Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektrisk varmevest - erfaringer?


Tober

Anbefalte innlegg

Jeg blir mer og mer frossen med årene, og synes fort det blir litt kaldt på overnattinger høst, vinter og utpå våren. Det er jo grenser for hva man kan dra med seg av store jakker og varmetepper. Ser at bl.a. Fjellsport og andre annonserer sånne varmevester med elektrisk varme, bl.a  har Härkila en sånn. Den ser nett og grei ut. Det høres jo veldig ok ut, men det koster fort to tusen pluss pluss. Fint å høre om noen har erfaringer? Det er lite med testresultater osv. å finne på dette. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor frossen er du egentlig?

Vi telter på vinteren i temperaturer -10 til -25 og har stort sett med normalt med tøy. Dvs i tillegg til stillongs og buksa som brukes mens vi går på ski så har jeg med en bevernylon-aktig bukse og en primaloftbukse. Og ca noe tilsvarende for overkroppen. 

OK, det hender jeg har med enda en tykk genser om det er fare for en del telttid slik at jeg ikke nødvendigvis ikke må tilbringe mesteparten av den tiden i soveposen. Vi kosefyrer også minimalt i teltet utenom matlaging og kaffekoking dersom det ikke er noe som skal tørkes. 

Nå skal det sies at vi til disse turene bruker pulk. Men til jaktturer og annet senhøstes så har jeg med omtrent tilsvarende i sekk. Det skal sies at fordi det ikke fyres bål så tilbringes noe av dødtiden i telt eller rett utenfor med beina i soveposen. Da slipper man ha med enda mer varmetøy. 

Hvilken type turer er det snakk om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørre klær å ha på i camp er gull verdt synes jeg.

Tørt tykt ullundertøy, ullgenser, tykk dunjakke, foret bukse (eks. Anna buksa og en skallbukse utenpå), lue, noen par tykke ullsokker, fotposer/bivuakksko - og en primus på lav effekt i teltet til man har fått varmen :) 

Sitte i soveposen når man er kommet «på plass» er veldig lurt, samt å koke opp en varmeflaske med varmt vann :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro disse vestene er helt konge på stillesittende aktiviteter som for eksempel postjakt.

Til overnattingsturer ser jeg to klare ulemper. 
Vekt: De veier like mye som en ganske fer dunjakke. + ekstra batterier for lengre tur. 
Sårbart: Gir svært beskjedent varmebidrag dersom batteriene er tomme eller det oppstår andre feil. (Dunjakke kan bli våt, og er derfor litt i samme båt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen konkrete erfaringer med varmevest, men har sett litt på dem og tenkt litt på saken. 

Plagget veier en halvkilo eller så (med 200 g. batteri) og det er i og for seg greit nok, men når batterilevetiden er "opptil" 10 timer så betyr det at bruker du den på aller laveste nivå kan den kanskje gi 10 timer med varme deretter er den bare noe du må drasse på resten av turen for den krever stikkontakt eller bilbatteri for å lades såvidt jeg har forstått. Vesten i seg selv er vel egentlig ikke verdt så mye som isolasjonsplagg uten varmefunksjonen ? (akkurat det er en antagelse) Det kommer jo an på hvor lange turer du er på og man kan selvfølgelig ha med ekstra batterier, men de både veier endel og koster penger, og det pleier da å bli nok å drasse med seg på tur likevel. 

Konklusjon: tror de er helt konge på dagsturer/posteringsjakt hvor man sitter mye stille og kan gå hjem/tilbake til hytte med støm for å lade på slutten av dagen. På lengre turer uten tilgang til strøm tror jeg de blir kortvarig glede.  

Vil tro du har langt større nytte av en nalgeneflaske med kokende vann (skru godt igjen og legg den i et form for trekk, sokk eller lignende) Masse varme for en langt billigere penge ;)   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ketilring skrev:

Du skriver ikke noe om hva du bruker å ha på hodet? En ekstra ullue og/eller balaclava kan ofte gjøre samme nytte som ei tjukk jakke.

Dette er nok en gammel myte, hvis du tenker på at man har ekstra stort varmetap i fra hodet?

I følge forskning som Randulf Valle viser til i boken sin «hvorfor er det så kaldt å være våt», har man omtrent likt varmetap på hode som resten av kroppen generelt.

Det vil si, at om overflaten av hodet ditt er ca 10% av kroppens overflate, taper man ca 10% av kroppsvarmen derfra.
Om jeg ikke husker helt feil er hodet ca 10% av overflaten, og man taper ca 12% varme derfra (så litt ekstra er det).

Forutsatt at det ikke står feil i boken da, jeg vet jo ikke mer enn det jeg leser :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Dette er nok en gammel myte, hvis du tenker på at man har ekstra stort varmetap i fra hodet?

Jeg tenkte ikke på annet enn det jeg vet fra egen erfaring. Både håndleddvarmere, hals og spesielt lue har god effekt på den generelle kroppsvarmen. :)

Dessuten er det ikke sjelden jeg på denne årstida ser folk stå å hutre og fryse med verden tjukkeste dunjakke - og bart hode! :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Det vil si, at om overflaten av hodet ditt er ca 10% av kroppens overflate, taper man ca 10% av kroppsvarmen derfra

I veldig mange tilfeller så holder det med 10% varmetap/ekstra varme for å få en behagelig kroppstemp.
Og hodet er den enkleste "ventilen" å regulere tempen med. Ta av og på lue kan man gjøre selv med full oppakning
uten at det er noen jobb. :)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ketilring skrev:

Dessuten er det ikke sjelden jeg på denne årstida ser folk stå å hutre og fryse med verden tjukkeste dunjakke - og bart hode! :D

Joda. Det hadde blitt kaldt med tjukk dunlue og bar rompe også ;) 

46 minutter siden, tubbs skrev:

I veldig mange tilfeller så holder det med 10% varmetap/ekstra varme for å få en behagelig kroppstemp.
Og hodet er den enkleste "ventilen" å regulere tempen med. Ta av og på lue kan man gjøre selv med full oppakning
uten at det er noen jobb. :)
 

Det er selvfølgelig riktig, men det er litt på siden av det som snakkes om i tråden. At en lue varmer like mye som en jakke stemmer ikke.

