Gå til innhold
  • Bli medlem

Min vinterpakkliste, noen som har innspill?


Anbefalte innlegg

Jobber med pakkliste for vinterturer og tenkte høre her om det er noen som har noe forslag til forbedring? :)

Jeg overnatter mest i hengekøye, men om jeg skal spenne opp en tarp som gapahuk eller lage snøhule så blir det litt annerledes pakking, for eksempel en større tarp og ekstra liggeunderlag.

Lagde liste på lighterpack.com: https://lighterpack.com/r/ma1wj8

 
Endret av John Inge Frantzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kniven skal oppgraderes, men leter fortsatt etter en som passer like fint i hånda mi som denne billige morakniven.
Orker ikke bestille også sende tilbake så må finne en kniv som er i en butikk der jeg kan prøve den i hånda.

Skikkelig tennstål skal jeg selvfølgelig også skaffe meg, ser folk anbefaler light my fire sin, får vel teste den neste tenker jeg.

GoPro'en har jeg nettopp kjøpt så ikke fått brukt enda, skal bli artig å se om jeg klarer fange idyllen vi er så heldig å ha her i norsk natur.

Det blir litt kaotisk med så mye småting i en og samme pose så vurderer å heller kjøpe inn to 2l poser så jeg får fordelt det litt mer.

 

Planer(ønsker) om å kjøpe inn Garmin GPS 66i og DJI Mavic Mini Fly More combo, men det er temmelig store investeringer så avventer litt....håper å få kjøpt det brukt til en god pris :P

Endret av John Inge Frantzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at du liker og kose deg på tur :)

fint og se noen andre også som liker og ta med seg litt ekstra og ikke bare er på gram jakt :D

men ser du tar med deg både øks og sag? bruker du begge delene når du er på tur som oftest? har selv slutta og ta med begge deler, da en av de aldri ble brukt på samme tur.

bruker selv ikke saltbørse sånn som du linker til ( den var veldig fin altså) men tar med meg salt og pepper som jeg har "stjelt" ifra burgerking, dem posene er veldig kurant og tar veldig liten plass,

kunne selv tenkt meg og prøvd meg på litt mer hengekøye turer på vintern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kose seg på tur er viktig! 😁

Jeg bruker vanligvis ikke å gå så fryktelig langt før jeg slår camp, prøver å få kjørt så langt inn som mulig så det ikke blir mer enn 2-3 km å gå.

Ulempen er at jeg har vendt meg til alt for mye luksusgreier så klarte å drasse med meg sekk på 28 kg når jeg dro på en ukestur på Hardangervidda i sommer hvor jeg skulle gå over 10 mil (trodde det var langt kortere, forbanna ut.no hadde virkelig feilregistrert lengden på den løypa, ihvertfall for sommerstid, kan hende den er så kort på vinterstid siden man da bare krysser alt av myr).
Angra fort på at jeg hadde så tung sekk haha jeg hadde jo ikke veid den før jeg dro, men veide den når jeg kom til første turisthytta hvor jeg da fant ut at her måtte jeg bare finne meg i å dumpe en haug av ting.

Angående om jeg tar med både sag og øks så varierer det litt, men liker best å ha med begge om jeg ikke skal lage skikkelig svært bål, da holder det med saga.
Øksa er fin til å lage litt mindre vedkubber ut av sånn at man kan lage seg matbål eller generelt et litt mindre bål....har jeg bare saga så kan jeg ende opp med å måtte ha et temmelig svært bål for at kubbene skal ta fyr, selvfølgelig varierer jo det litt på hva man finner å lage ved ut av.
Øksa er jo også veldig fin å ha om man skal bygge noe greier så det varierer en del det der....høst og vår bruker jeg kun ha med Silky saga og X7 øksa eller samekniven. på vintern vil jeg helst ha litt større bål så da kunne det kanskje holdt med Silky saga, men så er det litt artig om man finner noen ordentlig svære "dead standing" trær å ha Boreal21 saga og X10 øksa siden den passer bedre for bruk med 2 hender 😜

