Gå til innhold
  • Bli medlem

Ising i glidelås på Keron GT


Emanuel Desperados

Anbefalte innlegg

Hatt og har telt fra Helsport og Exped, men Ikke hatt så omfattende problem med ising i glidelås som jeg har på mitt Keron. Nesten så man må rive i stykker døra for å komme seg ut og inn. Noen som har noe synspunkter rundt dette problemet på Hilleberg teltene?
 

Klart, det kokes vann i store mengder inne i teltet til både folk og hunder, så blir en del kondens, men dette har jeg også gjort i de andre teltene uten å ha dette problemet. Helsport spesielt har mye grovere glidelås som virker å tåle en hel del mer før det går i stå.

 

Endte opp med å måtte stå å tine opp glidelåsen med morraånden for å komme meg ut i dag tidlig. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri opplevd det selv på mitt Keron. Har du forsøkt med smøring, eller som jeg sa i butikken "Har dere glidemiddel til glidelåser?"
 

Endte opp med denne: https://www.fjellsport.no/gear-aid-mcnett-zip-care-med-borste-60ml.html?channable=e80712.MTA5LTg5OTA&gclid=CjwKCAiAh5_uBRA5EiwASW3IanLjJCvDXNcBUcBHliIRwCKo45ZGD3ZSDzZDL7aLPT2pZ5TfCMADAhoCi08QAvD_BwE

Kan brukes på alle glidelåser.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig skeptisk til smøremidler som er flytende! Fra dykkerkarrieren min var det fy fy, og det samme sier fjellreven. Støv fester seg til glidelåsen. Med forbehold, det finnes kanskje noen flytende produkter som er gode fordet om, jeg kjenner ikke til alle :) 

Det som er helt trygt er å bruke en stift bivoks, stearinlys eller parafinvoks og gnikke på glidelåsen. Virker veldig bra, glir godt og ingen støv som fester seg. Trenger bare å gnikke lett på åpen og lukket glidelås.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg er veldig skeptisk til smøremidler som er flytende! Fra dykkerkarrieren min var det fy fy, og det samme sier fjellreven. Støv fester seg til glidelåsen. Med forbehold, det finnes kanskje noen flytende produkter som er gode fordet om, jeg kjenner ikke til alle :) 

Det som er helt trygt er å bruke en stift bivoks, stearinlys eller parafinvoks og gnikke på glidelåsen. Virker veldig bra, glir godt og ingen støv som fester seg. Trenger bare å gnikke lett på åpen og lukket glidelås.

Det fester seg  ikke mer rusk enn det gjør ellers med det smøremidlet jeg linket til. Det er spesifikt laget for glidelåser, og følger man instruksjonene tror jeg man skal slippe at det fester seg unødvendig rusk i glidelåsen. Voks fungerer sikkert helt supert også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bruker jeg til glidelåser i telt og på tørrdrakt. Har vært super til det bruket. Bare vær nøye med å tørke bort det overflødige med en lofri klut: https://www.padlespesialisten.no/products/tizip-silikonfett-8-g?gclid=EAIaIQobChMIoeLNwKXg5QIVy4KyCh1mggOjEAQYASABEgKnx_D_BwE

Har også prøvd denne :https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/silikonfett-2000030629?gclid=EAIaIQobChMImJeXtabg5QIV2qSaCh29DwXREAQYASABEgLzr_D_BwE  

Funker bra på glidelåser, er litt fastere i konsistensen. Super på innsiden av kanten på kajakkluker  ;-)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, TomWithoutVom said:

Har også prøvd denne :https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/silikonfett-2000030629?gclid=EAIaIQobChMImJeXtabg5QIV2qSaCh29DwXREAQYASABEgLzr_D_BwE  

Funker bra på glidelåser, er litt fastere i konsistensen. Super på innsiden av kanten på kajakkluker  ;-)

Jeg visste ikke at silikonfett er egnet til glidelåser, det skal jeg prøve på en gammel ryggsekk der glidelåsen er blitt treg.

Bare en liten avsporing: Det silikonfettet er suverent på gummilistene på bildører for å hindre fastfrysing. Mye bedre enn de vanlige silikonstiftene med sånn skumgummipute på. Ta på en engangshanske og ha en klædd fett mellom fingrene og legg et tynt lag nøye over listen, overalt. En gang om høsten holder ofte hele vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg visste ikke at silikonfett er egnet til glidelåser, det skal jeg prøve på en gammel ryggsekk der glidelåsen er blitt treg.

Bare en liten avsporing: Det silikonfettet er suverent på gummilistene på bildører for å hindre fastfrysing. Mye bedre enn de vanlige silikonstiftene med sånn skumgummipute på. Ta på en engangshanske og ha en klædd fett mellom fingrene og legg et tynt lag nøye over listen, overalt. En gang om høsten holder ofte hele vinteren.

