Gå til innhold
  • Bli medlem

Montere glidelås på arcteryx sekk


ekorn

Anbefalte innlegg

Har en Arcteryx Alpha FL 45 ryggsekk som jeg liker å bruke. Men jeg savner glidelås i siden på sekken noe veldig.

har noen tips om hvor jeg kan få montert en vanntett glidelås på denne? Noen som fikser friluftsutstyr i Norge eller lignende.

kan skaffe glidelåsen selv, men ønsker jo helst at det gjøres slik at det ligner på hvordan den andre glidelåsen på sekken er. Stoffet er Arcteryx AC2 vanntett en-lags materiale.

 

takker for tips.

 

631B9CC8-68DB-44CB-8F78-B926E586FC3A.jpeg

7B91593D-DCAB-4AE5-B94B-293846BF51EF.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir nok vanskelig å gjøre dette uten å (delvis) demontere sekken. Tenker du i det minste må sprette opp en av sidesømmene, for å komme ordentlig til med symaskinen. 

Jeg har sydd flere sekker fra bunn av, men hadde kanskje ikke synes det var verdt bryet å gå løs på en slik oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ekorn skrev:

Den glidelåsen som allerede er på sekken er laminert på. Er ikke sydd så vidt jeg kan se.

så burde jo være mulig om jeg fikk tak i lignende glidelås og tape?

Da må du prøve på et «ufarlig» sted om du klarer å smelte sammen stoffet og glidelåsen med varme, og om dette blir sterkt nok. Produsenten har trolig brukt HF-sveis og det kan godt hende at det er det som må til. Tape har jeg ingen tro på i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det ikke er noen komprimeringsstropper på den sekken så vil en glidelås i f.eks. siden av sekken, eller i fronten (på langs slik mange sekker har), svekke konstruksjonen vesentlig, og du risikerer at glidelåsen sprekker opp når du stapper ting oppi sekken. Det som er det geniale med den, og tilsvarende sekker, er jo at alt er vanntett, slik at du ikke trenger å være bekymret for det.

Om du pakker smart så kan du unngå mye av det som reduserer brukskvaliteten ved å ikke ha direktetilgang. Jeg pleier å ha mat og en varm jakke i toppen av sekken, og vannflaske i en holder et annet sted enn i sekken. Om man klatrer kan man like godt ha flasken i sekken, for da får man ikke drukket før man er på standplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Dette vil jeg tru er en enkel å grei oppgave! Det du trenger er en glidelås som har TPU belegg (det glatte gummiaktige materialet som du har på den horisontale glidelåsen der). Du trenger "Sewfree iron-on adhesive film" som du får kjøpt fra extremtextil.de. Når du vet hvor du vil ha glidelåset så markerer du dette på insiden av sekken. Klipp ut Sewfree iron-on adhesive film som dekker området der hvor du vil ha glidelåset, det vil si at du bør tilpasse dette ganske nøyaktig for å få så godt feste som mulig. Bruke ett strykjern samt bakepapir til å stryke fast smeltelimmet fra arket til insiden av sekken. La svalne. Kutte vekk en 8-10 mm bred åpning  for glidelåset i riktig lengde (et bra trix er å bruke hullpipe til å kutte ett runt hull vid start og stopp. Så kan du kutte to rette kutt for å sammenkobble disse to. Da får du en åpning med rene runde ender. Så er det dags å dra av papiret fra "Sewfree iron-on adhesive filmen". Kvar blir ett passe tynnt lag med lim på insiden av sekken. Plasere glidelåset fra insiden av sekken der du vil ha det å bruk strykjernet til å smelte fast glidelåset med den glatte siden mot limet på insiden av sekken. Gjør du dette riktig så kommer en liten mengd av limet til å så hvidt tyte ut å lage en meget pen å sterk fuge der tøyet avslutes mot glidelåset. For extra styrke kan du bruke Sewfree iron-on adhesive film til å lage egen sømtape av annet stoff som du til slutt stryker fast på insiden av sekken/glidelåset.

Merk at dette er en bra og enkel måte å gjøre det på hvis tøyet i sekken fungerer bra med Sewfree iron-on adhesive film!

De fleste materialer funker bra, men det finnes visse silikonbelagte stoff som ikke fester seg.

 

Lykket til!

Endret av Bramberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.