Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped expedition 100


Bendikfa

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg trenger er ny, stor sekk. Nå står det egentlig mellom to valg, Gregory Denali 100 pro eller Exped Expedition 100. Sistnevnte er det få anmeldelser av på nettet, og det er litt vanskelig å finne informasjon. Er det noen her på forumet som har vært borti denne sekken eller eier den? Er den god å bære tung last med? Jeg er glad i gå lange turer over mange dager, og derfor kan det fort bli 35kg+. Slår den bæresystemene til Gregory? Og er hoftebeltet komfortabelt?

Tidligere har jeg hatt en Bergans Alpinist 1. generasjon, men den holder ikke mål for meg. 

Håper på svar. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje en selvfølgelig kommentar, men allikevel.. På samme måte som visse skotyper passe visse føtter, så passer visse sekker til visse rygger. Man må selv prøve en sekk med vekt oppi. Særlig en det skal bæres tungt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de store merkene har gode bæresystem. Du finner omtrent de samme stramme og reguleringsmulighetene på de fleste merkene i denne kategorien, med noen få unntak. En lettere sekk har som regel større og flere kompromisser her på bærekomfort og justeringsmuligheter. Lompa sitt råd om å prøve, med mye vekt, anbefaler jeg på det sterkeste.

Bruk tid, prøv masse. Gjerne med realistisk vekt (ofte har butikkene vektposer du kan fylle sekken med, men de kan likevel være halvparten av det du kommer til å fylle sekken med selv).

Personlig erfaring: Jeg har relativt kort rygg, og har har slitt litt med å finne sekken for meg. Jeg har relativt gode erfaringer med Gregorysekker (Baltoro-serien). Mye justeringsmuligheter, muligheter til å bytte/kjøpe nye reimer og belter er et stort pluss - men det blir antakelig Osprey eller en større rammesekk (norrøna/bergans e.l.) på meg neste gang til tross for at jeg får Gregory billig gjennom jobb. De oppleves mye mer komfortable for meg med full oppakning, til tross for at jeg vet mange som sverger til Gregory for de akkurat samme grunnene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om last på 35+ kg, da jeg trives best med en sekk som holder seg godt under 30..

Jeg kjøpte meg Exped Expedition 100 etter at jeg fikk tilbake pengene på en baltoro som jeg reklamerte på. Baltoroen opplevde jeg som joggeskokomfortabel på ryggen, myk og god, men jeg fikk litt vondt i korsryggen etter noen timer med sekken på ryggen. Exped expedition føles ikke like komfortabel på ryggen, men etter noen timer er jeg mye bedre i ryggen enn med baltoroen. Så selv om ryggsekken føles utrolig digg der og da, så er d ikke sikkert den er like digg etter noen km..

Ellers så er løsningene til exped ganske enkle, det er ikke noe fancye lommer, topplokket er utrolig bra da det ikke komprimeres når man snører ryggsekkstroppene. Rullelåsninga på snølåsen gjør at man ikke kan pakke sekken alt for full, for da får man ikke lukket den, men til gjengjeld så er sekken regntett i motsetning til baltoroen. Baltoro har masse løsninger men kjipere stoff, exped har få løsninger med bedre kvalitet og vanntetthet enn baltoro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg fant ut at jeg hadde en venn som har exped-sekken så jeg fikk se den. Vet jeg burde ha testet den med litt last, men det fikk jeg dessverre ikke muligheten til. Den var utrolig fin, men fikk allikevel følelsen av at den lave vekten har gått utover bæresystemet. Ser for meg at hvis den lastes for tungt, så vil man kjenne det. Eventuelt kan jeg alltids gå for expedition 100 og heller selge den på finn og kjøpe meg denalien senere. Hm, får tenke litt. Igjen, tusen takk for svar dere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denali 100 og har hatt denali baltoro pro 95. På meg virker det som om baltoroen er bedre bygd. Synes kanskje bætereimene til denalien er litt tynne eller smale er kanskje rettere. Polstringen er god. Den rutete er baltoro. 

Tore

IMG_20190714_223144.jpg

IMG_20190714_223153.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 12.57, borgern skrev:

Skal du på 35 pluss ville jeg tittet på Norrøna Reconpack. Litt tung egentvekt på den men solid sekk som er stabil og god med tung vekt. 
Har ikke hatt mer enn 28,5kg i min over litt distanse.(Haugen-Grøtådalen).

Solid, inntil man løfter den etter en skulderstropp. Det er den ikke laget for å tåle i følge Norrøna, og da knekker plastfestet i sekken. Ref. aktiv tråd om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎11‎/‎15‎/‎2019 at 4:35 PM, Marius Engelsen said:

Solid, inntil man løfter den etter en skulderstropp. Det er den ikke laget for å tåle i følge Norrøna, og da knekker plastfestet i sekken. Ref. aktiv tråd om emnet.

