Gå til innhold
  1. tubbs

tubbs

• Lignende innhold

• Av virrma
      Alle har vel fått med seg at det er et stort behov for redusere mengden plast langs kysten (og andre steder i naturen), og jeg vet at mange her er bevisste på å ta med seg søppel når dere er på tur. Lørdag er den offisielle strandryddedagen, og jeg oppfordrer alle til å gjøre en eksra innsats i denn anledning. Passer det ikke denne helgen, er det garantert fortsatt mer å rydde neste helg også.
      Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Carl S. Bj
      Kongen i statsråd vedtok 14.11.14 nye forskrifter for disse to sentrale verneområdene.
      Verneforskrifter har ikke særlig mye å si for utøvere av vanlig friluftsliv som drives etter det i alle fall jeg kaller "sunne prinsipper" - sporløs ferdsel, hensyn til dyreliv, planteliv, kulturliv og andre brukere, ta med søppel heim osv.

Likevel kan jo dette være av interesse for noen. Les mer på Skjult lenke - logg inn for å se den.

"Dei nye verneforskriftene er skrive etter nye malar og meir detaljert enn dei gamle føremålsparagrafane. Strekpunkta under §1 er viktige føremål for vernet. I tillegg til naturverdiane som er lista opp og som vart famna av den gamle formuleringa, er kulturminne kome med som verneførmål i nasjonalparken og kulturlandskapet i landskapsvernområdet.
      I tillegg er "...høve til uforstyrra naturopplevingar gjennom naturvenleg og enkelt friluftsliv..." eit verneformål. 
      ..."

(I am back...)
    • Av ost
      Jeg er lei. Møkk lei! Av søppel.

Ikke av søppel som ligger i søppelposen i en overfylt søppeldunk, eller av matposen som er så full at den sprekker på vei ut fra kjøkkenet. Slikt hører med. Det jeg er lei av er søppel som flyter i marka. Gamle engangsgriller. Tomme ølbokser. Halvfulle poser som var for ekle til at noen ville ta det med ut etter endt tur. 

På søndagens tur kom jeg over en gammel teltplass der soveposen og teltet stod igjen. Må ha vært der i et år minst, råttent og ødelagt. Fint? 
      På sist overnatting kom jeg over en fin oppbygd bålplass. Hele bålplassen var fylt av søppelposer fra tidligere brukere. Noen som har lyst på grillede pølser? 
      På tur med familien har gjennomgangstonen blitt "ikke ta i det" når småbarna finner søppel overalt hvor vi setter oss ned for å spise. 

Er det slik vi vil ha det?

Jeg starter herved en motaksjon. Aksjon søppel. Følgende prinsipper legges til grunn.

- sekken min skal alltid inneholde en ekstra søppelsekk og plasthansker
      - søppel som finnes dokumenteres med bilde, plukkes opp og legges i nærmeste søppeldunk
      - bilder publiseres i denne tråden

Om flere tenker som meg er dere velkomne til å være med! 

Ost
    • Av Helene1998
      Hei
      Jeg heter Helene og er fyller 16 i oktober. Jeg er på leting etter sommer jobb i Oppland/ Hedmark område som har med enten friluft eller dyr å gjøre, også begge deler kombinert
    • Av Kjell Iver
      Jeg leste en artikkel i vår lokalavis om eiSkjult lenke - logg inn for å se den. Hennes varsel alarmerte myndighetene slik at jaktlaget straks var på sporet. Det er sporsnø enda her.

Jeg har selv gått meg på Jerv en gang - og alskens spor har man da sett, men bør man egentlig varsle om slike observasjoner? Kanskje vente noen dager? Jeg er usikker - hva mener dere?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.