Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamasjer til BC-sko


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Annonse

Man kan få på Berghaus Yeti på BC sko, det er mulig, og får man dem på er de gode å gå med. Man setter gummikalosjen slik at den sitter helt på tuppen av skoen og limer den fast (ifølge mine kilder, kom aldri så langt selv) Tips: kjøp dem store, tror sjelden jeg har vært så sint som når jeg drev med det prosjektet der. De er vanskelige å få på! Involverte store mengder kokende vann, og jeg måtte innhente assistanse av både fatter'n og brutter'n som er vesentlig sterkere i klypa enn meg, var nok et artig syn .. 3 stykker som banner, sliter og drar for å få på en gamasje på en skisko ... 

Når vi endelig fikk dem på var lykken kortvarig, for den ene smatt av igjen på første skikkelige tur og den andre sprakk. Sendte i retur til Fjellsport 2 ganger før jeg bare ba om å få pengene tilbake. Så nå har jeg heller kjøpt BC støvel med fast gamasje (Crispi Svalbard) 

Både @Tessatroll og @Sig Man har lykkes med dette prosjektet, jeg tror jeg insisterer på at de har endra gummiblandingen eller no :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, sofasliter skrev:

Men, skal du bruke de samme varme gamasjene til både ski, klatring og generell vasing?
Jeg har disse ( eller en litt eldre utgave). Litt stive, solide nok til å vase rundt i lyng om sommeren og snøen fester seg ikke på dem.

7de1d8ddf0774e818669a350f99d3694.thumb.png.f5fc71ae5b8cf61c583b9d963c379bdd.png

 

Takk. Ja ønsket er jo å slippe å ha så mye forskjellig utstyr (jepp 😱) så disse så bra ut 👍🏻
Skal jo brukes de gangene det er fare for slitasje/skader fra skare og stegjern og rask. Og plumping og snø så klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vel StS Quagmire eVent Gaiters? Jeg har den litt lettere og spinklere slektningen StS Alpine eVent Gaiters, som jeg også er godt fornøyd med, selv om jeg strengt tatt ikke bruker dem ofte. Mine har ingen isolasjon (dog er det to lag tekstil) og jeg tror heller ikke Quagmire har det? De to siste gangene jeg brukte dem, var da jeg gikk opp til Steindalsnosi på snø med brodder i september (da var de uvurderlige!), og en tur i høy lyng og gress like etter skikkelig regnskyll i oktober - fungerte ypperlig både mot snø, våt lyng og en og annen snei med broddene :) Har dog aldri brukt dem på skisko. Eneste slitasjen som jeg muligens må gjøre noe med snart, er å legge på litt lim/forsegling over sømmene for beskyttelseslappen på innsiden av anklene - lappen i seg selv er meget slitesterkt, men tråden skades, ser jeg. Her er et utsnitt fra et "Post bilder av ditt fottøy (i bruk)"-innlegg:

860025323_StSAlpineEvent(IMG_20191013_173842438_HDR).thumb.jpg.d063c9feb573e46617fb0fd2301e160f.jpg

Lenker:

Quagmire: https://seatosummit.com/product/quagmire-event-gaiters/   https://www.prisjakt.no/search?search=sea summit quag ga

Alpine: https://seatosummit.com/product/alpine-event-gaiters/   https://www.prisjakt.no/search?search=sea summit alpin ga

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ser OK ut. Orker ikke tanke på slappe og løse gaiters (de jeg har er det). 
Går fint uten foring. Da er de mer anvendelige. 
 

Tenkte bare om det fantes noe ala Berghaus Yeti, med for og plass til BC binding, så hadde det vært skikkelig kjekt. Men å lime og sloss er ikke aktuelt til mitt behov.  Har funnet noen til en veldig bra pris på Finn men takker nei til kjøp der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Yeti er en veldig bra gamasje, så hadde det bare ikke vært for den vanskelige gummikalosjen. Men jeg fikk beholde de med ødelagt gummi og denne er ikke vanskelig å ta av. Skal ta de med meg til en skomaker/syer og se om de klarer å lage et par vanlige gamasjer til meg.

Ellers funker Bergans sine demizax gamasjer veldig fint også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Gittiamo skrev:

Ja det virker som Yeti er perfekte. Sånn bortsett fra den kalosjfaenskapen. 
 

