Gå til innhold
  • Bli medlem

Koordinater ved behov for hjelp.


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei!

Jeg leste en artikkel for noen år siden om en FSK-soldat som var uheldig og ble brannskadet under øvelse. Da ambulansen skulle navigere seg til

ulykkesstedet ble de forsinket grunnet rot i koordinatene. Jeg har benyttet UTM ofte da disse går igjen i Nordeca sin Norge-serie. Men, hva skal man gjøre, om man trenger hjelp?

I tilfellet med den brannskadde soldaten benyttet forsvaret UTM koordinater og ambulansen benyttet lengde breddegrad. Det førte til en betydelig forsinkelse i utrykningen. Jeg fant aldri noe info om hvilken type lengde/breddegrad de benyttet. Da sendte jeg en mail til Norsk Luftambulanse. De kunne informere om at AMK og helikoptermannskapene benytter grader og (desimal-) minutter seg imellom. 

Jeg tenkte det var kjekt å vite, så slipper man å vente lengre enn nødvendig på evt. ambulanse når man sitter på fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest fightingfalcon
Akkurat nå, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Trykke på SOS knappen på Inreachen og be til høyere makter om at de finner frem :-)

Har inreach, men er ikke alle som har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, fightingfalcon skrev:

Hei!

Jeg leste en artikkel for noen år siden om en FSK-soldat som var uheldig og ble brannskadet under øvelse. Da ambulansen skulle navigere seg til

ulykkesstedet ble de forsinket grunnet rot i koordinatene. Jeg har benyttet UTM ofte da disse går igjen i Nordeca sin Norge-serie. Men, hva skal man gjøre, om man trenger hjelp?

I tilfellet med den brannskadde soldaten benyttet forsvaret UTM koordinater og ambulansen benyttet lengde breddegrad. Det førte til en betydelig forsinkelse i utrykningen. Jeg fant aldri noe info om hvilken type lengde/breddegrad de benyttet. Da sendte jeg en mail til Norsk Luftambulanse. De kunne informere om at AMK og helikoptermannskapene benytter grader og (desimal-) minutter seg imellom. 

Jeg tenkte det var kjekt å vite, så slipper man å vente lengre enn nødvendig på evt. ambulanse når man sitter på fjellet. 

Dette er nok ikkje den einaste gongen det har skjedd mistydingar på koordinatsystem ved behov for hjelp. 

Det viktigste er å vere tydeleg på kva du oppgir, slik at dei evt kan konvertere. 

Er nokre slike historier her på berget. Sjølv hadde eg ei episode utanlands, der eg oppgav korrekt koordinat i korrekt system/variant (fekk det stadfesta etterpå) men sentralen sendte dei vidare i feil format. 

Nord-sør aksen var korrekt men ikkje aust-vest. Me var heldige med at helien hadde god sikt den dagen, og at me hadde raudt telt som syntes godt. Dei tok oss på visualen, men var jo slett ikkje sikre på om det var rett telt.

Når helien i tillegg knota med radioen pga nye system så var det duka for ein del forvirring og noko tilfeldig at alt ordna seg utan for mykje knot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Nødplakaten som Norgeskart genererer, primært benytter grader minutter sekunder, men oppgir også posisjon i form av UTM og desimalgrader.

Her er Nødplakat for Ulriken stasjon over Bergen jeg la inn ved å klikke i kartet som en test: Link 

(Nødplakaten er selvsagt ikke noe som er ment at man skal bruke tid på å generere når uhellet er ute, disse bør være oppslått på hytter/koier/gapahuker/skilt på forhånd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

113 appen gjør også det.. bare trykk på tannhjulet oppe til høyre og visningsformat. Ellers bør man jo Kanskje gjøre seg kjent med hvordan man kan bytte til grader på egen gps...

4B7AB103-F3CF-4C6D-9CF9-EFFC454EDC08.png

Den siste der er veldig grei når ein er i områder der ein sjølv nyttar UTM. 

Så er vel trikset å avgi lengde og breiddegradene slik at det ikkje er tvil om kva du avgir, anten du vel grademinutt, DMS eller desimalgrad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, fightingfalcon skrev:

tilfellet med den brannskadde soldaten benyttet forsvaret UTM koordinater og ambulansen benyttet lengde breddegrad.

Nyttar ikkje forsvaret eit anna system? Kom ikkje på namnet men fekk fugl på øret. Mgrs.

Irrelevant for problemstillinga sitert forsovidt, og dei færraste av oss skal forholde seg til det, men er no greit å vite at det er fleire system ute å går på det au. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt svar er at forsvaret bruker forkortede UTM-koordinater samt MGRS (globalt, angir område og ikke punkt. Mellom 84°N og 80° S er systemet basert på UTM,  nord for 84° N og sør for 80° S er det basert på UPS).

Ambulansetjenesten ++ bruker lengdegrad og breddegrad, f.eks. luftambulansetjenesten bruker Grader/Desimalminutt innad.

Blir litt som metrisk vs imperisk målesystem dette. Det beste hadde selvsagt vært om alle brukte det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo som oftest både utm og grader i kartene. Ihvertfall de kartene jeg har. Men det er bare ett av systemene som implementert i selve kartet, mens de andre står langs ytterkanten av kartet. 

Men fleste GPSer kan også konvertere uten vanskeligheter. 

Jeg synes helt klart UTM er best. Men jeg vil tro grader er lettere å overføre verbalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.