Føler du drar den. Har lest aktuell tråd og jeg tviler sterkt på at det er gjeldende for alle Recon pack som er laget, ref fra tråden; "På min recon pack som de fiksa på garanti uten spørsmål så sa de at det hadde vært et parti med for sprø plastdel som gjorde at noen knakk for lett". Her er det muligens som mange andre steder, at det kommer an på hvem du prater med, ifht hvilken hjelp du får.

Og, innlegget du lo så godt av der var vel av en Para Ranger, ikke Recon Pack.

 

Poenget med innlegget var; ikke utelukk Recon Pack, den har fått skryt. Selv har jeg aldri brukt den.

Endret av Roaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Roaas skrev:

 

Og, innlegget du lo så godt av der var vel av en Para Ranger, ikke Recon Pack.

Åja, blandet sekkene. Min feil, jeg beklager :) 

De ble beskrevet i tråden at skulderstroppene er festet i en 1mm tykk plastdel, og at Norrøna sa det var brukerfeil å løfte sekken etter skulderstroppen - den ryker om man løfter etter en skulderstropp, ikke garantisak. (Sånt må man le litt av ;) )

Konstruksjonen virker for skjør om plasten er sprø eller ikke, synes jeg da. Recon Pack er kanskje bygget bedre, har aldri sett den :) Min feil at jeg snakket om feil sekk, så det er kanskje ikke relevant.

Til sammenligning har jeg en Lowe Alpine Expedition sekk. Der kan du henge etter en skulderstropp uten fare for at noe ryker (men dette var ikke en anbefaling av den sekken, kun en sammenligning).

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 16.35, Marius Engelsen skrev:

Solid, inntil man løfter den etter en skulderstropp. Det er den ikke laget for å tåle i følge Norrøna, og da knekker plastfestet i sekken. Ref. aktiv tråd om emnet.

Men er vel derfor det også er et solid håndgrep midt foran på sekken, til slike løft? har selv brukt Bergans Powerframe som er veldig lik Recon Pack. Har hatt med denne på tur i blant annet kano hvor det blir en del ut og inn, og det har gått fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, André Pedersen skrev:

Men er vel derfor det også er et solid håndgrep midt foran på sekken, til slike løft? har selv brukt Bergans Powerframe som er veldig lik Recon Pack. Har hatt med denne på tur i blant annet kano hvor det blir en del ut og inn, og det har gått fint.

Men tenker du at det er en solid og holdbar sekk, om den ikke tåler noe så vanlig som å bli løftet etter skulderstroppen? 🤷‍♂️
Når man tar av seg sekken, er det helt vanlig å ta av seg en skulderstropp før den andre, og da henger den etter en skulderstropp.

Man kan ikke lage tursekker så skjøre at man må følge prosedyrer nøye under av/påkledning, for å unngå at de blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Men tenker du at det er en solid og holdbar sekk, om den ikke tåler noe så vanlig som å bli løftet etter skulderstroppen? 🤷‍♂️
Når man tar av seg sekken, er det helt vanlig å ta av seg en skulderstropp før den andre, og da henger den etter en skulderstropp.

Man kan ikke lage tursekker så skjøre at man må følge prosedyrer nøye under av/påkledning, for å unngå at de blir ødelagt.

Joda, enig i at det hørtes merkelig ut he-he. jeg bruker som sagt en Bergans powerframe når jeg skal ha med mer enn 20-22 kg, og kompisen min har en Recon Pack som han er veldig fornøyd med, denne har han hatt siden 1999, så de skal ære solide de. Jeg har ingen første hånds erfaring selv, men med 30kg i sekken er det ikke bare enkelt å holde sekken i den stroppen, man bruker ofte begge hender for å løfte sekken og da i selve selene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet på sekken så vidt i går. Skjønner at noe kan skje der. Reimene er festet i en slags plastplate som igjen sitter i høydejusteringen på ryggen. Mulig at noe kan gå istykker der hvis man får sideveis belastning mot den. Dog kjente plasten litt myk og fleksibel ut, mulig den blir hard i kulda. Jeg har vel gjerne løftet den i begge reimene når jeg ikke har brukt "håndtaket". Da blir jo vekt bedre fordelt og rett forfra. Får huske å bruke "håndtaket" mest mulig. Ellers er jeg veldig fornøyd med sekken når det skal bæres tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2019 den 9.49, Marius Engelsen skrev:

il sammenligning har jeg en Lowe Alpine Expedition sekk. Der kan du henge etter en skulderstropp uten fare for at noe ryker (men dette var ikke en anbefaling av den sekken, kun en sammenligning).

Denne hadde eg au nokre år. Utsatte den for mengder med juling i bratte vestlandslier. 

Har no para ranger.

Kan ikkje sei at eg har noko oppleving av at paraen kjem til kort ift lowe-sekken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.