Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrsoppgradering til langtur(Trondheim - Indre Troms)


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå en vintertur fra Trondheim til Indre Troms og søker etter alle type tips men sliter litt med å sette meg litt inn i noen aspekter. Jeg prøver å finne informasjon både på forumet og andre steder, men er litt vanskelig å sette alt i sammenheng. Jeg har erfaringer med kalde netter, slitsomme turer og hardt vær, men tenker at når jeg skal på en lengre tur burde jeg skaffe så mye informasjon som mulig om hvordan dette skal gå så smertefritt som mulig. På utstyrsfronten må jeg oppgradere en del:

  • Gassbrenner eller annen brenner - jeg har alltid brukt ett stormkjøkken på gass og har klart meg fint med det, selv om det har gått tregt på de kaldeste turene, men tenker jeg burde kjøpe en ny brenner. Er det ufordelaktig å fortsette med gassbrenner på en slik tur med tanke på kuldens innvirkning på gassen? Er det en brenner som er veldig pålitelig og dere kan anbefale?
  • Telt - jeg har på vinterturer brukt ett 4 sesongers tremanns-tubetelt. Av hensyn til vekt og mindre luftvolum å varme opp, tenker jeg å investere i ett nytt telt. Ser at prishoppet fra type Cloud Up med stormduker til mer anerkjente merker er stort. Skjønner at jeg betaler for kvaliteten men kommer ikke over noe telt, som er pålitelig i vinternorge men nødvendigvis ikke er konstruert for en Grønlandstur.
  • Pulk - har kikket på Paris Expedition pulker som er mye billigere enn andre pulker og det virker som at folk synes dette funker bra med taudrag. Jeg er litt skeptisk, siden jeg kun har brukt stive drag (kan nevne at jeg ikke har gått noe særlig mye med pulk). Funker disse godt til en slik tur?
  • Ski og skisko - jeg leser at man burde ha stive skisko når man skal traversere fjellområder. Det gir mening, men har alltid brukt noen veldig myke skinnstøvler som jeg har arva, disse har egentlig aldri vært varm nok. Jeg leter etter ett par sko som passer til å gå langt men samtidig gir meg stabilitet. Jo varmere de er jo bedre, jeg sliter med å være kald på føttene og hadde satt umåtelig stor pris på ett par skisko som faktisk holder meg varm. Jeg har sett på Crispi Svartisen, men hadde vært fint med andre tips, gjerne noen som er billigere, om det finnes.

Jeg innser at alt dette blir en investering, men jeg trenger ikke det mest ekstreme eller moderniserte, klart meg fint med det jeg har på turene mine til nå.

Hadde sikkert vært interessant å se noen utstyrslister fra lignende turer, og andre tips til en slik tur setter jeg pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang er turen?

- Telt: ett søk på «helsport» på finn.no gir treff på mange fine vintertelt :) Sjekk helsport sin outlet på nett også.

- Brenner: ett søk på msr gir treff på mange gode primuser. Whisperlite eller XGK er gode vinterbrennere.

- Pulk: ett søk på pulk på finn.no gir treff på flere brukbare pulker :) 

- Skisko: jeg synes det er best med sko som er så store at jeg får plass til to par «tykke» eller «mellomtykke» ulvang sokker. Sikkert individuelt, men på min fot passer Crispi Stetind bra :) 

- Sko til bruk i camp: Helsport bibuakksko og ett ekstra tykt par ullsokker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I luftlinje er turen 726km, vet ikke helt hvordan jeg skal anslå hvor lang den faktisk blir. Planen er å gå langs svenskegrensa. En kompis som gikk Norge på langs forrige vinter hadde depot ved Røyrvik, Hattfjelldal og Sulitjelma mellom Trøndelag og Indre troms, tenker jeg skal ha det samme.

Har Crispi Stetind god ankelstøtte i forhold til andre sko du har hatt?

Har kjøpt ett par gummistøvler fra komplett fritid på Lars Monsen butikken. Skulle uoffisielt tåle -30, men ble ikke produsert i stor nok størrelse  til at jeg kan bruke 2 lester og samtidig ha litt ekstra rom i støvlene. Så biuvakksko er sikkert godt å ha.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbrenner er generelt mer pålitelig enn bensin-/parafinbrennere, men på en slik tur kan det bli skikkelig kaldt. Ikke bli overrasket om kvikksølvet kryper ned til 25-30 minus. Og som du har oppdaget fungerer gassbrenner dårlig i kulde. Men primus sin vintergass påstås å fungere bedre i minusgrader, men jeg har ikke prøvd den selv. Gjør en test ved å legge brenner og gassboks i fryseren et døgn og se hvordan den brenner like etter at du har tatt den ut. Du må uansett ha en slangebrenner med forvarmingsrør over brennerhodet, da kan du snu gassboksen opp-ned, det gir mye bedre effekt i kulde. Det beste rådet er kanskje å skaffe deg en multifuelbrenner og lære deg å bruke den, og ha gassbrenner i reserve. Eller omvendt - bruk gassbrenneren så lenge det fungerer, og ta frem bensinbrenneren når det blir så kaldt at gassbrenneren streiker. Hvis du ikke har brukt bensinbrenner før er det veldig viktig at du lærer deg å bruke den, og kan fyre den i blinde.

