Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposer - det evige spørsmål - splittet fra telttråden


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

Annonse
Akkurat nå, Fotogubbe skrev:

Mange teltnerder her, hvilket er bra. Jeg savner en tilsvarende tråd om soveposer.

- "Soveposer - det evige spørsmål"

Da er vi igrunn to, for jeg sitter å vurderer hvilken Mountain Equipment Helium-sovepose jeg skal handle, 400 eller 600, til høst,vår og sommer på fjell og i skog.. men får aldri bestemt meg.
Og når jeg hadde nesten bestemt meg, så kikket jeg litt på Helsport Rago også, som ligger i ca samme prisleie og temperaturer, og så ble man enda mer usikker :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Og når jeg hadde nesten bestemt meg, så kikket jeg litt på Helsport Rago også, som ligger i ca samme prisleie og temperaturer, og så ble man enda mer usikker :( 

Da er det jo bare å gå for en Warmpeace Solitaire 500 ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Bør startes av en soveposenerd, det er ikke meg :) Hvis du modererer bort innleggene fra mitt spørsmål om en slik tråd, er vi på gli.

Poenget var at jeg skulle ha disse innleggene ut av telttråden hvor de var off-topic, men nå er den jo igang. Bare å diskutere soveposer, telttråden startet som et enkelt spørsmål om hvilket telt man skulle velge :) Synes det var et greit åpningsinnlegg jeg.    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heriks skrev:

Poenget var at jeg skulle ha disse innleggene ut av telttråden hvor de var off-topic, men nå er den jo igang. Bare å diskutere soveposer, telttråden startet som et enkelt spørsmål om hvilket telt man skulle velge :) Synes det var et greit åpningsinnlegg jeg.    

Enig, skjønte den. Fint med rendyrkede tråder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Da er vi igrunn to, for jeg sitter å vurderer hvilken Mountain Equipment Helium-sovepose jeg skal handle, 400 eller 600, til høst,vår og sommer på fjell og i skog.. men får aldri bestemt meg.
Og når jeg hadde nesten bestemt meg, så kikket jeg litt på Helsport Rago også, som ligger i ca samme prisleie og temperaturer, og så ble man enda mer usikker :( 

Får nerde litt jeg da.  ;)

Alpine fit -passform på dagens Helium serie: 

image.png.3f93c43d79e3a59b36631191c8e39d10.png

Jeg solgte nylig min lite brukte Helium 800 Cosmos pga passform som gjorde at jeg ikke kunne ha armene ned langs kroppen (tett intil brystkassa) uten at albuene pressa godt ut i siden og det føltes litt som å ligge i tvangstrøye.  (Har forsatt en eldre modell Helium 400  som er noen fattige centimeter bredere som sommerpose (for kald til sen høst i fjellet.))

"Minst mulig bredde" på soveposer er bra ift å oppnå høy temperaturrating med minst mulig vekt/pakkevolum, og for å ikke ha for mye tomrom rundt smale personer, men fungerer dårlig på meg med litt bredde og som roterer som en gris på grillspyd ila natta. Jeg trenger bittelitt mer bredde på posen for å kunne sove godt.

 

EDIT: Phantom f15/-9 som @Fotogubbe foreslår er oppgitt med 147 cm skulderbredde. Men dette er da omkrets og ikke bredde, dvs den er hakket smalere en Helium serien.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, tubbs skrev:

Da er det jo bare å gå for en Warmpeace Solitaire 500 ?

 

22 minutter siden, Fotogubbe skrev:

For å gjøre det litt vanskelige for deg @Kristian J. Vabøer denne knallbra og på supertilbud https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-phantom-15f-9c-reg-alpine-red.html?q=Phantom f15/-9

Det er mer en vår og høstpose, dyne på sommeren. Enorm fillpower. Slank modell. T-comfort -5 og T-Limit -12.

Takker for tips, skal ta de og med i beregningene :) 

Er selv 185cm, (82kg og ikke frysen av meg) så poser på den lengden må vel være perfekt, som Rago og Helium 400/600 er, men liker heller ikke at posen føles trang.. Er det noen ulempler bortsett fra vekt/pakkstørrelse å gå opp til feks 200cm lengde på en sovepose?

Og som Terka nevner ang alpine fit, så ser jo Rago og Warmpeace Solitaire noe mer romsligere ut enn Helium..
Nå snur jo alt seg helt på hodet, så der ser man allerede at det var fornuftig med en egen sovepose-tråd :D 

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristian J. Vabø skrev:

Er selv 185cm, (82kg) så poser på den lengden må vel være perfekt, som Rago og Helium 400/600 er, men liker heller ikke at posen føles trang.. Er det noen ulempler bortsett fra vekt/pakkstørrelse å gå opp til feks 200cm lengde på en sovepose?

