Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av ski


tttime

Anbefalte innlegg

Hei.

Ser etter noen langrennski, men er usikker på hvilke som duger til mitt bruk. Er fjellski med feller jeg er på utskikk etter. Ønsker at de skal kunne brukes i løyper, men også at de duger til å gå utenfor løypene for å finne teltplass osv. Kommer til å bli brukt mest i Oslomarka. Skal takle bruk med sekk i forbindelse med telting om vinteren. Altså relativt tung sekk. Pulk kommer til å bli brukt noen ganger også.

 

Noen som har en anbefaling? Sett litt på Fischer sine easy skin modeller og Åsnes Mountain Race 48 skin. Sistnevnte ser jeg har relativt dårlige tilbakemeldinger på fjellsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Finnmark har jeg brukt mye ski som https://www.asnes.com/produkt/amundsen/ Åsnes Amundsen. Dette føler jeg nok er overkill for noe av bruken du skisserer, men jeg skal bare nevne erfaringen med at bredden på disse fungerr greit i det som er av oppkjørte spor her lokalt samt det jeg går av i spor som blir til der mange går sammen. I tillegg fungerer de greit nok utenfor spor. Så du kan krysse ut at bredden på de i hvert fall ikke er umulige i spor.

Mitt valg har stålkanter, noe du neppe vil være avhengig av i Oslomarka. 

Et tips er å gjøre det samme som jeg gjorde da jeg valgte ski og det er å velge de en del stivere enn kroppsvekten skulle tilsi. Dette ga positiv effekt for et par ting. 1 er at du ikke "flater de ut" og dermed evt går av all smøring fort ved bruk av sekk (som du sier du kommer til å bruke mest (?). 2 er at du får litt mer å gå på når du bruker halvfeller slik at de ikke subber like mye i nedkjøringer og bremser vesentlig mindre enn ski jeg har forsøkt med mindre spenn i.

Slik jeg opplever det så skal man ikke gå veldig langt ut av løypa. Slik jeg kjenner Oslomarka vinterstid er det ikke mange steder man ikke kommer til ved å følge løype det aller meste av veien. Jeg har der klart meg med helt normale "turski". Dvs ikke "racingsmale" ski, men helt vanlige ski som har god bredde. 

Ang bruk av feller så har jeg de siste årene gått mye tilbake til smøring selv ved trekk av pulk. Det skal sies at jeg ikke går i veldig kuperte områder med mye bratt terreng. Jeg har gått tilbake til å kun bruke fellene når jeg MÅ. Hovedsaklig fordi jeg synes det gir mye bedre fremdrift. Nå aner jeg jo ikke hva du har av erfaring med verken ski eller pulk, men nevner det fordi jeg opplever at mange tror man MÅ bruke feller for å trekke pulk, noe jeg altså har kommet til bare stemmer tidvis i bratt terreng. 

OG ettersom skiene jeg valgte for ca 10 år siden fortsatt holder mål har jeg dessverre ikke satt meg inn i det mye større utvalget av ski som finnes i dag, men håper jeg har noe å bidra med likevel i form av å dele erfaringer ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Ang bruk av feller så har jeg de siste årene gått mye tilbake til smøring selv ved trekk av pulk. Det skal sies at jeg ikke går i veldig kuperte områder med mye bratt terreng. Jeg har gått tilbake til å kun bruke fellene når jeg MÅ.

Slik praktiserar eg bruk av kortfelleski også. Forskjela gir meir utslag dess lengre og fleire dagar synes eg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig kombo du har som bruksområde. I løypenettet ville jeg gjerne hatt type marka felleski (m/integrerte feller) og med tung sekk ville jeg hatt brede fjellski m/stålkant og mulighet for fell.  Skibredder opptil og med Åsnes Amundsen går greit i vanlige skispor.  Skal du ha en ski som kan begge deler, blir det type a la Amundsen, men du vil ikke kose deg i marka med gode spor. Der tror jeg heller f.eks. disse kanskje kan være noe :  https://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-twin-skin-powerlite-turski-m-stalkant-1920-51463.aspx     (Som blir litt smale til bruk med tung ryggsekk)

Mange meninger om dette, men dette er ihvertfall "my fifty cent"   ;-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart gått for den nye Åsnes Børge Ousland. Skal funke både i spor og utenfor. https://www.oslosportslager.no/produkt/asnes-borge-ousland-fjellski-1920-51641.aspx  

Børges strenge blikk på fremskia  vil også kunne motivere til å ta seg sammen når man tror man er sliten og lei. Og i tillegg motiverende tekst under skia. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hovedbruket er Marka, så ville jeg ikke gått for en så bred ski som de tradisjonelle fjellskiene. Det skraper mye i kantene i sporet, og de har heller ikke et skikkelig spenn for å få det til å flyte om man skal gå litt på.

Mountain race er ikke et dårlig alternativ. Du kan også se på Fischers E89 easyskin extralite. Selv har jeg Fischer E99, og siden det hender jeg bruker dem i spor på vei opp og ned fra fjellet, så har jeg sløvet ned stålkanten litt i bøyen mot tuppen. Det gjør at skien ikke tar så mye tak i kanten av sporet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kun bruke de til tur eller har du også tenkt å "trene" langrenn med de? Fjellski blir kleine i spennet kontra langrennski hvis du skal bruke de slik. Skal du bare rusle rundt og bevege det ofte ut av løypene er fjellski mer egnet. Om det er stålkant går fint. Etter mildvær og utpå våren kan det være ganske hardt i løyper innover i marka som ikke kjøres så ofte. 

Går mye i Oslomarka selv. De fleste turer langrenn og bruker da type racingski. Skal jeg ut i terrenget bruker jeg brede jaktski, de er også en del kortere. Er mye opp og ned i Oslomarka og mange trær så liker å ha en ski som ikke er for lang og lett å svinge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar:) Mye å tenke på!

 

46 minutes ago, borgern said:

Skal du kun bruke de til tur eller har du også tenkt å "trene" langrenn med de? Fjellski blir kleine i spennet kontra langrennski hvis du skal bruke de slik. Skal du bare rusle rundt og bevege det ofte ut av løypene er fjellski mer egnet. Om det er stålkant går fint. Etter mildvær og utpå våren kan det være ganske hardt i løyper innover i marka som ikke kjøres så ofte. 

Går mye i Oslomarka selv. De fleste turer langrenn og bruker da type racingski. Skal jeg ut i terrenget bruker jeg brede jaktski, de er også en del kortere. Er mye opp og ned i Oslomarka og mange trær så liker å ha en ski som ikke er for lang og lett å svinge.

Skal ikke brukes til å "trene" langrenn, men er klart en fordel om det ikke er tungvint å gå i løypa med dem. Tenker at primærbruksområde skal være overnattingsturer i marka, men at de skal fungere ok på dagstur i spor om behovet skulle dukke opp. Hvis slike ski finnes?

Er jo sikkert en del spor det er deilig å gå i for å komme seg nærmere turdestinasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.