Gå til innhold
  • Bli medlem

Snus og Miljø


adrian262

Anbefalte innlegg

Vi ønsker å ta opp en viktig miljøutfordring mange kanskje ikke kjenner så godt til, så håper det er i orden at jeg poster et innlegg her med oppfordring til å ta en kjapp spørreundersøkelse.

Som en netthandelsaktør for salg av snus på nett har vi blitt gjort oppmerksom på en stor miljøutfordring vi snusere burde ta tak i, nemlig resirkulering av snusbokser og kasting av brukt snus. I Norge selges det i år ca. 80 millioner snusbokser hvorav mange havner i naturen, i tillegg kastes det også ekstremt mange porsjonssnus i både naturen og i do.

Vi trenger din hjelp til å få finne ut litt av omfanget. Svar på 3 spørsmål om Miljø og snus. (Undersøkelsen er anonym).

3 Spørsmål Om Snus & Miljø

Og du: 19 November er den Internasjonale do-dagen, så vi oppfordrer alle til å ikke kaste snusen sin i do. Start gjerne før, men ihvertfall denne dagen;)

Selv om du ikke snuser, kjenner du sikkert en del som gjør det. Hjelp oss å spre ordet til alle du kjenner som snuser. 

Hilsen

Snus365.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å snu spørsmålet, hva gjør forhandlere (dere) og produsenter for å forhindre forsøpling? Være seg produkter og embalasje som er raskt nedbrytbare og andre iniativer?

For brukere så gjelder det vel den generelle #sporløsferdsel, som også bør dekke forsøpling, samt kildesortere riktig det man har av søppel. OG for snusere, så er det beste  og mest miljøvennlige alternativet å slutte med snus. (slike som meg altså.) ;) 

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde miljø- og helsevalg rundt dette for 4 år siden og sluttet på dagen etter ca 25 år med snusing. Det var kjipe 2 måneder direkte etterførlgende valget, men etter det har dette fungert helt utmerket. Anbefaler alle miljøbevisste å gjøre samme valg. ;-) 

Registerer ellers at man i undersøkelsen ikke skiller mellom porsjonssnus og annen snus, noe jeg synes er særdeles relevant i en slik undersøkelse....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka: Godt spørsmål. Vi vet at det jobbes med en annen løsning for emballasje hos produsentene. Men når det ble krav om samme farge på boksene ble det gjort et valg om at alle bokser ble like, derfor forsvant de boksene som faktisk var mer nedbrytbare. Sikter til boksene for løssnus som var laget av papp. Skulle gjerne sett at alle boksene ble laget av samme materialet. Enig, #sporløsferdsel og kildesortering er helt klart det best alternativet etter å slutte å snuse selvfølgelig;)

Espen: Bra jobba, og takk for oppfordringen;) Det stemmer, vi burde ha skilt mellom løs og porsjon og kanskje hatt en litt mer informativ tekst før spørreundersøkelsen. Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, adrian262 skrev:

Vi vet at det jobbes med en annen løsning for emballasje hos produsentene.

Som pappboksene som svenskene fortsatt har?
Som vi her i Norge sluttet med og så gikk over til plastbokser 🤔
Glad jeg får snus ifra Sverige gitt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humbug skrev:

Tror det er mange, inkludert meg selv inntil for et par år siden, som tror at snusposer er harmløse og brytes ned raskt i naturen. En informasjonskampanje rettet mot oss som er litt tjukke i huet hadde kanskje vært noe?  

Hva?

Er ikke snusposer nedbrytbare ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 timer siden, adrian262 skrev:

Humbug: Godt sagt. Vi jobber faktisk med Norsk Vann og VEAS (Norges største rør og renseanlegg) hvor vi håper de kan bli med oss på en informasjonskampanje frem mot 19. November. Tror du Hengut.no kunne tenke seg å bli med på noe sånt?

Jeg er helt sikker på at alle tre leserne mine vil være kjempebegeistret for ideen 😂

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg snuser ikke, men jeg trodde at snusposene var av ett slags nedbrytbart papir? 🤷‍♂️
 

Hvis dette er ett ikke-nedbrytbart (plast?) materiale, så ligger det jo gigantiske mengder med denne dritten i naturen og havet! 😱

https://www.nrk.no/urix/det-er-plast-i-posesnus_-men-produsentene-arbeider-med-en-erstatning-1.14026174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre en ting klart en gang for alle:
Posesnus ( musebleier) er pokkern meg ikke snus.
Eneste grunnen til å snuse posesnus er om man vil slutte med vanlig snus.
Eneste grunnen til at posesnus skal selges i Norge er at den er på resept for folk som vil
slutte å snuse

 

Endret av tubbs
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner spørsmålet:

Hvor ofte kaster du posesnusen i urinalet? *
Aldri - Fordi jeg skjønner at noen faktisk må plukke den ut derfra. Og at uansett hvor nedbrytbar den er så vil den ikke brytes ned i urinalet.
Sjelden - Fordi jeg er så full at jeg ikke tenker på at noen må plukke den ut derfra.
Alltid - Fordi jeg er en bortskjemt jævel som gir faen i at noen får den kjipe jobben med å plukke den ut derfra.
 

 
  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stadig irritert meg over at fjelltrimmere spytter snusposer i naturen. Det er spesielt på en spesiell sti det stadig er poser. Jeg bruker å tråkke de ned i gjørma, men var ikke oppmerksom på at de ikke var nedbrytbare.

Det er forøvrig litt forvirrende informasjon rundt dette emnet rundt forbi, så opplysning er nok på sin plass. Vanlig søppel er det jo vanlig kotyme å plukke opp etter andre, men snusposer er jo heslig å ta i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎11‎.‎2019 den 22.12, tubbs skrev:

Eneste grunnen til at posesnus skal selges i Norge er at den er på resept for folk som vil
slutte å snuse

For oss som synes omgang med det andre kjønn kan være artig innimellom, så kan det anbefales å gå over til hamsterbleiene. Løssnus er det tredje mest effektive prevensjonsmidlet som fins, etter spiral og Crocs.

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lompa skrev:

For oss som synes omgang med det andre kjønn kan være artig innimellom, så kan det anbefales å gå over til hamsterbleiene. Løssnus er det tredje mest effektive prevensjonsmidlet som fins, etter spiral og Crocs.

Om det er problemet så har man funnet en "bedre halvdel" med for lav brekningsterskel ;)

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Terka skrev:

Fra Drammens Tidene, analyse av hva snøen inneholder etter forrige vinters snørydding (samlet i deponi):

20191111_094437.thumb.jpg.d7d6749f2c6cfa4d3572705e9fe141b6.jpg

Sikkert enorme mengder som går ut av bilvindu. Og som mange ølbokser som havner i foret til våre dyr (og dreper kuer). Nå dør nok ikke kuene av snus og sneiper, men bra er det virkelig ikke 🙈 

Tror det er en gammel vane hos mange fra før da det var sneiper «over alt» og at det var helt greit å kaste fra seg. God vi lærer så lenge vi lever 😊 (inkludert meg her) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var på fellestur plukket jeg opp en sneip og ga den til rette vedkommende med veldig tydelig påminnelse om at på våre turer praktiserer vi sporløs ferdsel. Det syntes han tydeligvis ikke var flauere enn at jeg måtte stoppe bilen hans da vi var ferdige med turen og skulle hjem, for å gi han tilbake en ny sneip han tydeligvis hadde "mistet". 🙄

Men da fikk jeg vel svar på det jeg har lurt på en stund, hva som foregår i skallen på alle disse som kaster sånt. Null niks.

  • Liker 2
  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.