Gå til innhold
turjente123

Dunjakke til vinterturer

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg skal kjøpe meg en varm og tykk dunjakke som kan brukes på vinterturer, som eks. over Hardangervidda og Finnmarksvidda. Det viktigste er at jakken er varm nok. Men setter og pris på om jakken ser ok ut og kan brukes f. eks. i Oslo på kalde vinterdager. 

Jeg har sett på de klassiske fjellreven-dunjakkene, som jeg synes blir alt for stor mtp. å bruke den i byen. Nå heller jeg mot Mountain equipment k7 jakken. Har noen erfaringer med denne? Eller andre jakker å anbefale? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, turjente123 skrev:

Hei. 

Jeg skal kjøpe meg en varm og tykk dunjakke som kan brukes på vinterturer, som eks. over Hardangervidda og Finnmarksvidda. Det viktigste er at jakken er varm nok. Men setter og pris på om jakken ser ok ut og kan brukes f. eks. i Oslo på kalde vinterdager. 

Jeg har sett på de klassiske fjellreven-dunjakkene, som jeg synes blir alt for stor mtp. å bruke den i byen. Nå heller jeg mot Mountain equipment k7 jakken. Har noen erfaringer med denne? Eller andre jakker å anbefale? 

Prøvd den ved eit par høver. Ei knalljakke som skal få erstatte mi gamle som har ca samme spesifikasjonar. Kanskje Skjult lenke - logg inn for å se den som har ei slik kan meine noko au? 

Eg har ei Bergans expedition down i tillegg, til dei aller kaldaste turane, men sjeldan eg dreg ho med meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har K7 Infinium (eller hva nå den heter), den har ytterstoff som er litt mer vannavisende uten at det føles for tykt. Jeg har egentlig ikke så mye å utsette på jakka, den går an å stappe ned i sekken i normal størrelse, isolerer godt, god hette og går ned på rompa. Jakka har og store netting innerlommer, slik at man kan feks putte telefon og batteribank på kropp når det skal lades.

Ellers så ser jakka mi ut som en kamuflasjedrakt for appelsinhylla i fruktavdelingen, ser nå at dem har fått litt mer normale farger i Infinium-varianten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har K7 og er veldig godt fornøyd med denne som varmeplagg på de kaldeste turene. Den er lang, og ikke like "stiv" som en del tidligere dunjakker jeg har hatt. Ville dog vurdert å gå opp en  størrelse i den, så man har plass til både ullbukse/dunskjørt og ekstra stor ullgenser under. Synes den kunne vært laget litt bredere over hoftene og ned for damer, så når jeg er mye i bevegelse så må jeg kompensere for dette ved å glide opp glidelåsen nedenfra og opp litt (noe som slipper inn kaldluft). Ergo skulle jeg ønske jeg hadde gått en størrelse opp fra min normale str når jeg kjøpte denne. Ellers er det en suveren turjakke, med en veldig god hette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Xcsports har noen dunjakker til damer på lagersalg nå. Blandt annet K7 Thermium i str 8 og 16 (som sikkert er veldig liten størrelse og grisestor?? Aner ikke 😄) til 2800,-

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner tråden her siden det er innenfor samme tema; Dunjakke til lengre vinterturer...

Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den, er det noen som har erfaring med disse?

Ca 440 g 800 cuin dun/1 kg totalvekt på begge jakkene, vurderes opp mot Skjult lenke - logg inn for å se den jakka som har 300 g 800+ cuin dun og veier 780 g.

Alle tre jakkene koster omtrent det samme, og FS har 40% rabatt disse dager... 😜

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.