Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag


Annetteh

Anbefalte innlegg

Forslag til et godt og varmt liggeunderlag? Har sett på exped sine og liker de. Jeg sover helst under åpen himmel, bør jeg velge synmat framfor downmat? Har noen andre liggeunderlag å anbefale? 

Endret av Annetteh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har downmat 9 LW selv. Og selv om jeg har god plass da, så bruker jeg all plassen 🙈  det er skikkelig luksus. 

Har også thermarest extherm som varmer nesten like godt og veier en brøkdel av downmat. Denne er gull på turer der vekt betyr noe. Og den er god å ligge på. Den har kammere på tvers og det er hakket bedre å sove på en kammere på langs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skamløs kopiering fra annen tråd:

Da er både et Exoed Synmat 7 MW og et Synmat UL 7 MW på vei i posten. Ett av de skal returneres etter en test på stuegulvet.

Jeg har aldri hatt oppblåsbart underlag da jeg sover som en stein på skumunderlag, selv i Femundsmarka. Liggeunderlaget er tiltenkt samboeren, så det skal passe til 3-sesongers bruk for frossenpinn. Hun er bare med på turer i kano eller kortere turer. Hvis jeg bruker det selv, så blir det på turer med kano eller på vinteren når reinskinnet ikke får plass i sekken. Ikke utenkelig at det blir med hund heller, som får sove i innerteltet. Alt det taler strengt tatt for vanlig Synmat som er varmere og mer slitesterk.

Samtidig skal det kun brukes oppå et vanlig skumunderlag, som uansett er med. Da er det fristende med å spare 400 g på UL. Ser at UL også kommer med den pumpeposen som vanlig versjon mangler. Aldri prøvd noen av delene, men pumpa virker noe raskere.

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gittiamo skrev:

Har også thermarest extherm som varmer nesten like godt og veier en brøkdel av downmat. Denne er gull på turer der vekt betyr noe. Og den er god å ligge på. Den har kammere på tvers og det er hakket bedre å sove på en kammere på langs. 

Hvis xtherm varmer ca like godt, veier mye mindre, og samtidig er bedre å ligge på, hvorfor har du da en downmat? :)

Jeg er selv veldig nyskjerrig på Xtherm, jeg har fått tilbud om å låne ett her fra forumet, men turanledningen har ikke bydd seg enda :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hvis xtherm varmer ca like godt, veier mye mindre, og samtidig er bedre å ligge på, hvorfor har du da en downmat? :)

Jeg er selv veldig nyskjerrig på Xtherm, jeg har fått tilbud om å låne ett her fra forumet, men turanledningen har ikke bydd seg enda :) 

Downmat er luksus. Seriøst. Det er som å ligge i en vanlig seng. Har god plass og varme. Og kammerene er ikke så «bulkete» at det er feil her med langsgående. 
 

Men skal man tenke vekt så er ikke xtherm’en lang unna. Og pga tveroverkammer så får man komfort ut av lite. Jeg velger downmat pga størrelsen fordi jeg sover urolig. Bedre plass gir mer luksus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hvis xtherm varmer ca like godt, veier mye mindre, og samtidig er bedre å ligge på, hvorfor har du da en downmat?

Fordi om man skal kombinere det med f.eks Amok hengekøye så anbefales kamre i lengderetningen for størst komfort og kompabilitet? 

(Jeg har ikke sjekket om aktuelt Extherm engang står på liste som passer til hengekøyene)

En tanke ved valg av underlag er jo at de skal være ideelle til flest mulige situasjoner og ikke bare lettest i vekt. Selv opplever jeg at Syntmat (7LW) inkl stolsett er med på klart flest turer. Uavhengig av om det er lavvo/telt/tarp/hengekøye, nettopp fordi bruksområdene og komforten er størst. Opplever at det noe lettere UL-underlaget kun er med på de lange turene til fots der jeg virkelig må prioritere å kutte vekt....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Fordi om man skal kombinere det med f.eks Amok hengekøye så anbefales kamre i lengderetningen for størst komfort og kompabilitet? 

(Jeg har ikke sjekket om aktuelt Extherm engang står på liste som passer til hengekøyene)

En tanke ved valg av underlag er jo at de skal være ideelle til flest mulige situasjoner og ikke bare lettest i vekt. Selv opplever jeg at Syntmat (7LW) inkl stolsett er med på klart flest turer. Uavhengig av om det er lavvo/telt/tarp/hengekøye, nettopp fordi bruksområdene og komforten er størst. Opplever at det noe lettere UL-underlaget kun er med på de lange turene til fots der jeg virkelig må prioritere å kutte vekt....

Det med hengekøye er et godt poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Fordi om man skal kombinere det med f.eks Amok hengekøye så anbefales kamre i lengderetningen for størst komfort og kompabilitet? 

(Jeg har ikke sjekket om aktuelt Extherm engang står på liste som passer til hengekøyene)

En tanke ved valg av underlag er jo at de skal være ideelle til flest mulige situasjoner og ikke bare lettest i vekt. Selv opplever jeg at Syntmat (7LW) inkl stolsett er med på klart flest turer. Uavhengig av om det er lavvo/telt/tarp/hengekøye, nettopp fordi bruksområdene og komforten er størst. Opplever at det noe lettere UL-underlaget kun er med på de lange turene til fots der jeg virkelig må prioritere å kutte vekt....

Som eier av både et synmat 7lw og et downmat 7 lw vil jeg si at jeg i 99% av turene mine bruker downmaten (synmaten er mannen sin, men siden jeg er direktør for turutstyret anser jeg det som "mitt" :D ). Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor du bruker synmaten heller enn downmat UL, for meg er de like gode å ligge på, men downmat ul er lettere og mindre i sammenrullet tilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gittiamo skrev:

Har downmat 9 LW selv. Og selv om jeg har god plass da, så bruker jeg all plassen 🙈  det er skikkelig luksus. 

Har også thermarest extherm som varmer nesten like godt og veier en brøkdel av downmat. Denne er gull på turer der vekt betyr noe. Og den er god å ligge på. Den har kammere på tvers og det er hakket bedre å sove på en kammere på langs. 

Lurer litt på å kjøpe et Thermarest extherm etter hvert, downmaten min passerer straks 120 netter og har begynt å lekke sånn pittelitt hver natt, hvis jeg ikke finner hullet må det nok investeres i ett nytt liggerunderlag. Etter at junior ble fast turinventar har vekt blitt en ting, så da fristet det med dette. Er det greit å ligge på siden i det? Sklir soveposen? Og funker det i vintervær eller må man ha ekstra underlag under? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Lurer litt på å kjøpe et Thermarest extherm etter hvert, downmaten min passerer straks 120 netter og har begynt å lekke sånn pittelitt hver natt, hvis jeg ikke finner hullet må det nok investeres i ett nytt liggerunderlag. Etter at junior ble fast turinventar har vekt blitt en ting, så da fristet det med dette. Er det greit å ligge på siden i det? Sklir soveposen? Og funker det i vintervær eller må man ha ekstra underlag under? 

 

Jeg kan ligge på siden uten problemer. Spesielt en ødelagt skulder er ømfintlig for sidebikking men jeg kan fint ligge på den «vonde» siden uten problem. Sklir ikke. Jeg klarer å holde meg på matta hele natta 😂(det er ingen selvfølge) har mumifasong på mitt. 
 

Kun testet tidlig vår/sommer. Var snø rundt oss den gangen vi sov ute tidlig vår. Var absolutt varmt nok for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Jeg kan ligge på siden uten problemer. Spesielt en ødelagt skulder er ømfintlig for sidebikking men jeg kan fint ligge på den «vonde» siden uten problem. Sklir ikke. Jeg klarer å holde meg på matta hele natta 😂(det er ingen selvfølge) har mumifasong på mitt. 
 

Kun testet tidlig vår/sommer. Var snø rundt oss den gangen vi sov ute tidlig vår. Var absolutt varmt nok for dette. 

Supert, er det denne du har? https://www.fjellsport.no/therm-a-rest-neoair-xtherm-large.html?q=thermarest 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Downmat er luksus. Seriøst. Det er som å ligge i en vanlig seng. Har god plass og varme. Og kammerene er ikke så «bulkete» at det er feil her med langsgående. 
 

Men skal man tenke vekt så er ikke xtherm’en lang unna. Og pga tveroverkammer så får man komfort ut av lite. Jeg velger downmat pga størrelsen fordi jeg sover urolig. Bedre plass gir mer luksus. 

Jeg trodde du mente at Xtherm var mest komfortabelt siden du skrev "Den har kammere på tvers og det er hakket bedre å sove på en kammere på langs. "

Xtherm Max får man i LW mål også, men jeg tolker det slik at din Xtherm er smalere enn Exped LW størrelse? En Xtherm med større mål ville gjerne vert mest komfortabelt å ligge på da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Hvis xtherm varmer ca like godt, veier mye mindre, og samtidig er bedre å ligge på, hvorfor har du da en downmat? :)

Jeg er selv veldig nyskjerrig på Xtherm, jeg har fått tilbud om å låne ett her fra forumet, men turanledningen har ikke bydd seg enda :) 

Altså om vi ser bort fra komfortfaktoren.

Xtherm har R-verdi 6.7 som gir en temp grense på ca -23 C, og veier 590g  (Mumie - Large), og DowMat 9 LW har R-verdi på 8.0 og komfort verdi på -38 C, og veier 1240g

Om man tar med i betrakningen at et godt isolert liggeunderlag gjør at man klarer seg med en mindre/tynnere pose så er det fortsatt relevant å vurdere et tyngre/varmere liggeunderlag selv om man ikke bruker det nær liggeunderlagets temperaturgrense.