Skal se om jeg kan få sjekke ut Bergans sine i butikk 👍

Hadde Yeti på de forrige skiskoa og hadde samme problemet med å få de til å sitte. Ble tipset her inne om å bruke epoxylim langs sålekanten for å få de til å henge. Det funket kjempe, men blir jo en permanent løsning da. Ellers er jeg også fornøyd med de Bergansgamasjene som blir anbefalt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Berghaus Yeti Attak gamasjer til lærskoa på siste del av nittitallet. Glimrende saker som både beskytta skoene ift "sparking" i steinur og var nær vanntette ift "vassing" pga løsningen med gummimansjetten nede. Ble vel borte i en eller annen flytting desverre.

Bruker Bergans Derimax til kidsa, og er absolutt fornøyd med de. Har selv Norrøna Trollveggen gamasjer. Du kan jo ta en lunchtur innom der også? 😄

Omkrets ift sko/legg/bruk er kjekt å vurdere. Lengden også, kjipt med en som er for langt og blir en pløse nedenunder kneet. Og jeg har litt sans for de som har en ordentlig reim under skoa, eller ditto løsning som ikke strekker seg under bruk eller slitner/kuttes pga litt gåing på steingrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Nå har jeg nok å sysle med i arbeidstiden fremover 😂 

Jeg er vant til gaiters i lær og som skal sitte dønn. Både i vidde og lengde. Jeg må bare innse at her bør det være litt løsere. Bruken er jo helt annerledes. Men vurdert og testa såpass at lukking må være i front. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Ja de fra Lillsport skal funke på BC. Er nok ikke så dumme. Kjekt å ha tilfelle grisekaldt. 

Det er veldig deilig å ha varme tær når det er skikkelig kaldt ute.

Jeg mener allikevel at en gamasj ala de bla a_aa nevner lenger opp her er helt nødvendig å ha. Det blir alltid litt basing og baksing, og da hindrer de snø i skoa veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lompa skrev:

Det er veldig deilig å ha varme tær når det er skikkelig kaldt ute.

Jeg mener allikevel at en gamasj ala de bla a_aa nevner lenger opp her er helt nødvendig å ha. Det blir alltid litt basing og baksing, og da hindrer de snø i skoa veldig effektivt.

Man kan vel kombinere? Det var min plan. Alltid gamasjer og eventuelt varmesokk i tilfelle veldig kaldt. Bør gå fint uten at det blir klabbete på meg. Beste hadde vært å slippe flere ting oppå hverandre men må man så må man.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2019 den 12.54, Heriks skrev:

Man kan få på Berghaus Yeti på BC sko, det er mulig, og får man dem på er de gode å gå med. Man setter gummikalosjen slik at den sitter helt på tuppen av skoen og limer den fast (ifølge mine kilder, kom aldri så langt selv) Tips: kjøp dem store, tror sjelden jeg har vært så sint som når jeg drev med det prosjektet der. De er vanskelige å få på! Involverte store mengder kokende vann, og jeg måtte innhente assistanse av både fatter'n og brutter'n som er vesentlig sterkere i klypa enn meg, var nok et artig syn .. 3 stykker som banner, sliter og drar for å få på en gamasje på en skisko ... 

Når vi endelig fikk dem på var lykken kortvarig, for den ene smatt av igjen på første skikkelige tur og den andre sprakk. Sendte i retur til Fjellsport 2 ganger før jeg bare ba om å få pengene tilbake. Så nå har jeg heller kjøpt BC støvel med fast gamasje (Crispi Svalbard) 

Både @Tessatroll og @Sig Man har lykkes med dette prosjektet, jeg tror jeg insisterer på at de har endra gummiblandingen eller no :P

Eg løyste svetten når eg skulle få på mine fra Berghaus, men involverte aldri vatn eller nåke anna. Googla på youtube og fant ein smart måte. Da gjekk det enkelt å få dei på. "Dessverre" vart skiskoa mine ødelagt og eg måtte investere i nye. Valget falt på Alfa Polar og er superfornøgd med dei! 😊

Du kan jo bruke enkle gamasjer som du bruker på fjellsko osv. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, TonePåTur skrev:

Eg løyste svetten når eg skulle få på mine fra Berghaus, men involverte aldri vatn eller nåke anna. Googla på youtube og fant ein smart måte. Da gjekk det enkelt å få dei på. "Dessverre" vart skiskoa mine ødelagt og eg måtte investere i nye. Valget falt på Alfa Polar og er superfornøgd med dei! 😊

Du kan jo bruke enkle gamasjer som du bruker på fjellsko osv. 😊

Ja må gå for vanlige gamasjer. 
Alfa er døden for mine føtter. Så det går bare ikke.  Ellers liker jeg oppsettet deres.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.