Og som Terka nevner ang alpine fit, så ser jo Rago og Warmpeace Solitaire noe mer romsligere ut enn Helium..
Nå snur jo alt seg helt på hodet, så der ser man allerede at det var fornuftig med en egen sovepose-tråd :D 

Ville gått opp til 195/200cm når du er 185cm lang.

Warmpeace Solitaire 500 har romslig passform, 750 EU fillpower, tilsvarer litt over 800 US. Kan absolutt anbefale den til deg.

Rab Neutrino 400/600 er slank, men ikke så slank som Helium og Phantom.

Jeg vurderte sterkt Cumulus som @Marius Engelsenanbefaler. Tror det er veldig bra soveposer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

EDIT: Phantom f15/-9 som @Fotogubbe foreslår er oppgitt med 147 cm skulderbredde. Men dette er da omkrets og ikke bredde, dvs den er hakket smalere en Helium serien.

Ja, stemmer. En meget slank modell (76cm oppgitt på merkelappen). Min Rab Neutrino 600 er oppgitt til 70 cm skulderbredde, men er romsligere enn MH Phantom.

Edit: Det gjør meg frustert at 70 cm fra Rab er romsligere enn 76 cm fra Mountain Hardware. Tror 147 cm i omkrets er mer riktig enn 152 cm. Lengden på posen er lenger enn hva personlengde 183 cm tilsier, ser det ut fra poselengden på 224 cm. 

Her er data på posen. 

DEAAB107-64C2-47B8-B0D3-482B3931C3DD.jpeg

 

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2019 den 19.13, Kristian J. Vabø skrev:

 

Takker for tips, skal ta de og med i beregningene :) 

Er selv 185cm, (82kg og ikke frysen av meg) så poser på den lengden må vel være perfekt, som Rago og Helium 400/600 er, men liker heller ikke at posen føles trang.. Er det noen ulempler bortsett fra vekt/pakkstørrelse å gå opp til feks 200cm lengde på en sovepose?

Og som Terka nevner ang alpine fit, så ser jo Rago og Warmpeace Solitaire noe mer romsligere ut enn Helium..
Nå snur jo alt seg helt på hodet, så der ser man allerede at det var fornuftig med en egen sovepose-tråd :D 

Jeg har helium 400. Skulle jeg kjøpt i dag så hadde jeg valgt 600 for å ha en allsidig 3-sesongs pose. 400 har blitt litt for kald ved flere annledninger tidlig vår/sen høst. Jeg har nå kjøpt en extender til den for å kunne ha litt mer klær på. Syns også den er noe smal rundt skuldrene noe som gir meg coldspots om jeg ikke sover som en balsamert mumie, extenderen hjalp mye på dette. 

Jeg er 181cm-79kg og kunne ikke vært en cm til, syns det presser litt i føter/hode om jeg strekker meg ut noe som også vil føre til coldspots. Med dine 185 bør du velge long. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2019 den 4.36, Johanks skrev:

Jeg har helium 400. Skulle jeg kjøpt i dag så hadde jeg valgt 600 for å ha en allsidig 3-sesongs pose. 400 har blitt litt for kald ved flere annledninger tidlig vår/sen høst. Jeg har nå kjøpt en extender til den for å kunne ha litt mer klær på. Syns også den er noe smal rundt skuldrene noe som gir meg coldspots om jeg ikke sover som en balsamert mumie, extenderen hjalp mye på dette. 

Jeg er 181cm-79kg og kunne ikke vært en cm til, syns det presser litt i føter/hode om jeg strekker meg ut noe som også vil føre til coldspots. Med dine 185 bør du velge long. 

Flott med slike gode tilbakemeldinger! Spørs om ikke jeg dropper Helium 400, om jeg ikke evt får testet en først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Flott med slike gode tilbakemeldinger! Spørs om ikke jeg dropper Helium 400, om jeg ikke evt får testet en først.

Ja test en long variant først, veldig bra pose ellers å vent på tilbud. Jeg betalte 2300,- for min på Brukås sport.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Flott med slike gode tilbakemeldinger! Spørs om ikke jeg dropper Helium 400, om jeg ikke evt får testet en først.Ss

Er det ikke snart black friday da? Oslo sportslager har western Mountaineering soveposer! Kanskje du kan få mellom 20-30% den dagen? Finns ikke bedre poser mener nå jeg da. Ser de har både ultralite og versalite modellene som er kanon 3 sesongsposer! Den er rata til minus 4 og han ligger med klær i minus 9 med den her. (Noe kaldt) Han legger ut fantastiske videoer forresten, veldig bra filmet over hele linja😉

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2019 den 18.46, Kristian J. Vabø skrev:

Flott med slike gode tilbakemeldinger! Spørs om ikke jeg dropper Helium 400, om jeg ikke evt får testet en først.

Jeg ville kikket på Rab Neutrino 600 da denne er litt bredere og lenger enn ME Helium, men fortsatt en slank modell. Du bør fortsatt opp i Long med dine 185cm. Posen er ganske slank rundt beina. 

