Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell i slutten av desember.


PerEivind

Anbefalte innlegg

Her er det sikkert noen som kan svare;

Erfaringsmessig, hvordan er forholda for skitur i Børgefjell rundt juletider, bortsett fra at det er korte dager? Jeg vurderer å gjøre ønsket om telt-jul til en realitet i år, og når jeg først skal gjøre det så frister det å dra et stykke hjemmefra, i nordlig retning. Men ikke for enhver pris. Jeg har nesten 1000 km til Børgefjell, så da tenkte jeg å høre om hvordan det pleier å være der i de tider. Er det noen vits å legge turen dit i slutten av desember? Kommer til å dra med ski, pulk og 2 alaska husky hunder.

På forhånd takk for info, og evt andre tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du skriver Børgefjell i desember så bør du være presis på hva man planlegger for det er et sværtområde. Hvor hadde du tenkt å starte? Namsvatnet er lunefullt i desember f.eks. Simskardet er sjelden feil, men det er mer lavlandet og jeg er noe i tvil om desember er rette tidspunktet for første besøk der. Thomasvatten er nok OK, men ikke sikkert at noen har kjørt noe sted med scooter så det blir oftest tunge forhold. 

Skal du opp i høyden eller mer i skogen? Jeg er ofte i Børgefjell, men i desember er forholdene tunge, og været er ustabilt. Det er lite eller ingen åpne hytter (med unntak av simskardet), og lite folk ellers. Det er ikke uten grunn at det ferdes lite folk i Børgefjell midtvinters. En ting er nede i skardene, men noe annet i høyfjellet og Store Børgefjell. Det er for spesielt intr og kan sammenlignes med Dovrefjell kanskje, om ikke verre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sig Man skrev:

Tenker at desember ikke har noe fasitsvar.. finn noen forskjellige turalternativer (feks børgefjell, Femunden, Gausdal Vestfjell osv), så ser du an værmelding og føre i tiden før du skal dra.

Jepp, nødt til å ha noen alternativer uansett. Femunden er med på alternativslista. Gausdal Vestfjell veit jeg ingenting om, så det burde jeg kanskje sjekke ut. Takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tom B skrev:

Ingen erfaring fra Børgefjell,men har feiret jul I Pasvik og det kan anbefales på det varmeste, bedre julesteming på tur finner du ikke, kombinere telt og åpne koier i Pasvik blir ikke feil :)

Var i Pasvik i sommer, helt rått! Og dit skal jeg på vinteren, men det blir nok ikke før neste vinter. Er "et stykke" å komme seg dit, litt mas å reise på fly med 2 hunder, pulk, ski++...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kjell Iver skrev:

Når du skriver Børgefjell i desember så bør du være presis på hva man planlegger for det er et sværtområde. Hvor hadde du tenkt å starte? Namsvatnet er lunefullt i desember f.eks. Simskardet er sjelden feil, men det er mer lavlandet og jeg er noe i tvil om desember er rette tidspunktet for første besøk der. Thomasvatten er nok OK, men ikke sikkert at noen har kjørt noe sted med scooter så det blir oftest tunge forhold. 

Skal du opp i høyden eller mer i skogen? Jeg er ofte i Børgefjell, men i desember er forholdene tunge, og været er ustabilt. Det er lite eller ingen åpne hytter (med unntak av simskardet), og lite folk ellers. Det er ikke uten grunn at det ferdes lite folk i Børgefjell midtvinters. En ting er nede i skardene, men noe annet i høyfjellet og Store Børgefjell. Det er for spesielt intr og kan sammenlignes med Dovrefjell kanskje, om ikke verre.

 

Takk for godt svar! Det var Simskardet jeg hadde sett meg ut, utover det ingen spesiell plan foreløpig. Skjønner altså at det kan være et sjansespill mtp. vær, så det bør vel vurderes om det er noe poeng å dra så langt ;-) Hvis ikke jeg vil være blandt de "spesielt intresserte", da... Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver selv å planlegger en ukestur i slutten av Desember. Hadde i utgangspunktet tenkt meg til Børgefjell jeg også, men vurderer å dra lenger sør isteden da dagene blir veldig korte på den tiden av året. Grovplanen var å starte i nord ved Susendal og gå en rundtur ned til Namsvatnet. Tenker kanskje å dra til Sylan i steden. 

Ved simskardvatnet 19 desember i år står solen opp 10:20 og går den igjen 13:42. Det er heller ikke så mye månelys å gå etter. 

Til sammenligning på hardangervidda 09:34 og ned igjen 15:19. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, danielbravo skrev:

Jeg driver selv å planlegger en ukestur i slutten av Desember. Hadde i utgangspunktet tenkt meg til Børgefjell jeg også, men vurderer å dra lenger sør isteden da dagene blir veldig korte på den tiden av året. Grovplanen var å starte i nord ved Susendal og gå en rundtur ned til Namsvatnet. Tenker kanskje å dra til Sylan i steden. 

Ved simskardvatnet 19 desember i år står solen opp 10:20 og går den igjen 13:42. Det er heller ikke så mye månelys å gå etter. 

Til sammenligning på hardangervidda 09:34 og ned igjen 15:19. 

Ja, dagene er korte på den tida av året. På den andre sida så kan det bli bra fotoforhold hvis været er bra, og nordlyset titter fram, for oss som driver litt med foto...

Jeg har ikke planer om å gå så fryktelig langt hver dag, men ha det kos på ferie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, PerEivind skrev:

Ja, dagene er korte på den tida av året. På den andre sida så kan det bli bra fotoforhold hvis været er bra, og nordlyset titter fram, for oss som driver litt med foto...

Jeg har ikke planer om å gå så fryktelig langt hver dag, men ha det kos på ferie.

 

Ja det er sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.