Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av Sovepose - Helårs vs. to stk. soveposer


Laser Kake

Anbefalte innlegg

Hei, 

Noen som har noen tanker/erfaringer med å kjøpe en sovepose for "helårs" bruk?  Har sett folk snakke om tresesongers poser som snuser på -10 til -15 grader Comf., men hvordan er det å bruke sånne soveposer på de varmere dagene om sommeren? Løsninga kunne jo selvfølgelig være å kjøpe to separate, men foretrekker å ha så lite ting liggende som mulig. 

Fram til nå har jeg benytta meg av et soveposesett fra Forsvaret (en sommer + en vinterpose) som kan benyttes sammen, men pga. "vinterdelen" er tung og klumpete har løsninga vært sommerposen + X-antall klesplagg for å tilpasse temperaturen.  Verdt å nevne at dette settet fikk vi beskjed om å kaste siden det ikke var godkjent for bruk under 0 grader pga. hvordan posen håndterte kondens. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min personlige mening: da har du en sovepose som er ålreit vår og høst. For varm på sommeren og for kald på vinteren. Hvis du derimot har 2 soveposer, kjøper en ålreit 3 sesongs sovepose og en billig syntetisk sovepose man kan ha utenpå så har man en kombinasjon hvor posene hver for seg eller sammen kan dekke alle årstider. 

Selv jeg som er sånn passe varmekjær (les: fryser alltid) måtte bare innse at -11 komfort på varme julinetter var alt annet enn komfortabelt ..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D 
Ja, var litt frykta. Er kanskje ikke ideelt å forsøke å lufte ut fra en -11 comf. på sommeren. 

Jau, da blir det fort to stk. soveposer :P 

Ser for meg en comf. 0 (limit -5 elns) til sommerbruk. Aner ikke hva sommerposen fra forsvaret er ratet for (finner det ikke på merket sin nettside eller i posen), så om du har noen tips der, så fyr gjerne løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kommer jo litt an på hvordan du vil rigge oppsettet ditt i grunn, om du vil ha 3 sesongs dunpose eller syntetpose og hva som er viktig for deg å prioritere. Vekt, pakkbarhet, pris etc. Sommerpose med komforttemperatur rundt 0 fungerer helt topp (for meg i alle fall). 

Jeg bruker Mountain hardwear lamina z flame som sommerpose (syntetisk), skulle jeg hatt dun (som jeg har null erfaring med) så hadde jeg sett på warmpiece posene hos Hekta på tur. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Heriks skrev:

eg bruker Mountain hardwear lamina z flame som sommerpose (syntetisk), skulle jeg hatt dun (som jeg har null erfaring med) så hadde jeg sett på warmpiece posene hos Hekta på tur.

Jeg kjører dette oppsettet. Det gjør det veldig fleksibelt for alle årstiden. 
 

Warmpeace sommerdun. Og Lamina Torche og Lamina Blaze som vinterposer. Dun innerst om jeg skal ha to poser. Elsker toposesystemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Shaleyshale skrev:

Hei, 

Noen som har noen tanker/erfaringer med å kjøpe en sovepose for "helårs" bruk?  Har sett folk snakke om tresesongers poser som snuser på -10 til -15 grader Comf., men hvordan er det å bruke sånne soveposer på de varmere dagene om sommeren? Løsninga kunne jo selvfølgelig være å kjøpe to separate, men foretrekker å ha så lite ting liggende som mulig.

Flytt til Nord-Norge. Har ingen problemer med å bruke vintersoveposen i juli.

  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.