Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring i telt - lukt


ArneH

Anbefalte innlegg

Fyrer en del i telt om vinteren med min Primus Omnifuel og sliter litt med lukta. Lyden kan jeg leve med, men når det blir en rimelig stram eksoslukt i tillegg så synes jeg ikke ulempene forsvarer varmen. Har god lufting i teltet. Hvordan opplever dere dette med fyring og lukt?

På kortere turer har jeg tatt med ekstra rødsprit og spritbrenner til fyring. Lydløst og nesten luktfritt. Leser at rødsprit på Omnifuel ikke fungerer. Foretrekker Omnifuelen fremfor stormkjøkkenet til matlaging, bla. siden man slipper unna med mindre drivstoff med mfbrenner og bensin etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes rødsprit lukter mest.

Men fyrer du med parafin blir det også litt lukt. 4-takt miljøbensin lukter mye mindre. Hva bruker du?

Også er det viktig at brenneren er rengjort og brenner rent (blå flamme). Ikke bruk varmevekslekjele, for det kan kjøle med flammen for mye slik at du får dårlig forbrenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg synes rødsprit lukter mest.

Men fyrer du med parafin blir det også litt lukt. 4-takt miljøbensin lukter mye mindre. Hva bruker du?

Også er det viktig at brenneren er rengjort og brenner rent (blå flamme). Ikke bruk varmevekslekjele, for det kan kjøle med flammen for mye slik at du får dårlig forbrenning.

Bruker rensa bensin, vanlig kjele og brenneren er renset. Miljøbensin høres ut som et bra tips, tusen takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ArneH skrev:

Bruker rensa bensin, vanlig kjele og brenneren er renset. Miljøbensin høres ut som et bra tips, tusen takk for det!

Renset bensin, 4-takt miljøbensin, og 4-takt alkylatbensin, er vel samme produktet? 🤔 Eller tar jeg feil? 🤷‍♂️

Men du kan jo forsøke, og se om det er noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sig Man skrev:

Jeg fyrte med parafin, og fikk en liten flamme ut ved en sveis. Vet ikke av noe anbefalt måte å gjøre det på ellers.

Det enkleste er vel å se etter slike ekstraflammer ja. Bruk en lighter rundtomkring for å søke også. Kan allikevel være lekkasjer som ikke vises da.

Høres logisk ut at en liten bensingasslekkasje som ikke forbrennes kan gi en temmelig sur lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testa i dag. Brukte en onmifuel II og fyrte med primus power fuel (rensa bensin), og ja det blir endel lukt. Synes det virker som at ikke hele drivstoff skyen  som kommer ut av dysa forbrenner. (brukte dysa for bensin)

På lav effekt så prøvde jeg å blåse en tynn ståle med luft inn i brennkammeret, og da blusset det kraftig opp. For meg virker dette som at den får for lite luft...

Er forbrenningen bedre med silencer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.