Gå til innhold
  • Bli medlem

Camping forbudt, spørsmål


Tittei

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. Vi har en badeplass i nærheten av oss. Der stør det at camping er forbudt. Jeg forstår at vi da har lov å grille og kose oss, men ikke overnatte. Men hvor langt unna badeplassen kan vi da sette opp telt? Det står ikke noen tydelige grenser på hvor grensen går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
26 minutter siden, Tittei skrev:

Jeg lurer på en ting. Vi har en badeplass i nærheten av oss. Der stør det at camping er forbudt. Jeg forstår at vi da har lov å grille og kose oss, men ikke overnatte. Men hvor langt unna badeplassen kan vi da sette opp telt? Det står ikke noen tydelige grenser på hvor grensen går. 

Hmm...

Det er vel allemansretten som gjelder. Skal man gjøre unntak for denne, så skal det vanligvis være en grunn for dette såvidt jeg har forstått. 

Er det beiteområde?

Er det drikkevann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allemannsretten gjelder i utmark, hvis området er regulert har kommunen anledning til å sette begrensninger som at camping ikke er lov. Jeg ville tatt utgangspunkt i at dette sannsynligvis er tilfelle hvis det står et skilt der som tydelig ikke er av hjemmelaget karakter. Da bør det foreligge et kart, plan eller forskrift et eller annet sted (mange kommuner har arealplanene sine liggende på nett) som beskriver avgrensningen hvis man er interessert i å finne det ut.

I generelle tilfeller og hvis man ikke er SÅ interessert hadde jeg bare valgt et område som ikke fremstår som tilrettelagt badeplass, på motsatt side av vannet, såpass langt unna eventuell parkering/tilrettelegging at det ikke føles som om man er på badeplassen etc. Akkurat når det gjelder området du linker til så er det gjennomregulert, så der holder det ikke å holde seg 150 meter unna skiltet.

20030001_plankart.pdf



     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig kommunen ikke ønsker at folk skal slå "leir" og legge beslag på badeplass, eller være sjenanse på friluftsområde, eller nær idrettsannlegg og skole?

image.png.668d25a49b2446473c0107995e4d6ef4.png

Hvorfor ikke dra litt lenger inn i Finnemarka når du skal telte/overnatte?

 

Det er etterhvert mange steder hvor det er lokale bestemmelser som hindrer "fritelting", her er det litt omtalt: https://www.harvestmagazine.no/artikkel/allemannsretten-og-nattinaturen

Samtidig med begrensninger så legges det jo til rette med egne teltplasser med f.eks egne utedoer osv som på Fjorda og i Færder nasjonalpart for å å begrense belastningen med økt besøk/overnatting på land. Men dette er en annen/større diskusjon enn akkurat Årbogen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Prøv å forstå hensikten bak forbudet og lag ein strategi slik at hensikten blir oppfylt. 

Viss det er kommunen som sett ned forbudet kan det vere for unngå tilskitning av drikkevannet. Men det kan også vare for at så mange som mogleg skal få nyte stranda. Stranda er ein begrensa ressurs og viss ein sett opp to telt der, så vil mange føle det blir ubehagelig å grille og bade heilt i nærheten av teltene. 

Viss det er privatpersoner som har satt opp skiltet kan det tenkjast at dei ønskjer ro og fred og fin utsikt om kvelden. Dei ønskjer å unngå å måtte glo dagen lang på ein rekkje ungdommer i telt som bråker og fester. 

 

Generelt sett så er min erfaring at viss du held deg 200 meter unna bebyggelse, ikke er synleg og ikke bråker, då er du ganske trygg på at det du gjer vil bli tolerert. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 11.52, Heriks skrev:

Akkurat når det gjelder området du linker til så er det gjennomregulert, så der holder det ikke å holde seg 150 meter unna skiltet.
     

