Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke til vinterturer


turjente123

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg skal kjøpe meg en varm og tykk dunjakke som kan brukes på vinterturer, som eks. over Hardangervidda og Finnmarksvidda. Det viktigste er at jakken er varm nok. Men setter og pris på om jakken ser ok ut og kan brukes f. eks. i Oslo på kalde vinterdager. 

Jeg har sett på de klassiske fjellreven-dunjakkene, som jeg synes blir alt for stor mtp. å bruke den i byen. Nå heller jeg mot Mountain equipment k7 jakken. Har noen erfaringer med denne? Eller andre jakker å anbefale? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, turjente123 skrev:

Hei. 

Jeg skal kjøpe meg en varm og tykk dunjakke som kan brukes på vinterturer, som eks. over Hardangervidda og Finnmarksvidda. Det viktigste er at jakken er varm nok. Men setter og pris på om jakken ser ok ut og kan brukes f. eks. i Oslo på kalde vinterdager. 

Jeg har sett på de klassiske fjellreven-dunjakkene, som jeg synes blir alt for stor mtp. å bruke den i byen. Nå heller jeg mot Mountain equipment k7 jakken. Har noen erfaringer med denne? Eller andre jakker å anbefale? 

 

Prøvd den ved eit par høver. Ei knalljakke som skal få erstatte mi gamle som har ca samme spesifikasjonar. Kanskje @Sig Man som har ei slik kan meine noko au? 

Eg har ei Bergans expedition down i tillegg, til dei aller kaldaste turane, men sjeldan eg dreg ho med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har K7 Infinium (eller hva nå den heter), den har ytterstoff som er litt mer vannavisende uten at det føles for tykt. Jeg har egentlig ikke så mye å utsette på jakka, den går an å stappe ned i sekken i normal størrelse, isolerer godt, god hette og går ned på rompa. Jakka har og store netting innerlommer, slik at man kan feks putte telefon og batteribank på kropp når det skal lades.

Ellers så ser jakka mi ut som en kamuflasjedrakt for appelsinhylla i fruktavdelingen, ser nå at dem har fått litt mer normale farger i Infinium-varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har K7 og er veldig godt fornøyd med denne som varmeplagg på de kaldeste turene. Den er lang, og ikke like "stiv" som en del tidligere dunjakker jeg har hatt. Ville dog vurdert å gå opp en  størrelse i den, så man har plass til både ullbukse/dunskjørt og ekstra stor ullgenser under. Synes den kunne vært laget litt bredere over hoftene og ned for damer, så når jeg er mye i bevegelse så må jeg kompensere for dette ved å glide opp glidelåsen nedenfra og opp litt (noe som slipper inn kaldluft). Ergo skulle jeg ønske jeg hadde gått en størrelse opp fra min normale str når jeg kjøpte denne. Ellers er det en suveren turjakke, med en veldig god hette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Låner tråden her siden det er innenfor samme tema; Dunjakke til lengre vinterturer...

Mountain Equipment Expedition Jacket og Rab Expedition 7000 Jkt, er det noen som har erfaring med disse?

Ca 440 g 800 cuin dun/1 kg totalvekt på begge jakkene, vurderes opp mot Mountain Equipment K8 Infinium jakka som har 300 g 800+ cuin dun og veier 780 g.

Alle tre jakkene koster omtrent det samme, og FS har 40% rabatt disse dager... 😜

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Terka skrev (På 23.5.2020 den 16.57):

Låner tråden her siden det er innenfor samme tema; Dunjakke til lengre vinterturer...

Mountain Equipment Expedition Jacket og Rab Expedition 7000 Jkt, er det noen som har erfaring med disse?

Ca 440 g 800 cuin dun/1 kg totalvekt på begge jakkene, vurderes opp mot Mountain Equipment K8 Infinium jakka som har 300 g 800+ cuin dun og veier 780 g.

Alle tre jakkene koster omtrent det samme, og FS har 40% rabatt disse dager... 😜

 

Ble du noe klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (50 minutter siden):

Ble du noe klokere?

