GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen pro 4, vs Nammatj 3 GT?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Ingen vintertelttrĂ„der enda? đŸ€”đŸ€”đŸ€”


Jeg skal ikke ha nytt telt til vinteren, enn sÄ lenge turkompis fÄr lÄne Extremtelt fra speideren.  Men om jeg skulle hatt det ville jeg vurdert Hilleberg Nammatj 3 GT pÄ 4,1 kg.

Helsport Fjellheimen Pro 4 camp veier bare 100 gram mer, og er mer enn godt nok til vanlig vinterbruk. Mye stÞrre innvendig (om jeg skal bedÞmme utifra tegningene), her kan man leve som konger om man er 2-3 personer pÄ tur!

Hvilke av teltene ville dere valgt til vinterbruk? (Ikke til sydpolekspedisjoner). Jeg ser nesten aldri noen nevner 4-manns utgaven av fjellheimen, enda den veier det samme som Nammatj 3GTÂ đŸ€”đŸ€·â€â™‚ïž

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

PÄ tur med sekk eller pulk? Hvor mange personer? Type vidda turer som du har vÊrt pÄ tidligere?

Min erfaring er at innvendig volum og hÞyde pÄvirker innetemperaturen, hvor mye lunere/varmere det blir inne i teltet vs utenfor, og jeg ville tatt dette med i vurderingen pÄ vintertelt. For 2 personer vinterstid ville jeg valgt 3P og for 3 personer valgt 4P om ikke vekt/volum var kritisk. (Selvsagt luksus Ä kunne velge ut fra tur, er behovet Ä kunne ha 3/4 personer i teltet pÄ tur sÄ bruker man det ogsÄ man er 2 personer ogsÄ, om mÄlet er en jack of all trades.)

Noen forskjeller mellom de to teltene (siste modeller av fjellheimen, eldre er annerledes):

  • Fjellheimen har kvadratisk grunnflate pĂ„ innertelt - Nammatj skrĂ„r innover. Greit Ă„ vurdere ift plass til liggeunderlag.
  • Fjellheimen har 5 cm lenger innerttelt enn Nammatj, 
  • Fjellheimens ytterteltet i bakkant strekker seg noe lenger bort fra innerteltet nede en pĂ„ Nammatj
  • Fjellheimen har Helsports 360 gaders Ă„pning pĂ„ innerteltet, dvs glidelĂ„s som overlapper et stykke midt pĂ„ nede, og man kan i prinsippet Ă„pne hĂžyre eller venstre side (kjekt om man sover 3 pers og en av de pĂ„ sidene skal ut en tur),  mens dĂžren pĂ„ innerteltet til Namatj er festet i innerteltet nede pĂ„ siden ved inngangen og Ă„pnes pĂ„ motsatt side( eller ovenfra og ned).
  • Nammatj har ringfester nede i kortendenene som gjĂžr at du kan bruke flere en de to pluggene for Ă„ stramme ut duken ift snĂžlast.
  • Nammatj har 10,25 mm stenger mens Fjellheimen bruker 2 x 9,6 + 9 mm stenger. (Kan selvsagt byttes ut til stĂžrre dim pĂ„ Fjellheimen)
  • Nammatj har mulighet for doble stenger, Fjellheimen har ikke dette (stangkoppene) originalt.
  • Nammatj har ytterdĂžr som kan Ă„pnes ovenfra og ned (kjekt ved stort snĂžfall mens teltet stĂ„r oppslĂ„tt), pĂ„ Fjellheimen kjan man Ă„pne en glippe ovenfra.
  • Nammatj har sterkere, krĂžllefrie barduner, som er V formet og som kan strammes i begge endene inn mot teltduk. Fjellheimen har barduner med  stramming for ende ned mot bakke. (Surre barduner rundt snĂžplugg, stramme/justere bardun oppe ved teltet..)
  • Pluss en del andre forskjeller.. f.eks Fjellheimen 4 camp vil fĂ„ mer belastinng pĂ„ oppĂ„ teltet ved snĂžfall en Nammatj 3 camp pga forskjell i stĂžrrelser.

image.png

 

SÄ for Ä snu spÞrsmÄlet, hvilket telt ville du valgt @Marius Engelsen? Og hva slags bruk ser du for deg i vinterfjellet?

EDIT: Skal nevne at jeg ikke har hatt Fjellheimen Pro selv, men har hatt eldre Fjellheimen 4 Camp Extreme og har Spitsbergen Pro Og Nammatj.

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Til mitt bruk, ville jeg klart valgt Fjellheimen, usikker pĂ„ 4p eller 3p. Helst pga. rektangulĂŠr gulvflate og lettere vekt enn Nammatj i forhold til stĂžrrelse. Med 4p kan man virkelig ha luksus med plass, til samme vekten som Nammatj 3GT! 😃 Og det virker samtidig like tiltalende!

Med originalstenger tÄler fjellheimen vanlig vinterbruk med god margin, og extremstenger kan man kjÞpe om man vil. Duken er den samme som pÄ extremteltene.