Når det gjelder telt skal du ikke spare på pengene. Du kan risikere skikkelig uvær, og da kan teltet rett og slett være et spørsmål om liv eller død. Kjøp deg et telt beregnet på vinterstormer, et såkalt ekstremtelt fra anerkjente produsenter som Helsport eller Hilleberg. Ja, det er kostbart, men du kan eventuelt selge det etter turen og få igjen i hvert fall halvparten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør påstå at med flytende drivstoff blir det:

- Billigere Drivstoff

- Lettere å se hvor mye man har igjen

- Lettere å ta med større mengder fuel

- Lettere tilgang på drivstoff

- Mer effektivt i kulda.

- Mindre tomemballasje å ta med seg.

 

Og som forrige sier: kjøp kvalitetstelt, ikke naturehike til den turen.

Fjellreven og Helsport er nevnt, Hilleberg er også bra. MSR, bergans, og flere andre har også brukbare telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Bjørn J skrev (På 4.11.2019 den 16.35):

Gassbrenner er generelt mer pålitelig enn bensin-/parafinbrennere, men på en slik tur kan det bli skikkelig kaldt. Ikke bli overrasket om kvikksølvet kryper ned til 25-30 minus. Og som du har oppdaget fungerer gassbrenner dårlig i kulde. Men primus sin vintergass påstås å fungere bedre i minusgrader, men jeg har ikke prøvd den selv. Gjør en test ved å legge brenner og gassboks i fryseren et døgn og se hvordan den brenner like etter at du har tatt den ut. Du må uansett ha en slangebrenner med forvarmingsrør over brennerhodet, da kan du snu gassboksen opp-ned, det gir mye bedre effekt i kulde. Det beste rådet er kanskje å skaffe deg en multifuelbrenner og lære deg å bruke den, og ha gassbrenner i reserve. Eller omvendt - bruk gassbrenneren så lenge det fungerer, og ta frem bensinbrenneren når det blir så kaldt at gassbrenneren streiker. Hvis du ikke har brukt bensinbrenner før er det veldig viktig at du lærer deg å bruke den, og kan fyre den i blinde.

Når det gjelder telt skal du ikke spare på pengene. Du kan risikere skikkelig uvær, og da kan teltet rett og slett være et spørsmål om liv eller død. Kjøp deg et telt beregnet på vinterstormer, et såkalt ekstremtelt fra anerkjente produsenter som Helsport eller Hilleberg. Ja, det er kostbart, men du kan eventuelt selge det etter turen og få igjen i hvert fall halvparten.

Vintergass funker utmerket til ca -25 men taper till effekt etter -10 ,og det blir jo mye gass på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolai Enok Anfeltmo skrev (På 4.11.2019 den 14.20):
  • Gassbrenner eller annen brenner - jeg har alltid brukt ett stormkjøkken på gass og har klart meg fint med det, selv om det har gått tregt på de kaldeste turene, men tenker jeg burde kjøpe en ny brenner. Er det ufordelaktig å fortsette med gassbrenner på en slik tur med tanke på kuldens innvirkning på gassen? Er det en brenner som er veldig pålitelig og dere kan anbefale?
  • Telt - <…> Skjønner at jeg betaler for kvaliteten men kommer ikke over noe telt, som er pålitelig i vinternorge men nødvendigvis ikke er konstruert for en Grønlandstur.
  • <…>
  • Ski og skisko -<…>

 

Eg meiner at vintertur med gassbrennar er galematias, brennaren vil svikte når du treng han aller mest. Skaff ein parafin- eller besninbrennar fyrst som sist.

Eit telt som er påliteleg på snaufjellet i vinter-Norge er godt nok for ein Grønlandstur og omvendt. Dersom ein kan koma ned i skogen, kan ein lempe på krava, men då vert turen unødig kronglete og slitsam.

Det aller viktigaste når det gjeld skisøvler, er at dei passar føttene dine. Så vel du bindingar som passar støvlane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.