Tja... den rundt 20 år gamle TNF Summit Series jakka lever fortsatt og er i bruk. Veier dobbelt så mye som Mountain Equipment K7 Infinium, men jeg klarer ikke forsvare prisen på å bytte den ut så lenge den varmer greit. 😄

Endret av Terka
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med en av hver og sliter med å bestemme meg 😁

Rab Expedition 7000 pakker ned til ingenting, har skikkelig god hette og orntlige håndvarmerlommer på magen. Den er heller ikke så veldig bulky, selv om den er proppfull av dun. Litt tight i passformen og får ikke plass til tjukk genser under. Lillebroren Positron pro oppleves mer romslig, pga den ikke er så proppfull av dun som bygger innover. 

ME Expedition er en tyngre og røffere jakke med mange lommer. Har noen elendige håndvarmerlommer helt nede på sidene, som så vidt får plass til hendene. Den mangler også stramming/justering av hetta bak. Den er dog større og mer "lofty" enn Rab-en, og jeg anslår at dette er den varmeste av de to. Den er også litt mer romslig enn Rab-en. Vet ikke hvor godt den pakker ned.

ME K7 er en mindre jakke (300g ish dun) og mer sammenlignbar mot Rab Positron Pro. Rab Expedition 7000 er i prinsippet en Positron pro, bare med 150g-ish mere dun. Flotte jakker alle sammen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om en dunjakke som mellomlag eller som ytterlag?

Obs, ikke dun: Jeg kjøpte nylig Fjellreven sin Keb padded jacket til en svinbillig pris (80% avslag typ) (https://www.jaktogfriluft.no/fjällräven-keb-padded-jacket-m-uncle-blue)
Denne er isolert med Fjellrevens "G-loft supreme" (syntetisk materiale). Jeg hadde ingen forventninger til jakken, og visste egentlig ikke helt hva jeg gikk til når jeg handlet den, men etter å ha prøvd den litt på tur på to overnattinger får den fast plass i sekken, som et mellomplagg på kalde dager under skalljakken.

Denne var utrolig tynn og lett, og varmet godt. Romslig nok til å ha en tykk ullgenser under for ekstra varme og "fin nok" til å kunne brukes alene.
Syntetisk loft-type isolering har vel noe bedre egenskaper mot fukt også, så om en på død og liv ikke må ha dun så kan jeg varmt anbefale denne, så fremt formålet i utgangspunktet er som et mellomlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte meg 4 jakker på BlackFriday - Bergans Expedition Down Parka, RAB Expedition 7000, Mountainequipment K7 Infinitum og Mammut Eigerjoch Pro. Valget falt på K7, selv om jeg ikke var helt happy med den heller. 

Bergans Expedition Down Parka; sykt gode lommer både innefor og utenpå og veldig god og lang. "Veldig tung" og pakker seg neste ikke sammen i det hele tatt. Sterkt ytterstoff.

RAB Expedition 7000, rett og slett for stor. Jeg gikk for en størrelse over normal for å kunne ha utenpå skalljakke på alle sammen. Denne er KJEMPESTOR. Beste lommer og super hette, egentlig favoritten, men for stor til å kunne brukes til annet enn tur i steinkulde, ikke noe å ta på for en bytur eller noe. 

Mammut Eigerjoch Pro. For tynn, dårlig dunkvalitet, men veldig gode lommer på innsiden. + veldig, veldig kul i oransje!  :-)

Mountainequipment K7 Infinitum, kanongod jakke. Pakkes ned til en liten ball. "Knitrer" mye i infinitum stoffet og dårlig innerlommer. Sykt god ytterlommer og uten tvil den beste hetten, men innerlommene og brystlommene er nesten verdiløse. Veldig smart med "strikkeffekt" i ryggen som holder den stramt inntil kroppen. Jeg sliter litt med glidelåsen som er kronglete å sette i. Utenom det helt kanon, og funker til en bytur (under tvil, ser fortsatt ut som en Micehlin mann...)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (5 timer siden):

Er det snakk om en dunjakke som mellomlag eller som ytterlag?

Obs, ikke dun: Jeg kjøpte nylig Fjellreven sin Keb padded jacket til en svinbillig pris (80% avslag typ) (https://www.jaktogfriluft.no/fjällräven-keb-padded-jacket-m-uncle-blue)
Denne er isolert med Fjellrevens "G-loft supreme" (syntetisk materiale). Jeg hadde ingen forventninger til jakken, og visste egentlig ikke helt hva jeg gikk til når jeg handlet den, men etter å ha prøvd den litt på tur på to overnattinger får den fast plass i sekken, som et mellomplagg på kalde dager under skalljakken.

