Gå til innhold
Tittei

Camping forbudt, spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. Vi har en badeplass i nærheten av oss. Der stør det at camping er forbudt. Jeg forstår at vi da har lov å grille og kose oss, men ikke overnatte. Men hvor langt unna badeplassen kan vi da sette opp telt? Det står ikke noen tydelige grenser på hvor grensen går. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, Tittei skrev:

Jeg lurer på en ting. Vi har en badeplass i nærheten av oss. Der stør det at camping er forbudt. Jeg forstår at vi da har lov å grille og kose oss, men ikke overnatte. Men hvor langt unna badeplassen kan vi da sette opp telt? Det står ikke noen tydelige grenser på hvor grensen går. 

Hmm...

Det er vel allemansretten som gjelder. Skal man gjøre unntak for denne, så skal det vanligvis være en grunn for dette såvidt jeg har forstått. 

Er det beiteområde?

Er det drikkevann?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dette stedet: Skjult lenke - logg inn for å se den

men tenker også på andre steder det står camping forbudt også. Ingen planer om å krangle med noen grunneiere eller noe, så da holder jeg meg heller unna. Bare ville vite. F.eks om vi kan slå opp teltet 150 meter fra skilte eller noe slikt? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Allemannsretten gjelder i utmark, hvis området er regulert har kommunen anledning til å sette begrensninger som at camping ikke er lov. Jeg ville tatt utgangspunkt i at dette sannsynligvis er tilfelle hvis det står et skilt der som tydelig ikke er av hjemmelaget karakter. Da bør det foreligge et kart, plan eller forskrift et eller annet sted (mange kommuner har arealplanene sine liggende på nett) som beskriver avgrensningen hvis man er interessert i å finne det ut.

I generelle tilfeller og hvis man ikke er SÅ interessert hadde jeg bare valgt et område som ikke fremstår som tilrettelagt badeplass, på motsatt side av vannet, såpass langt unna eventuell parkering/tilrettelegging at det ikke føles som om man er på badeplassen etc. Akkurat når det gjelder området du linker til så er det gjennomregulert, så der holder det ikke å holde seg 150 meter unna skiltet.

20030001_plankart.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig kommunen ikke ønsker at folk skal slå "leir" og legge beslag på badeplass, eller være sjenanse på friluftsområde, eller nær idrettsannlegg og skole?

image.png.668d25a49b2446473c0107995e4d6ef4.png

Hvorfor ikke dra litt lenger inn i Finnemarka når du skal telte/overnatte?

Det er etterhvert mange steder hvor det er lokale bestemmelser som hindrer "fritelting", her er det litt omtalt: Skjult lenke - logg inn for å se den

Samtidig med begrensninger så legges det jo til rette med egne teltplasser med f.eks egne utedoer osv som på Fjorda og i Færder nasjonalpart for å å begrense belastningen med økt besøk/overnatting på land. Men dette er en annen/større diskusjon enn akkurat Årbogen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider