Gå til innhold
Fotogubbe

Soveposer - det evige spørsmål - splittet fra telttråden

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Fotogubbe skrev:

Mange teltnerder her, hvilket er bra. Jeg savner en tilsvarende tråd om soveposer.

- "Soveposer - det evige spørsmål"

Da er vi igrunn to, for jeg sitter å vurderer hvilken Mountain Equipment Helium-sovepose jeg skal handle, 400 eller 600, til høst,vår og sommer på fjell og i skog.. men får aldri bestemt meg.
Og når jeg hadde nesten bestemt meg, så kikket jeg litt på Helsport Rago også, som ligger i ca samme prisleie og temperaturer, og så ble man enda mer usikker :( 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
41 minutter siden, tubbs skrev:

Da er det jo bare å gå for en Warmpeace Solitaire 500 ?

22 minutter siden, Fotogubbe skrev:

For å gjøre det litt vanskelige for deg Skjult lenke - logg inn for å se dener denne knallbra og på supertilbud Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er mer en vår og høstpose, dyne på sommeren. Enorm fillpower. Slank modell. T-comfort -5 og T-Limit -12.

Takker for tips, skal ta de og med i beregningene :) 

Er selv 185cm, (82kg og ikke frysen av meg) så poser på den lengden må vel være perfekt, som Rago og Helium 400/600 er, men liker heller ikke at posen føles trang.. Er det noen ulempler bortsett fra vekt/pakkstørrelse å gå opp til feks 200cm lengde på en sovepose?

Og som Terka nevner ang alpine fit, så ser jo Rago og Warmpeace Solitaire noe mer romsligere ut enn Helium..
Nå snur jo alt seg helt på hodet, så der ser man allerede at det var fornuftig med en egen sovepose-tråd :D 

Endret av Kristian J. Vabø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 6.11.2019 den 4.36, Johanks skrev:

Jeg har helium 400. Skulle jeg kjøpt i dag så hadde jeg valgt 600 for å ha en allsidig 3-sesongs pose. 400 har blitt litt for kald ved flere annledninger tidlig vår/sen høst. Jeg har nå kjøpt en extender til den for å kunne ha litt mer klær på. Syns også den er noe smal rundt skuldrene noe som gir meg coldspots om jeg ikke sover som en balsamert mumie, extenderen hjalp mye på dette. 

Jeg er 181cm-79kg og kunne ikke vært en cm til, syns det presser litt i føter/hode om jeg strekker meg ut noe som også vil føre til coldspots. Med dine 185 bør du velge long. 

Flott med slike gode tilbakemeldinger! Spørs om ikke jeg dropper Helium 400, om jeg ikke evt får testet en først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk testet en Helium 400 Long i dag, og siden den kostet 2100,- og var tilfredstillende ang passform, samt at de hadde Extension baffle i tillegg, til 343,-, så slo jeg til på dette :) 

Endret av Kristian J. Vabø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Fotogubbe skrev:

Gratulerer med gode kjøp Skjult lenke - logg inn for å se den Gi gjerne tilbakemelding om en stund når posen er prøvd :)

Takker, skal se om ikke jeg får tatt en tur ut i jula om tempen er brukbar for denne soveposen, evt ta en liten ekstrem-test. Har jo handlet en del utstyr i det siste som må få blitt med ut på tur nå.. :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå som ny sovepose er i hus har jeg kikket litt på "sleepingbag liners" for å evt kunne sove i kaldere temperaturer enn det posen er beregnet for(Skjult lenke - logg inn for å se den), istedenfor å drasse med meg vinterposen jeg har, en Mammut syntetpose som veier 2,6kg og tar aaaalt for mye plass.

Har kikket litt på Sea to Summit sin Thermolite Reactor-serie. Noen som har testet disse med soveposer i ca samme T-limit som Helium 400en?
Pga vekt og størrelse er det nok Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den som egner seg best for min del.

Med en blanding av en slik lakenpose og superundertøy(merionoull) burde man vel klare mer kulde enn -3?

Evt en annen produsent som har noe som er bedre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Heriks skrev:

Vel, om det er bedre skal jeg ikke si siden jeg ikke har prøvd de alternativene du nevner. Har ikke brukt den kjempemye enda heller, men så langt tror jeg virkelig at jeg diggerSkjult lenke - logg inn for å se den. Har ikke brukt den under forhold hvor jeg liksom har fått testa om den holder det den lover med "10 grader ekstra" og det kommer jeg nok heller aldri til å gjøre da jeg _aldri_ er på grensa til hva soveposene mine skal tåle men den er i alle fall veldig god å ligge i.  

Supert, skal legge den på lista som mulig kandidat :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.