Gå til innhold
madsv

Snøscooter til Atomfjella Svalbard

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er en liten gjeng som har veldig lyst til å reise til Atomfjella på Svalbard, for å kjøre ski. Tanken er å kjøre inn med snøscooter, sette opp basecamp og gå turer derfra. Planen er å gjennomføre dette i april/mai 2020. Nå viser det seg at det kanskje i utgangspunktet ikke er lov for ikke-fastboende å kjøre snøscooter inn i dette området. (Område 11 Ny Friesland - Olav V Land). Er det noen som har noe erfaring med å søke dispensasjon for denne type restriksjoner? Vi antar det er Sysselmannen som er rette adressat for en slik henvendelse. 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, madsv skrev:

Hei

Vi er en liten gjeng som har veldig lyst til å reise til Atomfjella på Svalbard, for å kjøre ski. Tanken er å kjøre inn med snøscooter, sette opp basecamp og gå turer derfra. Planen er å gjennomføre dette i april/mai 2020. Nå viser det seg at det kanskje i utgangspunktet ikke er lov for ikke-fastboende å kjøre snøscooter inn i dette området. (Område 11 Ny Friesland - Olav V Land). Er det noen som har noe erfaring med å søke dispensasjon for denne type restriksjoner? Vi antar det er Sysselmannen som er rette adressat for en slik henvendelse. 

 

 

Eg greier ikkje svare direkte ift å køyre sjølv, men det får du fort svar på ved å sende en e-post til ekspedisjonskontoret/ansvarlege hjå sysselmannen. Usikker på kven det er no men det finn du på nett. 

Dersom de ikkje får, så er det kanskje eit alternativ å booke utkjøring med ein reiselivsaktør som tilbyr slikt? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Vi skal selvsagt kontakt ekspedisjonskontoret hos Sysselmannen, men det er greit å høre om andre har noen erfaringer på området. Forskrift om motorferdsel på Svalbard  sier 

§ 13.(tillatelse etter søknad)

Sysselmannen kan gjøre unntak fra bestemmelsene når formålet med svalbardmiljøloven krever det, samt for vitenskapelige undersøkelser, arbeider av vesentlig samfunnsmessig betydning og i andre særlige tilfelle.

Nå er det ikke hverken veldig vitenskapelig eller av stor samfunnsmessig betydning det vi har tenkt å foreta oss, så det er i praksis denne "særlige tilfelle" vi er interessert i om noen har erfaring i å benytte seg av. 

 

Når det gjelder å booke en reiselivsaktør, så er det jo så klart en mulighet, men det dreper litt av "klare selv"-aspektene rundt denne turen..

 

Endret av madsv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønar.

Eg tippar det er vanskeleg å få disp då det det er ein grunn til dei strenge reguleringane. Vil vere drygt å sleppe laust oss "vanlige skituristar" med scooter der oppe, av både tryggleiksmessige og miljømessige omsyn. Men tru skal ein strengt teke gjere i Kyrkja, så det er ikkje verd så mykje. 

Eg gjekk frå fjorden med ski og pulk den gong eg sku nord mot Atomfjella. Det var dog seinare på sesongen. 

Lukke til med disp.søknad og god tur :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte vil hevde det ikke er verdt så mye i Kyrkja heller 😅

Men ja, ser den. Skjønner at det kan være drøyt å slippe løs almenheten av skiturister. Men, we are special osv... ;) 

Får vel kanskje bare slenge inn en søknad og se hva slags repsons man får..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere får ikke dispensasjon for dette formålet, vær du trygg.

Skal dere utenfor forvaltningsområde 10 med snøscooter må det være som passasjer.. Guttetur/selvrealisering osv er ikke grunnlag for disp.

Det er massevis av fine områder innenfor forvaltningsområde 10, altså området der dere har lov til å kjøre scooter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært på private turer utenfor område 10 med scooter, kan være de har strammet inn, så ville ha forhørt meg om det før dere legger for mye arbeid i det. 

Men det er veldig langt fra å bare slenge inn en søknad, da blir dere avvist!  Dette er fortsatt såpass eksotisk reisemål at dere bør bevise at dere er turister med kompetanse, innsikt og ansvarlighet, som fint vil klare dere uten turguide(r). Jeg vil si at fra idestadie bør dere legge inn en real dose planlegging hvor dere konkretiserer så mye som mulig og innvier sysselmannen om dette i søknaden.

Her er noen stikkord fra søknaden vi la inn til Newton toppen (og som ikke er veldig langt unna Atomfjella):

-Dokumenterte felt-kunnskap for vinter (speidern, militæret, DnT etc). Beskriv gjerne turer dere har gjort før, spesielt lengre vintertelt turer.

-Dokumenterer våpen kunnskap (jeger, militæret, skytter/pistol klubber)

-Dokumenter "mekaniker" kunskap (alt fra primus, revner i telt til snøscooter (skifte deler i beltet, ising, skifte variator reim m.m.))

-Dokumentert back up planer/reserve kapasitet (mat, drivstoff, verktøy, avtalt tilbake frakt av scooter med lokalt firma om den skulle strande m.m, ekstra telt, primuser etc.)

-Beskriv utrustning (soveposer, telt)

-Beskrev interne avtaler for å sikre at gruppa holdes samlet og ingen agerer idiotisk.

-Beskrev medisinsk kompetanse (lege, sykepleier, røde-kors, enkel 1.hjelp). medisinsk utstyr, m.m. 

-Beskriv sikkerhetsutstyr og hva dere har av kompetanse f.eks hva om en snøscooer går i bresprekk (f.eks rednings, bre- eller klatrekompetanse, teltbrann. storm, whiteout, gps-navigasjon)

-Beskriv turplaner og her må dere gjerne fylle på med oppdatert info dere vil få tak i, f.eks fra folk som nylig har vært i området og kan si noe om breene, elver, sprekker, sjøis etc så dere kan vise til konkrete planer og planlegge alternative veier dersom plan A..B.. ikke er farbar. 

-Innsikt i Svalbardmiljøloven etc..

Forsikring: Newtonfjell var det ca 12 mil til og 100 000+ kr som måtte avsettes på konto for eventuell søk/redning. Er vel 14-15 mil til Atomfjella.

Nødpeilesender er vel fortsatt obligatorisk.

PS: Skikjøring i bratt fjell er jo forbundet med risiko, potensiell krevende redning etc så vil tro det er lurt å si noen ord om hva dere har tenkt for å berolige Sysselmann. 

Om dere fikser det, så er jeg ganske sikker på at dere også blir veldig fascinert av Svalbard og får dere veldig gode turminner for livet :-).

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt en søknad via en av de kommersielle aktørene der. Jeg var selv en gang på Newtontoppen og vi søkte disp og fikk ordnet med forsikring osv via det firmaet. Jeg kjenner ikke til soneinndelingene ellers der, og det kan jo hende det er blitt mer restriktivt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ting krøller seg til ift å få til en privat tur så er det kanskje et alternativ å bli med på arrangerte turer?

F.eks disse var satt opp i år: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.