Og for ingeinører/sivilingeinører, og de som liker å nerde litt eller forstå hvordan ting henger sammen:

 

 

Sånn.. da tror jeg at jeg er ferdig med nerding for i dag 😂 

Jeg velger forøvrig alltid Xtherm om vekt/pakkevolum er et issue, OG det ikke er godt nedpå tosifra kuldegrader. For ekstra komfort og ekstra isolasjon velger jeg Downmat 9 LW.

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Terka skrev:

Altså om vi ser bort fra komfortfaktoren.

Xtherm har R-verdi 6.7 som gir en temp grense på ca -23 C, og veier 590g  (Mumie - Large), og DowMat 9 LW har R-verdi på 8.0 og komfort verdi på -38 C, og veier 1240g

Om man tar med i betrakningen at et godt isolert liggeunderlag gjør at man klarer seg med en mindre/tynnere pose så er det fortsatt relevant å vurdere et tyngre/varmere liggeunderlag selv om man ikke bruker det nær liggeunderlagets temperaturgrense.

Og for ingeinører/sivilingeinører, og de som liker å nerde litt eller forstå hvordan ting henger sammen:

 

 

Sånn.. da tror jeg at jeg er ferdig med nerding for i dag 😂  Jeg velger forøvrig alltid Xtherm om vekt/pakkevolum er et issue, OG det ikke er godt nedpå tosifra kuldegrader. For komfort og ekstra isolasjon velger jeg Downmat 9 LW.

 

Basert på hva jeg husker i farten fra "hvorfor er det så kaldt å være våt", vil du se at det er forskjell på ett underlag fylt med isolasjon (downmat) og ett underlag som er basert på varmerefleksjon (xtherm) når de er komprimert :)

Komprimerer du førstnevnte (du ligger på det) mister det betydelig med isolasjonsevne. Og det blir alltid komprimert, spesielt under skuldrene, rompa etc. Komprimerer du Xtherm mister det nesten ingen isolasjonsevne, før det blir trykket nesten sammen.

Så da kan man anta at R-verdien er ganske lik under praktisk bruk?..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marius Engelsen skrev:

Så da kan man anta at R-verdien er ganske lik under praktisk bruk?..

Så detaljert har jeg jeg ikke mulighet til å nerde i dag. ;) Og det forutsetter selvsagt at du (som meg) ikke liker å ligge på et "knallhardt"  liggeunderlag som man ikke synker ned i. Større tykkelse på liggeundelaget gir mer mulighet for å ta bort ujenvheter i bakken OG å blåse det opp "mykt" slik at man kan synke ned i det.

Men nå er jeg langt ute på viddene ift generell interesse rundt liggeunderag for den jevne turgåer. Tror jeg. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp underlag. Kjøpt ett varmt og komfortabelt, og håp du ikke fryser 🤪


Exped og Thermarest måler r-verdi på ulik måte også. Thermarest utfører måling selv, Exped får det målt av en tredjepart, på det tykkeste området på ett fullt oppblåst underlag. Derfor kan de oppgi høy R-verdi på winterlite også. Og de er kalde om man ligger på ryggen(!).

 

Jeg endte opp med Synmat 7 3D MW, komforten er helt grei, størrelsen er veldig bra. Dytter en halv z-lite under til vinteren, siden jeg alltid har en slik med.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg trodde du mente at Xtherm var mest komfortabelt siden du skrev "Den har kammere på tvers og det er hakket bedre å sove på en kammere på langs. "

Xtherm Max får man i LW mål også, men jeg tolker det slik at din Xtherm er smalere enn Exped LW størrelse? En Xtherm med større mål ville gjerne vert mest komfortabelt å ligge på da? 

Min extherm er mindre enn min dm. 
Og fordi kanalene går på tvers blir det hakket bedre komfort også for denne tror jeg ikke hadde gitt så mye komfort om kanalene var på langs. 
 

Ellers har jeg ikke lest boka til Viggo så jeg slipper å bekymre meg for detaljer om nøyaktig temperatur 😂 så lenge jeg er komfortabel er jeg fornøyd.  KISS 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Yes men i Regular. Den er ment som «lettpakkerutstyr men fortsatt med komfort» for min del. Blir alltid forfjamsa over hvor liten og lett den er å pakke med seg 😂 

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Som eier av både et synmat 7lw og et downmat 7 lw vil jeg si at jeg i 99% av turene mine bruker downmaten (synmaten er mannen sin, men siden jeg er direktør for turutstyret anser jeg det som "mitt" :D ). Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor du bruker synmaten heller enn downmat UL, for meg er de like gode å ligge på, men downmat ul er lettere og mindre i sammenrullet tilstand. 

...fordi jeg er allergisk mot dun og derfor styrer unna alt med dunisolasjon da det er overraskende hvilke produkter jeg tetner til av eller ikke etter å hatt kontakt med dem en natt så har jeg konkludert med at jeg styrer unna alle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.