Hadde med meg sånne salt og pepper poser fra burger king/mcdonalds før jeg også, men må si jeg liker denne bøssa mye mer...slipper søpla også har man med seg nok til at man ikke trenger tenke på å spare på det....den er veldig liten, men rommer en del....faktisk en av de tingene jeg blir litt ekstra glad for når jeg tar fram hehe veldig fornøyd med den lille saken ^^

Hengekøye camping på vintern krever litt spesielt utstyr, Amok Draumr funker fint ned til 5-8 minus om du har Exped Downmat 9 LW, blir det kaldere enn det så burde du supplere med et reinsdyrskinn eller skikkelig ullteppe.
Om du skal sove i en tradisjonell GE (Gathered End) hengekøye så må du investere i en skikkelig underdyne som vanligvis koster like mye som en høykvalitets 3-sesongs sovepose og tar omtrent like stor plass i sekken.
Eneste underdyne jeg vet om som blir produsert i Norge og jeg tror kan være varm nok til vinterbruk er denne (de er helt nye): https://isbjorn.no/produkt/underquilt-til-hengekoye-vinter/
Ellers må du bestille fra utlandet, veldig mange anbefaler å kjøpe denne som du kan justere opp til å bli temmelig varm, men da selvfølgelig også ganske så dyr: https://hammockgear.com/premium-incubator/ (velger du den varmeste modellen og endrer til 950 FP og 4 oz overfill så holder den nok ned til alt for jævlig kaldt! ;P)

Er et par andre som også ser bra ut, men ville sjekka reviews først, koster litt når du legger til frakt og moms/tollavgift:
https://www.warbonnetoutdoors.com/product/wooki-underquilts/ (formsydd for skrå liggevinkel så sparer litt i vekt, men krever at man ligger ganske rolig)
https://www.warbonnetoutdoors.com/product/custom-lynx/ (Ser du kan få den custom i "Scandinavian" temperatur rating, det skal bety at den holder ned til nesten 30 minus)
https://outdoorvitals.com/products/stormloft-0-30-f-down-underquilt?avad=196286_a179bd999 (lurer på om den varmeste de har der kan funke)

Et annet godt tips som kan hjelpe deg spare inn litt pakkvolum/vekt igjen ettersom den underdyna kommer til å legge på en hel del er å gå til innkjøp av en skikkelig god topquilt, det er som en sovepose bare den er ikke lukka så den funker mer som en dyne.
Ettersom isolasjonen på undersiden av soveposen har veldig liten effekt uansett når du ligger i en hengekøye, uten demping fra liggeunderlag sånn som Draumr har, ettersom den blir most inn mot hengekøyestoffet, så er det liksågreit å spare litt vekt/volum ved å bare ha en topquilt over seg, den gjør det også lettere når man legger seg siden det er litt køddent å komme inn i en sovepose når man henger i hengekøya også er den enklere å ha med seg ut av hengekøya om man vil bruke den som et teppe om morgenen inntil bålet, kaffen og frokosten har gitt deg litt varme i kroppen.

Endret av John Inge Frantzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er i siktet, men jeg vil ikke ha hvilken som helst GPS hehe har sett meg ut Garmin sin 66i modell, er bare det at den koster over 6000 kroner 😅
Skal kjøpe inn det etterhvert, men får se an hvor stor julebonusen blir så kanskje jeg får spandert på meg denne, enten den eller DJI Mavic Mini fly more combo 😜

Lys som ikke går på batteri har jeg ikke tenkt på...litt usikker på om jeg føler det er verdt å ta med, kanskje da heller ta med en liten ekstra lommelykt selv om jeg da har både hodelykta og mobilen fra før + powerbanken om de går tom for strøm....selvfølgelig kan jeg jo være uheldig å ødelegge powerbanken så da kanskje det er greit med en ekstra liten lommelykt på AA batterier.