Denne var utrolig tynn og lett, og varmet godt. Romslig nok til å ha en tykk ullgenser under for ekstra varme og "fin nok" til å kunne brukes alene.
Syntetisk loft-type isolering har vel noe bedre egenskaper mot fukt også, så om en på død og liv ikke må ha dun så kan jeg varmt anbefale denne, så fremt formålet i utgangspunktet er som et mellomlag.

Jeg har en tykk Norrøna dunjakke, en Arcteryx Atom LT og en Arcteryx Atom AR.

Den førstnevnte fungerer bare til campbruk. Jeg går stort sett turer som går oppover om vinteren, og jeg er alltid våt av svette. Dunjakkene blir rett og slett fuktig og klapper helt sammen om jeg bruker de som pauseplagg.

De syntetiske jakkene derimot er helt fantastisk til bruk i pauser, og om man trenger å dra noe over seg noe mer om man begynner å gå rolig og det kommer hard vind. De kan bli våt av svette de også, men de klapper ikke sammen slik som dun gjør, og er kjapp og enkel å vaske og tørke sammenlignet med dun :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du nevner dette med dunkollaps. Er det i løpet av flere pauser på lengre turer du har opplevd dette eller er det snakk om type topptur? Har hørt om fenomenet, men har ennå til gode å oppleve det selv. 

Jeg har så langt bare gode erfaringer med dunjakke som pausejakke. Jeg lar vær å gå meg svett om jeg har muligheten - hvis ikke bytter jeg til et tørt ullplagg før jeg tar dunjakken på. Vinden blåser meg som regel kald og tørr før jeg rekker å få på jakken igjen. Har aldri vært helt komfortabel med å dra dunjakken over skalljakke og sitte der i fukten, men så har jeg heller ikke vært ute på tur i - 20 og kuling og hatt behov for det.

Atom AR synes jeg er en genial jakke, men for kald til lengre pauser og camp bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også svett som en vaskeklut i ulla innerst, det er nærmest uungåelig for min del. Med dunjakka over skalljakka ved pauser så har jeg aldri opplevd dunkolaps. Litt av poenget for min del er å slippe å ta av skalljakka og bare stå i våt ull for å skifte jakke. Hiver dunjakka over det jeg går i og tar den av når det er tid for å bevege seg igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (5 timer siden):

Interessant at du nevner dette med dunkollaps. Er det i løpet av flere pauser på lengre turer du har opplevd dette eller er det snakk om type topptur? Har hørt om fenomenet, men har ennå til gode å oppleve det selv. 

Jeg har så langt bare gode erfaringer med dunjakke som pausejakke. Jeg lar vær å gå meg svett om jeg har muligheten - hvis ikke bytter jeg til et tørt ullplagg før jeg tar dunjakken på. Vinden blåser meg som regel kald og tørr før jeg rekker å få på jakken igjen. Har aldri vært helt komfortabel med å dra dunjakken over skalljakke og sitte der i fukten, men så har jeg heller ikke vært ute på tur i - 20 og kuling og hatt behov for det.

Atom AR synes jeg er en genial jakke, men for kald til lengre pauser og camp bruk. 

Jeg går for det meste toppturer, så ja.

Prøvde en tynn dunjakke som mellomlag under skalljakken en gang, det ble full dunkollaps.

På flatere fjellskiturer bruker jeg mye vindtette klær (ikke skall), da går fukten fra kropp/ull ut i dunjakken i pausene. Pakker jeg den opp og ned noen ganger, så merker jeg at loftet blir mindre for hver gang den blir brukt.

Kler ikke av meg i puser for å ta på tørt. Da ender jeg opp med flere våte klær, og i spnt vær på bilder byr det på utfordringer å styre med mer klær enn nødvendig.

010906D8-6E64-4EF9-B7CA-B44CB27619A3.thumb.jpeg.7bcd88c4593835cae521cad344105435.jpeg

Enig i at Atom AR alene er litt for kald til lange pauser og campbruk på vinteren. Til lange pauser tar jeg på denne i tillegg, da blir det varmt nok til å ha en lengre rast.


Jeg bruker samme strategi som @Terka. Det hjelper å ha tett skalljakke på, men det blir allikevel litt fuktig, mest på ryggen som er våt mellom sekken og skalljakken.

Men bevares, ikke alle svetter like mye, og ikke alle går i like mye motbakker, så dun fungerer nok ypperlig for mange :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.