Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscooter til Atomfjella Svalbard


madsv

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er en liten gjeng som har veldig lyst til å reise til Atomfjella på Svalbard, for å kjøre ski. Tanken er å kjøre inn med snøscooter, sette opp basecamp og gå turer derfra. Planen er å gjennomføre dette i april/mai 2020. Nå viser det seg at det kanskje i utgangspunktet ikke er lov for ikke-fastboende å kjøre snøscooter inn i dette området. (Område 11 Ny Friesland - Olav V Land). Er det noen som har noe erfaring med å søke dispensasjon for denne type restriksjoner? Vi antar det er Sysselmannen som er rette adressat for en slik henvendelse. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, madsv skrev:

Hei

Vi er en liten gjeng som har veldig lyst til å reise til Atomfjella på Svalbard, for å kjøre ski. Tanken er å kjøre inn med snøscooter, sette opp basecamp og gå turer derfra. Planen er å gjennomføre dette i april/mai 2020. Nå viser det seg at det kanskje i utgangspunktet ikke er lov for ikke-fastboende å kjøre snøscooter inn i dette området. (Område 11 Ny Friesland - Olav V Land). Er det noen som har noe erfaring med å søke dispensasjon for denne type restriksjoner? Vi antar det er Sysselmannen som er rette adressat for en slik henvendelse. 

 

 

Eg greier ikkje svare direkte ift å køyre sjølv, men det får du fort svar på ved å sende en e-post til ekspedisjonskontoret/ansvarlege hjå sysselmannen. Usikker på kven det er no men det finn du på nett. 

Dersom de ikkje får, så er det kanskje eit alternativ å booke utkjøring med ein reiselivsaktør som tilbyr slikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Vi skal selvsagt kontakt ekspedisjonskontoret hos Sysselmannen, men det er greit å høre om andre har noen erfaringer på området. Forskrift om motorferdsel på Svalbard  sier 

§ 13.(tillatelse etter søknad)

Sysselmannen kan gjøre unntak fra bestemmelsene når formålet med svalbardmiljøloven krever det, samt for vitenskapelige undersøkelser, arbeider av vesentlig samfunnsmessig betydning og i andre særlige tilfelle.

Nå er det ikke hverken veldig vitenskapelig eller av stor samfunnsmessig betydning det vi har tenkt å foreta oss, så det er i praksis denne "særlige tilfelle" vi er interessert i om noen har erfaring i å benytte seg av. 

 

Når det gjelder å booke en reiselivsaktør, så er det jo så klart en mulighet, men det dreper litt av "klare selv"-aspektene rundt denne turen..

 

Endret av madsv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønar.

Eg tippar det er vanskeleg å få disp då det det er ein grunn til dei strenge reguleringane. Vil vere drygt å sleppe laust oss "vanlige skituristar" med scooter der oppe, av både tryggleiksmessige og miljømessige omsyn. Men tru skal ein strengt teke gjere i Kyrkja, så det er ikkje verd så mykje. 

Eg gjekk frå fjorden med ski og pulk den gong eg sku nord mot Atomfjella. Det var dog seinare på sesongen. 

Lukke til med disp.søknad og god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte vil hevde det ikke er verdt så mye i Kyrkja heller 😅

Men ja, ser den. Skjønner at det kan være drøyt å slippe løs almenheten av skiturister. Men, we are special osv... ;) 

Får vel kanskje bare slenge inn en søknad og se hva slags repsons man får..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dere får ikke dispensasjon for dette formålet, vær du trygg.

Skal dere utenfor forvaltningsområde 10 med snøscooter må det være som passasjer.. Guttetur/selvrealisering osv er ikke grunnlag for disp.

Det er massevis av fine områder innenfor forvaltningsområde 10, altså området der dere har lov til å kjøre scooter..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på private turer utenfor område 10 med scooter, kan være de har strammet inn, så ville ha forhørt meg om det før dere legger for mye arbeid i det. 

Men det er veldig langt fra å bare slenge inn en søknad, da blir dere avvist!  Dette er fortsatt såpass eksotisk reisemål at dere bør bevise at dere er turister med kompetanse, innsikt og ansvarlighet, som fint vil klare dere uten turguide(r). Jeg vil si at fra idestadie bør dere legge inn en real dose planlegging hvor dere konkretiserer så mye som mulig og innvier sysselmannen om dette i søknaden.

Her er noen stikkord fra søknaden vi la inn til Newton toppen (og som ikke er veldig langt unna Atomfjella):

-Dokumenterte felt-kunnskap for vinter (speidern, militæret, DnT etc). Beskriv gjerne turer dere har gjort før, spesielt lengre vintertelt turer.

-Dokumenterer våpen kunnskap (jeger, militæret, skytter/pistol klubber)

-Dokumenter "mekaniker" kunskap (alt fra primus, revner i telt til snøscooter (skifte deler i beltet, ising, skifte variator reim m.m.))

-Dokumentert back up planer/reserve kapasitet (mat, drivstoff, verktøy, avtalt tilbake frakt av scooter med lokalt firma om den skulle strande m.m, ekstra telt, primuser etc.)

-Beskriv utrustning (soveposer, telt)

-Beskrev interne avtaler for å sikre at gruppa holdes samlet og ingen agerer idiotisk.

-Beskrev medisinsk kompetanse (lege, sykepleier, røde-kors, enkel 1.hjelp). medisinsk utstyr, m.m. 

-Beskriv sikkerhetsutstyr og hva dere har av kompetanse f.eks hva om en snøscooer går i bresprekk (f.eks rednings, bre- eller klatrekompetanse, teltbrann. storm, whiteout, gps-navigasjon)

-Beskriv turplaner og her må dere gjerne fylle på med oppdatert info dere vil få tak i, f.eks fra folk som nylig har vært i området og kan si noe om breene, elver, sprekker, sjøis etc så dere kan vise til konkrete planer og planlegge alternative veier dersom plan A..B.. ikke er farbar. 

-Innsikt i Svalbardmiljøloven etc..

Forsikring: Newtonfjell var det ca 12 mil til og 100 000+ kr som måtte avsettes på konto for eventuell søk/redning. Er vel 14-15 mil til Atomfjella.

Nødpeilesender er vel fortsatt obligatorisk.

PS: Skikjøring i bratt fjell er jo forbundet med risiko, potensiell krevende redning etc så vil tro det er lurt å si noen ord om hva dere har tenkt for å berolige Sysselmann. 

Om dere fikser det, så er jeg ganske sikker på at dere også blir veldig fascinert av Svalbard og får dere veldig gode turminner for livet :-).

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt en søknad via en av de kommersielle aktørene der. Jeg var selv en gang på Newtontoppen og vi søkte disp og fikk ordnet med forsikring osv via det firmaet. Jeg kjenner ikke til soneinndelingene ellers der, og det kan jo hende det er blitt mer restriktivt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg vekker denne tråden til live igjen, noen år etter, da Atomfjella-planene ble lagt på is den gang. Det er fremdeles aktuelt å få til i fremtiden, og jeg var litt i gang med research igjen her, da jeg kom over denne gamle tråden og så at det var sendt svar jeg åpenbart hadde gått glipp av.

Takk for svar, og spesielt til @PTG for et særdeles godt og utbroderende innspill. Merk for øvrig at vi selvsagt er fullt innforstått med at denne skiplanen ikke er "a walk in the park" der vi hiver litt real turmat og et par kasser øl på scooteren og legger i vei :) Alle (eller i hvert fall de fleste) momentene som @PTG nevner er allerede godt diskutert i "crewet" og dekket av eksisterende erfaring. Å dokumentere dette i en søknad til sysselmannen høres meget fornuftig ut.

Dersom det kommer nærmere realisering skal jeg oppdatere denne tråden med vår erfaring med søknadsprosessen med Sysselmannen. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fortsatt det er svaret fra Kenneth som er nærmest jackpot her. 

Det er som sagt mange fine områder innenfor forvaltningsområde 10 hvor man kan kjøre på egenhånd og klare seg selv om man har den nødvendige kunnskapen.
Er det Atomfjella som er det ultimate målet så må det nok en kommersiell aktør inn i bildet. Det er et mål å begrense motorferdselen på Svalbard, og å kanalisere trafikken til områdene rundt Isfjorden. 

Når jeg behandlet motorferdselssøknader på fastlandet og vurderte "særlige grunner" så var det et moment at det ikke skulle være noen annen måte å dekke behovet, er ikke sikkert de har med den vurderingen her men om det skulle være slik kan jeg ikke akkurat se noen grunn til at behovet for "klare-seg-selv-skitur" ikke kan løses innenfor forvaltningsområde 10.     

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.