Warmpeace Solitaire 500 eller Viking 600 er romslige poser. Solitaire 500 har T-limit -9, topp dunkvalitet og Z-kammer konstruksjon. Veldig fluffy og fin. Romslig nok til at du kan snu deg i posen og ikke med posen.

Jeg likte den forrige Helium-serien bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Mountain Hardware har gått bort fra impregnert dun på 2019-modellene. Ser slik ut på hjemmesiden deres og på produktinformasjonen på min Phantom. WM m.fl bruker heller ikke impregnert dun.

Vet du hvorfor?

Jeg skal gi warmpeacen min en vask, og hadde tenkt å bruke ninwax down proof etterpå. Synes down proof impregneringen fungerte bra på Trollveggen dunjakken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Vet du hvorfor?

Jeg skal gi warmpeacen min en vask, og hadde tenkt å bruke ninwax down proof etterpå. Synes down proof impregneringen fungerte bra på Trollveggen dunjakken min.

Jeg skal prøve å finne svar på det asap.

Her er mine løse antagelser om minussider ved impregnert dun: 

  1. Impregnert dun mister noe av sine naturlige egenskaper når den blir impregnert
  2. Lurer på om ikke impregnert dun mister ørlite fillpower (usikker her)

Det er helt klart fordeler med impregnert dun. Rab har brukt Nikwax i årevis.

Endret av Fotogubbe
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med noen forhandlere, uten å få noe mer håndfast. Fikk heller sprikende svar. Bør nok sende en e-post til Mountain Hardware hvis jeg skal få et sikkert svar i denne saken.

Nikwax er et trygt valg da produktet har vært på markedet lenge. Q.Shield er også sikkert bra, men det beste er å gå til kilden å spørre. Ser at dunjakke nyheter fra MH kommer uten q.shield (800-fill RDS®-certified, down insulation). De produsenter jeg kjenner til som bruker impregnert dun (Nikwax) er Rab og Therm A Rest (sikkert flere). WM, Feathered Friends, MH, ME, Mammut, Marmot, Warmpeace m.fl bruker ikke impregnert dun.

Mine tre soveposer, hvor den i midten ikke er impregnert dun,  Q.shield og Nikwax på de to andre. De lagres naturligvis i en fuktig kjeller!

06FDC1DA-FFDD-455B-8549-B00BCF38B927.jpeg

Endret av Fotogubbe
Oppdatert bildet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to helium poser. En på 400g og en på 800g. Begge har jeg i long variant. Jeg er 183 og veier 85 kg. Størrelsen på disse syns jeg passer meg veldig godt. 400 modellen brukes sen vår sommer og tidlig høst. Posen er varm nok for meg ned til et par minus. Kaldeste jeg har testa den posen er -5 grader, da lå jeg i telt og det var helt i grenseland i forhold til å klare å holde varmen. Så om jeg vet det blir kaldere enn -2 Så faller valget på den varmere posen jeg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at impregneringen tilfører en bitteliten ekstravekt til dunfjonene? Og i så fall vil det redusere dunspensten (som altså er volum pr vekt) litt, selv om hvert enkelt dunfjon er like volumkrevende som før impregneringen. Så når Mountain Hardwear har gått fra impregnert dun med 800 cuin spenst, til uimpregnert dun med 850 cuin spenst, så kan det spekuleres i at de bruker samme dun som før, men uten impregnering. :) 

Jeg har Phantom Spark Long, Phantom Flame Long og Phantom Torch Long (kjøpte de to siste til meget grei pris da de var på vei ut av markedet i vår).  Sammenliknes de "gamle" impregnerte 800 cuin med etterfølgerne Phantom 30F/-1C, Phantom 15F/-9C og Phantom 0F/-18C med uimpregnert 850 cuin, ser man for det første at informasjonen som MH gir er en del skralere (mangler EN-rating, mangler div størrelsesvariert info), og for det andre at endringen i vekt/temperatur-forhold synes temmelig beskjedent. (Eller er det ønsketenking fra min side?:huh:)

Jeg har egentlig bare utsatt Spark-en min for såpass mye fukt at jeg ble litt bekymret - den gangen gikk det bra uten antydning til dunkollaps. Men det er jo ikke et vidundermiddel, med nok fukt over nok tid blir det kollaps. Og jeg tror kanskje at dunimpregnering etterhvert kan ha fått et rykte om å ikke funke, fordi selgerne av det har skrudd forventningene alt for høyt. Se feks https://vimeo.com/61227076 fra MH og https://youtu.be/tn4BiDsVqyk fra Nikwax. Blir du skuffet om soveposen på dag 6 ikke er like god som dag 1 selv uten særlig tørking regnværet, eller når du faktisk synker ned i isvannet der du forsøker å flyte i soveposen din? Tja, da kan det hende at du dropper impregnert dun ved neste posekjøp ...

Selv om impregnert dun altså kan ha sine (noe mindre spektakulære) fordeler. :) 

 

Endret av a_aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.