Med 4 manns telt pÄ tur (marmot vapor 4P) har vi laget ett bord i midten med brenner og mat pÄ, og kan sitte i chairkit pÄ hver vÄr side mens klÊrne henger til tÞrk i taket, og vi kan sitte pÄ knÊr i teltet og skifte uten at vi tar i taket. Den ekstra innvendige plassen er virkelig luksus synes jeg, sÄ derfor ville jeg sterkt ha vurdert 4p fjellheimen. Like lett Ä bÊre i sekken som Nammatj 3GT, hvis det skulle bli aktuelt (kanskje litt stÞrre volum, men pÄ utsiden er det ikke sÄ vesentlig).

Den stĂžrste fordelen med Nammatj er den dĂžren, det blir aldri helt bra i dĂžrterskelen ellers đŸ€”đŸ˜đŸ€”

Jeg skal som sagt ikke kjĂžpe nytt vintertelt denne sesongen, men jeg har vel knapt nok sett noen pĂ„ forumet som har vurdert fjellheimen pro 4 camp, til kun 4.11 kilo 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Og gĂ„r du opp et lite halvkilo sĂ„ fĂ„r du et tilsvarende telt med to fortelt/innganger, og rette endevegger og 180 cm bredde pĂ„ innerteltet. Ganske luksus det ogsĂ„. 😊 Det koker alltid ned til personlige preferanser (gitt at man ser bort fra pris).

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

Og gĂ„r du opp et lite halvkilo sĂ„ fĂ„r du et tilsvarende telt med to fortelt/innganger, og rette endevegger og 180 cm pĂ„ innerteltet. Ganske luksus det ogsĂ„. 😊 Det koker alltid ned til personlige preferanser (gitt at man ser bort fra pris).

Spitsbergen Pro Camp 3 :) :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Og gĂ„r du opp et lite halvkilo sĂ„ fĂ„r du et tilsvarende telt med to fortelt/innganger, og rette endevegger og 180 cm bredde pĂ„ innerteltet. Ganske luksus det ogsĂ„. 😊 Det koker alltid ned til personlige preferanser (gitt at man ser bort fra pris).

Noen liker det. Jeg synes de blir for lange (finne plass), for mange stenger og veier jo en del mer (jeg er ikke to meter lang).
Heller litt ekstra i bredden for min del (mÄ jo vÊre myye mer romfÞlelse og enorm plass i kuldegropen), og dermed fjellheimen pro 4 framfor eks. Spitsbergen. 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

48 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg synes de blir for lange (finne plass), for mange stenger og veier jo en del mer (jeg er ikke to meter lang).

Det er tungt med sine ish 4,5 kg. Tenkte jeg skulle kjÞpe digital vekt Ä veie det. Eksen stakk av med vekta :( 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 2.11.2019 den 9.48, Marius Engelsen skrev:

Jeg skal ikke ha nytt telt til vinteren

Det gĂ„r visst troll i ord her 😂

Siden jeg har ett Hilleberg Unna pÄ vei, tenkte jeg som sÄ at jeg kunne Þke vekten og stÞrrelsen ett hakk pÄ tunellteltet mitt, siden jeg ikke kommer til Ä bruke tunellteltet mye mer pÄ soloturer hvor vekten har betydning.

Siden jeg har sÄ veldig gode erfaringer med Fjellreventelt, ble det ett Abisko Endurance 3. Utvendige stangkanaler, klargjort for doble stenger, litt stÞrre fortelt enn Fjellheimen 3, en liten anelse mindre innertelt, men lettere og mindre pakkvolum.

I og med at jeg kommer til Ä bÊre det en del i sekk ble vekt og pakkvolum avgjÞrende, mens pÄ pulkturer hvor vekten ikke er like viktig kan doble stenger medbringes :) 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Solide telt er det. I en vindtest holdt Endurance 4 stand i 200 km/t fra vindmaskin. Helt rÄtt!

Hvor mange telt har du @Marius Engelsen?

Edit: Jeg har kjÞpt to telt i hÞst og har dÄrlig samvittighet, derfor fint Ä se at jeg ikke er alene. Tror jeg henger etter flere her, det hjelper.

Endret av Fotogubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

37 minutter siden, Fotogubbe skrev:

Solide telt er det. I en vindtest holdt Endurance 4 stand i 200 km/t fra vindmaskin. Helt rÄtt!

Hvor mange telt har du @Marius Engelsen?

Edit: Jeg har kjÞpt to telt i hÞst og har dÄrlig samvittighet, derfor fint Ä se at jeg ikke er alene. Tror jeg henger etter flere her, det hjelper.

Solotelt: Hilleberg unna

»alt mulig telt» til 2 voksne eller en voksen og 2 barn: Abisko Endurance 3

Familietelt og luksustelt: Marmot Vapor 4p, med plass til 4 liggeunderlag i full stĂžrrelse.

 

Ja, det var nok Keb Endurance som kom sÄ bra ut, jeg har kjÞpt litt lettere modellen Abisko Endurance.

Jeg har god erfaring med Abisko Shape 3, det bare ler av vind og snÞfÞyke! Men det er lavere i endene, og det hjelper nok godt pÄ, og veier kun 2,8 kilo ferdig pakket.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.