Skal definitivt prøves ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, TomWithoutVom skrev:

Denne bruker jeg til glidelåser i telt og på tørrdrakt. Har vært super til det bruket. Bare vær nøye med å tørke bort det overflødige med en lofri klut: https://www.padlespesialisten.no/products/tizip-silikonfett-8-g?gclid=EAIaIQobChMIoeLNwKXg5QIVy4KyCh1mggOjEAQYASABEgKnx_D_BwE

Har også prøvd denne :https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/silikonfett-2000030629?gclid=EAIaIQobChMImJeXtabg5QIV2qSaCh29DwXREAQYASABEgLzr_D_BwE  

Funker bra på glidelåser, er litt fastere i konsistensen. Super på innsiden av kanten på kajakkluker  ;-)

Da har man plutselig èn funksjon ekstra for silikonfettet i servicesettet for primusen om det skulle være nødvendig å foreta seg noe i felt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eit keron 4gt og har ikkje opplevd dette nokon gong. Meina eg kjøpte det i 2013 eller 2014. 

Prøve med noko å smørje med noko som skissert over er sikkert fint.

Eg har dog aldri hatt bruk for det, og tenker vel at det egentlig burde vere unødvendig på eit vintertelt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tessatroll skrev:

Har eit keron 4gt og har ikkje opplevd dette nokon gong. Meina eg kjøpte det i 2013 eller 2014. 

Prøve med noko å smørje med noko som skissert over er sikkert fint.

Eg har dog aldri hatt bruk for det, og tenker vel at det egentlig burde vere unødvendig på eit vintertelt. 

 

Der er vi helt enige, det burde ikke være et tema. Mitt er nylig innkjøpt og det slo meg at jeg syntes glidelåsene virker noe spe i forhold til andre typiske vintertelt jeg har brukt. Men nå har jeg silikonfett på vei posten, så får vi gjøre et forsøk. Syntes også glidelåshempene er for små til å operere med votter, så det må det på noe bardunløkker eller lignende. Spesielt glidelåshempene i ventilene er ekstremt små. Må skyte inn at teltet ellers fremstår som ekstremt godt gjennomført håndtverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Emanuel Desperados skrev:

Der er vi helt enige, det burde ikke være et tema. Mitt er nylig innkjøpt og det slo meg at jeg syntes glidelåsene virker noe spe i forhold til andre typiske vintertelt jeg har brukt. Men nå har jeg silikonfett på vei posten, så får vi gjøre et forsøk. Syntes også glidelåshempene er for små til å operere med votter, så det må det på noe bardunløkker eller lignende. Spesielt glidelåshempene i ventilene er ekstremt små. Må skyte inn at teltet ellers fremstår som ekstremt godt gjennomført håndtverk. 

Har du vært i kontakt med Hilleberg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Emanuel Desperados skrev:

Ikke kontaktet dem enda. Ville høre hva andre har gjort i forhold til problemstillingen her. Burde nok sikkert sende på dem en mail for å høre deres syn på saken

Kan være lurt. De har kanskje noen tips/løsninger som vi ikke har tenkt på. Ikke sikkert de liker silikonting som jeg bruker, heller- He-He.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok sin tid å få endelig svar fra Hilleberg, og svarene var ikke akkurat banebrytende informasjon. Men til syvende og sist anbefaler de å IKKE smøre glidelåsene da de mener glidelåsen potensielt vil lagre smuss og da ikke fungere optimalt. Dette er et telt jeg kun kommer til å benytte på vinteren, og jeg vil heller ha en fungerende glidelås under hard bruk under kalde forhold, enn å måtte stå overnfor forfryst glidelås hver gang det blir skikkelig kaldt på tur. Jeg tipper også at jeg kommer til å ødelegge glidelåsen uansett fordi jeg må bryte med den for å operere den når dette først skjer. Så nå er glidelåsen smurt, på tross av hva Hilleberg anbefaler. Legger ved samtaletråden

 

Sitat

Hi!

 

I recently bought a Keron 4 GT and took it for a testrun in the mountains this weekend. I had temperatures between -14C and -25C.

 

The drawchain/ zippers on the main door and the 2nd vestibule (not using the mosqito door) was giving me a really hard time as it kept freezing on me, making it almost impossible to operate. In fact, when I was going home, it was so bad that I was unable to close the door in fear of breaking it, so i had to leave it open. I use my tents in harsh to extreme conditions on the mountains in Norway in wintertime, so not being able to close the door, is not something I can live with.

 I have reached out to like-minded people and some of them have tipped me about trying silicone grease on the zippers. Before doing so, I would like to get your take on the issue and if there is anything else I should do.