Vurdert fjellski, men ikke helt bestemt meg for å kjøpe inn det enda, bli jo fort 7-8000 for noen kvalitets ski med feller, bindinger, staver og skikkelige BC sko.
Kan være jeg kjøper inn det etterhvert, men tror ikke det blir denne sesongen, men takk for tipsa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Til sammenligning bruker jeg en Garmin 60Cx kjøpt brukt for 600,- til samme formål...

Ja jeg kan vel sikkert starte med å kjøpe en litt rimeligere varient også heller oppgradere til 66i etterhvert, største forskjellen vil vel være mangelen på inReach funksjonen som er innebygd i 66i.
Kan jo hende jeg finner en rimelig bruk inReach mini, greit å ha om man skal være langt borte hvor det ikke er dekning over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, John Inge Frantzen skrev:

...eller DJI Mavic Mini fly more combo 😜

:)

Godt å se at det ikke bare er meg som har havnet i GPS eller Mavic Mini-dilemmaet :D:angel:

Her står det mellom en Garmin 66s eller Mavic'en.. Nettopp handla Inreach Mini, så 66i blir det ikke. Vil helst ikke ha nødhjelp og GPS/kart i samme enhet.
Hadde egentlig ikke planer om å kjøpe drone i det hele tatt, helt til jeg så størrelsen og vekta på Mavic Mini og tingene man får med i Fly more-comboen og boksen dette kan pakkes i. Perfekt å stu ned i enten fotosekken eller tursekken som en komplett enhet! Genialt :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tessatroll skrev:

Solid, med elektronisk kompass og bra batteritid. Super GPS etter mitt begrep. 

Etter mitt også. Faktisk så mye at jeg kjøpte en ekstra brukt så jeg har 2. Hovedsaklig fordi jeg bruker de til havfiske osv også og for å ha en i backup når evt en av de tar kvelden. Den ene fikk litt hard medfart i en båt og har sprukken skjerm, men fungerer likevel fortsatt utmerket... I tillegg kan ungene bruke den ene på tur til læring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 timer siden, Tessatroll skrev:

Solid, med elektronisk kompass og bra batteritid. Super GPS etter mitt begrep. 

 

7 timer siden, Espen Ørud skrev:

Etter mitt også. Faktisk så mye at jeg kjøpte en ekstra brukt så jeg har 2. Hovedsaklig fordi jeg bruker de til havfiske osv også og for å ha en i backup når evt en av de tar kvelden. Den ene fikk litt hard medfart i en båt og har sprukken skjerm, men fungerer likevel fortsatt utmerket... I tillegg kan ungene bruke den ene på tur til læring...

 

Ville dere valgt den over Garmin 62s?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 20.20, Kristian J. Vabø skrev:

Hadde egentlig ikke planer om å kjøpe drone i det hele tatt, helt til jeg så størrelsen og vekta på Mavic Mini og tingene man får med i Fly more-comboen og boksen dette kan pakkes i. Perfekt å stu ned i enten fotosekken eller tursekken som en komplett enhet! Genialt :D

Dette trengte jeg absolutt ikke å lese. Mavic mini hadde gått meg hus forbi, og det var egentlig best sånn...

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Angående UQ.

Isbjørn oppgir ikke noe anbefalt temperaturgrense for sine UQ-er. Hektapåtur har en UQ i dun: Underquilt

Så vidt jeg vet er Falkeberg Hektapåtur sitt eget merke. Hvor det er produsert vet jeg ikke. 

Denne UQ-en har en oppgitt temeperaturgrense på -9 grader, for min del har jeg bare prøvd den ned i pluss grader og vært fornøyd med det, men ser at flere som frekventerer hengekøyesider på FB har brukt den ute nå i vinter med godt hell. Veier mindre enn Isbjørn, tar mindre plass og koster mindre også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.