekket og ikke er like varm som den engang var" - sitat slutt. 

Da er mitt spørsmål til deg: Har du noen gang fått soveposen din vasket / renset?  

 

Jeg har en 10 år gammel Ajungilak Ascent Down som er brukt gjennom utallige vinterdøgn. Jeg har jo gradvis sett at dunkamrene har blitt flatere, uten at jeg forsåvidt har merket en spesiell reduksjon i komfortgrad. Likevel er det vel grunn til å tro at isolasjonsevnen har blitt negativt påvirket gjennom alle disse år. Jeg ligger alltid på de kaldeste dagene godt bekledd med ullundertøy, evt ullgenser + balaclava. Er det skikkelig friskt legger jeg også Jerven Hunter-duken løst over som dyne (slipper unna kondensdannelse da). Jeg fryser sjelden eller aldri i posen. 

Så til poenget: Jeg jobber i en bedrift hvor vi også har et industrielt vaskeri med store maskiner og tørketromler. Jeg sjekket om de hadde erfaring med vask av dunartikler, hvilket de hadde. Derfor tok jeg med meg Ajungilak`en min og leverte den til vask i forrige uke. Første vask på 10 år. Kun luftet den godt sålangt gjennom alle disse år med utstrakt bruk. I allefall ble den vasket og tørket av fagfolk, noe som gjorde underverker med soveposen. Den føles rett og slett som ny. Volum og dunspenst er tilbake slik det var da jeg plukket posen opp på sportsbutikken Skandinavisk Høyfjellsutstyr (nå City to Summit) i Tromsø. 

Jeg vil ikke nøle med å anbefale vask, rens og tørking utført av fagfolk før du hiver deg på kjøpebølgen. Det kan hende du vil bli overrasket. 

Skal få renset mine :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er svaret på hva som ble min nye extrem sove pose.... Det ble den jeg hadde som favoritt, den ble kjøpt inn i Februar, og ikke testet for fult enda, men digger allerede 2 pose systemet og korte glidlåser... HELSPORT SPITSBERGEN RED. VI SNAKKES

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.