 I boil alot of water for myself and my dogs so obviously that creates alot of condensation. But this is the first expedition tent I have had this problem. I always vent 100% when boiling and operating my burner.

 

Looking forward to hearing back from you.

------------------------------------------------------------------

 

Thank you for contacting us.

 The zippers we use are very strong for their weight we rarely hear of any issues with them. Especially on our Black Label tents.

 How much water did you boil during your trip?

 Do you have photos from the trip that describes the issue?

 Looking forward to your answer so we can understand the issue better and to find a good solution to your problem.

 

Thank you,

 Best regards,

Kim

--------------------------------------------------------------------

 

Sadly I dont have photos of the issue as it was not in my mind to document it as I was busy trying to resolve the problem at hand. I guess we boiled between 13,5-15 litres of water in three days. To describe the condensation vs the temperatures, I got glass-clear ice forming in the roof of the main vestibule. I suspect the same ice froze the zippers up, but the ice on the zippers was more of a white character.

 The zippers were better on the bottom parts of the door, but hopeless on the top part of the door. The only way to work it, was to get in close and breath on it a couple of times before moving the zipper a few cm and then repeat the process.

 Any suggestion to a solution would be greatly appreciated. I’m particular interested if a thin layer of silicon grease can make the zipper perform better under these conditions.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

I am sorry you were having these issues. As you said, when boiling water you will get moisture build up and in cold temperatures this will freeze. If there is no wind to move through the tent there will be even more ice build up. We don’t recommend using zipper lubricants as that can attract dirt and through that weaken the zippers over time.

 

We would recommend that you place the smaller vestibule toward the wind and open that vent fully and then also open the vent on the GT vestibule fully. As long as you have some wind this will help push moisture out through the tent. We also do keep the top part of the GT-door open for more airflow but again, you there will be some ice buildup in cold temperatures when boiling lots of water and that will go on to the fabric and also the zippers. We usually rub the zippers with our gloves so that the friction warms up the zipper enough that they work again. The very best would of course be to have the stove outside of the vestibule. If you dig a nice foot well in the vestibule you can sit in the tent with your feet in the vestibule and place the stove just outside of the door. This is the recommended way if the weather allows for it. When the weather is bad this might not be an option and then when  you have the stove inside there is unfortunately a risk for moisture and ice buildup.

Let us know if you have more questions.

 Best regards,

Kim

 

 

 

Endret av Emanuel Desperados
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Emanuel Desperados skrev:

Tok sin tid å få endelig svar fra Hilleberg, og svarene var ikke akkurat banebrytende informasjon. Men til syvende og sist anbefaler de å IKKE smøre glidelåsene da de mener glidelåsen potensielt vil lagre smuss og da ikke fungere optimalt. Dette er et telt jeg kun kommer til å benytte på vinteren, og jeg vil heller ha en fungerende glidelås under hard bruk under kalde forhold, enn å måtte stå overnfor forfryst glidelås hver gang det blir skikkelig kaldt på tur. Jeg tipper også at jeg kommer til å ødelegge glidelåsen uansett fordi jeg må bryte med den for å operere den når dette først skjer. Så nå er glidelåsen smurt, på tross av hva Hilleberg anbefaler. Legger ved samtaletråden

 

 

Om du redigerer innlegget og endrer tekstfargen til noe annet enn hvit så er det sikkert litt lettere å lese

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SnorreL skrev:

Funker også å lese hvis vi som har hvitt tema endrer til mørkt tema for å lese den teksten. Hvertfall her for meg. Tipper Emanuel Desperados kjører mørkt tema. 

Ja stemmer det. Kopierte fra outlook og fikk en drøss av farger, så endret det til hvitt uten å tenke noe mer på det hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 16.46, Prebb skrev:

Aldri opplevd det selv på mitt Keron. Har du forsøkt med smøring, eller som jeg sa i butikken "Har dere glidemiddel til glidelåser?"
 

Endte opp med denne: https://www.fjellsport.no/gear-aid-mcnett-zip-care-med-borste-60ml.html?channable=e80712.MTA5LTg5OTA&gclid=CjwKCAiAh5_uBRA5EiwASW3IanLjJCvDXNcBUcBHliIRwCKo45ZGD3ZSDzZDL7aLPT2pZ5TfCMADAhoCi08QAvD_BwE

Kan brukes på alle glidelåser.

Kanskje denne er noe å prøve neste gang?  Tenker den tørker etter påføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe lignende. Legger igjen et slags tørt smørelag. Problemet med dette (mistenker jeg), er at med den friksjonen man får i en glidelås, så tror jeg ikke dette vil holde spesielt lenge. Men absolutt mulig å teste dette også. Jeg har brukt en tannbørste og jobbet silikonfett inn i glidelåsen. Holder nok ikke kjempelenge det heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.