Hals, hode, hender og lufteåpninger i bekledningen er godt å regulere temperaturen med. Poenget var at påstanden om lue vs. jakke ikke er helt riktig, og jeg tror at utsagnet var basert på en gammel myte om at man har ett uforholdsmessig stort varmetap fra hodet (75% - 90%) https://www.kk.no/mote/her-mister-du-50-prosent-av-kroppsvarmen/67925904 )

https://www.sintef.no/siste-nytt/hva-er-myter-og-hva-er-fakta-om-kropp-og-kulde/

En ullue kan aldri gjøre samme nytten som en tykk fóret jakke. Men om man allerede er godt isolert overalt, vil man selvfølgelig føle kulden på hodet.
 

1 time siden, ketilring skrev:

Både håndleddvarmere, hals og spesielt lue har god effekt på den generelle kroppsvarmen. :)
:D

Dette og avvises av forskning, dette har ikke så mye å si for den generelle kroppsvarmen (men det er steder man fryser lett pga. stor overflate). Men Nå er ikke 10%, som hodet tilsvarer, så rent ubetydelig heller da, ta det med i betraktningen.

Men områder på kroppen som har stor overflate i forhold til kroppsmasse, som fingrer, tær etc. er steder man fryser lett på.

Heller bart hode enn bart overkropp i kulden ;) Men ja takk begge deler.

Anbefaler å lese «Hvorfor er det så kaldt å være våt», hvis man ikke er helt med på hva jeg mener, det forklares det kanskje bedre.

Hovedpoenget er at luen ikke er så effektiv for å redusere varmetap fra kroppen som tidligere påstått, langt derifra.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det med stort varmetap fra hodet har jo med at man ikke kler på hodet like mye som andre kroppsdeler. Derfor blir det større varmetap. Hadde man gått med en like stor del av rumpa ute, som ansiktet, så hadde varmetapet derfra også vært stort..

Ellers, til trådstarter, jeg tror heller ikke en sånn batterivest er noe for lengre turer. Man får mer varmeeffekt over tid av andre plagg. En stor, tykk ullgenser, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far kjøpte Harkila sin varmejakke/vest nå og var veldig fornøyd. Gir en passelig lunk, nok til å ikke fryse.  

Hensikten med kjøpet var posteringsjakt der vi som regel går oss svett til post med for mye klær og dermed blir kalde utover posteringen. Nå kan han ha endel mindre isolasjonklær for å så skru på varmen når aktivitetsnivået er nede. 

I et vanlig friluftsliv ser jeg ikke helt hensikten, da spiller det ikke så stor rolle om man kaver litt med omkledning.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, mange gode innspill og tanker om dette. Jeg tror jeg går for en sånn vest, den veier ikke all verden, og jeg har omsider funnet noen tester der man skryter en del av den, blant annet på Min Side. https://www.dinside.no/fritid/holder-deg-varm--sa-du-kan-holde-deg-lenger-ute/69570617

Så jeg kjøper den det er snakk om her i testen, og krysser fingrene for at det er et bra kjøp. Både Fjellsport og Milrab har den, ser jeg, og sikkert flere. Prisen er typisk nok helt lik. 

Jeg er som sagt frossen av meg, noe som har tiltatt med årene. Er nå over 60, men like aktiv i marka. Ofte har jeg følelsen av å fryse uansett hvor mye jeg har på meg av klær når jeg sitter stille, f.eks. på overnattingstur høst/vinter, og det er da tanken om en ekstra varmekilde utover egen kroppsvarme har dukket opp. Forslaget om en Nalgeneflaske e.l. er selvsagt også godt og aktuelt. Jeg har begynt å bruke en varmeflaske i soveposen (en klassisk, flat varmeflaske i gummi, med stofftrekk, kjøpt på Enklere Liv). Det hjelper mot kalde føtter i soveposen, noe jeg har slitt med, uansett hvor tykk og god posen  måtte være.  

Jeg kan melde tilbake og dele erfaringer med vesten når jeg har fått brukt den litt:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har nå fått brukt vesten er par ganger , og jeg er absolutt fornøyd med kjøpet, selv om den er litt kostbar. Den varmer godt, og ikke minst - den varmer med en gang. Det er veldig behagelig å ta den på seg ved en rast, og sette styrken på maks, da kommer det en temmelig umiddelbar, god varme på ryggen og brystet. Så er det greit å skru ned litt etter hvert. Har ennå ikke fått tømt batteriet ved bruk, som til nå har vært en time eller to om gangen, så det varer lenger enn man skulle tro. Har forresten investert i et ekstra batteri, det koster 500,-, og kan vel være ok å ha med på overnattingstur etc. Selve vesten er også et ganske varmt og behagelig plagg, og vil gjøre god nytte også etter at batteriet eventuelt er tomt. Så langt har den innfridd, og jeg tror den blir med på det meste av turer i vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.