Området er regulert - ja, men som Friområde. Og da kommer vel litt ann på hva det står i Reguleringsbestemelsene, for det grønne Friområdet. Kanskje en må se på Kommuneplanen. Eller ringe kommunen.

Personlig så tror jeg TS kan telte like utenfor plassen, som er merket. Men, TS får sjekke selv! Jeg ville aldri ha teltet på, eller veldig nære en typisk badeplass. Syd i Finnemarka er det også noen vann, som er veldig poppulære (sommerstid) og det kan myldre av folk. Hvor artig hadde det vært å våkne opp en morgen, med folk rundt på alle kanter av teltet? Finnemarka er stor og det er fine plasser over hele marka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man gjør ting litt forenklet så kan man stort sett bruke sunn fornuft og kardemommeloven :) Men mye bra input her, allemannsretten gjelder bare definisjonen utmark - all annen eiendom kan ha særregler. Hvis du slår opp telt i strandområder eller i friområder totalt utenfor sesong så tviler jeg på noen reagerer så fremt man oppfører seg normalt og er stille og rolig. Men klart om du fyrer i gang en sankthansbål og kjører disco på kvelden så stiller det seg annerledes ;) Jeg er en forkjemper for sunn fornuft kontra å tolke regulativer og lovet ned i detaljer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er det Tor Erik, men greit å vite om det er noen regler før jeg bruker fornuften siden jeg er såpass nybegynner. Dette er ikke superviktig for meg, men jeg hadde likevel lyst til å spørre. Noen ganger kommer det helt andre svar enn jeg har forventet her inne. Skulle jeg likevel funnet på å bruke plassen for å teste utstyr, så hadde jeg vært så usynlig og stille jeg kunne. Jeg antar at om jeg hadde gjort noe galt, så håper jeg grunneier eller noen andre hadde kommet bort og sagt i fra på en hyggelig måte. Da er det jo strengt tatt bare å bryte opp leir. Bål hadde nok blitt i kvistbrenner-størrelse. 

Jeg har igrunn ått svar på det jeg lurte på. Tusen takk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte kommet over denne problemstillingen på lengre sykkelturer (langs landevei). Da kan det være kronglete å finne en kurant teltplass når man ikke er lokalkjent, er sliten etter en lang dag på sykkelsetet og sola er på vei ned. Da har jeg mer enn en gang slått opp teltet på et et friområde, strandområde eller rasteplass. Alltid i utkanten eller så diskret som mulig (vil jo være i fred), og er jo ute av teltet før folk kommer til om morgenen. Et lite fjelltelt gir lite fotavtrykk og en sykkel med oppakning gir et greit alibi for å begå slike små lovbrudd:-) Ikke noe jeg foretrekker, men særlig langs kysten kan det være vanskelig å finne en teltplass som ikke er privat (eller "privat") eller regulert. Har alltid gått fint, til og med i et tremannstelt på hurtigrutekaia i Sandnessjøen en lørdagsnatt:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg er en forkjemper for sunn fornuft kontra å tolke regulativer og lovet ned i detaljer.

Etter at livets harde skole har misbrukt ordet "sunn fornuft" så klarer jeg ikke å forsvare det lenger. Hva som er fornuftig er individuelt og forskjellig fra menneske til menneske. For mange er det sunn fornuft å kjøre 5-10 over fartsgrensa. Men realiteten er at man øker faren for dødsulykke med gangetabellen.

Men jeg skjønner hva du mener i dette eksempelet ;)

Man er litt prisgitt hvem naboene er. En gang loffet vi rundt et vann i øst-Rogaland en påske. Ikke en kjeft ute å se. Ringte på hos ene gården og spurte om fiskerett, var bare å fiske sa de! Men pass på naboen, han er en grinebiter som jager folk av eiendommen sin. Bare flaks det var denne gården vi ringte på hos, mente de.

Hele området var utmark og hadde ingen spesielle regler. Har hørt historier i ettertid om at nabobonden har jaget folk med våpen, traktor, etc. 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.